Сьогодні о 16:00
Вебінар:
«
Шляхи формування української ідентичності в новій українській школі
»
Взяти участь Всі події

Типи словосполучень, види підрядного зв’язку у словосполученнях

Українська мова

Для кого: 10 Клас

20.09.2018

2478

20

0

Опис документу:
Типи словосполучень, види підрядного зв’язку у словосполученнях
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Типи словосполучень, види підрядного зв’язку у словосполученнях

Мета:систематизувати і узагальнити матеріал, набутий у попередніх класах, удосконалювати уміння визначати типи словосполучень за видами підрядного зв’язку, будовою, розвивати пам'ять, зв’язне мовлення і логічне мислення учнів, виховувати любов до рідної мови, прагнення збагачувати свій словниковий запас.

Тип уроку: інтерактивний урок-тендер.

І. Організація класу

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Оголошення теми, очікуваних результатів.

Шановні присутні, зараз модно оголошувати тендери на постачання будматеріалів, запчастин, продуктів харчування. Не завжди тендер виграють достойніші. Але наш тендер дістанеться найрозумнішим учням, які найкраще вивчили тему «Словосполучення»Отже, оголошується тендер на володіння таким мовним явищем, як словосполучення. Нам надали заявки дві фірми-претенденти. Яка саме фірма виграє тендер, нам і треба з’ясувати. Для цього нами заготовлені певні випробування для кожної фірми, кожен співробітник буде заробляти для своєї фірми бали, яка фірма набере найбільше балів, та і буде володіти тендером на словосполучення.

Протягом уроку ми повинні:

  • повторити теоретичні знання про словосполучення, його види;

  • показати уміння - визначати способи підрядного зв’язку в словосполученнях;

  • правити словосполучення;

  • практично використовувати у своєму мовленні.

ІV/ Надання необхідної інформації (клас працює в групах).

V. Виконання інтерактивних вправ

Випробування І

Ланцюжок: Фірми по черзі відповідають на питання - кожне питання 1 бал:

1. Що називають словосполученням? (Смислове і граматичне об’єднання мінімум двох повнозначних слів, що повніше називає предмет. ознаку, дію)

2. Як будуються словосполучення?

(є головне і залежне слово)

3.Як пов’язуються слова у словосполученні?

(слова у словосполучення пов’язані підрядним зв’язком і означають залежність одного від іншого)

4. Яким зв’язком можуть пов’язуватися залежні слова із головним?

(Змістовним та граматичним зв’язком)

5. За допомогою чого здійснюється змістовний зв’язок?

(За допомогою питання)

6. За допомогою чого здійснюється граматичний зв'язок ?

(за допомогою закінчення і прийменника)

7. Вказати, які сполуки слів не є словосполученням?

(- підмет і присудок;

- поєднання повнозначного слова і службового;

- складена форма майбутнього часу;

- ступінь порівняння прикметника, прислівника;

- поєднання слів за допомогою сурядного сполучника)

8.Які бувають словосполучення за способом вияву головного слова? (приклад)

9.Які бувають словосполучення за будовою? (приклад)

10. Назвати види підрядного зв’язку у словосполученнях?

11. Пояснити, що називають узгодженням. (приклад)

12. Пояснити, що називають керуванням. (приклад)

13. Пояснити, що називають приляганням(приклад)

14. Пояснити різницю між лексичним словосполученням і фразеологічним. (Лексичні словосполучення є цілісними назвами: Верховна Рада, Біла Церква, дитячий будинок, а фразеологічні словосполучення передають одне поняття: наламати дрова, дати на горіхи.

У синтаксичних словосполученнях, на відміну від лексичних і фразеологічних, які в реченні виступають одним членом, кожне слово є членом речення.)

Перші бали фірмам нараховані.

Випробування ІІ Принцип Попелюшки. Давайте згадаємо відому казку про Попелюшку.

Яку роботу загадала їй мачуха, щоб вона на поїхала на бал? Так, вона повинна була перебрати чечевицю від гороху. Ми з вами теж будемо перебирати, але не чечевицю з горохом, а словосполучення. Наші конкуренти змішали всі словосполучення ось у цих двох конвертах. Кожній команді видається конверт15 словосполученнями. Ви повинні їх посортувати на 3 групи за видами підрядного зв’язку.

Творити легенду, симфонія Шостаковича, повірити відразу, цікава розповідь, напис на камені, високість помислів, чарівна краса, наш учитель, написати крейдою, працювати радісно, овіяний легендою, справжній майстер, світова література, усвідомлення обов’язку, будувати разом.

Відповідь: -

  • узгодження: цікава розповідь, чарівна краса, наш учитель,справжній майстер, світова література;

  • керування: творити легенду, симфонія Шостаковича, напис на камені, високість помислів, написати крейдою, овіяний легендою, усвідомлення обов’язку;

  • прилягання: повірити відразу, працювати радісно, будувати разом.

Випробування Ш Пастка.

Тендер на володіння словосполученнями може отримати тільки та фірма, де співробітники бездоганно володіють державною мовою. Наші конкуренти знають державну мову непогано, але недосконало, тому у текстах вони неправильно утворюють форми слів. Саме такі форми слів, якщо їх не виправити, і є пасткою для команди при одержанні тендера. Знайти неправильно побудовані словосполучення і виправити.

Зворушлива зустріч, пануюча ідея (панівна ідея), наступаюче свято (прийдешнє свято), мийні засоби, вражаючі результати (разючі), водоплавні птахи, зволожувальний крем, приваблива пропозиція, переконуючий (переконливий) доказ, зраділий учень, оточуюче (навколишнє)середовище, знеболювальний засіб, життєствердні настрої, панівна (керівна) еліта, діючий (чинний) закон.

Випробування ІУ: Біг з бар’єрами.

Кожна фірма мусить подолати певну кількість бар’єрів. За кожний взятий бар’єр співробітник фірми отримує бали, які додаються до спільних.

Бар’єр №1

З речення виписати словосполучення за такими характеристиками:

  1. іменне, непоширене, узгодження;

  2. дієслівне, поширене, керування;

  3. дієслівне, непоширене, прилягання.

Осінь відтворює гармонійне поєднання звуків і кольорів, яке спостерігаємо тільки в природі і яке не під силу вловити і передати у своїх творах жодному художникові й композиторові.

Бар’єр №2

Визначити лексичні й фразеологічні словосполучення.

Бити байдики, Жовті Води, накивати п’ятами, пасти задніх, грати першу скрипку, міська рада, «Червоний гірник», облизня піймати, Конституція України.

Бар’єр №3

З окремих сполук скласти речення. При потребі вживайте сполучники.

1 команда

  1. Осіннє сонце, срібна паморозь, блиснуло на мить, тільки димить,

(Осіннє сонце блиснуло на мить, і тільки срібна паморозь димить.)

  1. Сьогодні зірвав, смутні журавлі, зірвав з дерев, раптовий вітер, останнє золото, відлетіли у вирій .

(Сьогодні вітер раптовий зірвав останнє золото з дерев, і смутні журавлі відлетіли у вирій.)

  1. Пишна врода, ще одна мить, загубить вроду, смутний сад.

( Ще одну мить – і смутний сад загубить пишну вроду.)

2 команда

  1. Злоточола діброва, задумливі шати, вже лежать, лежать на землі, завмирає, шати її, змовкає .

(Завмирає, змовкає моя злоточола діброва, і задумливі шати її вже лежать на землі.)

  1. Наче даль, розцвіта і всміхається, од акордів ясних, всміхається яскраво.

(Од акордів ясних наче даль розцвіта і всміхається небо яскраво.)

  1. Уже піднявся, стало сірим, туман і небо

(Туман уже піднявся – і небо стало сірим.)

Бар’єр №4

Синтаксичний розбір словосполучення.

Пізня осінь пахне димом, і темніють береги, і метається над ними чайки сірої «ки-ги».

Восени розумнішою стає людина і м’якішими стають трави у лузі.

Бар’єр №5

Скласти твір – мініатюру за картиною, вживаючи різні види сполучень як будівельний матеріал для речень.

Осінній день, золотокосі берізки, берізки у золотому вбранні, легкий туман, мокра дорога, жовте листя, грунтова дорога, в’їжджений шлях, недавній дощ, рясна злива, зелені галявини, туман, наче молоко, сухі бадилинки, прощання з літом, підготовка до зими, незабаром випаде, перший сніг.

.

НАУКОВО – МЕТОДИЧНИЙ ПРОЕКТ, НАД ЯКИМ ПРАЦЮЮТЬ:

ОБЛАСТЬ:

«КРЕАТИВНА ОСВІТА ДЛЯ РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ».

РМК ВЧИТЕЛІВ ГУМАНІТАРНОГО ЦИКЛУ:

«МЕТОДИЧНИЙ СУПРОВІД ВИКЛАДАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ В УМОВАХ ФОРМУВАННЯ КРЕАТИВНОЇ ОСВІТИ».

КРИВОРІЗЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І – ІІІ СТУПЕНІВ № 31

«РОЗВИТОК ЗАГАЛЬНОЇ КРЕАТИВНОСТІ УЧАСНИКІВ ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОЦЕСУ, ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВИСОКОЇ ПРОФЕСІЙНОСТІ ТА ТВОРЧОГО ПІДХОДУ ВЧИТЕЛЯ ДО РОБОТИ З УЧНЯМИ НА ЗАСАДАХ УКРАЇНСЬКОЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ ШКОЛИ».

ШМК ВЧИТЕЛІВ ГУМАНІТАРНОГО ЦИКЛУ:

«РОЗВИТОК ЗАГАЛЬНОЇ КРЕАТИВНОСТІ УЧАСНИКІВ ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОЦЕСУ, ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВИСОКОЇ ПРОФЕСІЙНОСТІ ТА ТВОРЧОГО ПІДХОДУ ВЧИТЕЛЯ ДО РОБОТИ З УЧНЯМИ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ НА ЗАСАДАХ УКРАЇНСЬКОЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ ШКОЛИ».

ВЧИТЕЛЬ:

«КРЕАТИВНЕ МИСЛЕННЯ ЯК ОСНОВА РОЗВИТКУ ІННОВАЦІЙНОЇ ОСОБИСТОСТІ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ».

УКРАЇНСЬКЕ НАРОДОЗНАВСТВО

За програмою – 33 уроки за планом – 31 урок

з/п

дата

Зміст уроку

Примітка

Основи етнографії

1

Етнографія. Предмет та завдання. Понятійний науковий апарат.

2

Етнографи світу. Світові та вітчизняні етнографічні школи.

3

Видатні вчені та центри етнографічної науки в світі та в Україні.

4

Народи світу. Їх класифікація за расовою належністю.

5

Підсумковий урок з теми «Основи етнографії»

6

Сім’я та групи мов.

7-8

Класифікація народів за належністю до мовної сімї.

2

9-10

Культурно – господарські типи народів світу. Загальна характеристика.

2

11

Підсумковий урок з теми «Основи етнографії»

12

Народи Європи, Азії, Африки. Загальна характеристика.

13

Народи Європи, характеристика за мовою.

14

Народи Європи, їх етнографія, характеристика за мовою.

15-17

Народи Європи, характеристика за расовою належністю.

18

Народи Європи, характеристика за расовою належністю.

19

Народи Європи,Їх етнографічна характеристика за культурно – господарськими типами.

19

Народи Азії. Їх етнографічна характеристика за мовою.

20

Народи Азії. Їх етнографічна характеристика за расовою належністю.

21

Народи Азії. Їх етнографічна характеристика за культурно – господарськими типами.

22

Підсумковий урок з теми «Народи Європи, Азії та Африки».

23

Народи Африки. Їх етнографічна характеристика за мовою.

24

Народи Африки. Їх етнографічна характеристика за расовою належністю.

25-26

Народи Африки. Їх етнографічна характеристика за культурно – господарськими типами.

2

27

Україна у спільноті європейських народів.

28

Україна в дослідженнях зарубіжних етнографів.

29

Сучасний етап та проблеми етнографічної науки.

30

Підсумок за темами «Народи Європи, Азії та Африки. Україна у спільноті європейських народів »

31

Узагальнення вивченого матеріалу.

СТИЛІСТИКА УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ 11 КЛАС

35 ГОДИН НА РІК ЗА ПЛАНОМ – 31 ГОДИНА

з/п

дата

зміст уроку

1

Функціональні стилі сучасної української мови, їхні особливості.

2

Стилістика мовних ресурсів (фоностилістика, лексична, словотвірна та граматична (морфологічна) стилістика)

3

Граматичні(синтаксичні) ресурси стилістики (14 год)

Стилістичні можливості простого речення

4

Порядок слів у реченні (прямий і зворотний). Стилістичні особливості односкладних речень

5

Застосування конструкцій з однорідними членами речення в різних стилях мови

6

Обумовленість відокремлення членів речення у текстах різних стилів. Відокремлення обов’язкове й авторське

7

Стилістичні можливості звертання

8

Використання вставних слів і вставлених конструкцій у різних стилях мови

9

Тренувальні вправи (стилістичні можливості простого речення)

10

Стилістичні можливості складного речення. Обумовленість використання різних типів складного речення в різних стилях мови

11

Пряма й непряма мова в тексті. Цитата

12

Форма мовлення як стилістична ознака (монолог, діалог, полілог). Період, його стилістичне використання

13

Синтаксичні стилістичні фігури (еліпс, повтор, градація, звертання й ствердження,б риторичне запитання, звертання й ствердження, асиндетон, полісидентон, парцеляція)

14

Пунктуація як стилістичний прийом

15

Тренувальні вправи (стилістичні можливості складного речення та синтаксичних фігур)

16

Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Граматичні (синтаксичні) ресурси стилістики»

17

Комунікативно – стилістичні якості мовлення (8 год)

Нормативність мовлення. Варіативність мовної норми

18

Правильність, точність, логічність і чистота мовлення

19

Образність і доречність мовлення

20

Риторика як складова стилістики

21

Комунікативно – стилістичні функції жестів і міміки

22

Український менталітет і стилістика української мови. Мовний етикет українців

23

Тренувальні вправи (комунікативно – стилістичні якості мовлення)

24

Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Комунікативно – стилістичні якості мовлення»

25

Авторський стиль письменника (8 год)

Стилістичні особливості мови «Слова о полку Ігоревім», І.Вишенського, Г.Сковороди

26

Мовотворення І.Котляревського, Т.Шевченка

27

Стилістичні особливості мови П.Тичини, М.Хвильового, Ю.Яновського, Є.Маланюка

28

Стилістичні особливості мови М.Стельмаха, О.Довженка, В.Симоненка, Г.Тютюнника

29

Мовотворення Л.Костенко, Е.Андієвської, Ю.Андруховича, О.Забужко

30

Тренувальні вправи (розпізнавання авторського стилю)

31

Узагальнення й систематизація вивченого про авторський стиль письменника

Відомості про учнів класу

з/п

ПІБ учня

дата народження

ПІБ батьків

Місце роботи батьків

телефон

адреса

1

Андрушой Єлизавета

Олександрівна

03. 04. 1996

Андрушой Олена Валентинівна

Пологовий будинок №1

2

Бахарева Олександра Андріївна

27.05 1995

3

Брей Сергій Олександрович

10. 12. 1995

Брей Олександр

4

Бунаков Іван Миколайович

07. 02.1995

5

Вавдіюк Вікторія Валеріївна

21. 12. 1995

6

Вєніков Дмитро Олексійович

19.10.1995

7

Герасимчук Владислав Валерійович

07.10.1995

8

Діденко Дмитро Олександрович

08.04.1995

9

Зотов Денис Олегович

24.08.1995

10

Іванов Олександр Олександрович

31. 05. 1995

11

Кабанова Юлія Олександрівна

10.06.1995

12

Клочок Олена Олександрівна

29.07.1995

13

Кремінська Ніна Юліанівна

20. 10.1995

14

Кріушенко Марія Романівна

19.06.1995

15

Курьян Олександр Олександрович

11.01.1996

16

Кухар Олександр Валерійович

20.05.1996

17

Науменко Семен Сергійович

09.08.1995

18

Олексієнко Сергій Юрійович

07.06.1995

19

Степанов Сергій Олександрович

08.04.1995

20

Тютюнник Катерина Сергіївна

17.07.1995

21

Чернявська Альона Олегівна

20.10.1995

22

Яценко Олег Вікторович

04.05.1996

Соціальний паспорт класу

з/п

ПІБ учня

дата народження

потребують особливої уваги

неповні сімї

неблагополучні

сімї

багатодітні

сімї

1

Андрушой Єлизавета

Олександрівна

03. 04. 1996

+

2

Бахарева Олександра Андріївна

27.05 1995

інвалід, дитина - чорнобилець

3

Брей Сергій Олександрович

10. 12. 1995

ВШО (паління)

4

Бунаков Іван Миколайович

07. 02.1995

+

5

Вавдіюк Вікторія Валеріївна

21. 12. 1995

6

Вєніков Дмитро Олексійович

19.10.1995

ВШО (паління)

+

7

Герасимчук Владислав Валерійович

07.10.1995

8

Діденко Дмитро Олександрович

08.04.1995

+

9

Зотов Денис Олегович

24.08.1995

10

Іванов Олександр Олександрович

31. 05. 1995

11

Кабанова Юлія Олександрівна

10.06.1995

+

12

Клочок Олена Олександрівна

29.07.1995

13

Кремінська Ніна Юліанівна

20. 10.1995

14

Кріушенко Марія Романівна

19.06.1995

ВШО (паління)

15

Курьян Олександр Олександрович

11.01.1996

+

16

Кухар Олександр Валерійович

20.05.1996

17

Науменко Семен Сергійович

09.08.1995

+

18

Олексієнко Сергій Юрійович

07.06.1995

19

Степанов Сергій Олександрович

08.04.1995

+

20

Тютюнник Катерина Сергіївна

17.07.1995

+

21

Чернявська Альона Олегівна

20.10.1995

Діти, схильні до девіантної поведінки

з/п

ПІБ учня

Проведена робота (дата, форма роботи, результат)

Кріушенко Марія

Романівна

Степанов Сергій Олександрович

Курьян Олександр Олександрович

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.