Т.Г. Шевченко "Катерина". Трагічне кохання...

Опис документу:
Урок застосування знань

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. Т.Г.Шевченка «Катерина». Трагічне кохання
МЕТА:

навчальна: охарактеризувати образ знедоленої жінки-матері, звернути увагу на її внутрішній світ, на трагізм долі дівчини-селянки, на несправедливість існуючого ладу; у процесі компаративного аналізу порівняти і дослідити причини трагедії героїнь творів Й.Гете «Фауст» та Т.Шевченка «Катерина»;

розвивальна: розвивати уміння виразно читати уривки твору, виважено і ґрунтовно висловлювати власні думки, співвідносити події твору з фактами тогочасної дійсності

виховна: виховувати повагу до жінки-матері, риси чуйності, доброти, людяності, щирості, відповідальності за власні вчинки

Тип уроку: урок застосування знань.

Обладнання: комп’ютер, картки для оцінювання, портрет Т.Г.Шевченка,

мультимедійна презентація,музичний супровід, виставка книг.

Методи, прийоми, форми роботи: бесіда, словникова робота, робота з текстом, робота в групах, елементи дискусії, рефлексія.

Міжпредметні зв'язки: світова література, образотворче мистецтво

Випереджальні завдання:

1.Повідомлення про ставлення суспільства у давні часи до жінки, яка порушила норми моралі.

2.Виступ учня-літературознавця «Сюжетні особливості трагедії Й. В. Ґете «Фауст»

3.Інсценування уривку з поеми «Катерина» Т.Шевченка «Остання зустріч Катерини з москалем»

Хід уроку

І.Організаційний момент

- Доброго всім дня! Я рада вітати вас на сьогоднішньому уроці. Адже тут зібралися всі ті, хто не байдужий до художнього слова, а зокрема до творчості Тараса Шевченка. Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Слово вчителя

(Тиха лине мелодія )

Німецький поет ХІХ ст.. Генріх Гейне писав: «Ангели називають це небасною утіхою, чорти – пекельною мукою, люди - каханням

2. Артистичне читання напам’ять учнем поезії Василя СИМОНЕНКА

ВОНА ПРИЙШЛА

Вона прийшла непрохана й неждана, 
І я її зустріти не зумів. 
Вона до мене випливла з туману 
Моїх юнацьких несміливих снів.

Вона прийшла, заквітчана і мила, 
І руки лагідно до мене простягла, 
І так чарівно кликала й манила, 
Такою ніжною і доброю була.

І я не чув, як жайвір в небі тане, 
Кого остерігає з висоти… 
Прийшла любов непрохана й неждана — 
Ну як мені за нею не піти?

3. Запитання до учнів:

- Яка головна тема цієї поезії? (Тема кохання).

- Яке воно, кохання? (Муки, добро, зло, скорбота нищівна, солодощі…)

- А, може, хтось спробує дати визначення слову «кохання»?

Словникова робота. Тлумачний словник сучасної української мови подає таке визначення:

КОХАННЯ - почуття глибокої сердечної прихильності до особи іншої статі.

4. Творча робота.

 Слова вчителя.Кохання – це складна річ. Іноді крила, іноді прірва. Тому зараз пропоную вам замислитись над цим поняттям. За допомогою « гронування» складемо схему ознак кохання. Ключове слово – «кохання»

 Висновок: Яких ознак більше у коханні: позитивних чи негативних? Значить, кохання - це добро. А що скажуть інші автори та їхні герої?

5. Інтелектуальна гра «Знайди пару» із застосуванням мультимедійної презентації. (На слайдах висвічуються портрети жінок з підписами, а завдання – знайти їм чоловічу пару, назвати твір та автора)

Пенелопа -? (Одісуй, Гомер «Одіссея»)

Беатріче ? (Данте, Данте «Божествена комедія»)

Лаура -? (Петрарка, Петрарка «Сонети»)

Ярославна ? ( князь Ігор, «Слово о полку Ігоревім»)

Джульєтта - ? (Ромео, В.Шекспір «Ромео і Джульєтта»)

Оксана -? ( Вакула, М.Гоголь «Ніч перед Різдвом»)

Маргарита -? (Фауст, Й.Гете «Фауст»)

Катерина -? ( москаль, Т.Шевченко «Катерина»)

ІІІ.Повідомлення теми, мети, завдань уроку . Мотиваія навчальної діяльності.

Тема кохання і зради є однією з так званих вічних тем у літературі. Багато хто з письменників звертається до неї, але лише Тарасу Шевченку вдалося піднести цю тему до рівня справжньої трагедії.

Тема нашого уроку «Трагедія Катерини – це трагедія суспільства» ( за поемою Т.Г.Шевченка «Катерина»)»

Сьогодні ми продовжимо роботу над відомою поемою Т.Г.Шевченка «Катерина»,спробуємо через елементи компаративного аналізу дослідити причини трагічного кохання героїнь творів українського письменника Т.Шевченка ( поема «Катерина») та німецького поета Й.Гете (трагедія «Фауст»), розв’язати проблемне питання Хто ж винен у цій трагедії і чому таке трапилося з героїнями? 

Словникова робота: компаративний аналіз – це порівняння творів, які належать до однієї або різних літературних епох, та знаходження у творах відповідностей і відмінностей.

-Чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку? Напишіть ваші очікування від уроку. (Учні записують на аркушах очікування)

Результати роботи на сьогоднішньому уроці ми будемо заносити в картку самооцінювання.

ІV. Опрацювання теми уроку

1.Бесіда.

-Давайте пригадаємо першу зустріч Катерини та москаля .

-Де вона відбулася?

(Учні віднаходять та зачитують цитати із поеми Шевченка.)

Полюбила москалика

Як знало серденько

Полюбила молодого,

В садочок ходила,

Поки себе, свою долю

Там занапастила.

У Катерини побачення проходять у садочку. У поемі садочок буде згадуватися декілька разів. Сюди вона ходитиме уже покриткою, сюди прийде, коли виженуть батьки, щоб узяти грудочку землі.

- Що переживає Катерина від зустрічі з москалем? (Щастя, радість)

Цитата.

Кличе мати вечеряти,

А донька не чує;

Де жартує з москаликом,

Там і заночує.

Не дві ночі карі очі

Любо цілувала…

- Яке перше враження у вас від знайомства з Катериною та її коханим?

Слово вчителя

Таємне кохання Катерини до москаля колись стає явним.

- Яким було ставлення суспільства у давні часи в Україні до жінки, яка порушила норми моралі?

Виступ учнів з власним дослідженням.

Суворі закони існували щодо позашлюбного народження дитини в Україні. У народі суворо засуджували втрату честі та цнотливості. Якщо дівчина позбулася честі до шлюбу, то не мала права одягати вінок-символ дівочої цноти. Таку дівчину називали покриткою ( двчина, що народила позашлюбну дитину).

й дьогтем мазали ворота. Такій дівчині обрізали косу, водили разом з хлопцем, що звів її, селом, надягали хомут і запрягали до воза.А батьки, щоб уникнути пересудів, виганяли з дому, якщо це була навіть єдина донька у сім’ї.

Не менш жорстокими були закони моралі середньовічної Німеччини. Жінку, яка народила позашлюбну дитину, відлучали від церкви і проклинали, а потім страчували.

 - Як поставилися до Катерини односельці?

А жіночки лихо дзвонять,

Матері глузують,

Що москалі вертаються

Та в неї ночують;

« В тебя дочка чорнобрива,

Та ще й не єдина,

А муштрує у запічку

Московського сина.

Чорнобривого придбала…

Мабуть, сама вчила…»

Бодай же вас цокотухи,

Та злидні побили,

Як ту матір, що вам на сміх

Сина породила.

Неслава пішла по селу, чутки дійшли й до батьків.

-Як до неї поставилися батьки? (Прослуховування звукозапису «Вигнання Катерини батьками»)

--- Яка доля чекає на батьків?

Катерина настільки захоплена своїми почуттями, що не звертає на ту славу. Вона твердо вірить, що москаль повернеться. Але людський поговір безжальний, і поет намагається пояснити, чому батьки вирішують вигнати єдину дочку з дому. У них дуже розвинене почуття честі, людської гідності, вони шанують звичаї, що не в змозі витримати людський поговір.

-Якою була остання зустріч Катерини з офіцером?

(Інсценування уривку із поеми Т.Шевченка «Катерина»

«Остання зустріч Катерини з москалем».)

Катерина. ( Звертаючись до москаля)

Любий мій Іване!

Серце моє коханеє!

Де ти так барився?

( Офіцер відвертається від неї)

Чого ж утікаєш?

Хіба забув Катерину?

Хіба не пізнаєш?

Подивися, мій голубе,

Подивись на мене:

Я Катруся твоя люба.

Нащо рвеш стремена?

Постривай же, мій голубе!

Дивись – я не плачу.

Ти не пізнав мене, Йване?

Серце, подивися,

Їй же Богу, я Катруся!

Москаль. Дура, отвяжися!

Возьмите прочь безумную!

Катерина. Боже мій! Іване!

І ти мене покидаєш?

А ти ж присягався!

Москаль. Возьмите прочь! Что ж вы стали?

Катерина. Кого? Мене взяти?

За що ж, скажи, мій голубе?

Кому хоч оддати

Свою Катрю, що до тебе

В садочок ходила,

Свою Катрю, що для тебе

Сина породила?

Мій батечку, мій братику!

Хоч ти не цурайся!

Наймичкою тобі стану…

З другою кохайся…

З цілим світом… Я забуду,

Що колись кохалась,

Що од тебе сина мала,

Покриткою стала…

Покриткою…який сором!

І за що я гину!

- Якою із даної сцени постала Катерина і яким москаль?

-Чому Катерина згодна на приниження? (Заради сина)

-Яке враження справила Катерина на москаля і він на неї?

-А яке враження Катерина та москаль справили на вас?

Робота в групах

Складання сенкану до образу Катерина і москаль

-Для Катерини не існує життя в соромі. За все в житті треба платити. Дівчина за хвилини щастя поплатилася зруйнованими долями батьків, сина, власною.)

-Як закінчується життя Катерини?

Цитата. Прийми, Боже, мою душу,

А ти – моє тіло!

Чорнобрива Катерина

Найшла, що шукала.

Дунув вітер понад ставом –

І сліду не стало.

 - Свідомим чи несвідомим, на вашу думку, було рішення Катерини про самогубство?

- Чи засуджує автор героїню?

  • Слово вчителя

Отже, ми пригадали сюжетні особливості поеми «Катерина» тепер для того, щоб зробити компаративний аналіз творів послухаємо повідомлення учня на тему: «Сюжетні особливості трагедія

Йогана Ґете «Фауст»»

  • Виступ учня-літературознавця «Сюжетні особливості трагедії «Трагедія Й. В. Гете «Фауст»

Доля Гретхен із славнозвісної трагедії «Фауст» Й. Ґете багато в чому схожа з долею Шевченкової Катерини з однойменної поеми. Це дівчата-покритки, яка виросли в звичайних сім'ях, шанували рідних, ходили до церкви, мріяли про кохання, але не мала уявлення про те, наскільки сильним може бути це почуття. Маргарита покохала всім серцем Фауста і відкрила йому душу, не думаючи про гріховність своїх вчинків. Згодом Фауст покидає свою кохану і відправляється у подальші пошуки прекрасної миті, яку він прагнув зупинити. Щира і набожна Гретхен опинилася у складному становищі: її брата вбили на поєдинку, мати померла, а вона сама ось-ось мала народити байстря. Ці нещастя вкупі із суспільним осудом призвели дівчину до божевілля. Дівчина впевнена, що Бог не простить їй цього страшного злочину. Вона вбиває свою дитину.

Проблемене питання:Чи є щось схоже в характерах і долях Катерини і Маргарити?

Робота в групах

Визначення спільних і відмінних рис

І група- спільні риси

ІІ група- відмінні

Представлення груп

ІV.Закріплення вивченого матеріалу

Слово вчителя

Долі цих жінок схожі і водночас різні. Обидві були засуджені людським поголосом за позашлюбне кохання та дитину. Але Катерина більш діяльна та рішуча, хоча всі відмовляють їй у співчутті і розумінні. На відміну від Маргарити вона залишає свого сина жити, накладаючи на себе руки.

- Які ж причини трагічного кохання молодих жінок? (Слайд «Причини»)

- Хто винен у смерті обох героїнь?

( Висловлюються думки)

- Як ви оцінюєте поведінку Фауста і москаля по відношенню до жінок?

- Чи можна назвати кохання Маргарити та Фауста, Катерини та москаля справжнім?

- Як ставиться сучасне суспільство до подібних вчинків? Чи засуджує таке кохання?

Слово вчителя

  • Що ж ми з’ясували, що саме головне, що об’єднує ці твори – це непідробне кохання, яке, на жаль, закінчується трагічно. Кохання перебільшує. І ось питання для для дискусії.

  • Дискусія: Чи може кохання в ранньому віці принести щастя людині»?

Слово вчителя

Інший час породжує іншу мораль, інші погляди на жінку. Вона не власність чоловіка, а вільна, незалежна особистість, яка спроможна будувати життя на свій розсуд. Вона самодосконала: керує фірмами, містами, її вибирають навіть президентом (у Бразилії ).

Усний ланцюг реплік.

- Як почували б себе Маргарита та Катерина сьогодні?

«Займи позицію»

Кому ви більше симпатизуєте – Катерині,Маргариті чи жодній із них.

"Дружня порада": дайте пораду від імені літературного героя своїм однокласникам.

Робота з ілюстраціями

Завдання: розгляньте репродукції картинТ.Шевченка, Михайла Дерегуса, Федора Коновалюка, Олексія Степового, Івана Їжакевичана яких зображенаКатерина. Кому з художників, на ваш погляд, вдалося краще передати трагізм долі героїні, її сутність?

V. Рефлексія

Учитель.

-Наша розмова підійшла до завершення.

- Які враження у вас залишилися від уроку?

- Що було найцікавішим для вас?

-Про яке кохання мрієте ви?

VІ.Аналіз карток очікування.

-Зараз з'ясуємо, чи досягнута мета уроку, чи справдилися ваші очікування.

VІІ. Домашнє завдання

Виконати одне із завдань

  • Наисати міні-твір «Майбутнє Івася?»

  • Написати есе «Як почували б себе Маргарита та Катерина в сучасному суспільстві?»

  • Намалювати ілюстрації до твору. Знайти висловлювання видатних людей про поему.

VІІІ. Підсумок уроку .Оцінювання.

На картках виставте самооцінку за урок.

Попереду у вас довге життя, яке не буде рівним і безгрішним: зазнаєте помилок, злетів і падіння. Спадщина видатних митців допоможе вам, сподіваюсь, знайти вихід зі складних лабіринтів долі, зрозуміти себе і навколишній світ. Бажаю всім успіхів!

Картка самооцінки

«Трагічне кохання Катерини ( за поемою Т.Г.Шевченка «Катерина»)»

з/п

Вид роботи

Що враховую

Найбільша кількість балів

Я оцінюю свої вміння

1

Презентація дослідницьких робіт

Об'ємність виконання завдання, змістовність, ілюстративність, мовленнєві вміння, результативність

1

2

Інсценування уривка

Артистичність

1

3

Робота в групі

Активність роботи в групі, результативність

4

4

Активність на уроці

На скільки я була( був) активним(ою) на уроці

4

5

Виразне читання цитат з поеми «Катерина»

Виразність, артистичність

2

Оцінка учня__________ Оцінка вчителя____________

.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
7
дн.
0
8
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!