і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
! В а ж л и в о
Акція
Вебінарний безліміт
Заощаджуйте понад 5000грн

Замовляйте усі свідоцтва за вебінари (понад 90 вебінарів)

з 12 липня
до 25 липня
199грн
з 26 липня
до 15 серпня
299грн
з 16 серпня
до 31 серпня
399грн
Активуйте «Вебінарний Безліміт» та отримайте
30 днів необмеженого доступу до 90 вебінарів
Предмети »

Теорії походження релігійних вірувань

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися
Опис презентації окремими слайдами:
Теорії походження релігійних вірувань.
Слайд № 1

Теорії походження релігійних вірувань.

Більшість відомостей про первісні релігійні вірування ми отримуємо на основі порівняльного вивчення релігії. Основоположником цього методу був німе...
Слайд № 2

Більшість відомостей про первісні релігійні вірування ми отримуємо на основі порівняльного вивчення релігії. Основоположником цього методу був німецький мовознавець М.Мюллер. Його дослідження відіграли вирішальну роль у становленні релігієзнавства як самостійної наукової дисципліни. Мюллер поставив завдання — зрозуміти, що таке релігія, яке підґрунтя вона має в душі людини, які закони вона наслідує у своєму історичному розвитку.

Засновник порівняльного методу вивчення релігій німецький філолог Макс Мюллер
Слайд № 3

Засновник порівняльного методу вивчення релігій німецький філолог Макс Мюллер

Мюллер був переконаний, що знання стародавніх мов дає можливість досліднику проникнути в потаємні закутки людської душі і віднайти справжній зміст ...
Слайд № 4

Мюллер був переконаний, що знання стародавніх мов дає можливість досліднику проникнути в потаємні закутки людської душі і віднайти справжній зміст релігійної віри стародавніх людей, відтворити відчуття і враження, пов’язані в їхній свідомості з іменами богів, міфами і легендами про них. “Так само як людина володіє даром мови незалежно від усіх її історичних форм, — писав М. Мюллер, — вона має здатність вірити незалежно від усіх історичних релігій.

Однак спроба М. Мюллера знайти загальну прарелігію народів не була плідною, тому що її обґрунтування звелося до штучного підтасування фактів для до...
Слайд № 5

Однак спроба М. Мюллера знайти загальну прарелігію народів не була плідною, тому що її обґрунтування звелося до штучного підтасування фактів для доказу існування в древніх релігіях монотеізму. Французький соціолог Е. Дюркгейм трохи по іншому використовував порівняльно-історичний метод дослідження релігії. Він також намагався відшукати прарелігію як найбільш просту й історично першу форму релігії.

Французький соціолог Еміль Дюркгейм
Слайд № 6

Французький соціолог Еміль Дюркгейм

Дослідник думав, що для виявлення джерел релігії, що лежать не в індивідуальному, а в історичному розвитку людини, треба звернутися до найдавніших ...
Слайд № 7

Дослідник думав, що для виявлення джерел релігії, що лежать не в індивідуальному, а в історичному розвитку людини, треба звернутися до найдавніших прошарків культури. Дюркгейм припустив, що примітивні суспільства, що дожили до нашого часу, являють собою модель таких стадій розвитку людства.

Сучасні примітивні суспільства
Слайд № 8

Сучасні примітивні суспільства

Австрійський етнограф, лінгвіст і богослов В.Шмідт та його послідовники висунули концепцію прамонотеїзму, згідно з якою всі сучасні релігії беруть ...
Слайд № 9

Австрійський етнограф, лінгвіст і богослов В.Шмідт та його послідовники висунули концепцію прамонотеїзму, згідно з якою всі сучасні релігії беруть свої витоки з так званого “первісного монотеїзму”. В.Шмідт у праці “Походження ідеї Бога”, наводячи численні свідчення про вірування історично відсталих племен і народів, робить спробу довести, що в ранніх віруваннях мали місце уявлення про єдиного Бога.

Австрійський етнограф, лінгвіст і богослов Вільгельм Шмідт
Слайд № 10

Австрійський етнограф, лінгвіст і богослов Вільгельм Шмідт

Саме ці праці й склали фактологічну основу наших уявлень про час, причини та передумови виникнення вірувань про первісні форми релігійності та місц...
Слайд № 11

Саме ці праці й склали фактологічну основу наших уявлень про час, причини та передумови виникнення вірувань про первісні форми релігійності та місце останньої у світосприйнятті людини первісного суспільства.

Форми первісних релігій.
Слайд № 12

Форми первісних релігій.

Одним із найбільш розповсюджених вірувань первісної людини був анімізм (від лат. anima — душа), що виявлявся у вірі в різноманітних духів, душу як ...
Слайд № 13

Одним із найбільш розповсюджених вірувань первісної людини був анімізм (від лат. anima — душа), що виявлявся у вірі в різноманітних духів, душу як двійника тіла, носія життя людини, а також тварин і рослин. Матеріали про ці вірування зібрав і описав англійський етнолог і релігієзнавець Е.Тайлор у книзі “Первісна культура”.

Англійський етнолог і релігієзнавець Е.Тайлор
Слайд № 14

Англійський етнолог і релігієзнавець Е.Тайлор

Анімізм
Слайд № 15

Анімізм

За Тайлором, теорія анімізму розпадається на два головних догмати, що складають частини одного цільного вчення. Перший з них стосується душі окреми...
Слайд № 16

За Тайлором, теорія анімізму розпадається на два головних догмати, що складають частини одного цільного вчення. Перший з них стосується душі окремих істот, здатної продовжувати існування після смерті. Іншої — решти духів. Аніміст визнає, що духовні істоти керують явищами матеріального світу і життям людини та впливають на них у цьому і потойбічному житті.

Жихарь – дух слов'ян який живе у домі. Сучасна назва – домовий, або барабашка
Слайд № 17

Жихарь – дух слов'ян який живе у домі. Сучасна назва – домовий, або барабашка

Оскільки анімісти вважають, що духи спілкуються з людьми і що вчинки останніх приносять їм радість чи невдоволення, то рано чи пізно віра в їхнє іс...
Слайд № 18

Оскільки анімісти вважають, що духи спілкуються з людьми і що вчинки останніх приносять їм радість чи невдоволення, то рано чи пізно віра в їхнє існування повинна привести природно і, можна навіть сказати, неминуче до дійсного вшановування їх чи бажання їх умилостивити. Таким чином, анімізм у його повному розвитку включає вірування в “керівні” божества і підлеглих їм духів, у душу й майбутнє життя, вірування, що переходять на практиці в дійсне поклоніння.

Душа людини після смерті
Слайд № 19

Душа людини після смерті

Характер вчення про душу у примітивних суспільствах можна з’ясувати під час розгляду його розвитку. Очевидно, мислячих людей, що перебувають на низ...
Слайд № 20

Характер вчення про душу у примітивних суспільствах можна з’ясувати під час розгляду його розвитку. Очевидно, мислячих людей, що перебувають на низькому ступені культури, більш за все цікавили дві групи біологічних питань. Вони намагалися зрозуміти, по-перше, що складає різницю між живим і мертвим тілом, що складає причину сну, екстазу, хвороби і смерті. Вони задавалися питанням, по-друге, що таке людські образи, які з’являються у снах і баченнях.

Мертве тіло
Слайд № 21

Мертве тіло

Живе тіло
Слайд № 22

Живе тіло

Сновидіння
Слайд № 23

Сновидіння

Розглядаючи ці дві групи явищ, давні дикуни-філософи, ймовірно, насамперед зробили “очевидний” висновок, що в кожної людини є життя і є привид. Те ...
Слайд № 24

Розглядаючи ці дві групи явищ, давні дикуни-філософи, ймовірно, насамперед зробили “очевидний” висновок, що в кожної людини є життя і є привид. Те й інше, безперечно, перебуває в тісному зв’язку з тілом: життя дає йому можливість почувати, мислити і діяти, а привид складає його образ, чи друге “я”. І те й інше, таким чином, віддільне від тіла: життя може піти з нього і залишити його непритомним чи мертвим, а привид видається людям осторонь від нього.

Привид
Слайд № 25

Привид

Таким чином, відповідно до теорії Е. Тайлора, анімістичні вірування розвивалися у двох напрямках. Перший ряд анімістичних уявлень виник у ході мірк...
Слайд № 26

Таким чином, відповідно до теорії Е. Тайлора, анімістичні вірування розвивалися у двох напрямках. Перший ряд анімістичних уявлень виник у ході міркувань давньої людини над такими явищами, як сон, бачення, хвороба, смерть, а також переживань трансу і галюцинацій. Будучи не в змозі правильно пояснити ці складні явища, “первісний філософ” виробляє поняття про душу, що міститься в тілі людини і залишає його час від часу.

Душа, що міститься в тілі людини і залишає його час від часу
Слайд № 27

Душа, що міститься в тілі людини і залишає його час від часу

Надалі формуються більш складні уявлення: про існування душі після смерті тіла, про переселення душ у нові тіла, про загробний світ. Другий ряд ані...
Слайд № 28

Надалі формуються більш складні уявлення: про існування душі після смерті тіла, про переселення душ у нові тіла, про загробний світ. Другий ряд анімістичних вірувань виник із властивим первісним людям прагненням до уособлення й одухотворення навколишньої дійсності.

Переселення душ у нові тіла
Слайд № 29

Переселення душ у нові тіла

Давня людина розглядала всі явища і предмети об’єктивного світу як щось подібне собі, наділяючи їх бажаннями, волею, почуттями, думками. Звідси вин...
Слайд № 30

Давня людина розглядала всі явища і предмети об’єктивного світу як щось подібне собі, наділяючи їх бажаннями, волею, почуттями, думками. Звідси виникає віра в окремо існуючих духів грізних сил природи, рослин, тварин, що у процесі складної еволюції трансформувалася у політеїзм, а потім і в монотеїзм.

Дух грози
Слайд № 31

Дух грози

Дух рослин
Слайд № 32

Дух рослин

Дух вовка
Слайд № 33

Дух вовка

Ще одним розповсюдженим віруванням первісної людини є фетишизм (від португальського — чарівний, чудодійний), що полягає у мисленно-фантазійному над...
Слайд № 34

Ще одним розповсюдженим віруванням первісної людини є фетишизм (від португальського — чарівний, чудодійний), що полягає у мисленно-фантазійному наділенні деяких предметів і явищ неживої природи надчуттєвими якостями. Поняття фетишизму як форми релігії оплутане значною неясністю, оскільки різні дослідники надають цьому терміну різних значень.

Ритуал освячення фетишу
Слайд № 35

Ритуал освячення фетишу

У той час як одні дослідники називають фетишизмом шанування будь-яких матеріальних предметів (включаючи небесні тіла, людей і тварин), інші схильні...
Слайд № 36

У той час як одні дослідники називають фетишизмом шанування будь-яких матеріальних предметів (включаючи небесні тіла, людей і тварин), інші схильні обмежувати обсяг цього поняття, включаючи в нього тільки шанування неживих і притому земних предметів.

Небесні тіла
Слайд № 37

Небесні тіла

Люди
Слайд № 38

Люди

Тварини
Слайд № 39

Тварини

Фетиші, амулети або талісмани— не просто предмети, а, за уявою людини, що їх вшановує, — істоти, наділені власним життям і здатні саме завдяки яким...
Слайд № 40

Фетиші, амулети або талісмани— не просто предмети, а, за уявою людини, що їх вшановує, — істоти, наділені власним життям і здатні саме завдяки якимось таємничим властивостям певним чином діяти на людину та її довкілля, тобто цим предметам приписувалися не притаманні їм властивості (здатність зцілювати, охороняти від ворогів, допомагати на полюванні).

Фетиш – амулет допомоги у навчанні (давня Індія)
Слайд № 41

Фетиш – амулет допомоги у навчанні (давня Індія)

Якщо після звертання до предмета людині вдавалося досягти успіху в практичній діяльності, вона вважала, що в цьому їй допоміг фетиш, і залишала йог...
Слайд № 42

Якщо після звертання до предмета людині вдавалося досягти успіху в практичній діяльності, вона вважала, що в цьому їй допоміг фетиш, і залишала його собі. Якщо ж людина зазнала якої-небудь невдачі, то фетиш викидали чи заміняли іншим. Елементи фетишизму збереглися в релігійному уявленні людей і по сьогодення. Досить оглянути навіть загальним поглядом історію релігій усіх народів, щоб переконатися в тім, що фетишистські уявлення становлять невід’ємну частину будь-якої релігії. Фетишизм складає один з найбільш постійних елементів усякої релігії.

Різновид сучасного талісману для закоханих
Слайд № 43

Різновид сучасного талісману для закоханих

Замки на мосту-сучасний фетишизм – знак вічної любові
Слайд № 44

Замки на мосту-сучасний фетишизм – знак вічної любові

На нижчих ступенях культури часто зустрічається соціальний інститут, відомий під ім’ям тотемізму — віра в існування родинного зв’язку між групою лю...
Слайд № 45

На нижчих ступенях культури часто зустрічається соціальний інститут, відомий під ім’ям тотемізму — віра в існування родинного зв’язку між групою людей і визначеним видом тварин чи рослин. Тотемізм тісно пов’язаний з господарською діяльністю первісної людини: збиранням плодів, полюванням. Тварини і рослини, що давали людям можливість існувати, ставали об’єктом поклоніння.

Вовк – тотемний батько багатьох народів
Слайд № 46

Вовк – тотемний батько багатьох народів

Ведмідь – тотемний батько наших пращурів
Слайд № 47

Ведмідь – тотемний батько наших пращурів

Тотем ( тварина чи рослина) вважався предком роду, його родоначальником. З ним була пов’язана низка міфів, що описували його життя і подвиги, припи...
Слайд № 48

Тотем ( тварина чи рослина) вважався предком роду, його родоначальником. З ним була пов’язана низка міфів, що описували його життя і подвиги, приписів, що дозволяли його убивати лише за умов дотримання певного релігійного дійства, обрядів, що піддобрювали тотем і сприяли його розмноженню.

Полювання на ведмедя
Слайд № 49

Полювання на ведмедя

Тотемна тварина — це священна тварина клану, кров якої символізує єдність клану, єднання його зі своїм божеством; ритуальне умертвіння і поїдання т...
Слайд № 50

Тотемна тварина — це священна тварина клану, кров якої символізує єдність клану, єднання його зі своїм божеством; ритуальне умертвіння і поїдання тотемної тварини — цей прототип усякого жертвопринесення — є не що інше, як укладення “кровавого союзу” клану з його божеством.

Мисливці клану вовків полюють на бізонів
Слайд № 51

Мисливці клану вовків полюють на бізонів

Первісні люди, поділені на клани чи племена, повинні були неминуче вірити в те, що всі предмети, одухотворені і неживі, організовані за подобою тог...
Слайд № 52

Первісні люди, поділені на клани чи племена, повинні були неминуче вірити в те, що всі предмети, одухотворені і неживі, організовані за подобою того єдиного суспільства, про яке людина мала уявлення, тобто у формі людського суспільства; звідси мала виникнути думка про подібність видів тварин і рослин з родами і кланами людей: ці види тварин і рослин і були тотемами. З точки зору Е. Дюркгейма, тотем — це елементарна форма божества — яка є символом первісного клану, у його особі клан вшановує самого себе.

Еміль Дюркгейм
Слайд № 53

Еміль Дюркгейм

У ранньородовому суспільстві, виникає й інша форма чуттєво-надчуттєвого типу вірувань, що дістала назву шаманізму (евенкійською мовою шаман означає...
Слайд № 54

У ранньородовому суспільстві, виникає й інша форма чуттєво-надчуттєвого типу вірувань, що дістала назву шаманізму (евенкійською мовою шаман означає несамовитий) — це віра в особливо могутні надприродні можливості стародавніх професійних служителів культу (шаманів). Найбільш типова особливість шаманізму — застосування методів спілкування з надприродним світом і у зв’язку з цим виділення особливих осіб, яким приписується здатність такого спілкування.

Шаман
Слайд № 55

Шаман

Звичайний ритуал дії шамана — це так зване камлання — несамовитий танець зі співом, ударами в бубон, громом залізних підвісок і т.ін. Камлання розг...
Слайд № 56

Звичайний ритуал дії шамана — це так зване камлання — несамовитий танець зі співом, ударами в бубон, громом залізних підвісок і т.ін. Камлання розглядається як спосіб спілкування з духами, що досягається двома шляхами: або духи вселяються в тіло шамана (чи в його бубон), або, навпаки, душа шамана вирушає в подорож у царство духів.

Камлання
Слайд № 57

Камлання

У дійсності зміст камлання полягає в гіпнозі свого оточення і в самогіпнозі, завдяки якому шаман не тільки змушує глядачів вірити у свої надприродн...
Слайд № 58

У дійсності зміст камлання полягає в гіпнозі свого оточення і в самогіпнозі, завдяки якому шаман не тільки змушує глядачів вірити у свої надприродні здібності, але, звичайно, вірить у них і сам, переживаючи під час камлання галюцинації. На думку цілого ряду спостерігачів, шаманське камлання дуже нагадує істеричний припадок, та й узагалі шамани, зазвичай, нервові, схильні до істерії люди. Ціль шаманських обрядів загалом полягає в лікуванні людей чи тварин, а також у боротьбі з різними іншими нещастями та ін.

Шаманське камлання нагадує істеричний припадок
Слайд № 59

Шаманське камлання нагадує істеричний припадок

Поряд з тотемізмом і шаманізмом значне місце в життєдіяльності первісної людини посідала магія (від грецьк. — чаклунство, чарівництво) — сукупність...
Слайд № 60

Поряд з тотемізмом і шаманізмом значне місце в життєдіяльності первісної людини посідала магія (від грецьк. — чаклунство, чарівництво) — сукупність уявлень і обрядів, в основі яких лежить віра в можливість впливу на людей, предмети і явища об’єктивного світу за допомогою визначених дій. Магія — єдність релігійної свідомості і дії, в ній немов би в концентрованому вигляді проявляється загальна характеристика релігії як специфічного практично-духовного способу входження людини в світ.

Чаклунство
Слайд № 61

Чаклунство

Мотивований текст, логіку його магічних дій можна виразити в такий спосіб: якщо на звичайні предмети та явища можна впливати практично, то з таким ...
Слайд № 62

Мотивований текст, логіку його магічних дій можна виразити в такий спосіб: якщо на звичайні предмети та явища можна впливати практично, то з таким же успіхом практично можна впливати у бажаному напрямі й на незвичайне, надприродне, тобто на фетишів, тотемів, душ і духів. Тому магія допов-нюється іншими видами родоплемінних релігій, як-то анімізм, фетишизм і тотемізм. Відомі різні види первісної магії: промислова, землеробська, військова, лікувальна, любовна, шкодоносна та ін.

Магічні карти та талісмани
Слайд № 63

Магічні карти та талісмани

Вони полягали в заклинанні мисливських ; пасток, чаклунських процедурах на полі, спробах навести порчу (тобто зіпсувати здоров’я, наслати морок), п...
Слайд № 64

Вони полягали в заклинанні мисливських ; пасток, чаклунських процедурах на полі, спробах навести порчу (тобто зіпсувати здоров’я, наслати морок), приворожити, в чаклуванні над зброєю, над хворим, у різного роду замовляннях тощо. Але в кожному випадку вона була або фетишистською, або тотемістичною, або анімістичною, або ж, нарешті, пов’язаною з вірою в духів. Адже магія, як сплав чаклунського дійства і віри в можливість через нього вплинути на надприродне, відбула становлення і розвиток як складник первісної релігійності.

Заклинання мисливських пасток
Слайд № 65

Заклинання мисливських пасток

Чаклунські процедури на полі
Слайд № 66

Чаклунські процедури на полі

Привороження
Слайд № 67

Привороження

Чаклування над зброєю
Слайд № 68

Чаклування над зброєю

Чаклування над хворим
Слайд № 69

Чаклування над хворим

Наведення порчі
Слайд № 70

Наведення порчі

Різного роду замовляння
Слайд № 71

Різного роду замовляння

Англійський вчений та релігієзавець Дж.Фрезер, вивчаючи побут папуасів у Африці, зробив висновок, що магічні уявлення виникають тоді, коли людина н...
Слайд № 72

Англійський вчений та релігієзавець Дж.Фрезер, вивчаючи побут папуасів у Африці, зробив висновок, що магічні уявлення виникають тоді, коли людина не упевнена у своїх силах, коли вона зіштовхується з проблемами, вирішення яких залежить не стільки від самої людини, скільки від безлічі привхідних факторів. Саме це і змушує його покладатися на допомогу таємничих сил і виконувати магічні дії.

Дж. Фрезер
Слайд № 73

Дж. Фрезер

Табу́ - заборона - категоричні заборони на різні дії людей, порушення яких повинно спричинити відповідні санкції. Виникло і сформувалися на соціаль...
Слайд № 74

Табу́ - заборона - категоричні заборони на різні дії людей, порушення яких повинно спричинити відповідні санкції. Виникло і сформувалися на соціальній, магічній і релігійній основі в період первісного суспільства, у якому вони регламентували і регулювали життя індивідів і груп (родини, роду, племені та ін.).

Жрець накладає табу на веселощі
Слайд № 75

Жрець накладає табу на веселощі

Сукупність Табу, що накладаються жерцами і вождями, охоплювала різні сторони життя і поширювалася на слова (заборона вимовляти імена людей, небіжчи...
Слайд № 76

Сукупність Табу, що накладаються жерцами і вождями, охоплювала різні сторони життя і поширювалася на слова (заборона вимовляти імена людей, небіжчиків, духів, богів, назви тварин і ін.); тіло людини і частини тіла; спілкування, шлюбні відносини, різноманітні форми і види поведінки, дії повсякденного життя (відкриття обличчя, вихід з житла та ін.); їжу і питво; тварин, рослини, різні предмети і символи предметів (землю, зброю, амулети тощо), відвідування тих чи тих місць та багато ін.

Відповідно до існуючих забобонів і традицій, порушення заборони мало наслідком кару надприродних сил (у вигляді причини, хвороби або смерті) і різн...
Слайд № 77

Відповідно до існуючих забобонів і традицій, порушення заборони мало наслідком кару надприродних сил (у вигляді причини, хвороби або смерті) і різноманітних соціальних санкцій з боку співтовариства та їх лідерів.

Опис документу:
Табу Тотем Анімізм Фетишізм

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Інтегрований курс «Мистецтво»: теоретико-прикладний аспект»
Просіна Ольга Володимирівна
36 годин
590 грн
354 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти