• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • НУШ
  • ТЕМАТИЧНИЙ ДЕНЬ «ЧИ МОЖЕ ВИШИВАНКА ПРОМОВЛЯТИ?» (ДО ТЕМАТИЧНОГО ТИЖНЯ «Я І МОЯ БАТЬКІВЩИНА»)

ТЕМАТИЧНИЙ ДЕНЬ «ЧИ МОЖЕ ВИШИВАНКА ПРОМОВЛЯТИ?» (ДО ТЕМАТИЧНОГО ТИЖНЯ «Я І МОЯ БАТЬКІВЩИНА»)

Опис документу:
Мета: ознайомити дітей з вишиванням як одним із видів українського декоративно-прикладного мистецтва; дати уявлення про види орна¬ментів та їхнє символічне значення; формувати шанобливе ставлення до традицій українського народу, зокрема до національного вбрання; сприяти розвитку інтересу до завдань художньо-естетичного харак¬теру; розвивати в учнів дрібну моторику рук, діалогічне та образне мислення, відчуття форми та кольору, ритму; виховувати глибоке по¬чуття любові до своєї Батьківщини.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

ТЕМАТИЧНИЙ ДЕНЬ «ЧИ МОЖЕ ВИШИВАНКА ПРОМОВЛЯТИ?» (ДО ТЕМАТИЧНОГО ТИЖНЯ «Я І МОЯ БАТЬКІВЩИНА»)

Мета: ознайомити дітей з вишиванням як одним із видів українського декоративно-прикладного мистецтва; дати уявлення про види орнаментів та їхнє символічне значення; формувати шанобливе ставлення до традицій українського народу, зокрема до національного вбрання; сприяти розвитку інтересу до завдань художньо-естетичного характеру; розвивати в учнів дрібну моторику рук, діалогічне та образне мислення, відчуття форми та кольору, ритму; виховувати глибоке почуття любові до своєї Батьківщини.

Освітні галузі: мовно-літературна; історична; математична; мистецька.

І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ (20 хв)

1. Вітання

· Вправа «Долонька до долоньки»

Доброго ранку, рідний наш дім!

Доброго ранку діткам усім!

Доброго ранку, сонечко ясне!

Доброго ранку, дітки прекрасні!

Візьміть одне одного за руки.

Так як ми тримаємо одне одного за вати, об’єднані однією роботою.

Подаруйте, будь ласка, одне одному повітряний поцілунок. Посміхніться сусідові праворуч, підморгніть сусідові ліворуч. Побажайте всім гарного дня.

2. Групове заняття

· Рухлива гра «Передай віночок»

Діти утворюють коло. Під веселу українську мелодію передають віночок одне одному. Коли музика зупиняється, дитина, у чиїх руках опинився віночок, виходить на середину і танцює з віночком на голові (довільні рухи). Якщо це хлопчик, то він обирає собі дівчинку, і вони танцюють удвох. Решта дітей весело плескають у долоні. (Гра повторюється тричі.)

· Розгадування ребуса

· Дидактична гра «Добери словечко»

Доберіть відповідні слова-ознаки.

Україна яка? (Калинова, квітуча, зоряна, барвінкова, багата, співуча, барвиста, дружня, мила, дорога, гарна, рідна...)

Український віночок який? (Різнокольоровий, гарний, квітучий, новий, барвистий...)

Українська сорочка яка? (Вишита, тоненька, лляна, біла...)

3. Обмін інформацією

· Вправа «Крісло автора»

(Дівчинка декламує вірш.)

Я — дівчина чепурненька,

Українка я гарненька,

До барвистого віночка —

Вишиваночка-сорочка,

Фартушок і чобітки,

Й різноколірні стрічки...

· Вправа «Кубик запитань»

Учитель розпочинає гру: кидає кубик у центр кола і, відповідно до комбінації, що випала на верхній грані кубика, читає запитання та дає відповідь на нього, а потім називає ім’я дитини, яка продовжує гру.

Гра триває доти, поки всі діти не кинуть кубик і не дадуть відповідь на одне із запитань.

Чи є у тебе вишиванка? Якщо є, то хто тобі її купив чи подарував?

Які кольори наявні на вишиванках?

Який орнамент зображений на вишиванках?

У які дні одягають вишиванку?

Чи вважаєш ти, що вишиванка — модний одяг? Чому?

Чи хотів (хотіла) би ти, щоб вишиванка входила до шкільної форми? Чому?

4. Щоденні новини

Україна здавна славилася своїми вишиванками. Вишивка так міцно ввійшла у наше життя, що немає жодної оселі, де б не було вишиваних речей.

Колись українських дівчат навчали вишивати ще з дитинства. Моя бабуся розповідала, що вишивали вечорами аж до пізньої ночі. Вишивали вдома, або сходились до одної хати, вишиваючи співали. А мати, у якої була доросла донька, вихвалялася своїми вишиванками — напередодні свят вивішувала «провітрити» на подвір’я, щоб усі бачили.

Коли господині приходили одна до одної, то обов’язково показували свої вишиванки, вчилися одна в одної та передавали свою майстерність онукам.

II. ОЗНАЙОМЛЕННЯ УЧНІВ ІЗ ТЕМОЮ ТА МЕТОЮ ДНЯ (2 хв)

Діти, сьогодні я пропоную вам здійснити незвичайну подорож до історичного минулого нашого народу. Ми ознайомимося з річчю, що несе для українців найвищу культурну цінність,— це найдорожчий скарб, що є не лише пам’яттю, але й часточкою нашої історії. А для того щоб дізнатися, про що йдеться, я пропоную вам послухати уривок вірша:

«З вечора пригожого аж до ранку

Вишивала дівчина вишиванку.

Вишивала дівчина, вишивала,

Чорну і червоную нитки брала...»

Отже, ви вже здогадалися: ми говоритимемо про вишиванку, що є національним символом нашого народу. І спробуємо дізнатися, чи вміє вишиванка промовляти.

III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ ДНЯ (108хв)

1. Інсценізація «Легенди про дівчину-Україну» (10 хв)

Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність і красу, угорці — любов до господарювання, німці — дисципліну і порядок, росіяни — владність, поляки — здатність до торгівлі, італійці одержали хист до музики... Обдарувавши всіх, підвівся Господь Бог зі святого трону і раптом побачив у куточку дівчину. Вона була боса, одягнута у вишиванку, руса коса переплетена синьою стрічкою, на голові мала вінок із червоної калини.

Хто ти? Чого плачеш? — запитав Господь.

Я — Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові й пожеж. Сини мої на чужині, на чужій роботі, вороги знущаються з удів та сиріт, у своїй хаті немає правди й волі.

Чого ж ти не підійшла до мене раніше? Я всі таланти роздав. Як же допомогти тобі?

Дівчина хотіла вже йти, та Господь Бог, піднявши правицю, зупинив її.

Є у мене неоціненний дар, що уславить тебе на цілий світ. Це — пісня.

Узяла дівчина Україна дарунок i міцно притиснула його до серця. Поклонилася низенько Всевишньому та з ясним обличчям i вірою понесла пісню в народ.

2. Перегляд мультфільму (5 хв)

Перегляд мультфільму «Це — наше і це — твоє. Знана у всьому світі вишивка — наша!».

Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=OoCECorpbsg

3. Детальне розглядання та аналіз вишиванок (6 хв)

(У класі організована виставка вишиванок.)

Якого кольору сорочка? (Сорочка білого кольору.)

Чим прикрашена сорочка? (Сорочка прикрашена вишивкою.)

Де саме розміщено вишивку на сорочці? (Вишивку розміщено біля коміра, на рукавах, манжетах.)

Якого кольору нитки на вишиванці? (На вишиванці нитки червоного та чорного кольорів.)

Що означають ці кольори? (Червоний — це колір калини, що здавна шанували та любили в Україні, а чорний — це символ нашої землі-годувальниці)

Який орнамент на сорочках? Що він означає?

4. Перегляд відео «Символіка української вишивки» (5 хв)

Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=Uuibb83i4cM

Українська вишивка символізує силу, здоров’я, красу, щасливу долю, родову пам’ять, порядність, чесність, любов, святковість.

5. Парад вишиванок (5 хв)

Показ-дефіле вишиванок учнями класу.

6. Вправа «Продовж речення» (5 хв)

Вишиванка — це... (вишита сорочка).

Вишиванку називають... (оберегом).

На вишиванках найчастіше зображували... (геометричні фігури, рослинні форми та тварин).

Уважалося, що вишиті на сорочках символи можуть... (відганяти злих духів, захищати від нечистої сили).

Вишиванка була невід’ємною складовою... (національного вбрання українців).

Вишиванки зберігали і передавали як реліквії... (дітям, внукам, правнукам).

7. Поетична світлиця (5 хв)

(Діти розповідають вірші.)

ВИШИВАНКА

Мама вишила мені

Квітами сорочку.

Квіти гарні, весняні:

На, вдягай, синочку!

В нитці — сонце золоте,

Пелюстки багряні,

Ласка мамина цвіте

В тому вишиванні.

Вишиваночку візьму,

Швидко одягнуся,

Підійду і обніму

Я свою матусю.

Вадим Крищенко

ВИШИВАНКА

Квіти розцвітають

Ось на рукавах,

З ірію далекого

Повернувся птах —

Дивні візерунки

Сяють, мов живі,—

Мама вишивала

Оберіг мені!

Тетяна Винник

ВИШИВАНКА

Вишиваю вишиваночку

Я для братика Іваночка.

Вишиваночка у вишеньках,

Ягідками рясно вишита.

Вся в мережках вишиваночка

Подарунок для Іваночка.

Варвара Гринько

8. Пісенна зупинка (5 хв)

Розучування пісні «Бабусина вишиванка».

Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=KqJYo9ii9K0

9. Флешмоб за піснею «Україна-вишиванка» (5 хв)

Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=LDjPG8fS44M

10. Вправа «Віднови прислів’я» (5 хв)

У народі, крім пісень про сорочки-вишиванки, є й прислів’я та приказки.

11. Вправа «Запиши відгадку» (5 хв)

Відгадайте загадки про символи, що найчастіше вишивають майстрині на сорочках. Відгадки запишіть.

Золотисте ситечко

Покотилось в літечко.

Загляда в віконечко,

Наче справжнє сонечко. (Соняшник.)

Стоїть тичка,

На тичці — капличка,

А всередині повно людей. (Мак.)

У вінку зеленолистім,

У червоному намисті

Видивляється у воду

На свою хорошу вроду. (Калина.)

Лист зелений не пропав,

А під снігом задрімав,

Щоб у синю сукенчину

Одягнуть весняну днину. (Барвінок)

У матінки-квіточки

Лиш блакитні діточки.

З жита виглядають,

Літечко вітають. (Волошки.)

12. Логічна гра «Обчисли і дай відповідь» (5 хв)

В українській родині двоє братів. У кожного — по дві сорочки- вишиванки. Скільки всього вишитих сорочок у хлопчиків? (Чотири сорочки.) Як ви здогадалися? (Додали.)

13. Робота в групах. Гра «Магазин» (12 хв)

Пропоную сьогодні відвідати «Магазин» і купити все, що потрібно для вишивання. Визначте, що нам потрібно і скільки. (Різнокольорові нитки, голки, тканина, п’яльці, ножиці, наперсток.)

У кожній групі оберіть продавця. Решта — покупці. За допомогою паперових грошей здійсніть покупку.

14. Творча майстерня (30 хв)

Для того щоб вишити сорочку, майстриня спочатку створює орнамент. Тож і ми створимо візерунок на паперових формах сорочок.

Але пам’ятаймо: кожен колір має свою мову.

Червоний колір — символ любові та щирості.

Синій колір — символ неба, сили і здоров’я.

Жовтий колір — символ сонця і хліба.

Зелений — символ життя, рослинного світу.

Орнаменти на вишиванках теж різні: геометричні та рослинні.

· Перегляд відеофільму «Українська вишивка»

Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=PdCvYuXtnCI

З чого складаються геометричні орнаменти? (З геометричних фігур: трикутники, хрестики, зубчасті, прямі та хвилясті лінії, квадрати, кружечки, прямокутники.)

А з чого складається рослинний орнамент? (Квіти, пелюстки, різні листочки.)

IV. ПІДСУМОК ДНЯ (10 хв)

· Робота в щоденнику вражень

Рекомендовані теми

1. Я хочу, щоб моя вишиванка була...

2. Свою вишиванку я подарую...

3. Про що мені розповіла сорочка-вишиванка.

· Складання сенкану

Наприклад:

1. Вишивка.

2. Красива, чарівна.

3. Милує, захищає, прикрашає.

4. Ми любимо українську вишивку.

5. Оберіг.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з БІОЛОГІЇ залишилося:
0
4
міс.
1
3
дн.
0
7
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!