Тематичні бесіди, ігри, ігрові вправи з правового виховання з дітьми старшого дошкільного віку.

Опис документу:
Бесіда, це організована, цілеспрямована розмова вихователя з дітьми з певної теми, яка складається із запитань і відповідей. Бесіда як метод навчання використовується в основному в старшій і підготовчій групах.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тематичні бесіди, ігри, ігрові вправи з дітьми

( старший дошкільний вік)

Тематичні бесіди з правового виховання

Права

1. Що таке права?

2. Які права є у тебе?

3. Чи порушують твої права? Хто і де?

4. Чим відрізняються права дорослих від прав дітей?

5. Які документи охороняють твої права?

6. До кого ти можеш звернутися у разі порушення твоїх прав?

Обов'язки

1. Що таке обов'язок?

2. Чим обов' язок відрізняється від права?

3. Які обов' язки ти виконуєш удома?

4. Які обов'язки ти виконуєш у дитячому садку?

5. Які обов'язки тобі неприємні?

6. Які обов'язки ти виконуєш залюбки?

7. У кого вдома найбільше обов'язків? 8= Для чого потрібні обов'язки?

Життя

1. Хто дав тобі життя?

2. Як тобі живеться у родині?

3. Хто живе поруч?

4. Ти задоволений своїм життям? Чому?

5. Яким ти хочеш бути?

6. Чим собі подобаєшся?

7. Який ти?

Імена

1. Тобі подобається твоє ім'я?

2. Чи хотів би ти, щоб тебе назвали інакше? Як?

3. Чи знаєш ти, що імена «ростуть» разом з дітьми?

4. Що таке по батькові? Як твоє повне ім'я та по батькові?

5. Які імена та по батькові у твоїх батьків?

6. Що означає твоє ім'я?

7. Як називає тебе мама, коли хоче приголубити?

Відпочинок

1. Для чого людині потрібен відпочинок?

2. Як можна відпочивати?

3. Який вид відпочинку тобі до вподоби?

4. Як відпочиває твоя родина?

5. Як би ти хотів відпочивати на вихідних?

6. Які твої улюблені ігри?

7. Які твої улюблені телепередачі?

8. Чи подобаються тобі розвивальиі. ігри?

9. Заняття спортом - це робота чи відпочинок?

Ціна людини

1. За що цінують людину?

2. За що цінуєш своїх друзів?

3. За що, на твою думку, тебе цінують?

4. Як до тебе ставляться оточуючі?

5. Хто для тебе найдорожчий у світі?

6. Як ти гадаєш, для кого ти найдорожчий у світі?

7. Чи можуть бути матеріальні цінності дорожчі, ніж життя людини? Чому?

Дидактичні ігри з правового виховання

( старший дошкільний вік)

1. Гра «Як тебе звати?».

Мета: Усвідомлення дітьми того, що кожна людина має ім'я та по батькові.

Правила гри:

Малята стають колом, кожен передає «сердечко» і називає того, хто стоїть поруч, пестливим іменем. Останнім у колі опиняється вихователь. Вихователь привертає увагу дітей до того, що його ім'я прозвучало разом із по батькові. Пояснює , що дорослих називають на ім'я та по батькові на роботі, а на ім'я - лише близькі люди. 4 як вас називатимуть, коли ви станете дорослими? вихователь передає сердечко і кожен називає себе на ім'я та по батькові.

2. Гра «Мій день народження».

Мета: Усвідомлення дітьми того, що діти однієї вікової групи мають різні дати народження.

Правила гри:

Вихователь пояснює призначення круга поділеного на чотири сектори: зима, весна, літо, осінь. Пропонує дітям розмістити свої фотографії в секторах за датою народження та поділитися на чотири команди.

Завдання:

Придумати, якими плодами (овочами, фруктами, ягодами) іменинники частуватимуть своїх гостей. Діти колективно вибирають і викладають плоскі зображення на круг, що символізує тацю.

3. Гра «Я і моя родина»

Мета: Усвідомлення взаємопов 'язаності людей у родині, свого місця у сім'ї відносно старших і молодших.

Словник: сім'я, тато, мама, брат, сестра, бабуся, дідусь, син, дочка, онук, онучка.

Правила гри:

Вихователь підводить дітей до висновку, що у кожного з них є родина. Пояснює, що родини бувають різні за складом, кількістю дітей і дорослих. Вправляти малят в називанні себе онуком, братом, сином, або онукою, сестрою, дочкою.

Завдання:

1. Малюк вибирає матрицю, яка на його думку відповідає складу його сім'ї.

2. Навпроти зображення дитини ставить літеру «Я» і далі пояснює; «для мами я дочка, для бабусі я - онука, для брата я - сестра».

3. Складання розповіді про свою родину (прізвище, ім'я по батькові членів сім'ї, рід занять, як відпочивають удома).

4. Гра: «І це чудово!»

Мета: Усвідомлення відповідальності перед своїми близькими, осмислення дієвого піклування.

Правила гри:

Малята стають колом. Вихователь дає зразок мовлення: «Мене звати Віра Іванівна. Я люблю частувати свою родину смачними пирогами». Діти роблять жест схвалення (великий палець відігнуто і піднято вгору, інші стиснуті в кулак) і хором промовляють: «ї це чудово». Кожен малюк неодмінно повідомляє щось пов'язане з його піклуванням про свою сім'ю і отримує схвалення дітей.

5. Гра «Сонечко веселе - сонечко сумне»

Мета: Усвідомлення дітьми того, що кожна людина має права і їх не можна порушувати.

Правила гри:

Гра використовується як частина заняття під час ознайомлення з правами дитини, їх закріплення.

Вихователь пропонує дітям пригадати, які права були порушені в казках: Г.АНДЕРСЕНА «Гидке каченя»; Ш.ПЕРО «Червона Шапочка»; Українська народна казка «Коза - дереза».

Вихователь пропонує дітям викладати промінці до веселого або сумного сонечка, відповідно моральної ситуації в казці:

До якого сонечка ми звертаємось?

Тематичні бесіди та ігрові вправи на формування почуття власної гідності та самосвідомості

(старший дошкільний вік)

Конкурс на найкращий комплімент

Разом з дітьми провести конкурс на найкращий комплімент. Діти повинні зробити комплімент самому собі, друзям, виховательці, подрузі, іграшкам. Компліменти можна передати за допомогою слів, жестів, міміки.

Кого вам було шкода

Запропонувати дітям перерахувати всіх тих, кого їм було шкода і за що Згадати випадки проявів жалю до дітей зі своєї групи. Коли? Як проявлялася жалість? Давайте пожаліємо „Зайчика", якого кинула хазяйка під дощем.

Як захистити себе

Згадати з дітьми їхню адресу, прізвище, номер телефону, де працюють

батьки, де їх можна знайти. Обіграти такі ситуації: що ви будете робити якщо

заблукаєте в магазині, на незнайомій вулиці; якщо на вулиці до вас потнуть

чіплятися незнайомі люди; якщо ви вдома самі, а в двері стукають, дзвонять і

стверджують, що вони з міліції. Для того, щоб дитина змогла діяти в екстремальних ситуаціях проводяться рольові ігри. Нехай дитина в цій ситуації

вирішить до кого і як краще звернутися за допомогою, „подзвонити" в міліцію

бабусі, дідусеві, нехай покаже, як зачинить із середини двері, і як потім їх відчинить.

Снігова королева

Вихователь пропонує пригадати казку Г.-Х. Андерсена „Снігова королева"

Діти розповідають, що в цій казці було дзеркало, відображаючись в якому все добре і прекрасне перетворювалося на зле. Скільки лиха натворили частинки цього дзеркала, коли потрапили в очі людям.

Але в цієї казки є продовження: коли Кай і Герда підросли вони зробили чарівні окуляри, в яких можна роздивитися те гарне, що є в кожній людині Діти

приміряють окуляри. Дивляться на своїх товаришів і намагаються побачити якомога більше гарного і розповісти про це.

Квітка свого імені

Мета. Формувати у дитини знання про те, що ім'я вказує на її

індивідуальність. Вчити радіти своєму імені, знати свої ласкаві імена Дати розуміння того, що вони вказують на відміну від інших, засвідчують позитивне ставлення рідних і близьких.

Кожній дитині дається аркуш із зображенням квітки без пелюсток Діти вирішують, що для того, щоб квітка була гарною треба наклеїти пелюстки Кожна пелюстка є ласкавим іменем дитини. Найулюбленіше ласкаве ім'я виділяється іншим кольором. А щоб квітка була ще гарнішою, дитина серед інших запропонованих ш імен вибирає своє і вставляє його в середину квітки.

Дидактична гра „Чарівна скринька"

Мета. Допомогти дітям у розвиткові самосвідомості: всі діти однаково важливі.

Обладнання. Гарна скринька з дзеркалом усередині.

Вихователь приносить скриньку і говорить: „Діти, в мене чарівна скринька дає можливість дітям розглянути її). Зазирнувши в скриньку кожен з вас зможе побачити зображення „найважливішої людини на Землі". Але не можна розкривати „таємницю": розповідати, кого побачив, поки всі діти по черзі не зазирнуть у скриньку".

Гра на визначення ..досягнень" дитини в день її народження або в якийсь інший важливий для неї день

Матеріали: джерело світла - сонце, глобус, паперові корони для кожної дитини.

Готуючись до цього дня діти виготовляють якісь невеличкі подарунки з

паперу, природного, або якогось іншого матеріалу, які б вони хотіли подарувати імениннику.

Можна продумати з кожною дитиною вітання, приємні слова для іменинника.

Зібравши вихованців у коло, вихователь розповідає їм коротку історію життя іменинника від народження до нинішнього моменту. Джерело світла стоїть в середині кола. Іменинник, тримаючи в руках глобус, обходить навколо „сонця"

стільки разів, скільки йому виповнилося років. Тим часом вихователь розповідає, як ця дитина змінилася за цей час. Можна використати розповіді дітей про свого товариша.

Джерело світла може бути пласким або об'ємним.

Особливу святкову атмосферу допомагає створити паперова корона, яку одягає кожна дитина.

Дидактична гра ..Ім'я"

Мета. Розвивати цілісне ставлення до себе та до свого імені.

Обладнання. Картки з іменами дітей.

Хід гри

Дитині пропонується придумати собі ім'я, яке б вона хотіла мати чи залишити своє. Запитати дитину, чому їй не подобається чи подобається своє ім'я чому дитина хоче, щоб її називали по-іншому.

Часто відмова від свого імені означає, що дитина незадоволена собою чи хоче бути краще (в своєму розумінні), ніж вона є.

Якщо дитині не подобається ім'я, запропонуйте їй цікаву історію про позитивнии вчинок хлопчика чи дівчинки, яку звали саме так, як цю дитину

Розказати про походження цього імені.

Дидактична гра „Ми та наші імена"

Мета. Розуміти важливість кожної особистості, що власне ім'я вказує на її індивідуальність, на статеву та національну належність, що ім'я вказує на відмінність від інших.

Обладнання. Картки з іменами дітей.

ХІД гри

Вихователь разом з дітьми розглядає картки, діти вибирають картки зі своїми іменами. Вихователь допомагає вибрати іншим дітям. Спитати дітей, як їх називають вдома „ласкавим" ім'ям, вибрати своє „ласкаве" ім'я. Чим вони відрізняються, порівняти картки. Чи є діти з однаковими іменами? Чим вони відрізняються один від одного і чим схожі, розповісти. Чи є діти схожі статурою, поведінкою, але з різними іменами?

Розказати дітям, що означають їхні імена.

Ігри - стимулювання духовного типу поведінки

Ми любимо один одного"

(дні народження)

На початку року вихователь складає список днів народження усіх вихованців. Напередодні він повідомляє всіх про День народження дитини. Кожен має приготувати невеликий подарунок для іменинника, який, в свою чергу, повинен приготувати сюрприз для всіх. Наступного дня іменинника просять на деякий час вийти з кімнати. В цей час діти кладуть подарунки на його стіл. Коли він заходить, усі вітають його, а він дарує свій сюрприз.

Який мій друг"

Діти сідають у коло. Вихователь просить кожного подумати і назвати позитивну якість свого друга. Потім по черзі діти показують її рухами. Якщо одну якість називає більшість дітей, то вихователь пропонує їй оселитися в групі.

Виділяється окреме місце і віднині малюки знають, що це місце, наприклад, Доброти. По черзі вони можуть там сидіти, щоб бути добрими. Кожного тижня можна обирати нову якість.

Свято Розуміння"

Раз на місяць вихователь та діти проводять у групі Свято Розуміння. На це свято малюки запрошують своїх рідних, друзів. Попередньо готується концерт, у якому кожна дитина бере участь. На святі можна показати виставу, альбоми з малюнками вихованців.

Поділися з іншим"

Вихователь розповідає дітям, що в молодшій групі (або в дитячій лікарні) малюки потребують іграшок або книжок і просить їх принести не дуже потрібну їм іграшку чи книжку. Свої подарунки вихованці віддають іншим дітям. Протягом року можна організувати кілька таких відвідувань.

Ігри на розвиток емоційно-комунікативної сфери дітей

Піраміда любові"

Діти стають у коло. Вихователь говорить „Кожен із вас щось або когось любить. Я люблю... Розкажіть і ви кого і що ви любите" (розповіді дітей). „А зараз ми побудуємо піраміду любові із наших рук. Я назву того, кого я поважаю і покладу свою руку, потім кожний із вас називатиме того, кого він поважає і кластиме свою руку (діти будують піраміду любові). Ви відчуваєте тепло рук? Вам приємний цей стан? Подивіться, яка висока в нас вийшла піраміда. Висока, тому що ми поважаємо і нас поважають".

Сонячний зайчик"

Вихователь повідомляє, що він спіймав „сонячного зайчика", пропонує передати його по колу, щоб кожен міг зігрітися його теплом і з приємною усмішкою передати товаришу. Коли „зайчик" повертається до вихователя, він звертає увагу дітей на те, що за цей час „зайчик", зігрітий дітьми, виріс і не поміщається в долонях. „Зайчика" випускають, але кожний ловить частинки його тепла, ніжні промені сонця.

Різнокольоровий букет"

Кожна дитина називає себе квіткою і знаходить собі до пари іншу квітку, пояснюючи свій вибір. Потім усі „букетики" об'єднуються в один „букет" і водять хоровод квітів.

Вправи на розвиток образу „Я"

Вправа 1.

Дітям читається казка про чарівні люстерка. Після прочитаної казки пропонується дитині зобразити себе в 3-х люстерках. В зеленому - якою вона уявляє себе, в червоному - якою бачать люди, в блакитному - яка вона є. Що потрібно зробити, щоб в усіх дзеркалах було однакове зображення?

Вправа 2.

Дитині пропонується уважно подивитися на себе в дзеркало. „Уважно подивись на себе в дзеркало, дай відповідь на запитання - якого кольору в тебе очі, волосся, якого ти зросту? Порівняй себе з ким-небудь, або чим-небудь. Чим твоя зовнішність відрізняється від зовнішності інших? Що в твоїй зовнішності є привабливим?"

Вправа 3.

Інструкція „Це наш дім". На найвищому поверсі живуть найрозумніші, слухняні, чесні діти, на найнижчому ті, хто не дуже слухняний, ображає своїх друзів, не може гарно себе поводити. Розселенням в цьому будинку займається чарівник. На якому поверсі чарівник поселить тебе? Чому?

Вправа 4.

З паперу вирізають кольорові картки - назви рис характеру.

Інструкція - „Подивись на коло - в ньому дитина. Це ти. Розклади картинки навколо малюнка таким чином: якщо якість, яка позначається відповідною карткою проявляється дуже часто, поклади її поруч з дитиною, якщо рідко - поклади далі. Якщо такої риси немає - картки слід покласти за межами кола".

Ігри та вправи, які сприяють розширенню області правових знань, знайомлять дітей зі службами екстреної допомоги, формують почуття особистої безпеки

я маю право..."

Мета. Розширити область правових знань.

Обладнання. Набір сюжетних картинок до статей „Конвенції ООН про права дитини". Картинки з зображенням ситуацій, які не розглядаються в „Конвенції" (дитина їздить на велосипеді, поливає квіти і т.д.). Шаблон „Я маю право" (може бути, наприклад, у вигляді знака „ + " або сонечка).

Діти по черзі вибирають ті картинки, які стосуються статей Конвенції і розкладаються біля шаблона „Я маю право". Потім кожна дитина пояснює свій вибір, інші обговорюють правильність свого вибору.

„Я не повинен..."

Мета. Вчити розрізняти поняття „можу", „повинен", „хочу".

Обладнання. Серії сюжетних картинок, пов'язані з правильними і неправильними взаємовідносинами в системах: дорослий - дитина- дитина -

дитина; дитина - оточуючий світ. Шаблон „Я не повинен" (наприклад зображення знака „ -„ або хмаринки).

Діти розкладають навколо шаблона ті картинки, які зображають ситуації, які не повинні бути у взаємовідносинах між людьми, між людиною і природою, людиною і оточуючим світом. Потім пояснюють свій вибір.

Швидка допомога"

Мета. Вчити дітей у випадку необхідності дзвонити в службу медичної допомоги за телефоном 03.

Обладнання. Іграшкова машина „Швидка допомога". Сюжетні картинки з зображенням різних ситуацій. Білі лікарські халати на кожного учасника гри.

На столі розкладаємо сюжетні картинки. Бригада „Швидкої допомоги" (5-6

дітей) повторює номер телефону своєї служби, їде на „виклики" (діти рухають

машину від картинки до картинки і забирають у лікарню (збирають картинки) тільки тяжкохворих людей".

Інші обговорюють дії бригади „Швидкої допомоги".

Якщо незнайомець стукає в двері

Мета, Вчити дітей відчиняти двері, коли вони самі вдома, тільки людям які живуть з ними в одній квартирі.

Вихователь і діти розігрують ситуації, в яких дитина, знаходячись в квартирі сама, не повинна впускати незнайомців.

Хтось із дітей стоїть за дверима, інші вмовляють її відчинити двері використовуючи різні обіцянки, ласкаві слова та інтонації.

Наприклад:

- листоноша приніс листа;

- міліціонер прийшов у справах;

- медична сестра принесла ліки для бабусі тощо.

Куди бігти, якщо за тобою женуться Мета. Навчити дітей різними способами реагувати на загрозливу ситуацію. Діти розглядають картинки з зображенням парку, безлюдної дороги, зупинки, людьми, що чекають на автобус, поста ДАІ. Діти висловлюють і обговорюють свої думки щодо того, куди слід бігти від переслідувачів.

Ігри та вправи, спрямовані на розвиток у дітей навичок спільної діяльності, почуття колективізму, розуміння індивідуальних особливостей інших людей, формування уважного, доброзичливого ставлення долюдей і один до одного

Біографія за фотографією"

Мета. Вироблення чуйності до переживань іншого.

Для цієї вправи вам знадобляться кілька фотографій. Добре, якщо ці фотографії принесуть самі діти, але в цьому разі слід простежити, щоб кожній дитині дісталася не та фотографія, яку принесла вона сама. Діти складають розповіді про людей, зображених на фотографії. Особливу увагу слід звернути на те, що в даний момент відчуває ця людина, які можливі причини цих переживань.

Поводир"

Мета. Розвивати почуття відповідальності за іншу людину, довіри один до одного.

Вправи виконуються в парах.

Спочатку ведучий водить веденого з пов'язкою на очах, відчуваючи почуття керівництва і відповідальності за його безпеку. Потім діти міняються ролями.

Квітка - семицвітка"

Мета. Сприяти розвиткові уміння робити правильний вибір, співпрацювати з однолітками.

Для цієї гри знадобиться квітка-семицвітка, а також червоні та жовті фішки. Кожен, зірвавши квітку, може задумати одне заповітне бажання. Розповісти про нього можна лише тоді, коли пелюстка облетить „увесь світ". По черзі діти кружляють з пелюстками разом з іншими.

Якщо загадане бажання пов'язане із задоволенням її особистих потреб - дитина одержує жовту фішку, якщо воно має суспільне значення - червону. Зібравши в кінці гри усі фішки, можна визначити рівень морального розвитку групи, але не варто говорити про дітям, оскільки в подальшому вони можуть приховувати свої заповітні бажання, підлагоджуючись під оцінки дорослих.

Казка"

Мета. Сприяти кращому усвідомленню себе, оцінці своїх кращих якостей.

Дитині пропонується вигадати казку про людину, яку звуть так само, як і її, спираючись на значення і звучання імені.

Наприклад, Марина - морська, казка про дівчинку, яка живе у морі.

Приділи увагу іншому"

Мета. Вчити дітей висловлювати своє позитивне ставлення до інших людей, вчити приділяти і приймати знаки уваги.

Діти стають у коло і по черзі говорять, щось позитивне одному з учасників гри. Знаками уваги можуть відзначитися особистісні якості, зовнішність, манера поведінки тощо. У відповідь дитина говорить: „Дякую, я теж думаю, що я..." (повторює сказане їй, а потім вона підкріплює це ще однією похвалою на свою адресу: „А ще я думаю, що я...").

Назви свої сильні сторони"

Мета. Розвивати уміння думати про себе у позитивному плані.

Кожна дитина протягом кількох хвилин має розповідати про свої сильні сторони - про те, що вона любить, цінує й приймає, про те, що дає їй почуття впевненості у собі.

Не обов'язково говорити тільки про позитивні риси характеру. Важливо, щоб дитина говорила прямо, не принижуючи своїх хороших якостей.

Близнюки"

Мета. Допомогти усвідомити й прийняти індивідуальні особливості власні й особливості інших людей.

Обігрується сюжет, коли всі навколо стали абсолютно однаковими. Однаково мислять, одягаються тощо. Після гри проводиться обговорення, чи сподобалося бути всім однаковими, у чому полягали труднощі.

Компліменти"

Мета. Допомогти дитині побачити свої позитивні сторони, відчути, що вона приймається й цінується іншими дітьми.

Гра починається зі слів: „Мені подобається в тобі..." Дитина говорить цю фразу усім учасникам гри, дітям і дорослим. Інші учасники також говорять компліменти решті, намагаючись, щоб ці компліменти були різні.

Спиною один до одного"

Мета. Вчити виділяти характерні особливості зовнішності людини.

Двоє дітей впродовж однієї хвилини дивляться один на одного, потім повертаються спиною. Спочатку одна дитина описує зовнішність товариша, потім - інша.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

До ЗНО з БІОЛОГІЇ залишилося:
0
3
міс.
1
2
дн.
2
0
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!