Тема:Література і культура. Роди літератури та їх ознаки.

Опис документу:
Мета: розширювати і поглиблювати поняття «культури» та «літератури»; розкрити визна-чення понять «рід літератури», «епос», «лірика», «драма»; формувати вміння визна-чати їхні характерні ознаки та демонструвати на прикладах із прочитаних творів; ро-звивати уміння структурувати матеріал; виховувати уявлення про літературу як не-від’ємну складову загальнолюдської культури.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Література і культура. Роди літератури та їх ознаки.

Мета: розширювати і поглиблювати поняття «культури» та «літератури»; розкрити визначення понять «рід літератури», «епос», «лірика», «драма»; формувати вміння визначати їхні характерні ознаки та демонструвати на прикладах із прочитаних творів; розвивати уміння структурувати матеріал; виховувати уявлення про літературу як невід’ємну складову загальнолюдської культури.

Тип уроку: формування нових знань та вмінь.

Обладнання: підручник «Зарубіжна література 8 клас» автор Є. Волощук, зошит, мультимедійна презентація.

Хід уроку

1.Організаційний момент.

2.Мотивація учбової діяльності.

  • СЛАЙД. Як ви розумієте вислів відомих письменників?

  • Що, на вашу думку, називають культурою?

  • Як ви гадаєте, кого можна назвати культурною людиною?

Слово вчителя. Історики, соціологи, культурологи та інші фахівці вважають роль культури в житті людини провідною. Культура — це те, що відрізняє людину від інших високорозвинених тварин. Завдяки культурі людина стає повноправним членом суспільства, отримує, накопичує та передає свої знання й досвід наступним поколінням, реалізує власні творчі здібності. Невід’ємною та найважливішою частиною культури є мистецтво, зокрема література як мистецтво слова.

Що ж таке культура? Як взаємопов’язані культура й література? Як розвивалася така важлива частина культури, як література? Ці та інші питання розглянемо на уроці.

3. Оголошення теми і мети уроку. ЩИГЛИК.

4. Актуалізація опорних знань.

Якось відомий на весь світ Уолт Дісней, американський художник-мультиплікатор, кінорежисер, актор, сценарист і продюсер, засновник компанії «Walt Disney Productions», яка до теперішнього часу перетворилася в мультимедійну імперію «The Walt Disney Company», сказав : «Ті цінності, що ви знайдете в книгах, ніколи не зрівняються навіть з усією здобиччю піратів із острова скарбів». Можливо, ви знайдете заперечення, покладаючись на досвід вашого життя та ті цінності, які кожен обирає за головні?

Пропоную дослідження-екскурс до вивчених творів у попередніх класах. Спробуємо визначити цінності, про які натякав Уолт Дісней та зрозуміти значення книг та читання взагалі. СЛАЙД.

  • По ілюстрації пригадати назву та автора твору. Визначити, в чому повчальний зміст творів художньої літератури, які життєві цінності пропагують.

5. Робота над темою уроку.

Слово вчителя. Один із учених-літратурознавців сказав колись, що література — це ключ, важіль, повернувши який можна багато що змінити в суспільстві. Про силу й вагу слова йшлося ще в Біблії. Дехто, можливо, не погодиться із цим твердженням, називатиме інші важелі: наприклад, економіку. але, погодьтеся, економіка також починається з планування, зі слова.

На жаль, останнім часом спостерігається тенденція втрати інтересу до читання художньої літератури. розгляньте інфографіку й прокоментуйте її. СЛАЙД

Слово вчителя. Література як мистецтво слова почала розвиватися ще в давнину: із виникненням писемності, на основі усної народної творчості та міфології. В літературних пам’ятках відобразилися і релігійні вірування, і моральні цінності, і багатовіковий досвід різних народів. Сам термін «література» почав широко використовуватися у ХVIII столітті у зв’язку з активним розвитком книгодрукарства.

Із минулих часів нам у спадок залишилося чимало літературних творів, чкі дотепер ввійшли до скарбниці духовних культурних надбань. Кожний період розвитку цивілізації і кожна історична епоха характеризуються особливими здобутками культури. Оскільки культурою називають усі духовні та матеріальні надбання людства, той література є великою частиною світової культури.

СЛАЙД. Запишіть визначення в зошит.

Експрес-анкетування

  • Яке місце у вашому житті посідає читання художньої літератури?

  • Книгам якої тематики ви віддаєте перевагу?

  • Які твори ви прочитали влітку? Що найбільше сподобалося, запам’яталося?

  • Чи вважаєте ви, що книги, літературна освіченість можуть вплинути на розвиток нашого суспільства? якою мірою?

  • Що ви любите читати — прозу, вірші чи п’єси? Що впливає на ваші вподобання?

Слово вчителя. Більшість із нас , коли читає різні твори, то й не замислюється, що в літературознавстві існує чіткий розподіл на роди, види й жанри літератури. Багато цих термінів ви знаєте з попередніх класів. розгляньте таблицю і прокоментуйте її. СЛАЙД.

6. Підведення підсумків.

  • Прокоментуйте визначення культури.

  • Чим література відрізняється від інших видів мистецтва?

  • У чому, на вашу думку, полягає особливе значення літератури як виду мистецтва в історії культури людства?

  • Як ви зрозуміли поняття «літературний рід»?

  • Згадайте вивчені у попередніх класах художні твори зарубіжної та української літератури і спробуйте визначити, до якого роду і жанру вони належать.

7. Рефлексія.

Слово вчителя. Деякі вчені стверджують, що книга може стати найкращим психологом в ситуації, коли людині важко розібратися у своїх проблемах. Книгу як ліки від емоційних розладів використовували набагато раніше, ніж можна собі уявити. Стародавні греки перед входом у бібліотеку ставили знаки, які інформували про те, що читач входить у цілющий для душі місце. А в XIX столітті лікарі та медсестри в психіатрії видавали пацієнтам різні твори: від Біблії до подорожніх нарисів і робіт на стародавніх мовах.

Американські вчені з'ясували, що читання має більш сильним антистресовим ефектом, ніж прослуховування музики, прогулянка або посиденьки за чашкою чаю. Згідно з їхніми дослідженнями, після шести хвилин читання будь-якої книги рівень стресу знижується на 68%. З правильно підібраним чтивом легко підняти собі настрій і добре провести час.

Пам'ятників видатним людям у світі багато, явище це досить поширене. Існує маса пам'ятників, що прославляють значущі для держави події. Рідкісне явище - увічнення пам'яті про якісь предмети. 
Книга по праву заслужила таку честь, що говорить про її важливе значення для розвитку всього людства: вона зберігає вікові мудрості, просвіщає, вчить, виховує, дає можливість поринути у світ вічного та прекрасного. У всьому світі є безліч чудових  пам'ятників книгам, гідних нашої уваги. Такі скульптури ставлять біля університетів, книжкових магазинів та бібліотек, уцентрі міста або тінистих алеях на околицях. Пропонуємо  цікаві факти щодо цього. 
СЛАЙД

Пам’ятник ми з вами не зможемо зараз створити, а от акрослово до КНИГА дібрати можемо. СЛАЙД.

За ЩИГЛИКОМ з’являться підказки.

8. Домашнє завдання. СЛАЙД

Опрацювати статтю підручника стор.6-8. знати відповіді на питання після статті.

Знайдіть афоризми про літературу, книгу, слово і зробіть мотиватори.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Створення та ведення власного блогу на платформі Blogger»
Левченко Ірина Михайлівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.