• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • НУШ
  • Тема. Звуки [ р], [ р'], позначення їх буквою « ер». Читання складів, слів. Словниково – логічні вправи.

Тема. Звуки [ р], [ р'], позначення їх буквою « ер». Читання складів, слів. Словниково – логічні вправи.

Опис документу:
Мета : ознайомити учнів з новою буквою ер, її звуковим значенням; формувати вміння правильно вимовляти і виділяти з вимовленого слова звук [ р], [ р'], позначати його у звуковій моделі відповідними умовними знаками та буквою « ер» на письмі

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Українська мова

1 клас

Букварний період

Тема. Звуки [ р], [ р'], позначення їх буквою « ер». Читання складів, слів. Словниково – логічні вправи.

Мета : ознайомити учнів з новою буквою ер, її звуковим

значенням; формувати вміння правильно вимовляти і

виділяти з вимовленого слова звук [ р], [ р'], позначати його

у звуковій моделі відповідними умовними знаками та

буквою « ер» на письмі;

удосконалювати вміння учнів читати склади, слова,

речення, тексти з буквою « ер»; збагачувати словниковий запас учнів;

розвивати вміння зіставляти відповідні звуки і букви;

розвивати зв̓ язне мовлення, фонематичний слух, логічне

мислення.

виховувати інтерес до книги.

Обладнання. Підручник М.Д.Захарійчук, В.О.Науменко «Буквар»,

відео файл «Азбука», презентація до уроку, фішки для моделювання.

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент. (слайд 1)

1. Вірш для піднесення настрою на урок.

Пролунав уже дзвінок –

Починається урок.

Всі готові до навчання,

То ж у нас урок читання.

Зараз ми вивчаєм букви,

Нам їх треба добре знати.

Щоб здобути знань основи

І навчитися читати.

2. Вправа «Очікування» (слайд 2)

- На цьому уроці я хочу…

(- Дізнатися більше про мешканців країни Абетки;

- Познайомитися з новою літерою;

- Дізнатися про щось цікаве;

- навчитися читати слова і речення з новою буквою;

- Познайомитися з новими словами.)

ІІ. Повторення вивченого матеріалу.

1. Вправи для розвитку навичок читання.

а) Фонетична зарядка. (слайд 3)

- Поплямкали губками.

- Поклацали зубками, щоб міцнішими були.

- Посичали гускою : с – с – с.

- Подзижчали комариком: з – з – з .

- Подирчали трактором: дз – дз – дз .

Уявіть, що ми у лісі. (слайд 4)

  • Як вітерець шумить ? – ш – ш – ш – ш .

  • Як жук гуде ? – ж – ж – ж .

  • Як дзюрчить джерело ? – дзю – дзю – дзю .

  • Як співають пташки ? – цінь – цінь – цінь .

2. Вправа «Сорока і черепаха» (слайд 5)

- Прочитайте скоромовку спочатку повільно, як повзе черепаха, а потім швидко, як скрекоче сорока.

3. Гра «Добавлянка»

Па – па – па – цвіте … (липа).

По – по – по – ти був у …( Лімпопо).

Пи – пи – пи - у полі … (снопи).

Пі – пі – пі – яйце у … (шкаралупі).

Ап – ап – ап – ходить по лужку … (цап).

Іп – іп – іп – кинули у суп (окріп) .

4. Гра «Дід Буквоїд» (слайд 6)

Прийшов дід Буквоїд

Поїв букви на обід.

Ви швиденько прочитайте,

Букви у слова всі повертайте.

  • Букви, що хотів з̓ їсти Буквоїд, які звуки позначають?

(Букви а, і, у, и позначають голосні звуки)

  • Яку роботу виконують голосні звуки у словах?

(Голосні звуки утворюють склади)

5. Гра «Плутанка» (Слайд 7)

(Учитель читає речення з тексту «На пасіці взимку» за Надією Тарасенко.

Якщо речення прочитане правильно – учні у зошит малюють зелений прямокутник, якщо не правильно - червоний)

  • Поліна живе в селі. (Місті)

  • У тата є пасіка. (Дідуся)

  • Улітку бджоли відпочивають. (працюють).

  • Синички летять до вуликів бо голодні.

6. Гра «Мікрофон»

- Як допомогти пташкам взимку?

(Підгодовувати пташок, зробити годівнички і вивісити їх на дереві, щоб носити зерно і крихти хліба. Синички дуже полюбляють сало.)

7. Музична пауза .

Відеофайл « Абетка»

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  • Сьогодні до нас на урок прилетіла сорока – торохтійка. Вона принесла нам загадки. Відгадайте їх.

Він ледве з – під даху свого виглядає

І ріжками стежку у травах шукає.

Здається. Що цей сухопутний кораблик,

Хоча не пливе. А повзе пішки … (равлик).

Я на сонце дуже схожа,

Золотиста, ніжна, гожа,

Рано – вранці розквітаю,

Пелюстками всіх вітаю.

Відгадати вам не важко,

Що за квітка я?... (Ромашка).

Тече , тече - не витече.

Біжить, біжить – не вибіжить. (Річка)

(Слайд 8)

  • Вимовте перші склади в цих словах. (Ра, ро, рі)

  • Вимовте перший звук. ([ р])

  • Які саме звуки принесла нам сорока – торохтійка? (Звуки[ р], [ р'] )

  • А де чуємо звук [ р] у слові сорока? ( У середині слова)

ІV.Оголошення теми уроку.

(Слайд 9)

V. Вивчення нового матеріалу.

  1. Артикуляція звука [ р].

Під час вимови звука [ р] кінчик язика піднятий вверх, напружений і вібрує( приводиться в коливання звучним струменем повітря). Голосові

зв̓ язки напружені. Утворюється голос.

  • Який це звук ? (Це приголосний звук).

  • Звук [ р] приголосний, дзвінкий. Він проживає на вулиці Приголосних звуків. Має пару – м ̓ який приголосний звук [ р'].

  1. Гра «Упіймай звуки [ р], [ р'] »

Рік у рік біля воріт

Риє нірку чорний кріт.

Рік у рік скриплять ворота:

  • Рив би ти її напроти!

Рипи – скрипи, не рипіть!

Риє там, де хоче рить!

  • Назвіть слова зі звуками [ р], [ р'].

(рік, воріт, риє, кріт, нірку, рипи, скрипи).

  1. Орфоепічна вправа

Гра «Добавлянка»

Ра – ра – ра – дуже рада … (дітвора)

Ро – ро – ро – будемо творити … (добро)

Ру – ру – ру – люди раді всі … (добру)

  • Діти, чому потрібно робити добро?

(Відповіді учнів)

4. Робота над текстом ( Буквар, сторінка 86.)

а) Учитель читає текст, виділяючи звук [ р], [ р'] .

б) Перевірка сприймання прослуханого тексту.

- Яку пору року усі вітали ?

(У сі вітали прихід весни.)

- Хто із мешканців радів приходу весни?

(Раділи джмелі, коники, птахи.)

в) Складання звукової моделі виділених слів.

ВОРОНА РІКА

[ - о| – о| – о ] [ = о | – о ]

  • Який перший звук у слові ріка?

( Перший звук пом̓ якшений [ р'] )

  • Який звук його пом̓ як шив?

( Його пом̓ якшив голосний звук[ і] )

  • Скільки складів у слові ворона?

( У слові ворона три склади, бо є три голосні звуки.)

5.Гра «Допоможи равлику» (слайд 10)

( Вибрати ті овочі, у назвах яких є звук [ р], [ р']).

Огірок, помідор, цибуля, картопля, буряк, редис, баклажан, морква.

V. Робота в зошиті. (слайд 11)

1). - В українській мові звуки [ р], [ р'] позначаються буквою Рр(«ер»).

Порівняйте велику і малу букви. Чим вони схожі і чим відрізняються?

(Букви мають однакові елементи: пряма паличка і півовал, а відрізняються довжиною прямої палички.)

  • На що схожа буква «ер»?

(Відповіді учнів. )

  • Вчитель читає.

Равлик лізе на стеблинку,

Сам несе свою хатинку.

В нього ріжки коротенькі

І чутливі, мов антени.

Налякався і завмер –

Схожий став на букву «ер».

2). Засвоєння конфігурації літери:

- показ вчителем на дошці;

- алгоритм написання «ер»;

- письмо в повітрі;

- написання в рядочку;

- написання складів ра ру ри рі ро ре.

3). Гра «День і ніч»

Загадки

  • Білий, як сніг

У пошані у всіх.

До рота попав,

Там і пропав.

(Цукор)

  • Що це, що за дім

Ходить без доріжок?

Схожий весь на колобок,

А під дахом – ріжки.

(Равлик)

  • Завдання: відгадати загадки і визначити місце знаходження літери «ер» у словах – відгадках.

VІ. Робота за букварем (с. 86 - 87)

  1. Бесіда за сюжетним малюнком (с.86)

  • Кого ви бачите на малюнку?

(На малюнку ми бачимо ворону і черепаху.)

  • Про що запитує черепаха у ворони?

(Що діється у лісі ?)

  • Про яку неприємність розказує їй ворона ?

  • (Їжачок влучив собі по лапці молоточком, бо хотів прибити оголошення до дерева.)

  1. Читання складів поданих у « променевих » таблицях.

Прямая со стрелкой 32Прямая со стрелкой 31 у а

РПрямая со стрелкой 30Прямая со стрелкой 29Прямая со стрелкой 28Прямая со стрелкой 27Прямая со стрелкой 26 а о

Прямая со стрелкой 24Прямая со стрелкой 25Прямая со стрелкой 23 и и Р

і і

о у

Прямая со стрелкой 22Прямая со стрелкой 21Прямая со стрелкой 20Прямая со стрелкой 19 а а

Прямая со стрелкой 18Прямая со стрелкой 17 о о

Прямая со стрелкой 16Прямая со стрелкой 15Прямая со стрелкой 14Прямая со стрелкой 13Прямая со стрелкой 12Прямая со стрелкой 11 у Р у

и и

і і

  1. Читання складів у стовпчиках.

ри ра ро рі

рис ра|на ро|са рі|па

ри|со|ва ра|нок ро|па ріп|ка

  • Читання хором;

  • пояснення значення слів;

  • читання слів «ланцюжком» з м̓ ячком (учень читає слово і передає

м̓ ячик сусідові).

4. Робота над словами, поданими у « віночку» (слайд 12)

Ряст, ромашка, кріп, гриби, равлик, береза.

  • Доберіть слова до поданих звукових моделей.

[ - о|- о - | - о ], [ - - о| - о ]

  • Назвіть односкладові слова, трискладові.

(ряст, кріп – односкладові; ромашка, береза - трискладові)

  • Назвіть слова з м̓ яким приголосним [ р'].

(ряст, кріп)

  1. Читання стовпчиків слів. (слайд 13)

мур рва|ли

Мур|ко на|рва|ли

  • Яка спільна частина у словах мур і Мурко?

  • Що означає слово Мурко ?

  • Клички тварин пишуться з великої букви.

а) Пояснення значення слова мур.

Мур – висока кам ̓ яна або цегляна стіна навколо чогось.

  1. Читання слів, поданих аналітико – синтетичним способом

  • Назвіть предмети, зображені на малюнках.

(На малюнках ми бачимо ракету, радіо, ромашку)

  • Назвіть звуки у слові радіо.

([ р] [ а'] [ д'] [ і] [ о])

  • Скільки складів у слові ракета?

( У слові ра – ке – та – три склади)

  • Назвіть наголошений склад у слові ромашка.

(У слові ромашка наголошений склад - ма -)

  1. Читання вчителем тексту за переказом Богдана Чайковського (с.87)

  • Яке свято почалося у лісі?

(У лісі почалося весняне свято.)

  • Кого жабеня запросило на танець?

(Жабеня запросило мишку.)

  • Чому мишка зраділа?

(Вона зраділа, бо боялася, що її запросить їжачок.)

  • Згадайте попередній текст. Що спільного у них?

(Звірі святкували весняні свята.)

  • Чому ж їжак не прийшов на свято?

(Їжачок поранив лапку і не зміг прийти на свято.)

VІІ. Підсумок уроку.

1. Гра «Закінчи речення»

- Сьогодні на уроці я навчився … .

- Найбільше мені сподобалося… .

- Я запам̓ ятав … .

2. Ось і дзвоник пролунав.

Він мені і вам сказав,

Що урок вже час кінчати,

Треба йти відпочивати.

10

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ІСПАНСЬКОЇ МОВИ залишилося:
0
4
міс.
1
1
дн.
2
0
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!