Сьогодні о 11:00
онлайн-конференція:
«
Освіта проти насильства: методи профілактики та алгоритми реагування
»
Взяти участь Всі події

Тема: Землетруси, причини їх виникнення

Географія

Для кого: 6 Клас

19.10.2021

141

7

0

Опис документу:

- навчальна: сформувати в учнів знання про причини виникнення землетрусів та наслідки їх дії, сформувати поняття «гіпоцентр», «епіцентр», «цунамі», «сейсмограф»;

- розвиваюча: розвивати в учнів вміння за картою визначати райони поширення землетрусів;

- виховна: виховувати пізнавальний інтерес до наукових знань.

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Землетруси, причини їх виникнення

Мета:

- навчальна: сформувати в учнів знання про причини виникнення землетрусів та наслідки їх дії, сформувати поняття «гіпоцентр», «епіцентр», «цунамі», «сейсмограф»;

- розвиваюча: розвивати в учнів вміння за картою визначати райони поширення землетрусів;

- виховна: виховувати пізнавальний інтерес до наукових знань.

Методи: розповідь, бесіда, частково-пошуковий.

Обладнання: карта «Будова земної кори», ілюстративний матеріал – контури материків склеєні квіточкою, фізична карта півкуль, схема землетрусу, схема теорії Вегенера, дидактичний матеріал, сейсмограф.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку:

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

а) Роздати учням тест-карточки.

Запитання:

  • Що називають літосферою?

  • Які типи земної кори ви знаєте?

  • Що таке літосферні плити?

  • Що таке атмосфера?

  • Як швидко рухаються літосферні плити?

  • Як називали найдавніший материк Землі?

в) Знайдіть зайве слово:

  • Гондвана, Пангея, Тихий океан;

  • ядро, мантія, Євразія;

  • Африканська плита, Євразійська плита, плита Наска.

ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності

Прийом «Здивую всіх»

Інколи внутрішні сили Землі викликають катастрофи. Одну з них описав Олексій Максимович Горький: «О 6 годині 20 хвилин земля здригнулася, тріск і скрип віконних рам, дзвін скла, гуркіт падаючих сходів розбудили сплячих: люди схопилися, перелякалися. У темряві все гойдалося, падало… Земля глухо гуділа, стогнала, горбилася під ногами, будівлі нахилялися, по їх білих стінах зміїлися тріщини».

Погляньте на блок-схему «Внутрішні сили Землі» і визначте, яке явище описано:

ІV. Вивчення нового матеріалу

План

  1. Землетрус, його будова, причини.

  2. Наслідки землетрусу.

  3. Сила землетрусу, прилад, яким вимірюють силу.

  4. Сейсмічні пояси.


1) Землетрус, його будова, причини.




Землетрус – це підземні поштовхи і коливання земної поверхні.

Гіпоцентр – з грецької «гіпо» – внутрішній. Глибина гіпоцентру від 200 км до 700 км.

Епіцентр – з грецької «епі» – над. Епіцентр розміщується над гіпоцентром.

Від гіпоцентру в усі боки поширюється сейсмічна хвиля. Від глибини залежить сила землетрусу, чим глибше – тим слабіше.

П ричини землетрусу:

Землетруси зумовлюються внутрішніми силами Землі, що рухають літосферні плити. Ці сили спричиняють розриви земної кори. У зоні розриву зрушується земна кора у горизонтальному чи вертикальному напрямку. Це породжує підземний поштовх.

2) Наслідки землетрусу.

Найсильніший землетрус в епіцентрі, там найбільша сейсмічна хвиля. (Вчитель показує дослід: мотузку кладе на стіл і рукою пускає хвилю. Найбільша хвиля біля руки. Чим далі хвиля від руки, тим менша.)

Наслідки землетрусу:

Тріскаються будівлі, руйнуються.

Руйнуються дороги, мости, провалля в надрах Землі.

Гинуть люди.

В океані утворюються хвилі цунамі. (З японської «цу» – бухта, «намі» – хвиля.)

3) Сила землетрусу.

Щоб з’ясувати ступень руйнування землетрусом поверхні Землі, користуються 12-бальною шкалою Ріхтера (на честь Карла Ріхтера, який винайшов її у 1935 році).

Шкала сили землетрусів

Сила землетрусу, бали

Характеристика землетрусу

Зовнішні вияви

1 – 3

Слабкий

На поштовхи реагують деякі тварини (собаки, коти, коні, ведмеді, риби). Людина їх майже не відчуває.

4 – 5

Відчутний

Добре відчутні в приміщеннях. Б’ється або дзвенить посуд, тріскають шибки у вікнах. Надворі майже не відчутні.

6 – 7

Сильний

Руйнуються старі будівлі. Зміщуються важкі меблі. Осипається штукатурка.

8

Руйнівний

Падають фабричні димарі, частково руйнуються кам’яні будівлі. Змінюється рівень води в криницях.

9

Спустошливий

Руйнується більшість споруд. Розриваються підземні трубопроводи. З’являються великі тріщини на земній поверхні.

10

Знищувальний

Викривляються залізничні рейки. На земній поверхні безліч тріщин. Рівень води у водоймах різко підвищується.

11

Катастрофічний

Руйнуються мости. З’являються широкі тріщини на поверхні. Підземні трубопроводи й усі будівлі руйнуються.

12

Дуже катастрофічний

Предмети здіймаються у повітря. На поверхні Землі утворюються хвилі. Рельєф місцевості зазнає великих змін.



Прилад, яким вимірюється сила землетрусу, називається сейсмографом. «Сейсмос» з грецької – коливання, «граф» – писати. Ці прилади встановлюють на сейсмічних станціях, котрі будують на певній глибині. Усього на земній кулі близько 400 станцій. В Україні вони є в Кримських та Карпатських горах.

Учні приготували повідомлення з історії виникнення сейсмографа.

Прийом «Творча лабораторія».



П овідомлення учня

Відомо, що перший сейсмограф було винайдено у ІІ ст.. у Китаї. Він складався з кола, що було оточене вісьмома головами драконів, кожна з яких тримала в пащі мідну кульку. Нижче розміщувалися 8 жаб, готових зловити кульки. Коли відбувався землетрус, маятник, що розташовувався в центрі кола, розкачувався і бив по одній з кульок. Напрям поширення землетрусу визначали по тому, яка з жаб «ковтала» кульку.

Потужні землетруси в 11-12 балів називають катастрофічними (з грецької загибельні). Про такі землетруси давайте зачитаємо в підручнику рубрику «рекорди світу» ст.79.

Нажаль, у світі не існує жодного приладу, який міг би прогнозувати землетрус, заздалегідь повідомити людей. Але в сейсмічних районах люди готуються до землетрусу. Для цього будують сейсмостійкі будинки, які витримують 10-бальні поштовхи.

Існують тварини-сейсмографи. (Учні зачитують з підручника повідомлення на ст.81.)

3) Сейсмічні пояси.

Сейсмічні пояси – це територія стику літосферних плит, місця розривів і їх зіткнення. Вони збігаються з місцями глибинних розломів на суходолі і в океанах. Виділяють 2 сейсмічних пояси:

  1. середземноморський,

  2. тихоокеанський.

(Переглянути карту – мал.68, ст. 80.)

В Україні землетруси в Кримських та Карпатських горах (це середземноморський сейсмічний пояс).

V. Закріплення нового матеріалу

Прийом «Чомучки».

  1. Чому відбуваються землетруси в Україні?

  2. Чому небезпечні моретруси?

Прийом «Причинно-наслідковий зв'язок».




Явище

Причина

Наслідок

Повільні опускання суходолу

?

?

Землетрус

?

?


Робота з картами

Показати Тихоокеанське і Середземноморське сейсмічне кільце.

  1. Поясніть, чому Японія є «чемпіоном» за кількістю землетрусів.

  2. «Заморочки з бочки»

Дістається аркуш із цифрою, учні пояснюють це значення.

200 км – літосфера,

4000 – 5000° – температура ядра,

1 – 12 б. – сила землетрусу,

3000 км – мантія,

1912 р. – теорія Вегенера «Дрейфа материків»,

2 – 10 см – горизонтальний рух літосферних плит,

700 км/год – швидкість цунамі,

100 тис. – щорічна кількість землетрусів.

VІ. Підсумки уроку

Узагальнення роботи, що виконана на уроці. Учитель виставляє оцінки учням.

VІІ. Домашнє завдання

Вивчити §20, завдання на ст.81 виконати усно. Навчитися показувати на карті зони землетрусів.



Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.