Тема: Жанрова специфіка фольклорної і літературної казки. Різновиди казок (про тварин, чарівні, соціально-побутові та ін.), їх характерні ознаки.

Опис документу:
Мета: ознайомити учнів з основними ознаками фольклорної та літературної казки; наве-сти приклади з майбутніх творів; поглибити знання учнів про народну казку та різ-новиди казок; повторити жанри фольклору; розкрити національну своєрідність та подібність казок народів світу; розвивати усне мовлення, творчі здібності, пам'ять, навички виразного читання; виховувати повагу до культури інших народів.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Жанрова специфіка фольклорної і літературної казки. Різновиди казок (про тварин, чарівні, соціально-побутові та ін.), їх характерні ознаки.

Мета: ознайомити учнів з основними ознаками фольклорної та літературної казки; навести приклади з майбутніх творів; поглибити знання учнів про народну казку та різновиди казок; повторити жанри фольклору; розкрити національну своєрідність та подібність казок народів світу; розвивати усне мовлення, творчі здібності, пам'ять, навички виразного читання; виховувати повагу до культури інших народів.

Тип уроку: урок формування нових знань та вмінь.

Обладнання: зошит, підручник «Світова література 5 клас» о.Ніколенко, мультимедійна презентація

Хід уроку

1.Організаційний момент.

2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних питань.

  • Що означає слово «фольклор»?

  • Назвіть відомі жанри фольклору.

  • Які твори усної народної творчості вам відомі?

  • Перевірка вивчених прислів’їв.

  • СЛАЙД Зі слів складіть прислів’ї. За ЩИГЛИКОМ перевірка.

3. Мотивація учбової діяльності.

Слово вчителя. Казковий світ – чудовий світ! Найпопулярнішим та найулюбленішим жанром серед дітей є казка. Мабуть, немає у світі людини, яка б не любила або не знала хоча б однієї казки. СЛАЙД відео-пісня про казку.

4. Оголошення теми і мети уроку. СЛАЙД

5. Робота над темою уроку.

СЛАЙД Слово вчителя. Казка (від «казати», «розповідати») – один із основних жанрів усної народної творчості (фольклору), розповідний твір про вигадані, здебільшого фантастичні події, які сприймаються і переживаються як реальні.

Ознайомлення зі статтею в підручнику стор. 27.

Запис у зошит. ЩИГЛИК Казка – це розповідний жанр усної народної творчості, переважно невеликий за розміром, у якому йдеться про вигадані події. Будова казки: зачин, основна частина, кінцівка

Казка виконує надзвичайно важливу роль у формуванні нашого світогляду, у сприйнятті навколишнього світу.

Давайте познайомимося з видами народних казок. Схема СЛАЙД

  • Схема не заповнена, за статтею підручника відтворити схему (самостійно)

Слово вчителя. Казки про тварин

Це найдавніші серед казок. У всіх казках про тварин є чарівний елемент – звірі, птахи, риби розмовляють у них людською мовою і поводяться як люди. Казки про тварин цікавили багатьох учених і письменників світу. На Україні, зокрема, вивчивши «звіриний епос», створив свою славнозвісну збірку «Коли ще звірі говорили» Іван Франко.

У фольклорі слов’янських та західноєвропейських народів казок про тварин порівняно небагато. А от у народів Америки, Австралії, Азії, Африки їх без ліку. В кожній країні у казках живуть «свої» тварини. В Європі – це вовк, ведмідь, заєць, кінь, собака, кіт, півень, орел, ворон, в Азії та Африці – лев, тигр, слон, мавпа, папуга, в Австралії – кенгуру.

Чарівні або фантастичні казки

В казках діють чарівні сили, чарівні предмети, відбуваються чарівні перевтілення. Герої здійснюють дивовижні подвиги, вбивають чудовиськ, дарують людям вогонь і живодайну воду, навчають їх ремесел, рятують від смерті, завжди виходять переможцями, їм допомагають фантастичні добрі істоти. Повторюються магічні цифри «3» , «7». У будь – якій чарівній казці відбилися уявлення народу про добро і зло.

Побутові казки

Ці казки люди почали складати на пізніших етапах своєї історії. Їхні герої – бідні селяни, наймити, солдати – це найчастіше герої позитивні.

Вельможі, пани, багаті хазяї, купці теж герої побутових казок, але герої - негативні. В цих казках немає фантастичних перетворень, чарівної вигадки, ситуації – реальні.

Ми вже побачили, що казки надзвичайно різноманітні. Вчені- фольклористи взялися до вивчення казок різних народів світу і побачили в них дуже багато спільного. Це пояснюється тим, що довгий час фантастичні розповіді передавалися з покоління в покоління, доповнювалися, змінювалися. В багатьох народів світу є схожі казкові історії. Казки різних народів світу схожі між собою тому, що бажання та прагнення, надії та мрії усіх народів схожі. Усі народи хотіли, хочуть і хотітимуть жити в мирі, прагнуть свободи і щастя. І про все це розповідалося, розповідається й довіку буде розповідатися в казках, що їх складали, складають і складатимуть народи світу.

6. Підведення підсумків.

  • Що таке казка?

  • Які види народних казок ви знаєте?

  • Назвіть найдавніший вид казок.

  • Чим побутові казки відрізняються від чарівних?

  • Які герої діють у побутових казках?

  • Про кого йдеться мова? Вікторина

В ліс по стежці я ходила,

Сірого вовка зустріла.

До бабусі завітала

І її я не впізнала.

Очі, зуби – все страшне!

Чи впізнали ви мене? ( Червона шапочка)

У бору моя хатинка,

Приведе туди стежинка.

В мене кістяна нога,

Звуть мене … (Баба Яга.)

Моя казка всім відома,

У семи живу я гномів.

Стан тонкий, тендітна ніжка .

Хто я, друзі? … (Білосніжка)

На бал я мріяла потрапити завжди

Та шлях закритий був мені туди.

У шати одягла мене хрещена

Й подарувала туфельку для мене.

Вона блищить у сяйві кришталя.

Тож, здогадайтесь як моє ім’я (Попелюшка)

В якій народній казці хитрий та незалежний герой від усіх утік, а перехитрила його лише Лисиця? («Колобок»)

В якій казці розповідається про овоч, що виріс дуже великим і цим завдав багато клопоту господарям? («Ріпка»)

В якій казці свійський птах залагодив шкоду, вчинену домашнім гризуном

і збагатив своїх господарів? («Курочка Ряба»)

В якій казці піч слугувала героєві засобом для здійснення поїздки? («За щучим велінням»)

Яка із земноводних тварин у казці мала титул царівни? («Царівна-Жаба»)

СЛАЙД Прочитайте зашифрований вислів відомого російського казкаря П. Бажова

про значення казки (пропущені голосні звуки). За ЩИГЛИКОМ з’явиться відповідь

С т р к з к п т р б н . Н й б г т т г д р г г м н л г , к к р с н н н й з н д б т ь с п т м.

(Стара казка потрібна. У ній багато того дорогого минулого, яке корисне нині й знадобиться потім.)

Гра «Знайдіть розбіжності в казкових ілюстраціях.» На СЛАЙДАХ

7. Рефлексія. СЛАЙД відео з ілюстрацій

8. Домашнє завдання.

Прочитати казку «Фарбований шакал», переказати. Ілюстрація з помилкою.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Інтегрований курс «Мистецтво»: теоретико-прикладний аспект»
Просіна Ольга Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.