Тема. Втілення в образі Бермана найкращих людських рис: готовності до непоказної самопожертви та любові до ближнього. Гуманізм твору.

Опис документу:
Мета. Закріпити знання учнів про новелу як жанр; формувати навички характеристики образів художнього твору, удосконалювати навички аналізу художнього твору, вміння виділяти головні ознаки новели; розвивати вміння переказувати художній текст; аргументовано висловлювати особисте ставлення до проблем, що порушуються в творі;

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема. Втілення в образі Бермана найкращих людських рис: готовності до непоказної самопожертви та любові до ближнього. Гуманізм твору.

Мета. Закріпити знання учнів про новелу як жанр; формувати навички

характеристики образів художнього твору, удосконалювати навички аналізу художнього твору, вміння виділяти головні ознаки новели; розвивати вміння переказувати художній текст; аргументовано висловлювати особисте ставлення до проблем, що порушуються в творі; розвивати творчі здібності, критичне мислення учнів; сприяти вихованню почуття милосердя, готовності до самопожертви заради інших, толерантність та гуманізм, естетичні смаки, уміння виживати в світі попри всі негаразди,.

Обладнання. Портрет О. Генрі, текст новели «Останній листок», ілюстрації до твору, роздатковий матеріал.

Тип уроку. Закріплення вивченого матеріалу.

Хід уроку

«Треба бути Людиною, незважаючи на всю

жорстокість навколишнього світу, і це можливо.»

О.Генрі

І Організація класу.

ІІ Мотивація навчальної діяльності

Слайд №1(портрет письменника)

Звучить музика Сергея Чекалина. "Осень".

Ви, мабуть не раз замислювались над запитанням: що в людському житті найголовніше?

Без чого людина не може бути людиною, незалежно від того, якою б сильною, сміливою, розумною вона не була б ?

Яке слово вам перш за все спадає на думку, коли ми говоримо про людські взаємини?

(Вірність, міцність, постійність, надійність, лицемірство, користь, зрада, повага, взаєморозуміння, чуйність, відповідальність.)

Все правильно. Тема людських взаємовідносин завжди була у центрі митців. Чому? Ми спробуємо відповісти, проаналізувавши новелу О.Генрі «Останній листок».

ІІІ Оголошення теми, мети, епіграфа уроку.

Слайд №2 (тема, епіграф, проблемне питання)

Тема нашого уроку

Втілення в образі Бермана найкращих людських рис: готовності до

непоказної самопожертви та любові до ближнього. Гуманізм твору.

  • Епіграфом уроку будуть слова О. Генрі

«Треба бути Людиною, незважаючи на всю

жорстокість навколишнього світу, і це можливо.»

О.Генрі

Слайд № 3

Проблемне питання

«Чому новела має назву «Останній листок і чи здатне мистецтво врятувати життя людині?»

Запис в зошити теми, епіграфа уроку.

ІV Актуалізація опорних знань

- Погляньмо за вікно… Останніми сніжинками зима нагадує нам про своє існування, останніми холодами нас холодить, бо ще день-два – і остаточно весна візьметься за господарювання. Ви теж, готуючись до сьогоднішнього уроку, читали твір, у назві якого є слово «останній».

Слайд №4 (сонечко з промінчиками)

1. Рольова гра «Асоціативний кущ».

Перед вами лежать листки

- Напишіть на листках слова - асоціації, які виникають у вас, коли ви чуєте слово «останній». (Учні записують слова «дзвінок», «подих», «урок», «шанс», «плач», «сум»).

- Зауважу, що із словом «останній» у всіх виникають сумні асоціації. А що ж символізуватиме «останній листок» О.Генрі?

2. Вправа «Так чи ні»

  • Пропоную перевірити відомості про автора вправою «Так чи ні ?»

  1. Справжнє ім’я О. Генрі Вільям Сідні Портер. Так чи ні?

  2. О. Генрі – американський письменник. Так чи ні?

  3. Вихованням хлопця в дитинстві займався батько. Так чи ні?(тітка)

  4. В 15 років став фармацевтом в аптеці батька. Так чи ні?(дядька)

  5. О. Генрі мав власну газету. Так чи ні?(Роллінг Стоун)

  6. Псевдонім у письменника з’явився саме у в’язниці. Так чи ні?

  7. Секрет свого псевдоніма письменник не розкрив. Так чи ні?(автор довідника Етьєн Оссіан Генрі)

  8. Між 1904 - 1910 р. вийшло 9 збірок новел. Так чи ні?

  9. Життя О. Генрі було важким, повне випробування. Так чи ні?

  10. Жанр, в якому працював О. Генрі – це новела. Так чи ні?

  11. Письменник прожив 48 років, з них близько 10 років займався літературною діяльністю. Так чи ні?

  12. Літературна спадщина О. Генрі – 273 новели, роман «Королі й капуста»

V Формування вмінь та навичок

1.Робота з текстом

О. Генрі ввійшов в літературу як письменник-новеліст. Пригадайте. Коли ми з вами вже зустрічалися з новелою?

(Рей Бредбері «Усмішка» 6 клас)

Дайте визначення новели.

Новела (італ. Novella - новина) – невеликий за обсягом прозовий твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом. Новелі властиві лаконізм, яскравість і влучність художніх засобів, напружений сюжет. Наявність чіткої композиції, зведення до мінімуму персонажів, несподівана розв’язка.

  • Коли відбуваються події у новелі? (Восени, у листопаді)

  • Чому відбуваються восени? (Осінь – це яскраво і сумно,спокій, дерева скидають листя,природа в неприкрашеному вигляді,відчувається незахищеність.)

  • Що є особливою прикметою в цьому творі?Знайдіть і зачитайте уривок в якому описується ця прикмета.

  • Які художні засоби використовує автор, змальовуючи хворобу? (епітети, уособлення)

  • Назвіть дійових осіб.

  • Що їх об’єднує?

Слайд №5

2.Робота в групах

І група

-Що таке тема? Сформулюйте тему новели. Що таке гуманізм?

Тема – це те, про що розповідається в творі.

Розповідь про хворобу Джонсі і її одужання.

Гуманізм – чуйне ставлення до людини, пройняте турботою про її благо,повагою до її гідності.

ІІ група

Що таке сюжет твору? Встановіть послідовність подій в творі.

Сюжет – це послідовність подій у творі.

6- А) Останній листок залишився.

1- Б) Холодний невидимий пришелець.

3- В) Джонсі щодня рахує листки плюща.

8- Г) Шедевр Бермана.

2- Д) Розмова Сью з лікарем.

4- Е) Турботлива Сью.

7- Є) Перемога над хворобою.

5- Ж) Сью розповідає Берману про хворобу подруги.

ІІ група

Що таке сюжет твору? Встановіть послідовність подій в творі.

Характеристика Бермана

  1. Робота за підручником.

  • Коли ми вперше «натрапляємо» на образ Бермана у творі? За яких обставин? (Автор описує хворобу дівчинки Джонсі і її розчарування. Вперше ми чуємо про Бермана, коли Сью, яка допомагає хворій подрузі, вирішує покликати старого, щоби нібито змалювати з нього образ відлюдька).

  • Щоб краще зрозуміти образ Бермана та інших героїв ми попрацюємо в групах.

Слайд № 6

  1. Робота в групах

Характеристика героїв.

КАРТКА № 1

  1. Хто така Джонсі?

  1. Якою ви її собі уявляєте?

  1. Яка доля її спіткає?

  1. Що заважало її одужанню?

  1. Чи серйозною була ця перешкода?

КАРТКА № 2

  1. Хто така Сью?

  1. Як Сью ставиться до Джонсі? Доберіть цитати з тексту, які характеризують це ставлення

  1. Доведіть, що Сью виконає всі настанови лікаря за будь-яких умов.

  1. Що надає їй сили триматися самій та підбадьорювати подругу?

КАРТКА № 3

  1. Хто такий Берман?

  1. Яке перше враження склалося у вас про художника?

  1. Що ви можете сказати про його талант і майстерність?

  1. Назвіть ключові слова, які характеризують Бермана?

  1. Які слова свідчать про справжнє ставлення цього похмурого старого пиячки до дівчат?

Робота з мольбертом.

Слайд №7

3. Компаративний аналіз героїв.

- Хтось із відомих сказав, що шедеври створюють генії. Без сумніву одним із них є Мікеланджело Буанароті, якого О.Генрі згадує як автора скульптури «Мойсей», описуючи Бермана.

- А що вам відомо про Мойсея? (Мойсей – біблійний герой, пророк, який 40 років водив людей по пустелі. Через нього Бог передав людям на землю 10 заповідей на скрижалях).

- Чи випадково автор порівнює Бермана із Мойсеєм? Чому?

(Ні. Обидва герої старшого віку, досвідчені, готові прийти на допомогу іншим, уособлюють добро. Як пророк блукав зі своїм народом аж 40 років пустелею,прямуючи до кращого життя, так і Берман мріяв створити шедевр – намалювати безсмертну картину. Ризикуючи життям вони виконали свої місії. Біблійний герой привів свій народ «у землю обітовану», а художник написав свій шедевр – останній листок плюща на стіні будинку для Джонсі).

- Справді, яка різниця, де виставляють шедеври, чи у знаменитих картинній галереях чи на глухій стіні цегляного будинку? Головне, щоби він приніс задоволення, заставив когось замилуватись створеною красою! Подарував життя! Шедевр Бермана залишиться безсмертним у пам’яті вдячних людей! Як і шедеври Мікеланджело!

Автор стверджує ідею, що мистецтво (Мікеланджело — символ найвищої мистецької досконалості) разом із людяністю здатне творити справжні дива. Берман врятував Джонсі ціною власного життя, виконавши місію людини на землі творити добро і прекрасне. Його твір справді залишиться безсмертним у пам 'яті вдячних людей.

Слайд №8-10 (Сонечка з промінчиками, кола Вена)

4.Робота в групах

Вправа «Гронування»

І групанегативні риси Бермана

Типовий невдаха, пияка,бридкий , старий буркотун, приречений ніколи не створити свій шедевр,неохайний, від нього тхне яліцівкою,потворна зовнішність, «пес-охоронець», усе життя витратив на чекання Музи.

ІІ групаВиділіть позитивні риси, що були притаманні Берману.

Милосердя, доброта, чуйність, співпереживання і щиросердність, уміння розділити чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину, розрадити в горі й біді, гуманний, готовий до самопожертви, небайдужість, співчутливий – найкращі риси людей. Саме таким і був художник – невдаха

ІІІ групаДіаграма Венна

Складіть порівняльну характеристику Сью та Джонсі за допомогою «Діаграми Венна».

Слайд №11

5.Робота в групах

А зараз ми перенесемося до творчої лабораторії

І група Скласти сенкан

Берман

Милосердний, добрий

допомагає, переживає, піклується

створив справжній шедевр

(морально виростає в наших очах)

(перетворюється на символ самопожертви)

Гуманіст

ІІ група

Пришелець

Невидимий, крижаний.

Бродить, полює, напосідає.

Несе біль та смерть.

Вбивця.

ІІІ група

Джонсі

Бліда, непорушна

Не бажає,не бореться,помирає

Рахує листки плюща

Надія

Слайд №11-13

5. Робота в картинній галереї

Вправа «Про що говорить нам цей малюнок?

  1. Джонсі рахує листки.

  2. Берман малює на стіні листок.

  3. Листя плюща

- Символом чого є плющ для Джонсі? (Смерті)

- А для Бермана? (Життя. Він малює на стіні будинку зелений

листок. щоб врятувати життя дівчини.)

6.Вправа «Коло ідей»

  • Що ж сталося з Берманом?

Образ Бермана набуває справжньої духовної величі, а смерть його викликає в нас біль, ніби із життя пішла близька для нас людина.

7. Рольова гра «Упізнай героя».

- Прикладів так званих жертвоприношень у літературі описано багато. Спробуємо і ми пригадати уже відомих нам героїв, що жертвували своїми інтересами, життям заради когось.

(Звучать запитання).

1. Завдяки мені помешкання людей стали світлими в найтемніші вечори. Це я навчив їх різних ремесел. За що цар богів і покарав мене? (Прометей. «Міфи про Прометея»).

2. Я залишила теплу домівку, люблючу бабусю і помандрувала шукати свого друга-брата, який так потребував моєї допомоги. (Герда із твору «Снігова королева»).

3. Я ризикнув власним життям, пробравшись у саме серце Квазонде, щоби урятувати своїх нових друзів від біди. (Геркулес із твору «П'ятнадцятирічний капітан»).

Підсумок уроку

  1. Робота з епіграфом.

«Треба бути Людиною, незважаючи на всю

жорстокість навколишнього світу, і це можливо.»

О.Генрі

  1. Проблемне питання

  • «Чому новела має назву «Останній листок і чи здатне мистецтво врятувати життя людині?»

  • (тому, що цей листок був останнім малюнком у житті Бермана, але цей малюнок став вічним шедевром у пам’яті Сью й Джонсі)

  1. Захист малюнків.

  1. Дерево людських взаємовідносин.

  1. Робота в групах

У вас на столах є листочки плюща, я пропоную вам написати на них, до якого висновку спонукав автор своїм маленьким твором? У чому хотів нас переконати?

(людина живе доти, доки про щось мріє, доки до чогось прагне; гріх втрачати надію; гріх бажати вмерти; за життя треба боротися; у людини відкриваються найкращі якості, коли вона робить щось для іншої людини; справжні друзі допоможуть подолати навіть смерть; треба вірити в людей, треба вірити в себе; все можна перемогти; якщо чогось хочеш, то воно здійсниться; за наполегливості все можливо; треба прагнути бути Людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу; іноді чиясь слабодухість оплачується життям іншої людини; не можна судити по зовнішності, бо в кожній людині є щось гарне, треба його побачити; втекти від труднощів неможливо, треба їх долати).

Підсумовую: світ належить оптимістам.

- Відповідь озвучте, а листочки прикріпіть на дерево плюща (читають і клеять)

- Але нам необхідно пам’ятати, що про це дерево необхідно дуже ретельно дбати, бо воно може загинути від людської неуваги, байдужості, злоби, заздрощів…

Життя – дивна штука! Іноді хтось потребує одного лагідного слова, щоби забути образу і витерти сльози, або від одного листка може залежати чиєсь життя, чи невдаха виявиться генієм. Тож будьмо уважними до людей, що нас оточують! Можливо поряд є той, хто вас так любить і поважає, а ви цього не ціните! Можливо хтось поряд потребує не матеріальної, а саме духовної підтримки!

А зараз послухайте та подивіться відеопісню Іво Бобула «Все золото світу»

Слова цієї пісні є уроком для всіх нас – озирнімося навколо себе, може, комусь зараз потрібна допомога, хтось потребує підтримки, привітного слова, теплого співчуття. Тільки той, хто небайдужий до чужої біди, може називатися Людиною.

Завершити урок я хочу словами Л. Сліпенко:

Байдужими не станьте тільки

І пам’ятайте, що ви люди.

Творіть добро, піклуйтеся про інших –

І посвітлішає усюди.

І Домашнє завдання

Слайд №16

І (високий рівень) – написати історію,як склалися долі Сью та Джонсі

ІІ (достатній рівень)– написати лист до автора

ІІІ (середній рівень)– намалювати ілюстрації

ІV (початковий рівень) – підготувати виразне читання уривка (на вибір)

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»