Тема уроку. Шевченкові твори сяють, мов зорі.

Опис документу:
Мета уроку: продовжити ознайомлення учнів з життям і творчістю Т.Г. Шевченка, неповторністю, чарівністю Шевченкового слова. Розвивати пам`ять, мислення, увагу, техніку читання, вміння самостійно робити висновки, читацькі інтереси учнів. Виховувати любов, повагу до світлого образу поета-мислителя; виховувати гордість за духовну спадщину українського народу.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема уроку. Шевченкові твори сяють, мов зорі.

Мета уроку: продовжити ознайомлення учнів з життям і творчістю Т.Г. Шевченка, неповторністю, чарівністю Шевченкового слова. Розвивати пам`ять, мислення, увагу, техніку читання, вміння самостійно робити висновки, читацькі інтереси учнів. Виховувати любов, повагу до світлого образу поета-мислителя; виховувати гордість за духовну спадщину українського народу.

Обладнання: портрети Т.Г.Шевченка, виставка творів поета, книжечки з творами Т.Г.Шевченка, ілюстрації до творів.

Хід уроку:

I. Організаційна частина.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель декламує вірш.

«І мене в сім’ї великій ,

В сім’ї вольній, новій,

Не забудьте пом’янути

Не злим тихим словом»

(Т.Г.Шевченко)

– Чи знайомі вам ці рядки?

– Хто так звертався до майбутнього покоління?

IIІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогоднішній урок присвячений видатному українському поету, письменнику, художнику – Т.Г.Шевченку.

  • Діти, а що вам відомо про життя Т.Г.Шевченка. (розповідь учнів).

На Черкащині, в селі Моринці, у родині селянина кріпака народився великий поет, художник. Що ж означає слово «кріпак»? Це людина закріплена за паном, яка працює на нього. Пан міг кріпака продати, купити, виміняти, як річ.

У селі Кирилівка минули дитячі роки Тараса. В селі збереглася могила матері , яка молодою пішла з життя, залишивши осиротілих дітей. Збереглася також хата дяка, в якій вчився Т.Г. Шевченко. На кладовищі – могила батька Григорія Івановича. Є в селі музей Т.Г. Шевченка, пам’ятник великому поету.

А зараз познайомимося з життям та творчістю поета.

ІV. Робота над темою

  1. Інсценування учнів. Дитячі роки Тараса Шевченка.

Тарас А чому так багато зірок на небі?

Мати Це коли людина на світ приходить.

Тарас А чому одні зірочки ясні, великі, а другі маленькі?

Мати Коли людина зла, заздрісна, її зірочка ледь тліє. А коли добра, любить людей, робить добро-зірочка її світить ясно і велика.

Тарас Я буду добрим. Я хочу, щоб моя зірочка світила найясніше.

Мати Старайся, мій хлопчику.

  1. Розповідь вчителя.

9 березня 1814 року в с. Моринцях на Київщині в сім'ї селянина-кріпака народився хлопчик Тарас. Хлопчик ріс мовчазний, завжди замислений. 8-річного Тараса батьки віддали до дяка в "науку". П’яниця-дяк навчав дітей по церковних книгах. Будучи уже відомим поетом, він згадував ту школу.

- Ти взяла мене маленького за руку

і хлопця в школу одвела

до п'яного дяка в науку.

- Учися, серденько, колись

з нас будуть люди, - ти казала.

Та недовго тривала Тарасова "наука". Несподіване горе випало на долю маленького хлопчика. Замучена важкою працею померла мати.

Там матір добрую мою

Ще молодую у могилу

Нужда та праця положила.

Після смерті матері в 1825 році помер батько.

Там батько, плачучи з дітьми

(А ми малі були та голі),

Не витерпів лихої долі,

Умер на панщині...

Тарас наймитує в школі, а потім наймається пасти громадську череду. Мине 20 років і він з болем буде згадувати своє дитинство у вірші "Мені тринадцятий минало.

"Зустріч в Петербурзі з земляком-художником Сошенком круто змінила долю Т.Г.Шевченка. Він познайомився також з байкарем Гребінкою, художником Брюлловим. Вони побачили великі здібності молодого художника і викупили його з неволі.

В 1845 році він закінчив Петербурзьку художню академію з двома срібними медалями І звання "вільного" художника. Шевченко малює портрети, картини, ілюстрації до своїх віршів. Мистецьких творів у Шевченка майже 1200. Розглянемо ілюстрації картин. У 1840 році створив "Автопортрет".

Кожен, кому не байдужа доля рідної України, знає і шанує славетну спадщину великого Кобзаря.

Колись у давнину, ходили по Україні старі люди, співали про тяжке життя, героїчні подвиги козаків. Вони грали на кобзі. Назва інструменту дала назву - кобзарі. На основі цього Тарас писав вірші про народ. Перші поезії започаткували збірку "Кобзар", яку він видав у 1840 році.

Давайте розглянемо виставку книжок. Знайдіть "Кобзар" на книжковій виставці. У кого вдома є "Кобзар"? Збірки "Кобзар" різні по формі, кольору обкладинки, тому що видані у різні роки, на багатьох мовах. Читають в усьому світі. Крім "Кобзаря" є ще книги інших авторів, які описують тяжке життя поета. Чи можна дивлячись на ілюстрацію на книзі, дізнатися, який період життя описаний?

  1. Розгадування кросворду. Якщо правильно запишете слова по горизонталі, то по вертикалі прочитаєте ключове слово.

1. … вишневий коло хати.

  1. Тече вода з під явора садок
    яром на … долину

  2. Світає. Край неба

... палає. розмовляє

  1. Вітер з гаєм … лани

  2. Тихесенько вітер віє червона
    степи, ... мріють.

6. Зацвіла в долині

… калина

  • Яке вийшло слово?

  • Кого називають Кобзарем?

  • Основною темою творів Кобзаря була боротьба за волю українського народу. Ми повинні оберігати спадщину, яку залишив нам великий Кобзар (Демонструю малюнки).

  • Чого вчать твори поета?

Фізкультхвилинка

В день народження Шевченка дорослі і діти йдуть до його пам'ятника.

– У нашому місті немає пам’ятника, де б ми могли вшанувати пам'ять Тараса Григоровича. Але є міста в яких є пам’ятники.

- В яких містах є пам’ятники, або названі вулиці, на його честь?

– Шевченко залишив пам'ять про Вишгород у своєму творі "Чернець" (с. 351).

4. Читання віршів Т.Г.Шевченка учнями напам’ять:

  • І досі сниться …

  • Тече вода із – за гаю

  • Садок вишневий коло хати

  • По діброві вітер виє

  • Світає, край неба палає…

  • Ой діброво, темний гаю

5. Читання прислів’їв.

  • Шевченкові пісні молодіють, бо люди з ними живуть , працюють і мріють.

  • Ми Шевченка славить будем і ніколи не забудем.

  • Хто Шевченка прочитав, той багатий серцем став.

  • Тарасові слова – то правда жива.

  • Шевченкове слово в віках не старіє.

  • Шевченко Тарас, наче сонце для нас.

  • Шевченкове перо панів по серцю шкребло.

  • Тарасів «Буквар» - для дітей великий дар.

Оцінювання учнів

V. Підсумок уроку

Закінчується наша подорож сторінками Шевченківського життя. Але прочитали ми і почули маленьку частинку його творчості та життя.

Минають віки, стираються написи на камені, але слово Тарасове – живе й вічне. А вам, майбутнім своїм українським нащадкам, Т.Г.Шевченко залишив свій заповіт.

Тануть вже сніги весною,

І покрила ряст веселка

Повні сил і наснаги живої

Ми вшановуєм пам'ять Шевченка

Кобзарем його ми звемо,

Так від роду і до роду

Кожен вірш свій і поему

Він присвячував народу

Чисту матір і дитину

Він прославив серцем чистим

Всю осяяв Україну

Поглядом він променистим

І тому в сім’ї великій

У цвіту садів прекрасних

Буде жити він навіки,

Як безсмертний наш сучасник.

Благословен той день і час

Коли прослалась килимами

Земля, яку сходив Тарас

Малими босими ногами

Земля, яку скропив тарас

Дрібними росами – сльозами

В ці березневі дні

Линуть співи всюди

Шевченка шанують

Всі вкраїнські люди

І дорослі, і діти

Його величають

І по всьому світу

Його прославляють

Дорогий Тарасе,

Твоя вічна слава

Не вмре і не згасне.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Організація ефективної діяльності практичного психолога в закладі освіти»
Мельничук Вікторія Олексіївна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.