До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
5
міс.
1
1
дн.
0
5
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

Тема уроку. Поетична збірка «Зів’яле листя»: «Безмежне поле», «Ой ти, дівчино, з горіха зерна», «Чого являєшся мені…». Місце любовної теми у творчості І. Франка.

Опис документу:
Конспект уроку для 10 класу на тему :" Поетична збірка «Зів’яле листя»: «Безмежне поле», «Ой ти, дівчино, з горіха зерна», «Чого являєшся мені…». Місце любовної теми у творчості І. Франка. Життєві імпульси появи творів (автобіографічність). Широка емоційна тема почуттів ліричного героя, утвердження невмирущості людських почуттів, ідеалу кохання"

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема уроку. Поетична збірка «Зів’яле листя»: «Безмежне поле», «Ой ти, дівчино, з горіха зерна», «Чого являєшся мені…». Місце любовної теми у творчості І. Франка. Життєві імпульси появи творів (автобіографічність). Широка емоційна тема почуттів ліричного героя, утвердження невмирущості людських почуттів, ідеалу кохання.

Мета: використовуючи літературно-критичні дослідження, спогади про

І. Франка і художні тексти, допомогти учням осягнути духовний світ письменника і зрозуміти неперевершену красу інтимної лірики поета;

розвивати вміння учнів визначати належність твору до певного літературного жанру, його проблематику, художні особливості; вдосконалювати навички школярів аналізувати ліричний твір; виховувати любов до рідного слова, шанобливе ставлення до інтимних стосунків людей, чистоту і благородство

почуттів.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: святково прибраний клас: композиція з осіннього листя, ваза із хризантемами, столик, застелений серветкою, портрет поета, книга «Зів’яле листя», на дошці записані тема, завдання уроку; роздатковий матеріал (таблиці), паперові листочки, на ватмані намальоване «дерево кохання»; диск із піснями на слова Івана Франка, мультимедійна дош

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

Випереджувальні завдання:

  • прочитати поезії Івана Франка;

  • вивчити напам'ять;

  • дослідити цікаві моменти з біографії;

  • випереджувальні індивідуальні завдання.

  1. Вступне слово вчителя.

На минулому уроці ми говорили про любов у нелегкому житті поета, а сьогодні присвятимо урок його інтимній поезії. Збірка «Зів’яле листя» відкриє вам І. Франка з іншого боку – вже не як поета-борця, поета-титана, а як найтоншого поета-лірика, співця високого кохання.

2. Забезпечення емоційної готовності учнів до сприймання нового матеріалу.

Діти, запишіть 2-3 прикметники, які стануть назвами ознак вашого настрою, отриманого в кінці уроку.

(Протягом уроку діти заповнюють бланки і отримують оцінки).

ЗРАЗОК

Прізвище, ім’я виступаючого

Теза, яка найбільше сподобалася

Це для мене нове повідомлення

Про це мені відомо

3. Повідомлення теми і мети, завдання уроку.

4. Читання епіграфа уроку і бесіда за його змістом (слайди 4, 5.

Любов – це кара, це сумна в’язниця,

Бог від якої заховав ключі.

П. Сорока

ІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Слово вчителя.

Розмова наша сьогодні про почуття, притаманне усім. На світі не знайдеться людини, яка була б байдужою до нього, яка не переживала б його солодких мук і гіркої радості. Отже, поговоримо про кохання. За свої 15 років ви, діти, багато чого навчилися. А чи треба вчитися кохати? Скажете, в коханні немає порадників. Але, переживаючи будні і свята, сум і радість, розлуки і зустрічі, ми подумки звертаємося до тих, хто своєю силою любові і мудрістю подає приклади цього величного почуття. Звернімося до Франка. Він, гадаю, допоможе нам розібратися у власних душах (слайд 6).

У житті кожної людини настає кохання. Воно може тихенько підкрастися, а може увірватися могутнім поривом.

« Тричі являлася Іванові Франкові і тричі втрачав надію на щастя. Нерозділене кохання залишило по собі «невтишиму тоску», засипавши снігом сподіване.

Відкрити світ його людських почуттів і страждань, прагнення особистого щастя допоможе нам чудова збірка інтимних віршів «Зів’яле листя». Важко згайти у світовій літературі поетичну розповідь про страждання людської душі, зраненої життєвими негодами і нещасливим коханням, як збірка «Зів’яле листя».

Про особисте життя людей, а особливо видатних, треба говорити дуже делікатно і обережно. Бо це той бік життя людини, який часто від неї не залежить.

Вчитель. Пропоную вашій увазі для кращого розуміння думок митця провести інтерв’ю-гру з письменником.

2. Методичний прийом «Рольова гра. Інтерв’ю з письменником».

Вчитель.

Дорогі десятикласники, давайте уявимо себе в гостях у великого українського поета, письменника, драматурга, вченого, філософа Івана Яковича Франка і віртуально з ним поспілкуємося. Ви можете йому поставити запитання, які вас цікавлять і хвилюють (слайд 8).

3. Виразне читання вірша «Ой ти, дівчино, з горіха зерня». (Лунає музика) (слайд7 ).

Уявний письменник ( учень).

Я твердо переконаний: кожна людина повинна виконувати свій громадянський обов’язок: любити свій рідний край. Але молодь ще окрилює й інша любов, яка називається – кохання. І щойно ви прослухали вірш, який належить до інтимної поезії - «Ой ти, дівчино, з горіха зерня».

Журналіст.

Іване Яковичу, ми знаємо, що Ви маєте чудову поетичну збірку «Зів’яле листя», яка є неперевершеною перлиною інтимної лірики в українській літературі. Якщо Ваша ласка, розкажіть про неї (слайд 8).

4. Повідомлення учня. (Учень, одягнутий у вишиванку, виконує роль поета).

У 1896 році вийшла у світ моя третя поетична книжка з дещо незвичним підзаголовком «лірична драма». Збірка поділялася на три цикли, які я образно назвав «жмутками». До неї ввійшла інтимна поезія, що створювалася мною впродовж попередніх десяти років і певною мірою відбила моменти мого особистого життя. Кожен вірш є відтворенням моїх найщиріших почуттів і переживань, я б сказав: «Кожна пісня моя – віку мого день» (слайд 8).

Іване Яковичу, достеменно відомо, що перше кохання, як світ ранкової зорі, залишається в серці на все життя. Його не можна забути, осквернити, зганьбити, знищити. Про це малюють, співають, складають вірші. Скажіть, будь ласка, ц це правда чи ні?

Так, це правда. Вічна загадка любові. Саме вона породжує прекрасне і вічне на землі, робить людину щасливою чи приносить душевний біль. Мабуть, я все життя по-справжньому кохав Ольгу Рошкевич (слайд 9). Коли мені усі пророкували велике майбутнє (університетського професора, посла чи міністра), то все було добре: батько Ольги вважав мене гарною партією для його доньки. Та мій арешт «за соціалізм» став не тільки крахом моєї кар’єри, а й про шлюб із Ольгою і мови не могло бути. Ми мріяли одружитися, для себе готували весільний подарунок: збірку весільних пісень з Лолина… Але не судилося нам бути разом. Батько Ольги зробив усе можливе і неможливе, щоб нас розлучити.

Я у повісті-есе Романа Горака «Тричі мені являлася любов» прочитала ваш лист (даруйте, за це, Іване Яковичу,), у якому Ви розгнівалися і на Ольгу, і на Володимира Озаркевича, який, по суті, врятував її від суспільної зневаги і ганьби. Ось послухайте: «Наші шанси не рівні, Ти щаслива вже тим, що можеш вибрати межи мужчинами чесними і розумними, а таких тепер уже досить, і з часом буде більше. Але мені нема вибору аніякого: стративши Тебе, я стратив надію на любов чесної і розумної Женщини, а притім такої, котра б могла зв’язати свою долю з моєю…». То, може, Вам не вистачило сили боротися за своє кохання?

О, це суворий вердикт, Наші стосунки справді були непростими, і небагато я присвятив Ользі своїх творів, наприклад, «На дні». Але біль нею, біль за втраченим коханням створив усю мою лірику, вдарив чарівними струнами в «Зів’ялому листі». І скажу вам по совісті, що я любив її, як тільки я «спосібний любити».

Вчитель.

Діти, ви почули у запитанні нове літературне слово «повість-есе», збагатіть свої знання із теорії літератури, записавши у зошити значення.

5. Словникова робота. Теорія літератури.

Есе (від фр. Essai – спроба, нарис) – нарисовий жанр літературної творчості, для якого властива вільна трактовка питання, замість всебічного охоплення його, виклад своїх вражень, асоціацій і роздумів, переважно відсутність аргументованих висновків (слайд 10).

Вчитель. А зараз пропоную

6. Конкурс читців поезії інтимної лірики Івана Франка.

Так, діти, Франко любив дуже пристрасно і полум’яно Ольгу Рошкевич. Він боровся за свою любов, чим можна пояснити ті часті перепади у їх стосунках. Любив її не десять років, а все життя. Ідеал ніколи не перестає бути ідеалом, навіть якщо його втрачають. Просто він шукав Ольгу в інших жінках.

І щоб у вас ні в кого не виникало сумнівів у цьому, то продовжимо нашу бесіду, знайомлячись із виступами читців і дослідників-біографів, які плідно і творчо попрацювали, готуючись до уроку.

7. Виразне читання вірша «Я не тебе люблю, о ні…».

8. Стислий ідейно-художній аналіз поезії (слайд 11).

Цей вірш із «Другого жмутка» збірки «Зів’яле листя», написаний він 1895 року. Мабуть, сильно треба було кохати, а ще сильніше страждати, щоб створити такі пристрасні рядки. В образі ліричного героя безліч відтінків: гордість і гіркота, непорочність і розум, стримана одержимість і прихована іронія. Поет умів високо цінувати кохану жінку, вона була для нього царственою квіткою. Він звертається до неї, говорячи «моя хистка лілеє». За допомогою різноманітних художніх засобів: епітетів, порівнянь, пестливих слів: «личенько блідеє», «…голос твій, …мов дзвіночок», «гармонійний вигляд», «мов пісня сумовита»… І. Франко ніби стверджує вічну істину: «скільки існує людство, стільки нерозгаданою залишається таїна світлого почуття кохання, яке може бути щасливим і нещасливим, взаємним і нерозділеним.

Поет тужить за своїм ідеалом, якого, на превеликий жаль, не знаходить у житті, про це можна сказати, прочитавши строфу:

Я не люблю тебе, о ні,

Люблю я власну мрію,

Що там у серденьку на дні

Відмалечку лелію.

9. Інсценізація епізоду з поезії «Тричі мені являлася любов». (Беруть участь 4 учні: один хлопець і три дівчини).

10. Ідейно-художній наліз поезії (слайди 12-15).

11. Інсценізація та ідейно-художній аналіз поезії «Червона калино, чого в лузі гнешся?» (слайд 16).

12. Виразне читання та ідейно-художній аналіз вірша «Твої очі, як те море» (слайди 17, 18).13. Виразне читання та ідейно-художній аналіз вірша «Не минай з погордою»(слайди19,20)..

14. Виразне читання та ідейно-художній аналіз вірша «Чого являєшся мені у сні?» (слайди 21-23). Виконання пісні ученицею під супровід гітари.

15. Робота в групах.

Діти, ви вже на прикладі поезій Франка, я сподіваюся, усвідомили, що кохання – це прекрасне почуття, за яке варто боротися, і заради того, щоб звідати його, варто жити. А зараз пропоную попрацювати у групах. (Визначаю три групи, які отримують роздруковані вірші і таблиці, які потрібно заповнити, якнайшвидше і правильно).

16. Перевірка виконання завдання у групах: десятикласники не тільки називають художні засоби , а й характеризують їх роль у тексті.

17. Бесіда з елементами анкетування.

Чи є на землі людина, яка не хотіла б кохати й бути коханою, яка не мріяла б про взаємність почуттів? Кохати і бути коханою – тільки в такій гармонії людина відчуває себе людиною і допомагає стати людиною комусь. Проте, досить часто, а в цьому ви переконалися, слухаючи попередні виступи, життя зав’язує міцний вузол «любовного трикутника». Отже, якби довелося вибирати між кохати і бути коханим, що б ви вибрали:

Якщо кохати, то підніміть червоний листочок,

Якщо бути коханим, то підніміть листочок іншого якогось кольору.

Умотивуйте свій вибір (3-4 учнів із різним вибором обґрунтують свою позицію).

(– Я вибрала «кохати», тому що краще самому страждати від нерозділеної любові, ніж бачити, як хтось страждає від того, що ти не можеш відповісти взаємністю.

А я вибрав «бути коханим», тому що на світі легше жити, коли знаєш, що десь є людина, яка заради тебе готова на все).

Скажіть, а що вибрав Іван Франко? (Він вибрав кохати, так само, як і ви. Значить, все-таки ви дечому в коханні сьогодні навчилися).

18. Творче завдання.

Діти, ось перед вами «дерево кохання». І нехай воно ніколи не знає, що таке біль, смуток, страждання через нещасливе кохання, щоб це «дерево» було таким вічно, щоб воно пишалося своєю назвою, давайте зміцнимо його вашою любов’ю. Напишіть кожен на своєму осінньому і, на щастя, не зів’ялому листочку відповідь на запитання: «Чого навчила вас інтимна лірика Івана Франка, або яку ви взяли науку із любові І. Франка?» Прикрасьте ними наше дерево.

ІІІ. Підсумок уроку.

1. Перевірка заповнення таблиці «Визначення цілей уроку».

2. Виставлення оцінок.

ІV. Домашнє завдання: вивчити вірш напам’ять на вибір: «Тричі мені являлася любов» або «Чого являєшся мені у сні?». Написати твір-відгук про інтимну лірику Франка.

Мені дуже подобаються слова І. Франка із збірки «Зів’яле листя»:

Розвійтеся з вітром, листочки зів’ялі,

Розвійтесь, як тихе зітхання!

Незгоєні рани, невтішені жалі,

Завмерлеє в серці кохання.

Я вам усім бажаю, щоб у душах ваших і серцях завжди леліялося і квітло вічне, велике і справжнє кохання, бо воно творить із людиною дива. Цьому навчає нас сам І. Франко. А хто ще сумнівається, то дарма. Поезії його вічні, їх співали і будуть співати (слайд 23).

3. Аудіозапис пісні у виконанні Віталія Козловського «Чого являєшся мені у сні?» (слайд 24).

Додатки

Таблиця 1. Вірш «Я не жалуюсь на тебе, доле»

ЕПІТЕТИ

ПОРІВНЯННЯ

МЕТАФОРИ

Інші тропи вказати і визначити

Наприклад: Люту рану

Мов риби

Серце рвесь

Алітерація: у 2 строфі літера с

Таблиця 2. Вірш «Не надійся нічого»

ЕПІТЕТИ

ПОРІВНЯННЯ

МЕТАФОРИ

Інші тропи вказати і визначити

Таблиця 3. Вірш «Зелений явір, зелений явір»

ЕПІТЕТИ

ПОРІВНЯННЯ

МЕТАФОРИ

Інші тропи вказати і визначити

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Соціальне партнерство закладу позашкільної освіти та сім’ї»
Просіна Ольга Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.