Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Креативні методики читання, що мотивують та виховують
»
Взяти участь Всі події

Тема уроку: Плоди. "Лабораторна робота №10 «Будова і різноманітність плодів»".

Біологія

Для кого: 6 Клас

11.04.2020

412

1

0

Опис документу:
Cприяти розширенню поняття «плід» на основі вивчення будови та різноманітності плодів; формувати знання про способи поширення плодів та їх значення в природі і житті людини; продовжувати формувати бережливе ставлення до природи; розширювати знання про рослини на основі вивчення місцевих рослин та народознавчого, пізнавального матеріалу.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема уроку: Плоди. Лабораторна робота №10 «Будова і різноманітність плодів».

Мета уроку: сприяти розширенню поняття «плід» на основі вивчення будови та різноманітності плодів; формувати знання про способи поширення плодів та їх значення в природі і житті людини; продовжувати формувати бережливе ставлення до природи; розширювати знання про рослини на основі вивчення місцевих рослин та народознавчого, пізнавального матеріалу.

Тип уроку: комбінований

Метод: словесний з елементами ілюстрації, інтерактивних технологій, лабораторна робота

Обладнання: Таблиця «Будова і різноманітність плодів», моделі плодів, колекція «Різноманітність плодів», сухі і соковиті плоди, коренеплоди буряка, бульби картоплі.

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Фронтальна бесіда:

  1. Що таке запилення?

  2. Які існують способи запилення?

  3. Охарактеризуйте самозапилення у рослин.

  4. Які ви знаєте рослини, що запилюються вітром, комахами?

  5. Що таке запліднення?

  6. Яке явище дістало назву «подвійного» запліднення? Чому?

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Інтерактивна технологія «Сніжний ком»:

(Клас поділяємо на групи по рядах. Кожен ряд отримує перфокарту. Кожен учень повинен швидко заповнити одну з клітинок і передати іншому. Якщо в класі невелика кількість учнів, то кожен учень має заповнити дві клітинки. Виграє той ряд, який першим правильно виконає завдання).

термін

Визначення

вкорочений видозмінений пагін

дводомна рослина

самозапилення

процес перенесення пилку з тичинки на приймочку маточки

спермій

тонке стебло, на якому розвивається квітка

запліднення

солодка рідина, що виробляється у спеціальних залозах – нектарниках

система пагонів, які несуть на собі квітки.

структура квітки, що утворена з чашечки і віночка

віночок

IV.Мотивація навчально-пізнавальної діяльності:

Щоб дізнатися, що знаходиться у мене в руці, відгадайте загадку:

  • не розбивши горщика, не з'їси кашки.

Правильно, це горіх. Горішок знань дуже міцний, але сьогодні ми зможемо його розколоти: дізнаємося, що таке плід, навчимося характеризувати і розрізняти різні типи плодів.

V.Повідомлення теми уроку.

Тема уроку: «Плоди».

VІ. Вивчення нового матеріалу:

а) сприймання інформації:

Розповідь учителя (з використанням таблиці «Будова плодів», колекцій):

Ми вже знаємо, що пилок, потрапивши на приймочку, починає проростати, утворюючи пилкову трубку, і проникає через стовпчик і зав'язь у насінний зачаток – у зародковий мішок. Один спермій зливається з яйцеклітиною, утворюючи зиготу, з якої розвивається зародок; а інший – з центральною клітиною зародкового мішка, утворюючи поживну тканину для живлення ростучого зародка (вторинний ендосперм). З насінного зачатка утворюється насінина, а сама квітка перетворюється на плід (в основному плід утворюється із зав'язі).

Плід – видозмінена у процесі запліднення квітка.

Плід виконує дві важливі біологічні функції: захищає насінину (чи насіння, коли його багато) й зародок в ній від загрози знищення чи загибелі і сприяє поширенню насіння.

Стінки плода, які захищають насінину, називають оплоднем. Оплодень складається з трьох шарів: зовнішнього, середнього та внутрішнього. Особливості будови цих шарів зумовлюють різноманітність плодів, поділ їх на сухі та соковиті.

З будовою соковитих плодів можна ознайомитися на прикладі кістянки (плоду сливи), яка має чітко виражені три шари оплодня: шкірястий зовнішній шар, м’ясистий – середній, дерев’янистий – внутрішній, який утворює кісточку. В середині кісточки знаходиться насінина.

У яких відомих вам рослин подібна будова плоду?

Сухі плоди мають сухий, дерев’янистий чи шкірястий оплодень. Сухі плоди поділяють на розкривні і нерозкривні.

Давайте складемо схему, що відображатиме основні типи плодів.

Плоди

соковиті сухі

розкривні нерозкривні

  1. ягода (помідор) 1. листянка (сокирки) 1. горіх (ліщина)

  2. кістянка (вишня) 2. біб (горох) 2. горішок (липа)

  3. яблуко (груша) 3. стручок (капуста) 3. сім'янка (соняшник)

  4. суничина(суниці) 4. коробочка (мак) 4. зернівка (пшениця)

  5. багатокістянка (малина) 5. жолудь (дуб)

  6. гарбузина (огірок) 6. крилатка (ясен)

У квіткових рослин є багато і інших типів плодів. Іноді плоди зростаються між собою, утворюючи супліддя.

б) уточнення і розширення інформації: (лабораторна робота №10 «Будова і різноманітність плодів»):

- проводимо інструктаж з техніки безпеки та правил користування лабораторним обладнанням і роздавальним матеріалом; профілактика отруєння насінням і плодами;

- лабораторну роботу проводимо групами. Учні поділяються на групи за емблемами плодів (наприклад: яблуко, горіх, кістянка вишні, ягода помідора , сім'янка соняшника);

- оформляємо результати і висновки лабораторної роботи в зошити з друкованою основою.

Хвилинка-цікавинка.

Безсумнівним чемпіоном за розміром плодів визнана тропічна слонова ліана, поширена в лісах Південної Азії та Океанії. Її плоди дивовижних розмірів: близько 2м завдовжки та 1,5м завширшки.

Плоди-коробочки гарматного дерева, батьківщиною якого є Гвіана, являють собою круглі кулі від 10 до18см в діаметрі, що вільно звисають з дерева на товстих батогах. Коли дме вітер, ці тверді кулі починають стукати одна об одну та об стовбур дерева, і їх гуркіт з незвички можна сприйняти за досить гучну гарматну канонаду.

Зелена аптека.

Плоди різних рослин можна використовувати в лікувальних цілях. Наприклад, плоди глоду вживають при порушенні серцевої діяльності, вишні – у разі сечокам’яної хвороби, кишкових розладів, суниці лісової – як сечогінний засіб, малини – як потогінний засіб у разі простуд, черемхи – як фітонцидний засіб. Плоди шипшини, суниць мають високий вміст вітаміну С. цей перелік далеко не повний. Спробуйте дізнатися більше про лікувальні властивості плодів рослин нашої місцевості.

в) відтворення та узагальнення інформації:

1) Угорський кросворд: безперервною лінією (прямою або ламаною під прямим кутом) закресліть слова, які називають типи плодів. Якщо ви виконали завдання правильно, то у підсумку залишиться одне незакреслене слово, яке називає видозміну пагона, а не плід.

К

І

С

С

К

О

Р

О

Б

О

Г

О

Л

У

Т

Т

Р

У

Ч

Р

Б

Ч

Я

Д

О

Д

Я

З

Е

Р

О

А

У

К

А

А

Ж

Ь

Н

К

Р

Н

К

Г

З

И

Н

А

У

Л

К

А

И

І

В

К

А

Я

У

К

Б

Ь

Б

А

Л

А

Т

К

А

Б

Л

О

Відповідь:

1) Типи плодів: кістянка, жолудь, стручок, зернівка, крилатка, коробочка, гарбузина, ягода, яблуко;

2) Видозміна пагона – бульба.

2) Загадки.

Відгадайте, про які рослини йде мова; вкажіть, які типи плодів у них:

  1. У вінку зеленолистім,

У червоному намисті

Вдивляється у воду

На свою хорошу вроду. (калина - ягода)

  1. У зеленім кожушку,

В костяній сорочечці,

Я росту собі в ліску,

Всім зірвати хочеться. (лісовий горіх - горішок )

  1. Стоїть пані у лісочку,

Має червону сорочку,

Хто не йде, той вклониться (суниці лісові - суничина)

  1. Під одним ковпаком сімсот козаків. (мак – коробочка)

5. Без рук, без ніг, а пнеться на батіг. (квасоля – біб )

  1. Робота в парах:

За допомогою гербарного матеріалу, таблиць та тексту підручника охарактеризуйте типи плодів рослин, про які йшлося у загадках.

VІІ. Домашнє завдання: § .

Спробуйте дати відповідь на такі запитання:

- Яким чином довести, що цибулина і бульба картоплі не є плодами?

- Чому плоди вишень, суниць не можна називати ягодами?

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.

Нещодавно завантажили