Тема уроку "Перська держава"

Опис документу:
- ознайомити учнів із природою і населенням Іранського нагір'я, історією створення Перської держави; - дати уявлення про розвиток Перської держави в період царювання Дарія І; - розкрити причини загибелі Перської держави; - сприяти виникненню інтересу до історії перської держави; - закріпити знання понять: реформа, загарбницькі війни, ознайомити з значенням слова " сатрапія".

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Перська держава.

Мета: - ознайомити учнів із природою і населенням Іранського нагір'я, історією створення Перської держави;

- дати уявлення про розвиток Перської держави в період царювання Дарія І;

- розкрити причини загибелі Перської держави;

- сприяти виникненню інтересу до історії перської держави;

- закріпити знання понять: реформа, загарбницькі війни, ознайомити з значенням слова " сатрапія".

Тип уроку: Комбінований.

Очікувані результати: - учні зможуть скласти уявлення про виникнення, період розквіту й занепад Перської держави; удосконалити навички роботи з підручником, історичною картою; розвинути вміння порівняти однотипні явища в історії різних країн.

Хід уроку

I. Організація класу (вчитель підводить дітей до оголошення нової теми). Вчитель: Геродот відзначав, що "головна доблесть цього народу – це мужність. Після воєнної доблесті у них вважається великою заслугою мати якомога більше синів. Тому, у 90кого найбільше синів, цар щороку посилає подарунки. Немає нічого гіршого для них, ніж брехати, а також робити борги. В річку вони не плюють, руки вони також не миють у річці і нікому не дозволяють цього робити. До річок взагалі вони ставляться з великою пошаною".

Запитання: Чи можете ви назвати про який народ згадує Геродот? ( діти пригадують тему "Скіфи" 5 кл.).

II. Оголошення теми, плану, завдань.

  1. Природа і населення Іранського нагір'я.

  2. Виникнення Перської держави.

  3. Дарій І. Реформи.

  4. Завоювання персів.

  5. Загибель Перської держави.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Порівняти два міста - Ніневію і Вавилон. В якому ви б хотіли жити? Чому?

  2. Заповнити пропуски в схемі:

3. Перевірка знання дат за допомогою "Лінії часу".

- Коли Вавілон назавжди втратив незалежність і був приєднаний до Персії?

- Яка подія відбулася раніше: захоплення Вавілона персами чи падіння Ніневії?

Висновок: Отже Вавилон назавжди втратив незалежність і був приєднаний до Персії. Де ж знаходилась Персія? Чим займався народ цієї держави? Як управлялось Перське царство? Про все це ми дізнаємось на уроці.

IV. Вивчення нового матеріалу.

1.Природа і населення Іранського нагір'я.

Вчитель: На схід від Месопотамії та Перської затоки простягається велике Іранське нагір'я, яке з усіх боків обступають гірські хребти. Тут розташована сучасна країна Іран. Заселяють її головним чином перси. Вони є нащадками тих давніх персів, котрі, як ви вже знаєте, завоювали Вавилон.

Перси не були корінними жителями Ірану. Разом із мідійцями вони прибули сюди на початку І тис. до н.е. зі степів Пд.-Сх. Європи. Мідійці оселилися в Пн.-Сх. Ірані, а перси зайняли територію Пд.-Сх. Ірану, неподалік Перської затоки. Відтоді ця місцевість отримала назву Парса. Перси називали себе "аріями", тобто благородними. Нову батьківщину назвали "Арьянам" (країна аріїв). Поступово це слово змінилось на "Іран".

Клімат в Ірані жаркий і посушливий. Мало річок, у степах і безводних пустелях трапляються солоні озера. Найкращі умови для проживання у передгір'ях, де течуть гірські струмки. Перси в основному займалися скотарством - розводили табуни коней, отари овець, верблюдів.

2. Самостійна робота: - прочитати п.1 §21 і з'ясувати, як впливали природні фактори на розвиток землеробства

Бесіда:

  1. Як населення Іранського нагір'я долало несприятливі явища природи?

  2. У яких країнах ви спостерігали подібні процеси?

  3. До появи якої організації привела необхідність праці великої кількості людей?

2. Виникнення Перської держави

Учитель: Очолювали персів вожді з роду Ахеменідів. І вони ніяк не хотіли миритися з пануванням Мідії в Пер.Азії. Цареві Кіру Щсин царя Персії Камбуза й онук останнього лідійського царя Астіага) вдалося об;єднати персів у могутній союз та вивільнитися з-під влади мідійців. Це сталося 550 р. до н.е. Відтоді й розпочинається історія Перської

Держави. За назвою правлячої династії її ще називають державою Ахеменідів.

Історія Перської держави була недовгою, але бурхливою. За 10 років перси розширили свою територію на схід аж до Індії. Потім Кір II захопив Вавилонію. Налякані агресивністю персів, їм підкорилися й інші народи Пер.Азії. Отож влада персів простягалася аж до узбережжя Середземного моря. Кір II мав намір завоювати ще й Єгипет. Але його середньо азійським володінням погрожували кочовики. Тому він змушений був вирушити в Середню Азію. 530 р. до н.е. в битві на р. Амудар'я Кір II загинув.

Бесіда:

  1. Який характер мали війни, що їх проводив Кір II?

  2. Чи можемо ми назвати Перську державу імперією?

Хвилинка відпочинку

Діти відпочивають з закритими очима, а вчитель зачитує визначення терміну "деспотія".

3. Дарій І і його реформи.

  1. Великої могутності Персія сягнула за Дарія І (521 - 486 pp. до н.е.). Йому у спадок дісталась велика імперія, але час був неспокійний (по всій країні відбувалися повстання і змови). Для того, щоб укріпити владу, зупинити повстання , Дарій провів реформи.

  2. Метод "Навчаючи-вчуся" - робота в группах. Учні отримують картки для груп із зазначеною реформою:

Картка 1.

На чолі імперії стояв "цар царів", або шахиншах. Для управління країною був створений штат чиновників, яким керувала царська канцелярія, розташована в Сузах.

Усі головні посади в державі обіймала перська знать. Чітке управління збагачувало казну. Дуже точно враховувалась кількість податків (натурою і грішми), що надходили з кожної сатрапії.

Картка 2.

У складі імперії було близько 70 народів. Дарій розділив державу на 20 сатрапій (сатрапій - це адміністративно-податкові округи).

Для воєнних і господарських цілей були прокладені кам'яні дороги, найдовша "царська дорога" вела з м.Сарди (Лідія) до м.Персеполь (перша столиця Дарія) приблизно 2400 км., на дорогах були поштові станції та заїзджі двори (через 20-30 км.).

Батько історії - Геродот - через півстоліття після смерті Дарія висловив захоплення цими кінними кур'єрами. Слова Геродота і в наш час є девізом поштової служби СІЛА:" Ні сніг, ні дощ, ні нічний морок не заважать кур'єрам швидко завершувати свою призначену задачу".

Картка 3.

Була запроваджена єдина монета - золотий дарик (8,4 г.).

Усі сатрапії, за винятком Персії, сплачували податки, у розмірі яких були враховані кількість населення, розміри території та родючість землі.

Картка 4.

Стало однаковим законодавство. Цар установлював закони і призначав суддів. Посада царських суддів передавалась у спадок.

Була створена таємна поліція - " очі і вуха царя" для запобігання заговорам.

Створюючи нове законодавство, Дарій І вивчав давні закони, особливо кодекс Хаммурапі. За перськими законами правдою була відданість цареві.

За розповідями Геродота, один з царських суддей брав хабарі.Перський цар наказав зідрати з нього шкіру, вичинити її й обтягти нею суддівське крісло хабарника. Потім цар призначив суддею сина страченого, наказавши йому виносити рішення , сидючи на цьому кріслі.

Картка 5.

Головною опорою влади була армія, що набиралася з персів і мідійців. 10 тис. піхотинців, які називалися " безсмертні", - були основою армії і особистою охороною Дарія І.

Додаткові частини армії в національних костюмах і з власним озброєнням очолювалися сатрапами або племінними князями. Кількість воїнів ніколи не зменшувалась. На зміну загинувшому воїну завжди ставав інший. Тому цей загін називали безсмертним.

- Обговорення реформи.

3) Вчитель підсумовує діяльність Дарія І.

- Проведення реформи дозволило Дарію зупинити хвилю повстань;

- створити ефективну систему державного управління, збирання податків;

- збільшити чисельність армії.

За часів Дарія перси мали чотири столиці: Ектабани, Пасаргади, Сузи та Персеполь (місто персів).

Демонстрація ілюстрацій.

Завершивши проведення реформ, Дарій І взявся за розширення своєї держави.

  1. Завоював пн.-зх.. частину Індії і міста південного беоега Чорного моря.

  2. Здійснив похід на територію сучасної України, в Пн. Причорномор'я. Пригадайте, чим закінчився цей похід? ( 5 кл., тема "Скіфи").

  3. У першій половині V ст. до н.е. проходили греко-перські війни, що закінчилися поразкою Персії.

  4. Дарій помер, не здійснивши своїх планів підкорити греків. Перський трон перейшов до його сина - Ксеркса.

  5. Після смерті Дарія Перська держава почала занепадати.

С/р: - Спробуйте спрогнозувати причини занепаду Перської держави.

5. Причини занепаду і загибелі держави Ахеменідів.

  1. Величезна територія, різномовні народи були об'єднані силою і постійно прагнули визволитися.

  2. Пограбування населення підкорених країн призводило до війн і повстань проти гнобителів.

  3. Кожна сатрапія була самостійною політичною одиницею зі своїм правителем, військом, господарством, системою правління. Сатрапи з V ст. до н.е. часто не виконували укази царів.

  4. Держава несла великі витрати на завоювання і подавления повстань, в той час як сусідні держави ставали все сильнішими.

  5. Більша частина армії, яку набирали з числа жителів підкорених народів, була ненадійною.

V. Закріплення нових знань.

- Перевірка с/р.( Якщо виникають проблеми, то доцільно дати запитання):

  1. Які держави, подібно до Персії, перестали існувати в досліджуваний період.

  2. Порівняйте причини загибелі цих держав. Чим схожі вони?

VI. Підсумки уроку.

- У VI ст. до н.е. у роки правління Кіра ІІ Перська держава позбулася Мідійського панування.

- У роки Дарія І (522-486 р. до н.е.) Перська держава досягла розквіту. Проведені ним реформи дозволили зміцнити державу, збільшити армію і розширити територію країни.

- Причинами занепаду і загибелі Перської держави стали постійні змови серед вельмож і перевороти, повстання підкорених народів, поява більш сильного супротивника - Александра Македонського.

VII. Домашнє завдання. Опрацювати матеріал підручника, виконати завдання на контурній карті.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Психологічні особливості навчання вчителів у системі формальної і неформальної освіти»
Швень Ярослава Леонідівна
24 години
490 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.