Тема уроку: "Особливості жанру байки"

Опис документу:
Мета : ознайомити учнів з історією виникнення жанру байки у світовій літературі та видатними байкарями ; розкрити поняття “ байка”, окреслити характерні ознаки цього жанру ; прищеплювати в учнів любов до художньої літератури ; виховувати в них високі моральні якості.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема. Історія виникнення та обробки байкових сюжетів у світовій літературі. Особливості жанру байки.

Для того байка коле під ребро,

Щоб виправлять людські заблуди

І похвалять красу й добро.

Федр

Мета : ознайомити учнів з історією виникнення жанру байки у світовій літературі та видатними байкарями ; розкрити поняття “ байка”, окреслити характерні ознаки цього жанру ; прищеплювати в учнів любов до художньої літератури ; виховувати в них високі моральні якості.

Обладнання. Портрети видатних байкарів, словничок літературознавчих термінів.

Хід уроку

І. Підготовка до прийняття нового матеріалу.

Прийом “Мікрофон”. Учням пропонується відповісти на запитання:

-- Яке значення має слово в житті людини ?

Після реплік шестикласників учитель узагальнює їх.

Слово вчителя. Так , слово у житті людини важить дуже багато. Воно може розрадити , піднести настрій , приголубити , може висміяти , засудити , ославити , а часом приголомшити , посіяти ворожнечу , навіть убити.

І , звичайно , всі ми хочемо , щоб поряд з нами були люди , які користуються словом з добрими намірами.

Слово вчителя. Послухаймо уривок із твору Л. Глібова “Лисиця -- жалібниця”.

Лукавий чоловік словами нас голубить,

Неначе всіх і жалує, і любить,

Для правди , для добра живе,

Як по воді пливе.

А ближче придивись ти –

І видно, що виля хвостом:

Помажу, мов медком , --

Солодше буде з'їсти .

-- Від чого застерігає автор ?

( Не вірити словам лукавої , підступної людини ).

-- Якай характер змісту цього уривка?

(Повчальний).

-- А які твори літератури мають повчальний зміст ?

( Байки) .

ІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

Слово вчителя. Нещодавно ми з вами говорили про чудовий край, який називають колискою світової культури .

-- Що це за край ?

( Давня Греція ).

Стародавня Греція – прекрасний край, колиска світової літератури, яка дала світу байкаря Езопа. Вперше ім'я Езопа згадується в античній літературі в оповіданні Геродота про Єгипет ( 440 – і рр. до н.е.)

-- Виникнення якого жанру пов'язане з Давньою Грецією ?

(Міфу).

Слово вчителя.

-- Ми захоплювались давньогрецькими міфами – дивовижними перлинами , що не втратили своєї чистоти і досі. Сьогодні поговоримо про байку, яка виникла теж у ті далекі часи . Пояснивши світ за допомогою міфів, люди намагалися знайти власне місце у ньому , виробити певні норми поведінки , збагнути свій характер , тобто намагалися зрозуміти , як поводитись у безмежному складному світі. Тоді і виникли невеликі твори , які назвали байками.

На думку вчених , байка – ровесниця міфів . Це один із найдавніших жанрів літератури , який існував спочатку лише в усній народній творчості , разом з казками , прислів'ями , переказами .

-- Згадайте , які байки ви вивчали в молодших класах ?

-- Хто їхні автори ?

-- Чи можете ви щось прочитати напам'ять?

-- А що ж називається байкою ? Які її жанрові особливості ? Про це ми дізнаємось, коли проведемо дослідницьку роботу в “малих групах”.

Робота в “малих групах”.

Кожній групі роздано тексти різних байок .

Завдання і запитання.

  1. Прочитати байку .

-- Скільки подій відображено в ній ?

-- Якою мовою ( прозовою чи віршованою) вона написана?

-- Хто у ній є дійовими особами ( або персонажами )?

-- Чи можна твердити , що у байках йдеться лише про тварин , комах ? Якщо ні , то чому?

-- Чого навчає дана байка?

-- Який характер байок як жанру ?

Висновок на основі дослідницької роботи в групах .

У центрі байки завжди якась одна подія.

Дійові особи байок ( персонажі ) найчастіше – звірі, птахи , рослини , які є носіями певних людських . Це прийом персоніфікації , або уособлення .

Робота з словником .

Зосереджується увага учнів на визначенні поняття “персоніфікація” ( за словником літературознавчих термінів).

Роблять відповідні записи в зошитах.

-- Кожен герой уособлює певні якості .

Лисиця – лукавство, хитрість , лицемірство;

Ворона – нерозважливість , дурість ;

Вовк – жорстокість , несправедливість;

Осел – тупість, впертість .

Байка завжди має алегоричний зміст .

Дається визначення поняття “алегорія”.

Відображення людських стосунків, характерів або явищ в образах тварин, птахів, рослин називається алегорією. В байці через алегоричні образи ( найчастіше тваринного світу) виражається певна ідея , мораль. Тому кожна байка має повчальне спрямування .

Уперше алегоричну мову застосував грек Езоп , якого вважають засновником жанру байки. За його ім'ям алегоричну мову часто називають езоповою .

Езопова мова ” – це мова , сповнена натяків , недомовок , в якій думка автора має замасковану форму. Таким чином , користуючись “ езоповою мовою”, можна в усі часи висміювати і викривати людські вади , суспільні негаразди .

Самостійна робота з підручником .

Прочитати статтю “ Байка у світовій літературі ” і відповісти на запитання :

-- Що називається байкою ?

(Байка – це невеликий прозовий або віршований твір алегоричного змісту і повчального характеру).

-- З яких частин вона складається ?

( Оповідної та повчальної).

-- Виокремити в даних байках оповідну та повчальну частину.

На партах в учнів лежать тексти байок “Мурашка і Цикада” , “Ворон і Лисиця” , “Вовк і Ягня” , “Хліборобові діти”.

-- А як називають того , хто складає байки ?

(Байкарем).

Повідомлення членів “творчої групи” , які отримали випереджальне завдання про байкарів світу. Решта учнів записує до зошитів:

Байкарі світу.

Езоп – грек.

Федр – римлян.

Бабрій – грек.

Ж. Лафонтен – француз.

І. Крилов – росіян.

Г. Лессінг – німець.

І. Красіцький – поляк.

Г. Сковорода , І. Гребінка , Л. Глібов, П. Гулак – Артемівський, М. Годованець, П. Глазовий – українець.

-- Що загалом можна сказати про байку ?

(Байка – дуже популярний жанр, почав складати байки Езоп, за його сюжетом було написано чимало творів іншими авторами).

--Зверніть увагу на епіграф до уроку. Як ви його розумієте ?

ІІІ. Закріплення вивченого на уроці.

Розгадати кросворд і прочитати у виділених клітках слово, яке неодноразово звучало на уроці.

1.

2.

3.

4.

5.

Запитання :

1. Видатний український байкар.

2. Видатний французький байкар.

3. Давньогрецький поет , що поклав байки Езопа на вірші.

4. Видатний російський байкар.

5. Повчальний висновок байки.

Відповіді. 1. Глібов. 2. Лафонтен. 3. Бабрій. 4. Крилов. 5. Мораль.

-- Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці.

IV. Підбиття підсумків уроку.

Домашнє завдання:

1. Знати визначення літературознавчих понять, згаданих на уроці.

2. Прочитати за підручником матеріал на тему, що опрацьовувалася на уроці ,скласти конспект

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.


Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!