Тема уроку: "Особливості жанру байки"

Опис документу:
Мета : ознайомити учнів з історією виникнення жанру байки у світовій літературі та видатними байкарями ; розкрити поняття “ байка”, окреслити характерні ознаки цього жанру ; прищеплювати в учнів любов до художньої літератури ; виховувати в них високі моральні якості.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. Історія виникнення та обробки байкових сюжетів у світовій літературі. Особливості жанру байки.

Для того байка коле під ребро,

Щоб виправлять людські заблуди

І похвалять красу й добро.

Федр

Мета : ознайомити учнів з історією виникнення жанру байки у світовій літературі та видатними байкарями ; розкрити поняття “ байка”, окреслити характерні ознаки цього жанру ; прищеплювати в учнів любов до художньої літератури ; виховувати в них високі моральні якості.

Обладнання. Портрети видатних байкарів, словничок літературознавчих термінів.

Хід уроку

І. Підготовка до прийняття нового матеріалу.

Прийом “Мікрофон”. Учням пропонується відповісти на запитання:

-- Яке значення має слово в житті людини ?

Після реплік шестикласників учитель узагальнює їх.

Слово вчителя. Так , слово у житті людини важить дуже багато. Воно може розрадити , піднести настрій , приголубити , може висміяти , засудити , ославити , а часом приголомшити , посіяти ворожнечу , навіть убити.

І , звичайно , всі ми хочемо , щоб поряд з нами були люди , які користуються словом з добрими намірами.

Слово вчителя. Послухаймо уривок із твору Л. Глібова “Лисиця -- жалібниця”.

Лукавий чоловік словами нас голубить,

Неначе всіх і жалує, і любить,

Для правди , для добра живе,

Як по воді пливе.

А ближче придивись ти –

І видно, що виля хвостом:

Помажу, мов медком , --

Солодше буде з'їсти .

-- Від чого застерігає автор ?

( Не вірити словам лукавої , підступної людини ).

-- Якай характер змісту цього уривка?

(Повчальний).

-- А які твори літератури мають повчальний зміст ?

( Байки) .

ІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

Слово вчителя. Нещодавно ми з вами говорили про чудовий край, який називають колискою світової культури .

-- Що це за край ?

( Давня Греція ).

Стародавня Греція – прекрасний край, колиска світової літератури, яка дала світу байкаря Езопа. Вперше ім'я Езопа згадується в античній літературі в оповіданні Геродота про Єгипет ( 440 – і рр. до н.е.)

-- Виникнення якого жанру пов'язане з Давньою Грецією ?

(Міфу).

Слово вчителя.

-- Ми захоплювались давньогрецькими міфами – дивовижними перлинами , що не втратили своєї чистоти і досі. Сьогодні поговоримо про байку, яка виникла теж у ті далекі часи . Пояснивши світ за допомогою міфів, люди намагалися знайти власне місце у ньому , виробити певні норми поведінки , збагнути свій характер , тобто намагалися зрозуміти , як поводитись у безмежному складному світі. Тоді і виникли невеликі твори , які назвали байками.

На думку вчених , байка – ровесниця міфів . Це один із найдавніших жанрів літератури , який існував спочатку лише в усній народній творчості , разом з казками , прислів'ями , переказами .

-- Згадайте , які байки ви вивчали в молодших класах ?

-- Хто їхні автори ?

-- Чи можете ви щось прочитати напам'ять?

-- А що ж називається байкою ? Які її жанрові особливості ? Про це ми дізнаємось, коли проведемо дослідницьку роботу в “малих групах”.

Робота в “малих групах”.

Кожній групі роздано тексти різних байок .

Завдання і запитання.

  1. Прочитати байку .

-- Скільки подій відображено в ній ?

-- Якою мовою ( прозовою чи віршованою) вона написана?

-- Хто у ній є дійовими особами ( або персонажами )?

-- Чи можна твердити , що у байках йдеться лише про тварин , комах ? Якщо ні , то чому?

-- Чого навчає дана байка?

-- Який характер байок як жанру ?

Висновок на основі дослідницької роботи в групах .

У центрі байки завжди якась одна подія.

Дійові особи байок ( персонажі ) найчастіше – звірі, птахи , рослини , які є носіями певних людських . Це прийом персоніфікації , або уособлення .

Робота з словником .

Зосереджується увага учнів на визначенні поняття “персоніфікація” ( за словником літературознавчих термінів).

Роблять відповідні записи в зошитах.

-- Кожен герой уособлює певні якості .

Лисиця – лукавство, хитрість , лицемірство;

Ворона – нерозважливість , дурість ;

Вовк – жорстокість , несправедливість;

Осел – тупість, впертість .

Байка завжди має алегоричний зміст .

Дається визначення поняття “алегорія”.

Відображення людських стосунків, характерів або явищ в образах тварин, птахів, рослин називається алегорією. В байці через алегоричні образи ( найчастіше тваринного світу) виражається певна ідея , мораль. Тому кожна байка має повчальне спрямування .

Уперше алегоричну мову застосував грек Езоп , якого вважають засновником жанру байки. За його ім'ям алегоричну мову часто називають езоповою .

Езопова мова ” – це мова , сповнена натяків , недомовок , в якій думка автора має замасковану форму. Таким чином , користуючись “ езоповою мовою”, можна в усі часи висміювати і викривати людські вади , суспільні негаразди .

Самостійна робота з підручником .

Прочитати статтю “ Байка у світовій літературі ” і відповісти на запитання :

-- Що називається байкою ?

(Байка – це невеликий прозовий або віршований твір алегоричного змісту і повчального характеру).

-- З яких частин вона складається ?

( Оповідної та повчальної).

-- Виокремити в даних байках оповідну та повчальну частину.

На партах в учнів лежать тексти байок “Мурашка і Цикада” , “Ворон і Лисиця” , “Вовк і Ягня” , “Хліборобові діти”.

-- А як називають того , хто складає байки ?

(Байкарем).

Повідомлення членів “творчої групи” , які отримали випереджальне завдання про байкарів світу. Решта учнів записує до зошитів:

Байкарі світу.

Езоп – грек.

Федр – римлян.

Бабрій – грек.

Ж. Лафонтен – француз.

І. Крилов – росіян.

Г. Лессінг – німець.

І. Красіцький – поляк.

Г. Сковорода , І. Гребінка , Л. Глібов, П. Гулак – Артемівський, М. Годованець, П. Глазовий – українець.

-- Що загалом можна сказати про байку ?

(Байка – дуже популярний жанр, почав складати байки Езоп, за його сюжетом було написано чимало творів іншими авторами).

--Зверніть увагу на епіграф до уроку. Як ви його розумієте ?

ІІІ. Закріплення вивченого на уроці.

Розгадати кросворд і прочитати у виділених клітках слово, яке неодноразово звучало на уроці.

1.

2.

3.

4.

5.

Запитання :

1. Видатний український байкар.

2. Видатний французький байкар.

3. Давньогрецький поет , що поклав байки Езопа на вірші.

4. Видатний російський байкар.

5. Повчальний висновок байки.

Відповіді. 1. Глібов. 2. Лафонтен. 3. Бабрій. 4. Крилов. 5. Мораль.

-- Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці.

IV. Підбиття підсумків уроку.

Домашнє завдання:

1. Знати визначення літературознавчих понять, згаданих на уроці.

2. Прочитати за підручником матеріал на тему, що опрацьовувалася на уроці ,скласти конспект

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток і саморозвиток професійної креативності вчителя »
Ілляхова Марина Володимирівна
36 годин
590 грн