Тема уроку:" Особливості композиції й стилю повісті «Гобсек" Бальзака "

Опис документу:
Мета: з'ясувати рівень первинного сприйняття та розуміння повісті Оноре де Бальзака "Гобсек"; дослідити особливості композиції й стилю творуз'ясувати особливості взаємодії персонажів у системі образів твору та визначити в ній місце образу Гобсека

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Особливості композиції й стилю повісті «Гобсек" Бальзака

Мета: з'ясувати рівень первинного сприйняття та розуміння повісті Оноре де Бальзака "Гобсек"; дослідити особливості композиції й стилю творуз'ясувати особливості взаємодії персонажів у системі образів твору та визначити в ній місце образу Гобсека

Обладнання: повість Бальзака "Гобсек", опорні схеми "Композиція повісті Оноре де Бальзака "Гобсек", "Система образів повісті Бальзака "Гобсек".

Епіграф:

Людська комедія" — це організм, у якому замість крові циркулюють гроші.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань з попереднього уроку та змісту повісті Бальзака "Гобсек"

а) Літературний диктант (учні записують тільки відповіді)

Справжнє прізвище письменника. (Бальса).

  • Роман Бальзака, який став його візитною карткою як одного із найоригінальніших авторів французької літератури. ("Останній шуан").

  • Один із попередників Бальзака на ниві романістики, якого він згадує у "Передмові до "Людської комедії". (Вальтер Скотт).

  • Як Оноре де Бальзак називає Київ у листі до Лори де Сюрвіль?

(Північний Рим).

  • Містечко в Україні, де відбулося вінчання Оноре де Бальзака з Евеліною Ганською. (Бердичів).

Як науковці визначають жанр головного твору Бапь-зака "Людська комедія"? (Епопея або цикл романів).

Головна тема, яку Бальзак розробляє у "Людській комедії".

(Влада грошей у суспільстві).

Впізнайте героїв повісті Бальзака "Гобсек" за наведеними цитатами:

а) "Він заощаджував життєву енергію і пригнічував у собі всі людські почуття. І життя його текло так само безшелесно, як ото сиплеться пісок у старовинному годиннику". (Гобсек).

б) "Юний граф обожнює її і підтримує із синівською відданістю, гідною всілякої похвали. А як він піклується про своїх брата і сестру! Одне слово, поведінка його бездоганна".

(Ернестде Ресто).

в) "Вона була схожа на одну з Іродіад пензля Леонардо да Вінчі ...

від неї віяло життям і силою".

(Анастазі де Ресто).

г) "Цей білявий красень, цей холодний, бездушний картяр і сам розориться і розорить графиню, розорить її чоловіка, розорить дітей, проциндрить їхню спадщину, тай у багатьох інших салонах учинить розгром страшніший, ніж артилерійська батарея у ворожому полку".

(Максим де Трай).

д) "... молода дівчина, вдягнена просто, але з вишуканістю парижанки: у неї була граціозна голівка, свіже личко, привітний погляд; красиво зачесане каштанове волосся, спускаючись двома півкругами і прикриваючи скроні, надавало якогось витонченого виразу її голубим очам, чистим, наче кришталь". (Фанні Мальво).

е) "Він одержав ступінь ліценціата права і вступив до колегії адвокатів". (Дервіль).

є) "Надвечір людина-вексель перетворювалася на звичайну людину, а зливок металу в його грудях ставав людським серцем". (Гобсек).

ж) "Він ненавидів своїх спадкоємців, і думка, що хтось може заволодіти його багатством, навіть по його смерті була для нього нестерпна". (Гобсек).

з) "Вона дуже погано ставилась до свого батька і далебі не заслуговує мати такого доброго сина". (Анастазі де Ресто).

і) "... під моїм наглядом перебувають світські гультяї, митці, картярі — тобто найцікавіша людність паризького суспільства". (Гобсек).

й) "Цей виснажений, блідий чоловік здався їй вихідцем із могили".

(Граф де Ресто).

к) "Він випростався і майже сів на ліжку; його обличчя, мов бронзове, чітко вирізнилося на тлі подушки. Він простяг перед собою висхлі руки і вчепився пальцями в ковдру..." (Гобсек).

б) Інформаційні акценти

Коли було написано Бальзаком повість "Гобсек"? (Спочатку твір називався "Небезпеки безпутнього життя". Під таким заголовком він побачив світ у квітні 1830 .року у першому томі ""Сцен приватного життя"; перший розділ був опублікований у лютому 1830 року на сторінках журналу "Мода" під назвою "Лихвар". У 1835 році повість вийшла новим виданням у першому томі «Сцен паризького життя», де була названа ''Батечко Гобсек". Нарешті у 1842 році Бальзак включив її у "Сцени приватного життя" першого видання "Людської комедії" під назвою "Гобсек".

  • Як ви думаєте, чому саме повість Бальзака "Гобсек" є ключовою для розуміння центральної теми усієї творчості письменника? (Центральна тема творчості Бальзака — це влада грошей та їх вплив на суспільство і людину. Лихвар Гобсек став утіленням руйнівної влади грошей на особистість. У творі також показано, що гроші є основним рушієм розвитку суспільства та мірилом взаємовідносин людей у соціумі.)

III. Оголошення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

а) Вступне слово вчителя.

Капіталізація усіх сфер людського життя у першій половині XIX століття у європейських країнах, як ми вже відзначали, породила й нові форми художнього відтворення дійсності, покликані максимально достовірно відтворити людину й оточуючий її світ. Цим шляхом новаторства у становленні реалістичного мистецтва йшов і Оноре де Бальзак, чия повість "Гобсек" стала шедевром не тільки французької реалістичної прози, а й світового красного письменства в цілому. Відчувши на своїй власній долі трагічну залежність від грошей, Оноре де Бальзак усвідомлював, що капітал (гроші) рухають усіма механізмами суспільства, й майстерно відтворив це у "Людській комедії". Твір залишається актуальним і нині, й особливо для українського читача, який спостерігає за "ранньою капіталізацією відносин" в Україні й має визначити своє власне місце у цьому процесі. Сьогодні ми розпочинаємо композиційно-стильовий аналіз повісті Бальзака "Гобсек", який допоможе нам здійснити цілісне аналітичне дослідження твору, усвідомити сенс авторського задуму, побачити й оцінити художні новації у створенні образів, охоплених так званою "бальзаківською пристрастю", й, найголовніше, простежити як саме, "циркулюють гроші" в повісті "Гобсек".

б) Запис теми уроку до учнівських зошитів

в)Фронтальна бесіда за текстом на з'ясування первинного враження-розуміння від прочитання повісті "Гобсек.

  • Чому повість називається "Гобсек"? (Гобсек — центральний образ, навколо якого зав'язана сюжетна інтрига і з яким пов'язані всі інші герої твору, безпосередньо чи опосередковано).

  • Як всі інші герої пов'язані з Гобсеком? (Через гроші! Через золото, яким володіє Гобсек).

  • Чи можемо ми відразу, глибоко не занурюючись у текст, сказати, якою є мета авторського написання повісті "Гобсек"? (Авторський задум — показати через образ Гобсека втілення влади золота над людиною). У який спосіб це здійснює автор? (Через показ стосунків головного героя з іншими персонажами).

  • Яке враження справив на вас твір?

  • Що для вас виявилось незрозумілим, парадоксальним, неприйнятним?

  • Яку рису характеру Гобсека ви б визначили як домінуючу? (Надзвичайну, гіпертрофовану скнарість).

IV. Узагальнення і систематизація навчального матеріалу

  • Систематизуйте й уточніть ваше розуміння композиційно-стильових і жанрових особливостей повісті Бальзака "Гобсек". Аргументуйте прикладами з тексту. (Автор широко використовує "докладні описи обстановки дії, екстер'єрів та інтер'єрів, звичаєвих і побутових деталей, портретів персонажів, їхнього одягу, манер тощо". Для Бальзака найважливішим є зображення стосунків між людьми. У романах Бальзака першорядним завданням є виявлення драматизму сучасного життя та його прихованих пружин.

V.Домашнє завдання:

  • Поміркувати над новаторством Оноре де Бальзака у створенні образу Гобсека. Чим цей скупий відрізняється від своїх літературних "побратимів"?

  • Перечитати ще раз текст, зробивши акцент саме на образі головного героя.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Методологічні основи організації психолого-педагогічного супроводу освітнього процесу дитини із особливими освітніми потребами»
Маргарита Сергіївна Чайка
30 годин
590 грн