Тема уроку " Хрестові походи"

Опис документу:
Після уроку учнів знатимуть причини хрестових походів, хід подій та результати; продовжать формування навичок самостійної роботи з підручником і складання таблиць, орієнтуватимуться у хронології подій.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

ТЕМА. ХРЕСТОВІ ПОХОДИ

Очікувані результати

Після уроку учнів знатимуть причини хрестових походів, хід подій та результати; продовжать формування навичок самостійної роботи з підручником і складання таблиць, орієнтуватимуться у хронології подій.

ХІД УРОКУ

  1. Організаційна частина уроку

  1. Актуалізація знань учнів

Запитання для бесіди

  1. Що відбувається у християнському світі в середині XI ст.?

  2. Які світові релігії існували в XI ст.? (Для відповіді на це питання можна скористатися картою атласа «Християнська церква в Європі VIXVcm.».)

  1. Яким було ставлення до мирського життя у середні віки?

  2. Чим можна було заслужити прощення і «вічне блаженство»?

  3. Яку роль відігравала церква у житті середньовічної людини?

  4. На які стани поділялося середньовічне суспільство?

III. Вивчення нового матеріалу

1. Причини хрестових походів

Учитель. В XI ст. виникає нова грізна сила турки-сельджуки. Вони завоювали значні території Малії Азії та перекрили шлях християнським паломникам до Єрусалима. У 1095 р. на церковному соборі в Клермоні Папа Римський Урбан II закликав християн до хрестового походу за звільнення Гроба Господнього з рук невірних. Віруючі з натхненням підтримали християнську церкву.

Учитель пропонує учням відповісти на запитання про причини, що спонукали населення Європи до участі у хрестових походах.

Метод «Мозкового штурму».

Орієнтовні відповіді учнів

Залежні селяни хотіли отримати свободу та .землю, оскільки в Європі не було вільної землі — збільшувалася кількість населення, освоювалися нові території. Не завжди вистачало хліба.

Купцям була необхідна вільна і безпечна торгівля.

Бідні лицарі сподівалися отримати феод.

Знатні та багаті люди хотіли на завойованих землях заснувати свої королівства.

Католицька церква прагнула поширити свій вплив на Схід та звільнити християнські святині з рук мусульман.

Результати роботи фіксуються в зошиті та на дошці.

2. Хрестові походи. Виникнення рицарських орденів

Самостійна робота з текстом підручника та картами історичного атласа «Перший, другий та третій хрестові поході (1096—1192)», «Держави хрестоносців» і «Четвертій — восьмий хрестові походи (1202-1291)».

Учні знайомляться з текстом підручника та складають хронологічну таблицю «Хрестові походи».

Учитель стисло розповідає про появу рицарських орденів.

3. Наслідки хрестових походів

Учитель. Будь-яка подія має як позитивні, так і негативні наслідки. Пропоную по ходу моєї розповіді самостійно оформити відповідь на це питання у зошитах у вигляді таблиці «Наслідки хрестових походів».

IV. Закріплення знань

Учитель пропонує розставити уривки з історичних документів у хронологічному порядку та обгрунтувати свій вибір

Текст 1. Зі спогадів сучасника про підготовку до походу

...Графи ще думали про свої приготування, рицарі лише починали про них думати, коли народ уже почав рухатись з нестримним запалом. Ніхто з бідняків не думав про відсутність коштів та про труднощі такого шляху. Кожний залишав свій дім, виноградник, свій спадок, продавав їх за мізерну ціну і з радістю йшов у похід. Франція потерпала тоді від голоду, через неврожаї, що сталися один за одним, піднялися ціни на хліб... Зажерливі, як і годиться, користувались загальним лихом. Хліба було мало, і він був дорогий. Бідні замість нього їли коріння та дикі трави. Як раптом пролунав скрізь заклик до хрестового походу...

Текст 2. Дитячий хрестовий похід

«...великі юрби хлопців та дівчат із гучними співами, веселими криками, сміхом йшли запорошеними дорогами Німеччини та Франції, їх було так багато, що купецькі каравани зупинялися у гучному дитячому натовпі... Кажуть, що того року до 50 тисяч дітей залишили свої будинки, незважаючи на всі умовляння батьків і друзів.

Вони поспішали вчинити подвиг у славу Господа. Дорогою багато хто помер від голоду, спеки і спраги. Ті, що залишилися, наполегливо йшли вперед, до Середземного моря, їм пощастило дістатися французьких та італійських портів. Сумна доля чекала на дітей! Підступні корабельники обіцяли довезти їх до Святої Землі, а самі відвезли їх до Єгипту і продали там у рабство».

Текст 3. З промови Папи Римського Урбана II на Клермонському соборі (XI ст.)

Адже необхідно, аби ви якомога швидше поквапились із допомогою вашим братам, що перебувають на Сході і потребують вашої допомоги, яку ви їм не раз обіцяли. На них напали, як про це вже більшості з вас стало відомо, турки й араби, які дістались аж до самого Середземного моря... багатьох вони вбили або захопили в полон; церкви зруйнували, а імперію спустошили. Й коли ви спокійно допустите, щоб ще деякий час чинились такі насильства, вони нападуть на ще більшу кількість людей, відданих Богові.

Тому і звертаюсь я з уклінним проханням, і не я, а Господь, щоб ви, провісники Христові, частіше переконували всіх, до якого стану б вони не належали, як піших, так і кінних, як бідних, так і багатих, своєчасно допомогти східним християнам вигнати за межі християнського світу цю негідну породу людей. Кажу це присутнім, доручаю передати це відсутнім. Адже Христос велить це.

Усім, хто йде туди, у разі їх смерті на суші або на морі, або в бою з поганими віднині хай буде відпущення гріхів. Цю обіцянку даю я тим, хто йде як уповноважений Бога.

Текст 4. З Єрусалимської історії Фулькерія Шартрського

...Другого дня, подавши сурмами сигнал, вони ще більш мужньо почали битися і, б'ючи таранами в одне місце, проламали стіну... Вже у кам'яній стіні запалала одна башта, яку наші механіки закидали палаючими головешками. Від неї, через те, що вогонь поглинув серед дерев'яних частин пальні речовини, пішов такий дим і полум'я, що жоден із захисників міста не міг там далі залишатися.

Отже, незабаром франки велично вступили до міста, опівдні, у п'ятницю, удень, коли Христос визволив увесь світ. Лунали роги: всі були схвильовані, мужньо бились, вигукували: «Допоможи, Боже!». Над стіною підняли прапор. Язичники так злякались, що де й поділась їх відвага, і почали тікати...

Відповідь: 3, 1, 4, 2.

V. Оцінювання знань учнів

VI. Домашнє завдання

  1. Прочитати відповідний параграф підручника.

  2. Відповісти у зошиті на питання: «Чи можна вважати, що хрестові походи це лише боротьба між християнами та мусульманами»? Свою відповідь обгрунтуйте.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток життєво-професійної ефективності особистості в освітньому процесі НУШ: технології, методики, вправи »
Ілляхова Марина Володимирівна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.