Тема уроку: "Езоп. "Лисиця і виноград""

Опис документу:
Мета : ознайомити учнів з Езопом як особистістю та його творчістю; формувати вміння і навички аналізу художнього тексту, виразного читання байок ; розвивати логічне мислення , спостережливість , зв'язне мовлення школярів ; виховувати позитивні риси їхнього характеру.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема : Езоп – легендарний поет, засновник жанру байки . “Лисиця і виноград ”.

Мета : ознайомити учнів з Езопом як особистістю та його творчістю; формувати вміння і навички аналізу художнього тексту, виразного читання байок ; розвивати логічне мислення , спостережливість , зв'язне мовлення школярів ; виховувати позитивні риси їхнього характеру.

Обладнання: портрет Езопа, головоломка , ребуси, таблиця “ Скринька – джерело ”, ілюстрації до байок .

Проблемне запитання :

-- Чи слушні такі віршовані рядки :

Базікають , що байка вік свій одробила

І час списать її в архів …

Хід уроку

Вступне слово вчителя . Сьогодні розпочнемо наш урок із пропозиції почерпнути життєві мудрості , торкнувшись на дбань світової літератури . Через століття передавався прийдешнім поколінням духовний досвід. І от тепер в нашому бурхливому сьогоденні , коли людям інколи бракує душевного спокою та джерел , звідки цей душевний спокій можна почерпнути , ми згадуємо по скарбницю – джерело для душі та морального єства . Ця скарбниця не дає нам зубожіти духовно, адже збагачує нас досвідом поколінь , мудрістю. Відкриймо її для себе, пізнаймо глибше.

Та для цього потрібно навчитися правильно розуміти певні загальні поняття . Розгляньте нашу

Скриньку – джерело ” і дайте відповідь на запитання :

-- Що в цій скриньці ?

(Жанри літератури . Кожен жанр на своєму місті і , я цеглинка до цеглинки , створюється храм літератури).

-- З яким жанром , який має багату і давню традицію, ми ознайомились на минулому уроці ?

(З жанром “байка ”).

Байка = твір, розповідь , герої, повчання , мораль.

Ознаки байки : алегорія, розповідь про подію мораль.

І . Актуалізація опорних знань.

Робота в парах: один учень запитує, другий — відповідає .

Гра “Відгадай слово” .

Кожен учень вибирає карточку , яка лежить на столі , і відповідає на запитання , записане в ній :

1. Коротке ,віршоване , алегоричне оповідання , в якому закладено повчальний зміст . ( Байка) .

2. Країна, що подарувала світові основоположника жанру байки . (Давня Греція ).

3. Частина байки , в якій ідеться про події . ( Оповідна ) .

4. Частина , в якій міститься повчання . ( Мораль ) .

5. Відображення одного предмета через інший . ( Алегорія ).

6. Основоположник жанру байки . ( Езоп ) .

7 . Мова , сповнена натяків , недомовок , в якій думка автора має замасковану форму .( Езопова мова ) .

8. Як називають того , хто складає байки ? ( Байкар ).

Учитель . А тепер перенесемось у VIV століття до нашої ери у Давню Грецію . Байка тоді посідала гідне місце у давньогрецькій літературі . Про багатьох авторів цих творів нічого не відомо .

Серед імен , що повиті легендами , -- ім'я Езопа . Жодних достовірних відомостей про нього немає. Зате існує багато різних переказів та легенд про життя цього мудрого співця, що жив у VI столітті до нашої ери .

Зверніть увагу на проблемне запитання нашого уроку. А відповідь на нього спробуємо дати наприкінці заняття .

ІІ . Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

Учитель . Кажуть, що Езоп був невільником , за походженням ракійцем чи фрігійцем . Цей непривабливий ззовні раб вирізнявся неабияким розумом . Про його мудрість складалися легенди , які свідчать про те, що він був розумніший від своїх сучасників і повчав їх власними байками.

Що ж іще нам відомо про Езопа ?

Робота з портретом Езопа.

Демонструється репродукція портрета іспанського живописця ХVII століття Дієго Веласкеса .

-- Яким постає перед нами байкар Езоп ?

(Спокійним , врівноваженим , трішки задумливим , втомленим ).

-- Як ви гадаєте , про що він думає ?

( Можливо , обдумує зміст нової байки, що стане відповіддю на якесь дошкульне запитання сучасника ? А може , просто втомився, адже бути мудрим нелегко ) .

-- Про що свідчить книга , яку тримає в руках Езоп ?

-- Що намагався художник насамперед передати в портреті байкаря ?

Висновок . Езоп був благородним , розумним , умів слухати людей , співчувати їм . Колишній раб, він виражав і захищав інтереси пригноблених. І хоча природа не наділила його вродою , зате він мав неоціненний скарб – розум . В одному античному вислові говориться : “ Езоп – раб , але мудріший від вільних , він не красивий , але вивищується над красенями ”.

Так , він раб , але з вільною душею ! Езоп з гідністю сприймав життя , вмів постояти за себе . Він не насміхався з людської глупоти , а мудро намагався громадянам розкрити очі й критично подивитися на себе . Твори його мають повчальний характер .

Складання асоціативного “куща ” зі словом “ Езоп”.

Складання сенкана.

Зразок :

Езоп –

Розумний, благородний, сміливий.

Навчає, співчуває, уміє слухати.

Захищає інтереси людей.

Мудрий байкар.

Виразне читання та з'ясування ідейного змісту байки Езопа “Лисиця і виноград”.

Пам'ятка читачу байки

1. Для розповідної частини байки характерна оповідна манера виконання.

2. Передаючи діалог персонажів, читець має “перевтілитись” у того персонажа, чию репліку він вимовляє.

3. Перед тим, як прочитати мораль байки, слід витримати тривалу паузу.

Бесіда

-- Про що розповідається у байці?

(Про лисицю, яка дуже хотіла дістати виноград, але не змогла цього зробити).

-- Як лисиця вирішила себе заспокоїти?

( Мовляв, ягоди кислі).

-- Як ви гадаєте, у байці йдеться лише про лисицю , якій не вдалося скуштувати виноград?

( Про кожного, хто відмовляється від поставленої мети).

-- Прикладом якої життєвої позиції є поведінка Лисиці?

( Пасивної).

-- У яких словах сформульована ідея байки?

( “Коли хтось неспроможний досягти чогось, посилається на обставини”).

-- Як ви розумієте слова байкаря?

( Людина, яка не може чогось досягти ,завжди шукатиме привід виправдати себе, не розуміючи, що потрібно просто наполегливо працювати).

-- З якою метою байкар указує на вік лисиці ?

( Лисиця молода. І це не випадок. Адже саме з молодістю пов'язані плани, перспективи, і якщо молода людина починає ухилятися від праці , вона ніколи нічого не досягне).

-- А як ви намагаєтеся свої мрії, прагнення? Як поводитесь, зіткнувшись з труднощами?

-- Якою мовою написана байка?

( Прозовою).

-- Доберіть прислів'я і приказки, які розкривають зміст прочитаної байки.

Сидячи, зайця не спіймаєш.

Той кіт, що нявкає , миші не спіймає.

Не замочивши ніг , риби не наловиш .

Інсценізація байки учасниками творчої групи .

Запитання за змістом інсценізованої байки:

Стисло перекажіть зміст байки « Вовк і Ягня ».

Скільки у байці дійових осіб ?

Охарактеризуйте героїв байки і складіть усну порівняльну таблицю.

Вовк ( грубий , зухвалий , нерозумний , жорстокий , несправедливий ).

Ягня ( беззахисне , правдиве , наївне , покірне ) .

З яким наміром Вовк підійшов до річки ? ( Хотів знайти слушний привід , щоб з'їсти Ягня ) .

Доведіть усю безпідставність звинувачень Вовка . ( « Воно ( Ягня ) каламутить йому воду і не дає пити » ) .

На чиєму боці справедливість ? ( на боці Ягняти )

( « Воно п'є , торкаючись води тільки краєчками губ , і , зрештою, стоячи внизу , не може каламутити воду »).

Який аргумент звинувачення висуває Вовк ?

-- Минулого року ти зневажила мого батька .

У чому безглуздість такого звинувачення .

( Ягня тоді ще й на світі не було ).

Чи зупинила Вовка спроба Ягняти захиститись ?

Не вдаючись ні до яких пояснень , Вовк висуває свою « правду » ( « вовчий закон » ) .

-- Хоч як би ти виправдовувалась , я все одно тебе з'їм .

В яких словах виражена мораль байки ?

« Так навіть справедливий захист не має сили для тих , хто заповзявся чинити кривду ».

У чому « вовча правда »? ( « Вовча правда » у фізичній силі ).

Які людські вади викриваються у байці ? ( Грубість , несправедливість , упередженість,

жорстокість , безжальність , рабська покірність , схиляння перед силою.)

Які почуття викликала у вас байка ? ( Співчуття, незадоволення , бажання допомогти , встановити справедливість . )

Чи змінився б зміст байки , якби на місті Ягняти був Лев ?

Розгляд ілюстрацій до байок Езопа .

Закріплення вивченого .

Бесіда за проблемним запитанням :

-- Чи слушне твердження : Базікають, що байка вік свій одробила

І час її списать в архів …

IV . Підбиття підсумків уроку .

-- Продовжіть речення : “ Езоп допоміг мені зрозуміти , що …”

Учитель . До речі , давньоримський оратор Марк Фабій Квінтіліан у праці “ Пора виховання ораторів ” радив дітям , які прагнуть навчитися гарно і виразно говорити , не випускати з рук твори Езопа . Я хочу , аби і ви зрозуміли , що твори Езопа – це справжня скарбниця мудрості , а його байки – світ добра , розуміння , людяності , людові до людей . Він усім своїм єством прагнув вдосконалити людей , стосунками між ними . Тим він цікавий нам і сьогодні . Бо і сьогодні моральне удосконалення людини залишається гострим і актуальним .

Домашнє завдання . Виразно читати байки Езопа і вміти їх аналізувати. Повторити визначення понять “ байка ”, “алегорія”.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Як підготувати успішну особистість: евристичні технології в освітньому процесі»
Ілляхова Марина Володимирівна
36 годин
590 грн