і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Щотижня отримуйте приємні подарунки.
Взяти участь

Тема уроку. Додавання від’ємних чисел.

Передплата на журнал
Бібліотека
матеріалів

Математика 6 клас

Тема уроку. Додавання від’ємних чисел.

Мета:

  • вивчити правило додавання від’ємних чисел та навчитися застосовувати його до розв’язування вправ, задач ;

  • розвивати логічне мислення і обчислювальні навички;

  • формувати культуру математичних записів та мови;

  • виховувати позитивне ставлення до навчання, упевненість в своїх силах.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: : набір карток із завданнями, презентація до уроку, варіанти самостійної роботи, ППЗ «Математика 6 клас».

Числа – це невід’ємне знаряддя сучасної цивілізації,

що використовують для впорядкування сфери її діяльності.

(Ф.Дейвіс)

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

Минуле і майбутнє… Таємниці історії великих відкриттів і сучасні досягнення науки. Різні області застосування знань… Усе хочеться побачити і про все довідатися. А найкращій спосіб пізнання – це подорож.

Сьогодні ми з вами продовжимо захоплюючу подорож по країні Раціональних Чисел, де ми поринемо у хвилі цікавих задач під вітрилами невирішених проблем.

Але, щоб взяти участь у подорожі, слід придбати квитки, вартість яких виражається не грішми. А чим? Ви дізнаєтесь відгадавши загадку:

На базарі їх не купиш,

На дорозі не знайдеш,

Їх не зважиш на терезах,

І ціни не підбереш.

(Знання)

Правильно, вартість квитків виражається вашими знаннями. Не забудьте захопити з собою спритність, допитливість, кмітливість і просто гарний настрій.

З кожної подорожі мандрівники повертаються з приємними враженнями та везуть друзям подарунки. Ви теж маєте змогу привезти додому гостинець – гарну оцінку за урок.

В подорож потрібно завжди брати багаж, і наша подорож не виключення. Але багаж наш незвичайний його треба перевірити.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Перевірка домашнього завдання

  1. Заповнити схему:

  1. «Мозковий штурм»:

  • Крім додатних чисел, які ще існують числа?

  • Які числа називають натуральними?

  • Які числа називають цілими?

  • 0 – натуральна число? Ціле число? Раціональне число?

  • Які числа називають раціональними?

  • Які числа називають протилежними? Приклад.

  • Що називають модулем числа? Чи може модуль числа бути від'ємним? Чому?

  • З двох чисел на координатній прямій, яке міститься правіше?

  • Додатне чи від’ємне?

  • 0 чи додатне?

  • 0 чи від’ємне? Чому?

  1. Виберіть із чисел: - 3; 5; 1,9; -6; 6; 5,3; 8; 0; 3; -2; -10; 8; -7,7; - 4; 8,05.

  • Натуральні;

  • Додатні;

  • Недодатні;

  • Дробові невід'ємні.

ІІІ. Осмислення нових знань

Записати в зошитах число, класна робота, тема уроку. Але перш, ніж ми почнемо вивчати тему, зробимо екскурс в історію і послухаємо коротенькі повідомлення.

  • З історії від’ємних чисел:

1. Китайці додатними числами позначали майно, свої гроші, прибуток. Додатнім числам раділи і позначали їх червоним кольором вони їх називали «чен», що означає червоний.

Від’ємні числа не любили, їх називали «фу», що перекладається, як чорний. Ними  позначали борг, збиток, недостачу і зображали їх чорним кольором. Такий спосіб позначення чисел Китайці використовували до середини  XIII ст., поки Лі Є не запровадив зручніше позначення від’ємних чисел — цифри, що зображали від’ємні числа, перекреслювали рискою навкіс справа наліво. 

2. У Давній Греції дії з від’ємними числами увів Діофант у ІІІ ст. н.е. Їх широко використовували індійські математики у VI-VII ст. н.е., які розуміли додатні числа як майно, а від’ємні – як борг.

3. Індійський  математик Бхаскарі (ХІІ ст.) склав правила дій для від’ємних і додатних чисел:

«Сума майна є майно».

«Сума двох боргів є борг».

«Сума майна і боргу дорівнює їх різниці».

«Сума майна і такого самого боргу дорівнює нулю».

4. Цікаві аналогії правила знаків під час множення цілих чисел, які використовували арабські математики:
Друг мого друга — мій друг,
Друг мого ворога — мій ворог,
Ворог мого друга — мій ворог,       
Ворог мого ворога - мій друг.

5. Довгий час від’ємних чисел не визнавали, вважали їх несправжніми, абсурдними, фіктивними. Бхаскарі так і писав: «Люди не схвалюють від’ємних чисел».

6. Важко входили від’ємні числа в математику. В Європі вперше про них згадує італійський математик Леонардо Пізанський (Фібоначчі, ХІІ – ХІІІ ст.). Німецький математик Михайло Штіфель (ХVІ ст.) називає від’ємні числа «меншими ніж ніщо». Він пише: «Нуль міститься між істинними і абсурдними числами».

7. Протягом 18-ти століть математики різних країн незалежно один від одного приходили до поняття від’ємного числа, але навіть у XVI-XVII ст. більшість європейських вчених ще не визнавали від’ємних чисел. Сучасне розуміння від’ємних чисел пов’язане з рухом ліворуч від нуля по числовій прямій, прийшло з працями французького математика і філософа Рене Декарта (1596-1650). І тільки з початку ХІХ ст. від’ємні числа стали у математиці такими ж звичайними як і додатні.

  • ППЗ «Додавання від’ємних чисел».

  • Додавання від’ємних чисел за координатною прямою (на дошці).

  • Робота з підручником. Робота над означенням.

Ст..269. Означення. Алгоритм:

  1. Модулі доданків – додати.

  2. Перед результатом поставити знак «мінус».

  3. При додаванні від’ємних чисел також виконуються переставний (a+b=b+a) та сполучний ( a + (b + c) = (a + b) + c) закони додавання.

ІV. Первинне засвоєння нових знань.

  1. Знайти закономірність (слайд).

  2. 954-вибірково (усно).

  3. Математичне лото (слайд).

Наше лото незвичайне. За допомогою нього ми дізнаємося про одне з зимових свят на Україні. В цьому нам допоможе прислів’я, яке ви розгадаєте за допомогою математичного лото: «Вареники доведуть, що і хліба не дадуть». Ви здогадалися, що це за свято? Так, це – Масляна. Це старослов’янське свято, але його шанує і християнська церква. Масляною називали останній тиждень перед Великим постом. Головною стравою цього тижня були вареники з сиром, а також млинці, налисники, оладки. Їх готували майже щодня. Це свято ще називали Колодієм, Сиропуст. Протягом семи днів люди відпочивали, розважалися, частували одне одного. Діти робили снігові фортеці, спускалися з гірок, грали в сніжки, каталися з дорослими на санях, на конях. Усі розваги супроводжувалися обрядовими піснями, жартами.

V. Підсумок уроку

Розгадайте кросворд

  1. Цей закон додавання виконується і для від’ємних чисел.

  2. Як називають число, яке додають?

  3. Знак, який ставлять перед результатом додавання двох від’ємних чисел.

  4. Цими числами позначають зменшення або борг.

  5. Щоб додати два від’ємні числа, треба додати їх … .

  6. Це число не має протилежного.

Якщо ви правильно розгадали всі слова, то по вертикалі має вийти ключове слово (Василь). Як ви думаєте, чому саме це слово є ключовим? Та тому, щоб ви знали, що 12 лютого християнське свято – Трьох Святих (Василя Великого, Григорія Богослова та Іоанна Золотоустого).

  • Оцінити роботу учнів на уроці.

Отже, сьогодні додому ви понесете такі гостинці(оцінки)….

VІ. Домашнє завдання : п.34 ст. 269, №955(1,2,3,4)

Додатково: придумати і розв’язати задачу на додавання від’ємних чисел.

6

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Мета:  вивчити правило додавання від’ємних чисел та навчитися застосовувати його до розв’язування вправ, задач ;  розвивати логічне мислення і обчислювальні навички;  формувати культуру математичних записів та мови;  виховувати позитивне ставлення до навчання, упевненість в своїх силах
  • Додано
    27.02.2018
  • Розділ
    Математика
  • Клас
    6 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    130
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер материала
    YM895094
Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання