Тема уроку: "Добро як засіб подолання життєвих негараздів. Новела О. Генрі "Останній листок"

Опис документу:
Мета: дати поняття про новелу, з'ясувати її особливості; розкрити ідейну сутність твору "Останній листок"; розвивати зв'язне мовлення учнів, логічне мислення, пам'ять, творчу уяву, навички виразного читання та переказу тексту, вміння самостійно працювати з додатковою літературою, аналізувати художній твір та характеризувати літературні персонажі, висловлювати особистісне ставлення до них; виховувати взаєморозуміння та прагнення зробити добро

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Добро як засіб подолання життєвих негараздів. Новела О. Генрі "Останній листок"

Мета: дати поняття про новелу, з'ясувати її особливості; розкрити ідейну сутність твору "Останній листок"; розвивати зв'язне мовлення учнів, логічне мислення, пам'ять, творчу уяву, навички виразного читання та переказу тексту, вміння самостійно працювати з додатковою літературою, аналізувати художній твір та характеризувати літературні персонажі, висловлювати особистісне ставлення до них; виховувати взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому.

Обладнання: комп'ютерна презентація "Життєвий і творчий шлях О. Генрі", словник літературознавчих термінів, схема-ланцюжок "Відчуття Джонсі".

Тип уроку: засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок.

Епіграф: Щоб повірити в добро, треба почати робити його.

Л. Толстой

Хід уроку

  1. Мотивація навчальної діяльності

Бесіда.

  • Що ви знаєте про Америку кінця XIX століття? Кінець XIX ст. — це період найбільш суперечливий, сповнений бурхливим розвитком науки, грандіозними зрушеннями в промисловості, великої індустріалізації й панування капіталу. Все це вплинуло на переоцінку морально-етичних та естетичних орієнтацій, призвело до знецінення людської особистості. Громада американського капіталу набирала все більшого розмаху, придушуючи цивілізацію, витісняючи в людині розум і почуття.

  • Як ви гадаєте, чи легко жилося людям мистецтва в ті часи? Чому?

  • Уявіть себе художником. Яку найпотаємнішу мрію ви прагнули б втілити в життя? Відповідь обґрунтуйте.

  • Поясніть, як ви розумієте слово "опіка".

  • Поміркуйте, які риси формуються у вас, коли ви допомагаєте людям.

II. Оголошення теми і мети уроку

III. Засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок

1. Індивідуальні повідомлення учнів "Життєвий і творчий шлях

О. Генрі" (комп'ютерна презентація).

2. Словникова робота. Засвоєння літературознавчого поняття.

0. Генрі вважають майстром новели.

Новела (італ. novel — новина) — невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом.

Новелі властиві лаконізм, яскравість і влучність художніх засобів, напружений сюжет, наявність чіткої композиції, зведення до мінімуму персонажів, несподівана розв'язка. Від оповідання новела відрізняється достовірністю життєвої події і будовою.

Характерні риси новели:

  • гострий, напружений сюжет;

  • відсутність великих описів;

  • парадоксальність ситуацій;

  • епізодичність;

  • несподіваний фінал;

  • ліричний підтекст.

В О. Генрі були попередники в цьому жанрі (Е. По, В. Ірвінг, П. Меріме, Н. Готорн та ін.). Оповідання 0. Генрі неможливо сплутати з іншими, бо його твори завжди сповнені яскравого тонкого гумору (добродушний сміх над людськими недоліками), який допомагає героям перемагати незгоди.

Героями новел О.Генрі стали вихідців з найбідніших верств населення, проте вони мають такі духовні якості, таку веселу вдачу, таку шляхетність, якої немає у вищих колах. Всупереч обставинам герої письменника борються за життя, за місце під сонцем. Дуже часто ця боротьба завершується трагічно, але автор прославляє тих, хто не хоче миритися з прикростями долі.

Новели 0. Генрі мають своєрідну композицію, яка стала художнім відкриттям письменника. Оповідання починаються із начебто звичайного випадку буденного життя, але в процесі розвитку сюжету цей епізод перетворюється на несподіваний для читача парадокс, який треба розгадати. Парадокс (із грецької — несподіваний, дивовижний, той, що суперечить здоровому глуздові) — основний композиційний принцип побудови новел 0.Генрі, що має функцію відбивати загальну парадоксальність, абсурдність життя. За допомогою парадоксу письменник показує порушення моральних і суспільних законів, які слід відновити. Розгадка парадоксу в новелах О. Генрі завжди міститься наприкінці твору, коли з'ясовуються справжні цінності. Кінцівку оповідань письменника можна порівняти зі спалахом блискавки, що висвітлює обличчя й обставини, які вони є насправді.

У новелі "Останній листок" головними героями є ... Сью, Джонсі, Берман. Вони були ... художниками. Хвороба пневмонії звалила з ніг ... Джонсі. Лікар радив дівчині ... боротися за своє життя. Подруга помітила, що Джонсі рахує ...листки плюща. Хвора впевнена, що коли впаде останній, то вона ... помре. Врятувати Джонсі вирішив ... Берман. Він зробив диво: ... намалював на стіні листок плюща. Саме цей твір Бермана дав Джонсі... силу і надію на одужання. Тепер дівчина зможе здійснити свою мрію — ... намалювати Неаполітанську затоку. А твір Бермана не тільки врятував життя художниці, але й став його вічним ... шедевром.

4. Стислий переказ тексту з елементами коментованого читання.

Прочитайте і прокоментуйте такі уривки:

  • опис району, де мешкають герої;

  • побажання лікаря;

  • листок плюща і роздуми Джонсі про нього.

5. Рольова гра (випереджальне завдання).

Розіграйте сценку "Життя і плющ".

Поясніть, чия позиція (Сью чи Джонсі) в питанні хвороби й одужання вам близька.

Як ви гадаєте, символом чого у творі є плющ?

Поміркуйте, чому плющ, будучи старезним і підгнилим біля коріння, оновлює свої життєві сили навесні, а юна Джонсі втрачає останню надію на одужання.

("... добре видно, як майже голі галузки рослини чіпляються за потріскані цеглини".)

6. Мовленнєве дослідження.

Використовуючи дієслова із тексту, передайте стан Джонсі, коли вона рахувала листки на плющі.

(Джонсі "...стомилася чекати. Стомилася думати. ...хочетьсярозслабитися... не триматися й полетіти...".)

7. Індивідуальне завдання. Застосування логічного ланцюжка назв відчуттів героя (робота біля дошки).

Завдання: розставте в логічній послідовності відчуття, які довелося пережити Джонсі.

Життєлюбство — слабкість — страх — прагнення спокою — зневіра — розкаяння — байдужість — втома — очікування смерті — надія.

(Слабкість — зневіра — байдужість — очікування смерті — втома — прагнення спокою — надія — страх — розкаяння — життєлюбство.)

8. Рольова гра "Гарячий стілець".

Уявіть себе в ролі Джонсі і дайте відповідь на запитання:

Що б сталося, якби листок впав?

9. Творчий переказ.

Перекажіть епізод від імені Сью про вчинок Бермана.

Як ви оцінюєте вчинок Бермана?

IV. Підсумок уроку 1. Бесіда.

  • Яке враження справила на вас новела О. Генрі "Останній листок"?

  • Доведіть, що письменник у своєму творі змалював життя звичайних людей.

  • Доведіть або спростуйте думку: "Людина повинна завжди боротися за своє життя".

  • Зачитайте останнє речення твору. Чи погоджуєтесь ви з думкою Сью, чому?

  • Як ви гадаєте, навіщо потрібно підтримувати, допомагати кволим, немічним, хворим людям?

  • Поміркуйте, чи завжди люди цінять добро, зроблене їм.

  • Зачитайте епіграф уроку. Прокоментуйте слова Л. Толстого: "Щоб повірити в добро, треба почати робити його".

  • Згадайте, в яких творах ми розглядали епізоди порятунку людей від морального занепаду.

  • Чому взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому є засобом подолання життєвих негараздів?

3. Висновок (метод "Мікрофон").

Перечислити християнські чесноти, які допомогли героям 0. Генрі подолати життєві труднощі. (Любов до ближнього, доброта, милосердя, терпимість, співчуття, щедрість, турбота

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Мовленнєва майстерність педагога Нової української школи. Вербальний і невербальний імідж»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн