! В а ж л и в о
Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Тема уроку: Безособові дієслова

Опис документу:
Мета: дати учням поняття про безособові дієслова, пояснити їх будову, значення, синтаксичну роль; формувати вміння розпізнавати особові дієслова й правильно вживати їх у власному мовленні; розвивати мовлення, мислення; виховувати любов до прекрасного, природи, прищеплювати любов до рідної мови.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Розробка уроку на тему «Безособові дієслова»

для 7 класу

Тема уроку: Безособові дієслова

Мета: дати учням поняття про безособові дієслова, пояснити їх будову, значення, синтаксичну роль; формувати вміння розпізнавати особові дієслова й правильно вживати їх у власному мовленні; розвивати мовлення, мислення; виховувати любов до прекрасного, природи, прищеплювати любов до рідної мови.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, технічні засоби навчання

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент

  2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Перевірка домашнього завдання. (5 питань до вікторини) Веде учень.

Проблемне питання «Чи можуть дієслова означати дію, яка відбувається сама по собі, безвідносно до особи чи предмета? »

Прочитати чотиривірш, знайти дієслова, визначити їх спосіб, особу, число

Мій серпню чорнобровий, все віддай (нак.сп.2 ос.,одн)

Не приховай, не прихитруй нічого. (нак.сп.2 ос.,одн)

І лиш клечальну пісню збережи (нак.сп.2 ос.,одн)

На день обжинку й чесного змолоту.

(А. Малишко) ( Як цей вірш пов’язаний з природою?)

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

Сьогодні на уроці ми ознайомимось із поняттям «безособові дієслова», навчимося знаходити їх у тексті та визначати їх синтаксичну роль.

Розгорніть свої зошити, запишіть число, класна робота та тему уроку «Безособові дієслова».

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

IV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Колективна робота. Дослідження-зіствлення

Завдання: прочитати записані на дошці речення, вказати дієслова, що означають дію без відношення до будь-якої особи. Які з них означають явища природи, а які — фізичний або психічний стан людини?

А вже світає. Сумно, сумно, сумно благословляється на світ. (Л. Костенко) Ой не спиться, не лежиться, і сон мене не бере. (Нар. творч.)

Висновок: у реченнях не вказується на діючу особу (підмет). Дієслова, що означають дію або стан, які відбуваються самі по собі, без діючої особи, називаються безособовими.

1. Пояснення вчителя.

(Учитель може запропонувати учням прочитати теоретичний матеріал підручника, розміщений на с. 81.)

Звичайно, дієслова виражають дію, яку виконує певна дійова особа. Учень пише твір. Наближається весна. У таких реченнях назва особи або вказівка на неї служить підметом, а особова форма дієслова — присудком.

Але є дієслова, які виражають дію без вказівки на її виконавця. Це безособові дієслова: світає, морозить (неможливо поставити питання хто світає? хто морозить?). У реченнях, у яких вжито такі дієслова, не може бути підмета. Влітку світає дуже_рано. Безособові дієслова змінюються лише за часами. їх форми в теперішньому і майбутньому часі нагадують форми третьої особи однини (вечоріє, звечоріє, вечорітиме, буде вечоріти), а в минулому — форму однини середнього роду {посутеніло, не спалось). Безособові дієслова означають:

1) явища природи {розвидняється, підмерзає)',

2) стихійні явища {замело, занесло, вигоріло)',

3) фізичний стан людини або її відчуття {трусить, пече, ріже)',

4) психічний стан людини {хочеться, не віриться, не спиться, тягне)',

5) буття, існування {минулося, не стало)',

6) випадковість явища, незалежність його від особи {щастить, таланить).

2. Вибірковий диктант, розподільний диктант

З поданого тексту випишіть у дві колонки особові й безособові дієслова.

Цю історію хочеться казати найдорожчими словами, що даються людині в рідкі, неповторні години.

Хочеться кожне слово помити в українській криниці, де дівчина воду брала, і поставити слова чистими рядами, щоб незабутнє вигравало в них, як сонце на Великдень, і радувало людські серця у великі й важкі часи.

Хотілося би вишити слова, мов червоні квіти на холодних рушниках, і розвішати рушники в кожній хатині.

(О. Довженко)

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота з підручником. Виконання вправи

Фізкультхвилинка

2. Тренувальні вправи.

Завдання І: виписати безособові дієслова і визначити, до яких груп за значенням вони належать. Схарактеризувати їх граматичні ознаки. 1) Не дрімалося у партизанському загоні — думалось про наступний день. (Ю. Збанацький) 2) Роздощилося, щоденно квасить і квасить, а ти мусиш іти. (Ю. Збанацький) 3) Хлопцям з голоду корчило пі лунки, в очах літали зелені й жовті метелики. (І. Микитенко) 4) Надворі морозило, дув західний колючий вітер. (А. Головко) 5) Під цим високим зоряним небом думається про все одразу. (О. Сизоненко)

Завдання II Творча робота

Утворити безособові дієслова, з трьома із них скласти й записати речення

Жити (живе), діяти (діє), дихати (дихає), спати (спить), чути (чує), вечоріти (вечоріє).

Завдання III Робота в парах: списати речення, розкрити дужки, поставивши інфінітив у безособовій формі.

  1. У хаті (не сидіти). 2) На землі (вечоріти). В небі ж був день. 3) Уже (розвиднятися), коли Юхим вернувся із школи додому. 4) Однак мене (морозити).

Завдання IV Робота біля дошки

Перебудувати речення так, щоб у кожному було безособове дієслово. З'ясувати синтаксичну роль безособових дієслів.

Теплий весняний дощ покропив землю. Сніг замів дороги. У лісі пахне сосна. Вода залила луки. Заморозки прибили зав'язь на деревах. Сніг замів сліди. Туман вкрив степ. У лісі пахне глиця (У лісі пахло глицею). Вітер розвіяв листя (Вітром розвіяло листя).Туман покрив поле (Туманом вкрило поле).

Рясний весняний дощ покропив землю (Землю покропило рясним весняним дощем). (Перше речення записане на дошці, а учень пише через тире)

VIПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Завдання учням.

— Складіть план перевірки знань у вигляді питальних речень.

1. Які дієслова називаються безособовими?

2. Чи може при безособових дієсловах стояти підмет?

3. Що виражають безособові дієслова?

4. Як можуть утворюватися безособові дієслова від особових?

5. Чи змінюються безособові дієслова за особами або родами?

Інтерактивна вправа «Сонечко» (Учні узагальнюють свої знаня, заповнюючи схему біля дошки)

Незакінчене речення

  • «Сьогодні на уроці я дізнав (ла -) ся...

Метод «Прес»

Відповідь на проблемне питання

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Виконати вправу

2. Скласти кросворд, ребус, використавши безособові дієслова (за вибором)

3. Написати міні-твір, використовуючи безособові дієслова. ( Тема: Бережіть природу)

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Як підготувати успішну особистість: евристичні технології в освітньому процесі»
Ілляхова Марина Володимирівна
36 годин
590 грн
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації (лист МОН № 4/2181-19 від 30.09.2019 р.).

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись