Тема. Сонце — найпотужніше джерело енергії

Опис документу:
Мета: навчати учнів характеризувати Сонце як невичерпне джерело енергії; формувати уявлення про перетворення енергії Сонця в інші види енергії; розвивати творчу активність, уважність; виховувати пізнавальний інтерес.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. Сонце — найпотужніше джерело енергії

Мета: навчати учнів характеризувати Сонце як невичерпне джерело енергії; формувати уявлення про перетворення енергії Сонця в інші види енергії; розвивати творчу активність, уважність; виховувати пізнавальний інтерес.

Ключові компетентності

Уміння вчитися:учень організовує своє робоче місце,орієнтується в часі,береже його,визначає мету,планує свої дії.

Загальнокультурна компетентність: має уявлення про природні ресурси свого рідного краю,усвідомлює їх важливість,знає і шанує народні традиції.

Здоров’язбережувальна:має уявлення про взаємозв’язок організму з природою,свідомо ставиться до власного здоров’я.

Громадянська:усвідомлює свою приналежність до соціально – культурного середовища,здатний екологічно мислити.

Соціальна:продуктивно співпрацює у групі

Інформаційно – комунікаційна:вміє використовувати інформацію з різних джерел.

Обладнання: підручники, ілюстративний та роздатковий матеріал, мультимедійна

презентація

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

  1. Організаційний момент

  1. Привітання.

Вчитель. Встаньте дітки всі рівненько

Посміхніться всі гарненько

Посміхніться всі до мене

Посміхніться і до себе.

Привітайтесь : Добрий день!

Хай гарно розпочнеться новий день!

Діти: Добрий день!

Вчитель: Любі діти! У наш клас завітали гості нині. Привітайте гостей щирою посмішкою.

3. Фенологічне спостереження. Вправа «Синоптик»

- Так як кожен урок "Природознавства ” ми починаємо з повідомлення гідрометеоцентру, я прошу відповідальних за спостереження за погодою повідомити прогноз погоди на сьогоднішній день.
1-ша учениця:

  • За даними гідрометеоцентру на сьогоднішній день
    в Гімназії № 5, а зокрема в 3 класі очікується такий прогноз погоди, а саме: безхмарне небо на уроці, сильний вітер від піднятих рук та глибоких знань, температура плюс 10 – 12 балів, опади у вигляді великої кількості емоцій та високих балів.

Нашій вчительці і присутнім вчителям синоптична лабораторія бажає: нехай проблеми та незгоди не роблять вам в житті погоди.
- Але це, звичайно, жартівливий прогноз.

2 учень:
-А насправді сьогодні спостерігається така погода.
Сонечко сьогодні нас (не) радує своїми промінчиками, тож, стан неба безхмарний (хмарний) (змінної хмарності). Протягом дня опадів не спостерігається (опади спостерігаються  у вигляді ____). Вітер сильний ( слабкий, ___). І нарешті температура повітря сьогодні ____.

Бажаю, щоб на сьогоднішньому уроці було тільки сонячно, затишно і тепло. І пам’ятайте: найважливіша погода у вашому домі!

Вчитель: Дякую вам за ваші повідомлення. А ми працюємо далі.

  1. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.

  1. Перевірка домашнього завдання

Вчитель: Для того щоб перевірити, як ви вдома читали, я пропоную вам виконати тести.

1. Енергія – це:

А)Здатність живих організмів виконувати роботу

Б) Здатність будь-якого тіла виконувати роботу

2. Джерела енергії можна поділити на :

А) 1 групу Б) 2 групи

3. Енергія вітру, рухомої води, сонця відноситься до:

А) відновлювальної групи; Б) не відновлювальної групи

4. У світі є багато запасів корисних паливних копалин, але найменше з них:

А) газу Б) вугілля

Вчитель: Поміняйтеся з сусідом по парті і давайте перевіримо відповіді один одного.

Підніміть руки у кого всі відповіді правильні? Ви справилися на високий рівень, молодці!

Вчитель: А зараз пригадаємо про що говорили на попередньому уроці. На дошці ви бачите хмари, які заховали від нас тему уроку. Давайте їх розженемо.

(За правильну відповідь зникає хмаринка).

  1. Що таке енергія?

  2. Назвіть джерела енергії.

  3. На які групи їх розподіляють? (Поновлювальні і непоновлювальні)

  4. Чи є у вас удома лічильник електроенергії? Яке його призначення?

  5. Розкажіть про значення енергії в побуті та на виробництві. (Без енергії не працюватимуть побутові прилади та неможливо побудувати ні будинку, ні заводу.)

  6. За допомогою якого джерела енергії працюють праска, телевізор? (За допомогою електричної енергії, яка виробляється внаслідок спалювання вугілля, або на гідроелектростанціях.)

  7. Звідки ви берете енергію для гри? (З їжі)

  8. А звідки енергія береться в продуктах? (Від Сонця)

  9. Теплова енергія – це…..(вогонь або механічне тертя природних тіл)

Відкривається малюнок сонечка на дошці.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  • Які почуття у вас викликає сонечко? (Приємні , радісні, щасливі, почуття спокою, почуття бестурботності)

  • Доберіть до слова Сонце прикметники.

ІV. Повідомлення теми і мети уроку

Вчитель: Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про Сонце як невичерпне джерело світла та енергії.

Вас чекає багато різних несподіванок. Адже на цьому уроці ми будемо працювати творчо і креативно.

Допомагатимете мені ви та моя творча група, яка отримала свої завдання і готова вам презентувати свої роботи в ході уроку. А наглядно узагальнити вивчений матеріал мені допоможе наш макет риби. З правого боку – ключові тези, а зліва – факти, які пояснюватимуть ключові поняття.

У кожного на парті лежить аркуш у вигляді сонечка. На його промінчиках  ви будете проставляти «+» за роботу на уроці.

Тези — коротко сформульована основна інформація доповіді, лекції, статті тощо.

V. Опрацювання та осмислення нового матеріалу.

1. Розповідь вчителя та виступи учнів.

Вчитель: Люди рано зрозуміли, що Сонце — головне джерело усього життя на Землі,— воно дає тепло і світло, а без Сонця на Землю приходить ніч та холод. Людина, як і вся природа, залежить від Сонця. Але що ми знаємо про нього?.

Перед вивченням новї теми нам потрідно пригадати і узагальнити все, що ми знаємо про Сонце. У цьому мені допоможуть мої науковці. А в кінці уроку ви розкажете мені, що нового ви дізналися.

Вчитель: Поміркуйте і розкажіть! Чому люди здавна лагідно звертаються до Сонця «сонечко ясне» та складають про нього вірші, пісні й казки?

Учень:

— Люди з давніх-давен звикли шанувати Сонце і ставитися до нього з повагою і любов’ю. І недарма, бо без його енергії завмерло б життя на Землі.

Про Сонце складено багато оповідань , казок , приказок та віршів. Наприклад, такі приказки:

  • Сонце встане, то й ранок настане.

  • Сонце блищить, а мороз тріщить.

  • Сонця решетом не вхопиш.

Учень:

Сонце в народі називали сонцем божим,красним, світлим . Сонце закликають у піснях, замовляннях, його просять визирнути, освітити і обігріти землю. Усі календарні обрядові свята – Купала, Масляна, Коляда, Йордань – присвячені Сонцю. У піснях та хороводах славили його, просили в нього добра, врожаю, гарної погоди.

Вчитель: А тепер, узагальнимо те, що ми щойно почули. Хто шанував Сонце? Як коротко ми можемо записати почуту інформацію? А які факти ми можемо записати?

1)Народний символ

Вірші , легенди, приказки, заклички

Вчитель: А тепер що ми знаємо про Сонце з наукової точки зору?

Учень: Сонце- основне джерело тепла

Сонце — найближча до нас зірка. Сонце має діаметр 1 400 000 км, що майже у 109 разів більше за діаметр Землі. Маса Сонця більша від маси Землі у 330 000 разів. Відстань Сонця від Землі близько 150 млн км. Світло проходить середню відстань від Сонця до Землі (150 мільйонів кілометрів) за  8 хвилин. А ось машиною було б потрібно їхати 200 років, на літаку летіти 20 років, на ракеті – 6 місяців, а йти пішки 15 000 років.

Вчитель. Цікаво знати! За 15 хв Сонце посилає нам стільки енергії,скільки вистачить людству на цілий рік.

А як впливає Сонце на наше з вами життя? (Змінюється день та ніч, пори року)

Учень:

Земля – це планета Сонячної системи. Як і всі планети, вона рухається навколо Сонця і одночасно обертається навколо своєї осі.вісь Землі – це уявна лінія навколо якої відбувається обертання планети. Завдяки обертанню на Землі відбувається зміна дня і ночі. Вона обертається з Заходу на Схід і Сонце освітлює то один то другий бік планети. Повний оберт Земля здійснює за 24 години, тобто за добу.

У наслідок руху Землі навколо Сонця відбувається зміна пір року. Коли до Сонця обернена Північна Півкуля вона отримує більше тепла – там літо. На Південній півкулі – зима. Якщо обидві півкулі освітлюються Сонцем, то настає весна і літо. Повний оберт навколо Сонця Земля здійснює за рік - 365 днів.

Вчитель: А тепер, узагальнимо те, що ми щойно почули. Які ключові фрази ми можемо записати ? Які факти ми можемо записати?

2)Сонце – це велика зірка.

Тепло і світло

Фізкультхвилинка

Вчитель: А хіба могли б обійтися без Сонця люди і тварини? Звичайно, ні. Рослини поглинають сонячну енергію і виробляють з неї поживні речовини. Тварини і люди живляться рослинами й отримують енергію від них.

Ми їмо фрукти, топимо піч дровами, насолоджуємося ароматом квітів. Але все це росте на Землі завдяки Сонцю. Частинка сонячної енергії зберігається і в самих рослинах. Це ж можна сказати і про вугілля та нафту, котрі називаються паливними корисними копалинами. Вони також виникли завдяки Сонцю в результаті перетворення рослин. Тож можна сказати, що Сонце - основне джерело енергії на Землі.

Але чому б не використовувати сонячну енергію безпосередньо, не вирубуючи лісів та невидобуваючи корисних копалин? Науковці підрахували, що година сонячного світла ясної днини містить більше енергії, ніж весь світ споживає за рік. Якщо зловити соту її частину – про енергетичну проблему людство забуде. 

Про таку можливість люди мріяли давно, особливо, від тоді, коли винайшли дзеркала, які могли збирати проміння. Так виникли перші сонячні батареї у Франції.

Вчитель: А тепер узагальнимо почуту інформацію. Що основного ми можемо записати? А які факти підтверджують це?

3) Сонце – невичерпне джерело енергії.

Сонячна енергія

Сонячні батареї

- Діти, подивіться на нашу рибку.

- Давайте разом назвемо які тези ми записали.

- А які факти? То який висновок ми можемо зробити?

Висновок 1. Без енергії Сонця життя на Землі не існувало б.

Вчитель: Сонячні батареї уперше почали застосовувати для роботи космічних станцій понад 40 років тому. Сьогодні сонячні батареї міцно увійшли в побут як джерело екологічно чистої й безкоштовної енергії. Енергію сонця використовують для перетворення її на електричну.І її можна використовувати всюди : в калькуляторах, у автомобілях, водонагрівачах, фонтанах, будівлях, на електростанціях та спутниках.

2. Робота з підручником.(Ст. 65)

Вчитель: Діти, відкрийте підручник на ст. 65 і прочитайте статтю «Для допитливих»

- Що цікавого дізналися?

Дослідження в Арктиці привели учених до висновку, що біле хутро північних тварин, особливо ведмедів, уловлює до 95 відсотків сонячного тепла. Особливості будови волосини цих тварин беруть до уваги під час виробництва сонячних батарей.

Перегляд відео про сонячні батареї «Енергія Сонця».

Вчитель: Які переваги сонячних батарей?

А про які недоліки ви почули з відео? (Сонячні батареї при утилізації забруднюють навколишнє середовище і потребують великих площ для будівництва)

3. Робота в парах (зошит ст. 20)

— Зараз ми попрацюємо в групах. Вам потрібно буде разом написати в 2 колонки переваги та недоліки сонячної енергії, потім вибрати хто буде презентувати вашу відповідь.

Переваги

Недоліки

Енергія відновлювальна

Зникає у хмарні дні

Безкоштовна

Недоступна вночі

Довговічна

Проблемна утилізація

Не забруднює навколишнє середовище.

Потребує великих земельних площ

Вчитель: А про який недолік ви почули з відео( Є проблеми з утилізацією і потребують великих площ для розміщення сонячних панелей)

Вчитель: То які висновки ми можемо зробити?

2. Сонячна енергія є безкоштовною і не забруднює навколишнє середовище.

3. Сонце- невичерпне джерело енергії.

VI. Узагальнення й систематизація отриманих знань

1. Програвання уявних ситуацій «Якби сонце зникло»

Слайди 16 Пройшов один день після зникнення Сонця. На Землі наступила звичайна ніч, тільки Місяця не видно через те, що він більше не відображає від себе сонячні промені. Лише зірки сумно світять в мороці.

+ Минуло дев'ять днів. Температура навколишнього середовища на Землі прагне бути всюди однаковою, що в Африці, що на Північному полюсі.

+ Минуло двадцять днів. Абсолютно всі озера, річки, моря сковуються крижаною кіркою.

+ Минуло двадцять сім днів. На екваторі -18 градусів за Цельсієм, так само і в інших точках земної кулі.

+ Минуло шістдесят п'ять днів. На Землі -50 градусів за Цельсієм, температура постійно знижується. 75% живих організмів загинуло.

2. Гра «Хрестики-нулики».

- А зараз я пропоную вам пограти в улюблену гру багатьох дітлахів « Хрестики-нулики» та перевірити наші знання.

Х Уранці та ввечері Сонце стоїть низько над землею і дає мало  тепла.

Х Хмари затримують тепло сонячних променів.

Х У полудень сонце піднімається високо і дає більше тепла.

Х Сонячні батареї є довговічними.

Х Сонце потрібно всьому живому.

Х Природній газ, нафта, кам’яне вугілля – це відновлювальні джерела енергії?

Х Енергія Сонця не забруднює навколишнє середовище.

Х В Україні працюють сонячні електростанції.

Х Енергія Сонця перетворюється на електричну.

О Сонце завжди гріє однаково.

О Без тепла проростає насіння, квітують рослини, достигають плоди.

О Тепло від Сонця коштує дорого.

О Енергія Сонця дає шкідливі відходи.

О Сонце – це планета.

О Сонце менше, ніж Земля.

О Вночі якщо добре придивитися можна побачити сонце.

О Деревина, нафта, газ – це джерела відновлювальної енергії.

О Найпотужніше джерело енергії – це кам*яне вугілля.

Вчитель: Молодчики. Тепер я бачу , що наші уроки з природознавства не проходять дарма.

VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія

    1. Вправа «Мікрофон»

  • Що нового ви дізналися? (Ми дізналися,що енергію сонця використовують для перетворення її в електричну. Світло й тепло від Сонця абсолютно безкоштовні. Сонячна енергія не забруднює навколишнє середовище.)

  • Чому Сонце називають невичерпним джерелом енергії?

  • Чому сонячна енергія може стати найважливішим джерелом енергії.

VIII. Домашнє завдання

Опрацювати статтю «Сонце – невичерпне джерело енергії» ст.63 – 65 .

- Я бажаю всім сонячного настрою, гарної днини, енергії в роботі.

І назгадку про наш урок хочу вам подарувати маленькі сонечка, які зігріватимуть ваc холодною зимою.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з МАТЕМАТИКИ залишилося:
0
1
міс.
1
9
дн.
1
9
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!