• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Зарубіжна література
  • Тема. Сильний людський характер в екстремальній ситуації (за оповіданням Джека Лондона «Любов до життя» та іншими творами світової літератури відповідної тематики)

Тема. Сильний людський характер в екстремальній ситуації (за оповіданням Джека Лондона «Любов до життя» та іншими творами світової літератури відповідної тематики)

Опис документу:
Мета уроку: пов'язати знання з літератури із життєвою практикою, з сучасністю; розвивати навички роботи в групах; розвивати навички аналізу художнього тексту, образної системи та висловлювати власні враження від прочитаного, робити висновки; виховувати оптимістичний погляд на життя, впевненість у своїх силах,вольові якості, життєвий оптимізм і гуманізм

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема. Сильний людський характер в екстремальній ситуації (за оповіданням

Джека Лондона «Любов до життя» та іншими творами світової літератури відповідної тематики)

Мета уроку: пов'язати знання з літератури із життєвою практикою, з сучасністю;

розвивати навички роботи в групах; розвивати навички аналізу художнього тексту, образної системи та висловлювати власні враження від прочитаного, робити висновки; виховувати оптимістичний погляд на життя, впевненість у своїх силах,вольові якості, життєвий оптимізм і гуманізм

Тип уроку: застосування знань, умінь та навичок

Обладнання: карта Північної Америки (Аляски); портрет письменника Дж. Лондона, ілюстрації до оповідання «Любов до життя», мультимедійна презентація «Людина в екстремальній ситуації (за творами Дж. Лондона та іншими творами світової літератури відповідної тематики)

Наскільки людина перемагає страх,

настільки вона є людиною

Томас Карлейль

Треба прагнути бути людиною,

незважаючи на всю жорстокість

навколишнього світу

О.Генрі

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

Вступне слово вчителя

Слайд 1(портрет письменника)

Часто учні сприймають літературу просто як один із навчальних предметів, мало пов'язаних із повсякденним життям. Насправді, світова література дає нам багато життєвих прикладів поведінки людей у різних ситуаціях.

І, як ви, напевно, помітили, вижити людині в екстремальній ситуації допомагають практичний досвід, сила, витривалість та воля, а також товариська підтримка. Отже, подивимося на літературу ще з цієї точки зору.

Хочу нагадати вам, що вже тривалий час ми працюємо над великою темою «Людина в життєвих випробуваннях». Ми познайомилися з творами, герої яких

потрапили в екстремальні ситуації та змогли подолати їх.

Пригадайте!

Спочатку це був чоловік, який пройшов випробування самотністю на

безлюдному острові та зумів завдяки працелюбності і наполегливості залишитися людиною. Слайд 2 (Робінзон Крузо)

Потім це були люди, які після аварії корабля опинилися на узбережжі Африки, яких ввели в оману, які подолали труднощі та перемогли. Слайд 3 (Дік Сенд)

А у п’ятому класі ми познайомилися з двома хлопчиками, які екстремальні ситуації створювали самі: то вночі на кладовище підуть, то в печері заблукають…

Слайд 4 (Том Сойєр, Гекльбері Фін )

І сьогодні знову нас чекає бій: людина – небезпека.

Ця людина – герой оповідання «Любов до життя», а небезпека – екстремальна ситуація, в яку він потрапив.

ІІІ Оголошення теми, мети, епіграфа уроку.

Слайд 5 (тема, епіграфи)

Отже, тема нашого уроку

«Сильний людський характер в екстремальній ситуації» і сьогодні ми

  • дізнаємося, що називають екстремальною ситуацією і що відчуває людина в такій ситуації;

  • відвідаємо Аляску та Канаду (на жаль, поки що умовно, віртуально);

  • проаналізуємо поведінку головного героя оповідання;

  • з’ясуємо, що допомогло йому вижити,

  • і переконаємося ще раз у тому, що література – це, і справді, підручник життя, в якому зібраний досвід людства.

Епіграфом нашого уроку стануть слова

Наскільки людина перемагає страх, настільки вона є людиною

Томас Карлейль

Треба прагнути бути людиною,незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу

О.Генрі

Проблемне питання Слайд 6

Що допомагає людині в екстремальній ситуації, що дає вижити?

ІІ. Актуалізація опорних знань

Автором оповідання «Любов до життя» є Джек Лондон. За допомогою ключових слів згадайте, що ми дізналися про письменника минулому уроці. та розташуйте картки у хронологічній послідовності відповідно біографії письменника.

(На дошці картки: «Фабрика», «Дитинство», «Аляска», «Тайфун біля японських

берегів», «Навчання», «Любов до життя»).

  • Складання «асоціативного куща». Слайд 7

«Син вовка» «Біле Ікло»

«Бог його батьків» Любов до життя»

«

«Діти морозу»

Біла тиша «Дочка снігів»

ІІІ. Формування вмінь та навичок

1.Робота з текстом

1) Доведіть, що цей твір є оповіданням. Наявні усі ознаки:

- Невеликий прозовий твір;

- Невелика кількість героїв (двоє);

- Однолінійний сюжет (тема: як людина бореться за життя в Білій Пустелі);

- Невеликий проміжок часу (декілька тижнів);

- Стислі описи.

2)Бесіда.

  1. Де відбуваються події, зображені в оповіданні?

  2. Поміркуйте, з якою метою автор приділяє багато уваги описам природи Півночі? Зачитайте деякі з них .

  3. Хто є героями оповідання і з якою метою вони приїхали в суворий край?

  4. Як поводяться герої в екстремальних ситуаціях? (Білл слабкий духом, не витримує випробувань Північчю і гине. Його супутник має волю до життя – і, всупереч усьому, врятовується).

  5. Простежте, як автор через ланцюгове розгортання епізодів та відбір психологічних деталей передає посилення напруги в боротьбі героя за життя («благальний крик дужої людини»; «охопив несамовитий відчай»; «Спершу він плакав тихенько, далі вголос, і його ридання розлягалися над байдужою пустелею довкола; опісля він плакав без сліз, конвульсивно схлипуючи» і т.д.)

  6. Чому загинув Білл? (Він бездушний. Зрадив товариша. Жадібний, золото цінує більше за життя).

  7. Чи можна назвати бездушним героя оповідання? (Ні. Знесилений, майже непритомний, він все ж таки залишається людиною і без жалю розлучається з золотом. Пересилює спокусу поживитися останками товариша).

  8. Що надало герою нових сил для боротьби зі смертю? (Він усвідомив, що може стати жертвою відразливої тварини, «майже здохлятини». «Потрапивши в лабета смерті, він кинув їй виклик і відмовився помирати»)

  9. Чому, на вашу думку, письменник не дав герою оповідання імені? (Він визнає, що кожна людина, якщо вона справді Людина, має бути такою, як його герой, - сильною, здатною постояти за себе, вийти переможцем з будь-якої ситуації).

3)Зіставлення твору з притчею.

Якось Ісус зібрав своїх учнів і розповів їм притчу: «Жив на світі скупий чоловік, і накопичував він різні багатства: гроші, тканину, золото. І був він заздрісний на чуже.

З’явився одного разу перед ним Бог і сказав: «Нащо ти все збираєш, кому воно буде потрібне, якщо завтра призову тебе і ти помреш?»

-Чи є щось спільного між притчею та оповіданням?

4) Робота в групах

1. Слово вчителя

Запрошуємо до слова учнів, які працювали над питанням

«Що називається екстремальною ситуацією та які почуття виникають у людей під час екстремальної ситуації».

І група

Слайд 8

Ми отримали завдання дослідити, що називається екстремальною ситуацією та які почуття виникають у людей під час екстремальної ситуації.

Ми з’ясували, що екстремальна ситуація — це важкі, дуже складні, з ризиком для життя і здоров'я людини обставини.

ІІ група

Людину, яка потрапила в екстремальну ситуацію можуть охопити такі почуття:

тривога – негативно забарвлена ​​емоція, що виражає відчуття невизначеності, очікування негативних подій. На відміну від причин страху, причини тривоги зазвичай не усвідомлюються, але вони запобігають участи людини в потенційно шкідливий поведінці;

небезпека - це явища та процеси, здатні за певних умов завдавати шкоди

здоров'ю чи життю людини або системам, що забезпечують життєдіяльність людей;

емоційна напругастан надмірної мобілізації фізіологічних функцій організму (у першу чергу, нервової системи), що виникає в умовах розв`язку важкого завдання або в небезпечній ситуації;

страх – це внутрішній стан, обумовлений реальною загрозою.

Страх це первинна реакція людини на небезпеку. Саме страх дозволяє у

більшості випадків людині вижити. За своєю силою він перевищує всі інші емоції.

ІІІ група

Також в екстремальній ситуації люди можуть впадати у

  • відчай

відчайце недуга душі без надії на кращу долю, або зневір’я в оволодінні якимсь добром чи в уникненні якогось зла. «Відчай - це страх без надії»;

  • у паніку

паніка - це особливий емоційний стан, що виникає як наслідок або дефіциту інформації про якусь незрозумілу ситуацію, або її надлишку, який виявляється в стихійних імпульсивних діях;

  • організм людини може переживати стрес,

стрес (перекладається з англійської як напруга)система реакцій організму у відповідь на будь-яку висунуту до нього надзвичайну вимогу. Стрес – це відповідь на загрозу, реальну чи уявну. Будь-яка несподіванка, що порушує звичний перебіг

життя, може стати причиною стресу. Але найнебезпечнішим, на наш погляд, є стан людини, який психологи визначають як байдужість.

Байдужість – стан, коли людина втрачає віру, надію у зміни на краще та

віддає себе у руки випадку або долі. Перестає боротися за життя, знаходиться у «режимі очікування».

2. Слово вчителя

Шлях героя ви зможете краще уявити за допомогою карти:

  • приблизно ось тут вони вирушили у путь;

  • синім кольором позначений маршрут, яким вони сподівалися дістатися дому (Велике Ведмеже озеро, далі на схід – Гудзонова затока, де має бути «вдосталь усякого харчу»);

  • червоним кольором позначений маршрут, яким герой насправді йшов («Він ішов на північний схід», далі згадується річка Маккензі, «потрапив у долину річки Копермайн», побачив китобійне судно у затоці Коронації).

Слайд 9

5)Робота в групах

Герой і Білл

  • Чому Білл зрадив друга? (Було важко йти одному, допомагати іншому ще важче)

  • Як він поплатився за зраду? (Загинув)

  • Чому герой оповідання не взяв золото «друга»? (Не хотів скористатися смертю Білла)

  • Про що це свідчить? (Про високу моральність героя)

  • У чому різниця між цими персонажами? (Один – Людина, інший – зрадник, людина, що не має високих моральних устоїв)

Герой і вовк

  • Які почуття викликає у героя вовк? (Лише увагу до нього, страх вже зник, ненависті теж немає; і вовк, і людина – в однаковому становищі: голодні, хворі, самотні)

  • Чому людина перемагає? (Людина, як і вовк, бореться за виживання і, завдяки силі волі і упертості, перемагає у цьому двобої)

Герой і природа

  • Відшукайте в тексті описи картин природи, що співзвучні станові героя

6)Робота в групах

І група

Події оповідання перемішалися і вам необхідно відновити правильний їх перебіг у творі.

1.Зрада Біла;

2.Боротьба з голодом

3.Фінал життя Біла

4.На китобійному судні

5.Поєдинок із вовком

ІІ група

«Пригадайте деталі»

  • Скільки сірників було у героя? (67)

  • Скільки разів він їх перелічував? (4)

  • Яка тварина злякалась людини? (ведмідь)

  • Яка тварина була чимось схожа на героя? (вовк)

  • Як називався пароплав, що підібрав героя? («Бедфорд»)

  • Що зберігав герой у матраці? (сухарі)

ІІІ група

Кола Вена

6) Робота в групах

Складання сенканів

1 група - Герой

2 група - Білл

3 група – вовк

1гр. 2гр. 3гр.

1 Герой 1 Білл 1 Вовк

2 Мужній, 2 Байдужій, 2 Кволий,

наполегливий боягузливий виснажений

3 Бореться, не 3 Зраджує, 3 Кашляє,

здається, відвертається, слабшає,

перемагає гине вмирає

4 Людина, яка 4 Загибель - 4 Намагається

ніколи не закономірний триматися до

здається підсумок зради останнього

5 Нездоланність 5 Бездушність 5 Тварина

Простежимо взаємодію героя з іншими образами.

Герой і Білл

  • Чому Білл зрадив друга? (Було важко йти одному, допомагати іншому ще важче)

  • Як він поплатився за зраду? (Загинув)

  • Чому герой оповідання не взяв золото «друга»? (Не хотів скористатися смертю Білла)

  • Про що це свідчить? (Про високу моральність героя)

  • У чому різниця між цими персонажами? (Один – Людина, інший – зрадник, людина, що не має високих моральних устоїв)

Герой і вовк

  • Які почуття викликає у героя вовк? (Лише увагу до нього, страх вже зник, ненависті теж немає; і вовк, і людина – в однаковому становищі: голодні, хворі, самотні)

  • Чому людина перемагає? (Людина, як і вовк, бореться за виживання і, завдяки силі волі і упертості, перемагає у цьому двобої)

Герой і природа

  • Відшукайте в тексті описи картин природи, що співзвучні станові героя

  • Чим закінчується оповідання?

  • Чому, на вашу думку, автор не дав імені своєму героєві? (Він утілює у собі узагальнений образ людини, що бореться за своє виживання й у двобої з природою відстоює своє право на існування. Автор оспівує людину взагалі, а не якусь конкретну особу)

  • Назву оповідання Дж. Лондона перекладають по-різному: «Любов до життя» і «Жага до життя». Англійською це звучить «Love to life» and «Thirst is to zhittya»

  • У чому різниця цих назв? Яка з них здається вам точнішою щодо змісту оповідання?

ІV Підсумок уроку

  1. Робота з епіграфами

  2. Проблемне питання

  • Як ви вважаєте, чи кожна людина може вижити в екстремальній ситуації?

Сьогодні ми переконалися ще раз у тому, що література – це, і справді, підручник життя, в якому зібраний досвід людства.

Але тільки читати хороші книжки, вболівати за героїв та радіти їхнім перемогам — замало для підготовки до реального життя, до подолання можливих екстремальних ситуацій. Необхідно загартовуватися фізично, мати багато різноманітних практичних навичок, ґрунтовні знання з різних галузей наук, і не лише тих, які вивчаються в школі. Треба виробляти в собі витривалість, обачність, силу волі, долаючи (хоча б по крапельці!) свої лінощі, неорганізованість. Перемагають, досягають успіхів у житті зазвичай ті, хто дуже любить це життя, намагається бачити його кращі сторони і зосереджуватися на них. То ж бажаю вам вирости сильними й здоровими і не зазнавати екстремальних ситуацій, а тільки читати про них у книжках.

VIІ. Домашнє завдання

Середній рівень

Написати твір – мініатюру «Чим мене вразило оповідання Дж. Лондона «Любов до життя»

Достатній рівень

напишіть листа головному герою оповідання.

Високий рівень

Написати твір-роздум "Які людські якості я мрію в собі виховати?"

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»