Тема: Рід іменників. Іменники спільного роду .6 клас

Опис документу:
Мета: повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення роду іменників, сформувати поняття про іменники спільного роду; розвивати вміння знаходити іменники чоловічого, жіночого, середнього і спільного роду у висловлюванні, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі здібності школярів; виховувати естетичні почуття, інтерес до вивчення народних звичаїв, любов до рідного слова. Тип уроку: комбінований.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Рід іменників. Іменники спільного роду .6 клас

Мета: повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення роду іменників, сформувати поняття про іменники спільного роду; розвивати вміння знаходити іменники чоловічого, жіночого, середнього і спільного роду у висловлюванні, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі здібності школярів; виховувати естетичні почуття, інтерес до вивчення народних звичаїв, любов до рідного слова.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: ілюстративний матеріал: сніжинки, таблиці, схеми, підручник «Українська мова. 6 клас» О.Глазової, Ю.Кузнецова, картки, тлумачний словник, дидактичний матеріал, презентація уроку.

ХІД УРОКУ

СЛАЙД 1-2..І.Організаційний момент.

Доброго дня усім! Привітаймо наших гостей усмішкою.

Подаруймо її один одному.

Уже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо.

Роботу швидше починаймо

Я прошу вас діти хвилин не втрачати,

Уважно подумати і все пригадати,

ІІ Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання.

Бесіда
Давайте пригадаємо тему минулого уроку:

Які назви предметів називаються загальними?

Які назви предметів називаються власними?

З якої букви пишуться власні назви?

У яких випадках ставимо лапки у власних назвах. Наведіть приклади.

2. Пояснювальний диктант.

Поясніть орфограму.

Президент України,

Голова Верховної Ради України,

Дід Мороз,

Далекий Схід,

Балканський півострів,

озеро Ільмень,

Всеукраїнське товариство «Просвіта» ім. Тараса Шевченка,

повість «Тіні забутих предків»,

Леся Українка,

Зозуля Марія Іванівна

СЛАЙД 3. Дидактична гра «Снігова куля»

Визначте правильнi формулювання.

Якщо є неправильнi, виправте:

* Імeнник - це частина мови, яка має значення дії предмета. –

* Iменники бувають власнi й загальнi. +

* Iменники подiляються на icтoти i неживі предмети.

* Власнi iменники пишуться з великої букви. +

* До власнux iменникiв належать тiльки iмeнa та прiзвища людей.

* Бiльшiсть iменникiв мають форму однини i множини. +

* Iменники в реченнi бувають пiдметом i додатком. +

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчання

-Отже ,сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати іменник. Тема нашого уроку:

Рід іменників Іменники спільного роду.

СЛАЙД 4.- Запишіть у зошити тему нашого уроку.

СЛАЙД 5. Формулювання мети уроку

СЛАЙД 6.Наші завдання:

  • повторити все, що знаємо про іменник;

  • дізнатися нове про іменники спільного роду;

  • перевірити знання за допомогою тестів;

  • з´ясувати, над чим треба ще попрацювати.

СЛАЙД 7.

- Які іменники запросимо сьогодні на урок? (Уважність, старанність, пам'ять, увага….).

СЛАЙД 8.

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

  1. Граматичний рід іменників.

Кожному іменникові властивий граматичний рід. У назвах людей і тварин за допомогою роду розрізняється стать і вік істот: хлопець — дівчина, голуб — голубка — голубеня. Майже всі іменники, за невеликим винятком, належать до певного роду: чоловічого, жіночого чи середнього; деякі іменники можуть вживатися як у чоловічому, так і в жіночому роді.

2. Спостереження над мовним матеріалом . Розподільний диктант

С.19. Наближення зими у всьому серце чує:

І в шелесті листків, і в вітрі, і в стежках,

Що ждуть, коли блакить в сніжинках завирує,

І срібний стане сад, і забіліє шлях.

Ч. р. ж.р. с.р.

Шелест зима наближення

Листок стежка серце

Вітер блакить

Сад сніжинка

шлях

3. Проблемне запитання

Зробити синтаксичний розбір речення, визначити рід іменників.

Усі діти радісно вітали листоношу.

-Діти, чи виникли у вас труднощі при виконанні цього завдання?

4. Повідомлення вчителя Іменники спільного роду.

Крім жіночого, чоловічого, середнього роду, іменники можуть належати до спільного роду. Наприклад: бідолаха, нероба, сирота, базіка, лівша.

Іменники, що означають осіб як чоловічого, так і жіночого роду, називаються іменниками спільного роду. Їх рід визначається в контексті. Деякі іменники — назви осіб за професією чи характером діяльності (інженер, педагог, суддя, професор, льотчик, лікар) — можуть означати осіб як чоловічої, так і жіночої статі, але належать тільки до чоловічого роду.

5. Робота з підручником

Перегляньте матеріал на ст. 134. Яка інформація не прозвучала?

(мн. – за п.ф., тільки мн. – не визначається рід)

Робота за опорною схемою

За впр. 237 визначте іменники, що можуть означати осіб і чоловічої, і жіночої статі.

1. Директор школи повноправно належала до сіячів розумного, доброго, вічного. 3. Режисер підійшов до кінокамери, узяв мікрофон і наказав усім приготуватися до репетиції.

V. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

Знання – срібло, а практика – золото.

6. Коментоване письмо

До кожного з іменників доберіть виражене прикметником означення.

Рукопис,

туш,

собака,

степ,

шампунь,

магістраль,

Сибір,

путь,

біль,

степ,

шинель,

сирота,

академік.

Культура мовлення

Чому не варто вживати іменники директорка, менеджерка, режисерша, операторка!

Серед слів іншомовного походження більшість не утворює спеціальної форми для назви професії особи жіночої статі: хірург, режисер, терапевт, декан. І довідатися, що мова йде саме про жінку, можна з контексту (вживання імені й прізвища, дієслова в минулому часі, наприклад: «Конструктор Ніна Кузьминська закінчила проект»). Але від деяких слів чоловічого роду існують і досить поширені утворення жіночого роду: автор — авторка, дипломант — дипломантка, дисертант — дисертантка. «Ми слухали розповідь авторки». 
Проте слід пам'ятати, що відповідне слово в чоловічому роді має більш загальний характер, і коли йдеться про офіційну назву звання, посаду або про ознаку чи вимогу, що стосується всіх, хто виконує цю роль чи роботу, треба вживати відповідне слово в чоловічому роді. Наприклад: «Ми познайомилися з молодою професоркою Київського медичного університету Іриною Шульженко». Але: «Як професор (а не як професорка) і керівник (а не керівниця) кафедри вона проводить величезну наукову роботу».
У рецензії, наприклад, може бути написано: «Авторка добре вивчила фактичний матеріал», але «Як автор (а не як авторка) книжки вона мала б з більшою відповідальністю поставитися до вивчення історичних джерел». 
У певному контексті вживання слова авторка, а не автор передбачає обмежений колом жіноцтва масштаб твердження. Наприклад: «Марія Познанська — одна з популярних авторок віршів для дітей». Це означає, що вона одна з популярних поетес, які пишуть для дітей. Коли б хотіли підкреслити, що вона одна з найпопулярніших серед усіх авторів (і чоловіків, і жінок), що пишуть вірші для дітей, слід було б вжити слово автор, а не авторка.
До речі, усе це стосується не тільки слів, запозичених з інших мов, а й питомих українських. «Моя знайома — викладачка технікуму». «Моя знайома працює лише кілька років, але вже набула досвіду викладача (а не викладачки). «Моя знайома — одна з найкращих викладачок (або викладачів — залежно від думки,яку хочуть висловити) технікуму».
Отже, зваживши на застереження, варто широко вживати такі утворення жіночого роду іменників, як авторка, бібліотекарка, лікарка, директорка, кондукторка, касирка.

7. Творче конструювання.

Складіть речення зі словами бібліотекар, директор так, щоб було зрозуміло, про кого йдеться:чоловіка чи жінку. В яких стилях мовлення можуть уживатися такі іменники

8. Хвилинка відпочинку з позитивним настроєм

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій уклоніться

За щасливий день вчорашній.

Всі до сонця потягніться,

Вліво, вправо нахиліться,

Веретенцем покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

9.Творча робота Практикум. Робота біля дошки.

Замінити словосполучення і речення іменниками спільного роду. Навести приклади таких іменників.

  1. Дитина, що втратила одного з батьків.

  2. Той, хто заводить, починає бійку, любить битися.

  3. Людина, яка постійно живе в біді, горі.

  4. Господар, розпорядник товариської вечері, бенкету.

  5. Неуважна людина.

  6. Людина, якій не щастить, часто нічого не вдається.

  7. Той, хто мешкає поруч, поблизу кого-небудь.

  8. Людина, яка говорить багато і беззмістовно.

Відповідь

1. Сирота. 2. Розбишака. 3. Бідолаха. 4. Тамада. 5. Роззява.

6. Невдаха. 7. Сусіда. 8. Пустомеля.

10. Робота в парах «Навчаючи, учусь»

Задати 2-3 питання за схемою.

Вправа 245

З дужок виберіть прикметник-означення до незмінюваного іменника.

(Балакучий, балакуче) какаду;

(вертлявий, вертлява) шимпанзе;

(смачний, смачне) капучино;

(спортивний, спортивне) кімоно;

(багатолюдний, багатолюдне) Токіо;

(піщана, піщане) Гобі;

(сонячний, сонячне) Душанбе;

(мальовниче, мальовничий) Капрі;

(дотепний, дотепне) конферансьє;

(змістовний, змістовне) лібрето;

(авторитетна, авторитетне) ООН;

(гостинний, гостинне) ТЮГ.

11. Вибірковий дмиктант

Випишіть іменники, які не мають роду, поясніть чому.

Невістка, окуляри, сани, холод, жаль, ковзани, лижі, син, дочка, піч, річ, канікули, мандри, іменини, вільха, осика, обжинки, шахи, Лубни, Чернівці, тропіки.

Відповідь

Окуляри, сани, ковзани, лижі, канікули, мандри, іменини, обжинки, шахи, Лубни, Чернівці, тропіки.

12.Битва екстрасенсів

Ваше завдання з одного погляду визначити і пояснити рід незмінюваних іменників:

фламінго,

міс,

Тбілісі,

інтерв’ю,

таксі,

цеце.

13.Служба розшуку
Дуже відповідальна робота у Служби розшуку, потрібно знайти “зайве” слово й додати власний приклад:
причепа,слюсар,бідолаха,лівша.
веселощі,ворота,ріки,окуляри.
вітер,бензин,хутір,море.-

14.Творча робота

Скласти речення або текст із використанням іменників спільного роду.

Для хлопців

  • молодчина

  • добряга

  • сердега

  • розумниця

Для дівчат

  • задавака

  • гуляка

  • задирака

  • роззява

Робота з прислів'ями.

Народ склав багато прислів'їв та приказок з іменниками спільного роду

Базіка набалака — і в торбу не збереш.

Соня та ледацюга — рідні брати.

Білоручки — дармоїди та недоучки.

-Як ви розумієте їх зміст?

- Складіть два речення з одним із іменників так, щоб у першому він належав до чоловічого роду, а в другому — до жіночого. Запишіть, підкресліть підмет і присудок.

Гра “Редактор”( Усно)

Відредагуйте речення, звертаючи увагу на рід іменників та форми слів, поєднаних з ними. Запишіть відредаговані речення.

З високої насипі було дуже добре видно місто. Запис у щоденнику була зроблена абияк. Мій батько народився в далекій Сибірі. Дівчина відчувала страшну біль. Біля двору нас зустрічала собака.

Розподільний диктант

Завдання: запишіть іменники за родами. Якщо ви правильно виконали завдання, то з перших літер прочитаєте початок прислів”я “… не страшний”

Двір, роман, четвірка, естакада, вікно, учень, живопис, родина, насип, олово, іней, вапно, економіка, діжа, йод, ілюзія, кошеня.

VІ. Узагальнення та систематизація набутих знань

«Мікрофон»

Скільки родів імеників в українській мові? Назвіть їх.

Чи завжди збігається рід іменників у російській та українській мовах?

Іменники якого роду можуть уживатися для позначення осіб як чоловічої, так і жіночої статі?

-Чи виконали завдання які ставили перед собою?

VІІ. Підсумок уроку

-Що нового дізналися?

Тестові завдання
Настав час показати всі свої знання з теми.
Увага! Розпочинаються Іменникові перегони!
Виконайте тестові завдання і прийдіть до фінішу першими!

Самоперевірка

Першим прибув до фінішу…..Підрахуйте бали і поставте собі оцінку.

У кого 10 балів? …7-9 балів?..менше 6?

Оцінювання

Повідомлення домашнього завдання

Вивчити § 16, вправа 246;

додаткове завдання: дібрати по 5 іменників спільного роду до образів Захарка та Павлуся (за оповіданням С.Черкасенка «Маленький горбань»);

творче завдання: написати твір-мініатюру «Не хочу вирости білоручкою».

Рефлексія

Охарактеризувати урок одним словом.

Підсумок уроку

Питання на засипку

Чи змінюється іменник за родами?

Дякую за урок. Приємно було працювати. Бажаю успіхів у навчанні, творчих здобутків.

Хтось щось сіє, а хтось жне. Дехто просто так живе.

Та без знань свого путі сенсу нам не віднайти.

БАЖАЮ КОЖНОМУ ВІДНАЙТИ СВІЙ ШЛЯХ!

Додаток до уроку

Тестові завдання

1.Скільки іменників у наведеному реченні:
Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема.
а) один;
б) два;
в) три.

2. Укажіть назви істот:
а) кущ, втікач, жаба;
б) дерево, книга, прищ;
в) людина, нападник, неук.

3. З великої букви пишуться
а) іменники – загальні назви;
б) іменники – власні назви;
в) іменники – назви істот.

4. У якому рядку допущена помилка:
а)
гори Карпати, шоколад «Корона»;
б) Леся Українка, журнал Пізнайко;
в) казка «Котигорошко», ріка Дніпро.

5. Укажіть іменник середнього роду:
а) фламінго;
б) піаніно;
в) шимпанзе.

6. Укажіть іменник спільного роду:
а) замазура;
б) плавчиха;
в) кравчиня.

7. У якому рядку вci iменники незмiнювані:
а) м
icто, Сочi, коридор;
б)
пiлот, пюре, море;
в)
журi, шосе, кафе.

8. Укажіть власну назву:
а) Дніпро;
б) печаль;
в ) день.

9. Знайдiть рядок з iменниками спiльного роду:
а) груша, л
iвша;
б) ледащо, невдаха;
в) нероба, дівча.

10. Іменники спільного роду називають
а) малят безвідносно до їхньої статі (немовля, оленя);
б) осіб як чоловічої, так і жіночої статі (сирота, плакса);
в) осіб жіночої статі за професією (професор, токар).-*

Ключ теста:
1) в 6) б
2) в 7) в

3) б 8) а
4) б 9) б 5) б 10) б

Таблиця самооцінки

1. Чого я чекаю від сьогоднішнього уроку?

2. Перевірка опорних знань із теми “Рід іменників”

1) Знаю все

2) Знаю майже все

3) Знаю мало

4) Нічого не знаю

3. Перевірка набутих знань із теми “Рід іменників”

1) Знаю все

2) Знаю майже все

3) Знаю мало

4) Нічого не знаю

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
2
міс.
2
9
дн.
1
8
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!