Мета: продовжувати формувати уявлення дітей про сезонні зміни в природі. Розширювати уявлення дітей про птахів, які залишаються на зиму (синиці, горобці, ворони, сороки…) осілих птахів, які відлітають у теплі краї ( лелеки, ластівки, солов’ї, шпаки, зозулі…) – перелітних.
Формувати вміння робити висновки чому птахів називають осілими, а чому перелітними; уявлення про взаємозалежності у природі із користю яку приносять птахи (знищують гусінь, дрібних шкідливих комах).
Розвивати пізнавальний інтерес, спостережливість мислитель ну діяльність.
Вчити ліпити пташку конструктивним способом використовуючи прийоми: скочування, витягування, примазування, дотримаючись пропорцій частин тіла, з’єднувати частини притискаючи їх одну до одної та ретельно згладжувати поверхню виробу; розвивати дрібну моторику рук, увагу, уяву, творчість, естетичне сприймання.
Виховувати дбайливе ставлення до птахів, вміння піклуватися про них
Попередня робота: бесіди про птахів, читання творів художньої літератури про птахів, розгляд ілюстрацій на тему “Птахи”, дидактичні ігри “Впізнай пташку” , “Відгадай за описом” , рухливі ігри.
Обладнання та матеріали: чарівна пір’їнка, загадки, вірші, фізкультхвилинка, пальчикова гра, Червона книга України, д/г Зимуючі та перелітні птахи, картинки (зграя, клин, низка птахів), два дерева (літнє, зимове); для досліду (миски з водою, пір’я, клейонка), відео “Спів птахів”, годівничка, корм для птахів; для ліплення (пластилін, дощечки для ліплення, стеки, трубочки, мушлі, пір’я, серветки, тарілочки). Д/г “Хто, де живе?”
Хід заняття
Загадка: Прохолодно, жовкне листя
Горобина у намисті
Птах у вирій відлітає,
В яку пору це буває? (восени)
Сюрпризний момент: з’являється чарівна пір’їнка.
Вихователь: Діти погляньте, яка чудова чарівна пір’їнка, вона вміє творити справжні дива, запрошує нас сісти (діти сідають на килимок).
Вихователь: Яка зараз пора року?
Як змінилася погода восени?
Що відбувається в житті птахів?
Яку користь приносять птахи?
Чому менше видно птахів і не чути їхнього співу?
(відповіді дітей)
Вихователь: Діти давайте послухаємо як гарно співали птахи в літку (включається відео ”Спів птахів”).
Вірш: Журавлі летять курличуть
Шлють останнє прощавай
Літечко з собою кличуть
Забирають в теплий край…
Фізкультхвилинка
Станем струнко руки в боки
Пострибали як сороки
Стрибу стрибу скоки скоки
Як сороки білобокі
Ходять чаплі по болоту
Пильно дивляться у воду
А за ними журавлі
Полетіли у горі
Горобчики пострибали
Цінь-цвірінь, Цінь-цвірінь
І зернятка поклювали
Цінь-цвірінь
Вихователь: Діти, поки ми з вами розмовляли, пір’їнка підготувала для вас сюрприз. Погляньте, всі птахи перемішалися, де тут зимуючі, де перелітні нам потрібно з’ясувати. Давайте поселемо зимуючих птахів на дерево без листя, а перелітних на зелене дерево.
Проводиться д/г ”Зимуючі чи перелітні”.
Вихователь: Чому птахів називають зимуючими, чому перелітними?
(відповіді дітей).
Вихователь: показує картини: журавлиний клин, зграя птахів, низка гусей.
Вихователь: Багато птахів на жаль гине під час перельотів, їх стає менше у природі, вони підлягають охороні. Тому такі птахи занесені до Червоної книги України (вихователь знайомить дітей з Червоною книгою).
Як ви думаєте, що захищає птахів від холоду та дощу?
Діти: пух та пір’я.
Вихователь: Діти чарівна пір’їнка запрошує нас у нашу дослідницьку лабораторію для проведення експерименту.
Проводиться дослід з пір’ям “Тоне не тоне”
Вихователь: як ви думаєте, пір’їнка потоне чи ні?
Давайте опустимо її у воду.
Чому не тоне пір’я? (відповіді дітей).
Висновок: пір’я не тоне тому що воно легеньке, між його ворсинками знаходиться повітря.
Вихователь: діти наші цікавинки ще не закінчилися (діти підходять до столу, де знаходиться пташка).
Вихователь: давайте розглянемо будову пташки (голова, тулуб, хвіст, крила, лапи, очі, дзьоб). Наша пташечка одна і друзів немає, давайте діти виготовимо їй друзів.
Вихователь: показує дітям як ліпити пташку (скочування, витягування, примазування).
Проводиться пальчикова гра ”Ми ладнаєм годівничку”.
Ми ладнаєм годівничку
Для горобчика й синички
Для сороки, глухаря
І малого снігура
Крихт насиплем і пшонця
Прилітайте друзі милі
Нелякайтесь заметілі
Сюрпризний момент: чарівна пір’їнка дарує дітям годівничку.
Діти сідають за столи ліпити пташку
Виліплених пташок ставлять на годівничку
Вихователь: пропоную насипати корму нашим птахам в годівничку (діти беруть насіння, крихти хліба, пшоно, зерно і насипають в годівничку.