Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Побудова дисципліни у ЗДО: профілактика проблемної поведінки
»
Взяти участь Всі події

ТЕМА. ПРОВІДНИКИ В МИНУЛЕ, АБО ПИСЕМНІ ДЖЕРЕЛА ІСТОРІЇ. Вступ до історії. 5 клас. Конспект уроку

Історія України

Для кого: 5 Клас

20.06.2019

3323

243

1

Опис документу:
Шановні колеги. Пропоную Вашій увазі власну розробку уроку з історії у 5 класі за новою програмою. В основному, конспект уроку адаптований до підручника Власов В.С., проте вміщено ряд завдань, які можна використати і при вивченні програми за іншими авторами. Зокрема, вправи Ребус (можна роздрукувати окремо), смс-ка, пароль, хронологічні задачі завжди викликають в учнів цікавість і мотивують до роботи на уроці. Рада буду, якщо Вам сподобається мій урок.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема. Провідники в минуле, або Писемні джерела історії.

Після цього уроку учні зможуть:

  • Пояснювати, що таке писемні історичні джерела;

  • Застосовувати нові поняття «писемне джерело», «піктографічне письмо», «Ієрогліфічне письмо», «літопис», «пергамент», складати речення з застосуванням нових слів;

  • Розрізняти історичні джерела за видами (речові, писемні), наводити приклади писемних джерел;

  • Ставити запитання до змісту історичних джерел;

  • Аналізувати історичні документи за визначеним алгоритмом;

  • Висловлювати судження щодо ролі архівів у збереженні памяті про минуле;

Тип уроку: комбінований урок.

ХІД уроку

І Підготовчий етап.

1.Організаційний момент.

2. Активізація пізнавальної діяльності.

Вправа Пароль. Учням пропонується назвати по одному слову, що відображає попередню тему уроку, своєрідний пароль, який дає змогу працювати на уроці. Діти називають по черзі слова, щоб не повторювались. Гру завершує бесіда.

Варіант 2 Вправа Sms-ка:

За прикладом набору телефонних повідомлень розшифруйте слово. Знахідка з кургану Товста могила, належала скіфському царю.

624766150 (пектораль)

ІІ Перевірка вивченого матеріалу.

Вчитель організовує перевірку домашнього завдання, за запитаннями, що містяться у підручнику.

Вправа Ребус

ʽʼʼ ʽ Г ʽʽ

Р = Х

Пояснення до кросворду:

1 – марка (-1 спочатку і 2 вкінці ) – АР 2. Нота ре – Р=Х – ХЕ

3. Коло (-1 спочатку) – ОЛО 4. Г 5. змія (-2 спочатку) ІЯ А Р Х Е О Л О Г І Я

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Вчитель організовує роботу з підручником § 9 (ст66-72) послідовно, відповідно до пунктів параграфа.

Спочатку учні знайомляться з ілюстраціями, що вміщені на сторінці 66. Що вивчають архівісти: - учні називають слова чи словосполучення, наприклад, цінні папері, документи, книги, щоденники, журнали…..

З допомогою вчителя учні роблять висновки про предмет, специфіку роботи та професію архівіста.

Далі учні ознайомлюються з першим пунктом параграфа , здійснюють словникову роботу (писемні джерела). Потім вчитель роз’яснює учням вперше вжиті слова, що зустрічаються в тексті (пергамент – матеріал для письма, виготовлений з шкіри ягнят або телят). Здійснюється узагальнююча бесіда про важливість писемних джерел а також про суб’єктивність таких джерел.

Знайомство з ілюстраціями та виконання завдань, а саме:

1 – Які елементи на ілюстраціях свідчать про їх:

А) автентичність (листки старі, пожовклі, написані від руки, а не друковані…)

Б) справжність, оригінальність (підписи, )

Далі, об’єднавшись в групи, учні обговорюють інформацію і запитання що стосуються графіті та абетки Софійського собору Ст..68

Вправа на розвиток хронологічних вмінь: Розташуй дати на лінії часу.

988 – прийняття християнства (відправна точка, з приходом християнства поширюється писемність на українських землях);

1037 – спорудження Софійського собору

1054 – смерть Ярослава Мудрого

2. У чому полягає вміння працювати з писеними джерелами.

В підручнику вміщено 2 уривки, що містять полярні характеристики одного і того ж персонажа. Учні читають уривки, і проводять їх аналіз за допомогою вчителя:

Чим схожі, а чим відрізняються ці 2 документи? Чи розповідають про одну і ту ж людину? Для того, щоб відтворити минуле, потрібно критично мислити і навчитись аналізувати документи. Пропонується алгоритм ст.70. Учні записують в зошит ТЕЗИСНО:

  1. Пр що йдеться в документі, коли відбулись зазначені події;

  2. Хто автор, його ставлення до подій, діячів (аргументувати)

  3. Що автор хотів повідомити, для чого

  4. Узагальнення – що нового, у чому цінність джерела

  5. Власне ставлення до осіб, подій.

На основі Правил, учні аналізують джерела.

Складаємо порівняльну таблицю Особистість Святослава

Свідчення літописця

Свідчення візантійського історика

Хоробрий, Сміливий «Легкий яко…»

Рішучий, по-лицарськи чесний «Посилає він…»

Жорстокий …

Жадібний …

Мстивий…

Які риси переважають, чому? Якби ви були сучасниками подій, що б ви запитали у авторів цих джерел?

Архіви.

Через високу ймовірність псування письмових джерел та їх недовговічність, важливо зберігати усі письмові свідчення, що дійшли до нас з минулих часів. Саме цим, займаються архівісти.

Словникова робота: Архів – місце, де зберігають, упорядковують та вивчають писемні джерела.

Як саме облаштовані архіви? (можливе коротке тематичне відео про архіви ) або Коментоване читання, ст.71 2 абзац.

Узагальнююча бесіда.

ІV Узагальненн і систематизація вмінь і навичок.

Вправа «Реставрація». Учням пропонується вставити пропуски.

До … джерел належать …. . Це історичнй твір, що містить виклад подій за …. .

Збереженням, систематизацією та впорядкуванням … джерел займаються …. .

V Підсумки уроку.

Які бувають писемні джерела.

Які знання необхідні історикам для використання писемних джерел у відтворенні минулого.

Розвяжіть хронологічну задачу.

Першу бібліотек заснував Ярослав Мудрий при Софійському соборі у 1037 році. Скільки часу минуло з часу згаданої події. Накресліть лінію часу, зазначте відповідні дати і обчисліть їх.

Р.Х.

VІ Домашнє завдання.

Опрацювати параграф 9. Відповісти на запитання

Письмово. Виконати одне із запропонованих завдань с.72.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.