і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Щотижня отримуйте приємні подарунки.
Взяти участь
  • Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Тема. ПрикмПрикметники-синоніми та прикметники-антоніми. Пряме і переносне значення слова

Тема. ПрикмПрикметники-синоніми та прикметники-антоніми. Пряме і переносне значення слова

Передплата на журнал
Бібліотека
матеріалів

Предмет Українська мова

Клас 4

Тема. Прикметники-синоніми та прикметники-антоніми. Пряме і переносне значення слова.

Мета. Поглибити знання учнів про прикметник, його значення в мовленні, зв’язок з іменником. Вчити розрізняти синоніми та антоніми на прикладі розгляду прикметників, розвивати вміння добирати та використовувати їх у мовленні, вживати прикметники в прямому і переносному значенні, тренуватися давати повну та вичерпну відповідь на питання;

розвивати словниковий запас учнів;

виховувати любов до природи ,охайність та каліграфічні навички

Хід уроку

І.Організація класу

Сьогодні в нас звичайний урок,

Та зробимо з вами ми ще один крок.

Пізнаємо краще країну чудову,

Країну багатої рідної мови.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1.Робота над загадкою

Сніг на полях, лід на річках,

Віхола гуляє.

Коли це буває? (Взимку)

2.Гра «Мікрофон»

-Діти, яка зараз пора року?

-А за якими ознаками видно, що зараз зима?

- Які зміни сталися в рослинному світі?

- Які зміни сталися в тваринному світі?

Так, вірно ! Зараз пора року зима .Ось така красуня- зимонька завітала до нас!

Слайд 1

Слайд 2.

Девіз уроку:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитись, а бачити.

Не просто відповідати , а міркувати.

Дружно й плідно працювати.
1.Хвилинка каліграфії

З з зимонька -о-о=-о 8 б, 7 зв.(Руками показати звуки)

  • Розібрати слово за будовою

  • Зробити звукову схему слова

2.Гра «Істинне та хибне"(Логіка)

Прикметник частина мови.

Прикметник частина слова.

Прикметник вказує на предмет та особу.

Прикметник означає дію.

Прикметник вказує на ознаку.

Прикметник відповідає на питання хто?Що?

Прикметник відповідає на питання який?Яка?Яке?

Прикметник у реченні пов’язаний з дієсловом.

Прикметник у реченні пов’язаний з іменником.

Прикметник прикрашає, збагачує нашу мову.

Молодці!!!

3.Словниковий диктант.

Підібрати 5 прикметників до слова зима. (Холодна, сніжна, морозна, весела, злюча)

Метод "Прес"Слайд 3

Доведи, що це прикметник

Я вважаю.....

Тому що.....

Отже...

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Слайд 4,5

- Сьогодні на уроці ми попрацюємо з прикметниками, близькими та протилежними за значеннями, вжитими в прямому та переносному значенні. Як ви думаєте для чого це нам потрібно? Де ми можемо застосувати свої знання?

( вчимося говорити українською мовою –державною мовою свого народу!)

Очікування

Гра "Мікрофон"

Чого я очікую від уроку...

IV. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.

1. Спостереження за прикметниками-синонімами.

- В українській мові є слова, схожі за значенням. Таких слів чимало. Як називають такі слова?(Синоніми - слова, близькі за значенням.)

Так, синоніми це слова, що мають різне звучання, але близьке лексичне значення (блискучий, яскравий, сяючий). Утворюються вони зі слів однієї частини мови.

- Синоніми роблять наше мовлення більш образним, точним, досконалішим.

Групова робота

Гра "Хто швидше ?"

- Зараз я вам пропоную об’єднатись у групи. Кожна група отримає завдання. Пригадали правила роботи в групах. Визначили свого спікера.

Яка група швидше добере не менше 3 синонімів до запропонованого слова?

Сумний Великий Сміливий Веселий Ласкавий Розумний

невеселий чималий відважний радісний ніжний тямущий

зажурений величезний мужній щасливий привітний кмітливий

смутний велетенський хоробрий усміхнений пестливий знаючий

скорботний здоровенний безстрашний

безрадісний гігантський

2. Спостереження за прикметниками – антонімами.

- Які слова називаються антонімами? (Антоніми – це слова з протилежним лексичним значенням ( сильний – слабкий).

б ) робота з підручником

- ст. 82 впр.155 ( колективно )

- Як ви розумієте зміст першого та другого прислів'я?

- Поміркуйте, яку роль відіграють антоніми в прислів'ях?

- Я вам зараз пропоную самостійно виписати те прислів'я, що вам до вподоби.

- Чому ви вибрали саме ці прислів'я?

Виконання вправи 156 (с. 82)

— Прочитайте перше завдання до вправи.

- А зараз об'єднайтесь у пари. Перший ряд виконує завдання 1, другий - 2, третій – 3.

Зверніть увагу на те, що антонімічні пари слів завжди належать до однієї й тієї самої частини мови. Вони вживаються у тому самому роді, числі, відмінку.

Самостійне виконання вправи учнями.

3.Фізкультхвилинка (Зарядка «Танці – зігріванці»(Відео)

4.Гра "Навпаки"

Веселий

Холодний

сміливий

красивий

радісний

великий

високий

білий

важкий

галасливий

повільний

Спостереження за прямим та переносним значенням прикметників.

Розпізнавання слів-прикметників у прямому і переносному значенні.

- У тому, щоб наша мова була яскравою, різнобарвною нам допомагають не лише прикметники-синоніми та антоніми, а ще й інші прикметники.

- З чим асоціюються у вас слова... золота

золоте

золоті

золотий Слайд 6

- Доберіть до них два іменники так, щоб утворити словосполучення у прямому і переносному значенні.

- Чому ми записали слова-іменники в два стовпчики? (Бо одні слова мають пряме значення, а інші - переносне.)

- З якою метою ми вживаємо їх у мовленні? (Пряме значення переносимо на інші слова, щоб наше мовлення було яскравішим, образнішим.)

Робота в групах.

— До прикметників, ужитих у переносному значенні, доберіть прикметники з прямим значенням.

( картки )

гарячий привіт — ...

кам’яне серце — ...

м'який характер -

золоте колосся — ... ,

холодний погляд -

свіжа газета — ...

залізна воля — .. .

VІ. Підсумок уроку.

• Наш урок добігає до кінця. А тепер давайте згадаємо, що цікавого було в на ньому? Що вам найбільше сподобалось? Запам’яталось?

• З якою частиною мови працювали на уроці? (Прикметником)

• Які прикметники сьогодні вчилися добирати? (Антоніми, синоніми)

• А які вчилися розрізняти? (У прямому і переносному значенні)

• Для чого ми вживаємо їх у мовленні? (Щоб мовлення було яскравішим, образнішим)

- Отже, прикметники роблять нашу мову багатшою, досконалішою, допомагають точніше висловити думку.

Слайд 7

- І на кінець уроку, я хочу запропонувати вам прослухати незвичайний вірш. А незвичайність його полягає в тому, що він складений із прикметників, яких у вірші 26 і серед усіх цих прикметників заховався лише 1 іменник.

- Ваше завдання уважно прослухати вірш і відшукати той іменник.

(Вчитель читає, учні слідкують.)

Ніжні, мила, світанкова,

Ясна, чиста, колискова,

Мелодійна, дзвінкотюча,

Дивна, радісна, співуча,

Лагідна, жива, казкова,

Красна, чарівна, шовкова.

Найдорожча, добра, власна.

Мудра, сонячна,прекрасна,

Солов'їна, барвінкова

Українська мова!

- Отже, зараз перевіримо, якими ви були уважними і чи віднайшли захований іменник. (Мова)

VІ. Домашнє завдання. (Слайд 20)

- Виконати вправу 157 на с. 82.

Списати текст, вставляючи пропущені прикметники. Користуйтеся словами для довідки.

Підкресліть в тексті однорідні члени речення.

Зверніть увагу на вимову і правопис слова "спочатку".

Ось і пролунав дзвінок -

Закінчився наш урок.

За роботу по заслузі

Щиро дякую вам, друзі.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Поглибити знання учнів про прикметник, його значення в мовленні, зв’язок з іменником. Вчити розрізняти синоніми та антоніми на прикладі розгляду прикметників, розвивати вміння добирати та використовувати їх у мовленні, вживати прикметники в прямому і переносному значенні, тренуватися давати повну та вичерпну відповідь на питання;
Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти