Тема. Позакласне читання. А.Міцкевич «Світязь»

Опис документу:
Мета. Поширити знання учнів про творчий доробок А.Міцкевича, опрацювати баладу «Світязь». Зʼясувати історію її написання, визначити тему, ідею, композицію. Розвивати навички виразного читання, зв’язне мовлення, логічне мислення, ключові компетентності. Виховувати інтерес до минулого народу, почуття патріотизму.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. Позакласне читання. А.Міцкевич «Світязь»

Мета. Поширити знання учнів про творчий доробок А.Міцкевича, опрацювати баладу «Світязь». Зʼясувати історію її написання, визначити тему, ідею, композицію. Розвивати навички виразного читання, зв’язне мовлення, логічне мислення, ключові компетентності. Виховувати інтерес до минулого народу, почуття патріотизму.

Обладнання: портрет А.Міцкевича, текст балади «Світязь», географічна карта України, презентація про озеро Світязь, таблиця «Композиція твору».

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

III. Актуалізація опорних знань

1. Експрес-опитування

– Чи відоме вам прізвище Адама Міцкевича?

– Що ви про нього знаєте з попередніх уроків?

– Родоначальником  якої літератури вважають  поета?

– З роллю яких поетів у літературах світу можна порівняти його внесок  в польську літературу?

– Ким були батьки?

– Які навчальні заклади закінчив?

– Який твір А.Міцкевича вивчали?

IV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

1. Слово вчителя про Україну та озеро Світязь

2. Робота за картою

3. Повідомлення про озеро Світязь

Світязь - найглибше озеро України, а також найбільше за об'ємом прісноводне озеро в країні. Належить до групи Шацьких озер, розташованих на території Шацького національного природного парку на Волині.

Площа озера 26 км2, найбільша глибина більше 59,0 м, хоча середня глибина становить 6,3 м, а прибережна смуга мілководна. Прозорість води до 8 м. Верхні шари води влітку прогріваються до 20 °С і більше, на глибині температура води постійна і становить 9 °С.

В озері зустрічаються рідкісні форми дольодовикової фауни. Рослинність озера рідкісна, окремі занесені до Червоної книги: лобелія Дортмана, наяда(у давньогрецькій міфології так називали німф, що жили у воді), прибережниця одноквіткова, полушник озерний. Навколо озера росте ліс, який обіймає його ніби смарагдовим кільцем.

Озеро оголошено заказником разом із лісовими масивами площею 847гектарів.Тут росте дуб, ялиця, граб, осика, сосна, вільха береза, а серед лісового різнотрав’я – рідкісні орхідеї. Також тут можна побачити ягоди: чорницю, брусницю, суницю.

Створилося  озеро внаслідок провалу шарів земної кори в підземні пустоти. Версія геологів про походження унікального озера співпадає з народною легендою.

4. Перегляд презентації про озеро Світязь (додаток №1)

5. Слово вчителя

Протягом довгого історичного періоду озеро належало різним державам. Можливо, саме тому про нього існує багато легенд. Одну з них використав Адам Міцкевич для написання балади «Світязь». Його захоплювали вчинки героїв минулого, їх патріотизм.

6. Легенда про озеро Світязь

 

Вороги напали на прекрасне місто Світязь. Нікому було його обороняти, бо князь зі своєю дружиною пішов допомогти в нерівній боротьбі другові-сусідньому князю. Залишилися в місті лише діди, жінки з дітьми та юна княгиня. Не хотіли волелюбні жителі міста загинути від руки загарбника, жити в неволі, зазнати глуму та знущань. Тому вирішили прийняти смерть. Озеро поглинуло їх, даруючи безсмертя. На воді одразу зʼявилися квіти неймовірної краси. Вороги зривали їх, але одразу падали мертві. І досі на водах Світязя милується Божим світлом чудове латаття, нагадуючи нащадкам про подвиг простих жінок, про їх безмежну гордість, про любов до батьківщини.

У цій баладі А. Міцкевич показав трагедію польського народу, який героїчно боровся за свою незалежність, але у нерівній боротьбі втратив її.

 

7. Читання балади А.Міцкевича «Світязь» (додаток № 2)

 

8. Бесіда за змістом зі словниковою роботою

– Де відбуваються події?

– Яким ми бачимо озеро?

– Чому воно лякає уночі?

– Що чути з озера?

– Чи розуміють люди, що відбувається?

– Хто вирішив пізнати тайну озера?

– Що звелів зробити?

– Що означає слово аршин?

Аршин – міра довжини, що дорівнює 72 см.

– Якої ж довжини був невід? (144м)

– Кого запросив освятити початок справи?

– Хто такий ксьондз?

Ксьондз – римо-католицький священик.

– Кого впіймали? Опишіть зовнішність.

– Ким була ця дівчина?

– Що розповіла князівна?

– Як називалось їхнє місто?

– Хто правив ним?

– Куди вирушив князь?

– Яке слово пасивної лексики вжите в баладі?

Вої – воїни (архаїзм).

– Чому не хотів князь залишати місто?

– Що таке мури? Шанці?

Мур – кам’яна огорожа.

Шанці – укріплення.

– Чим переконала князівна батька?

– Що сталося ввечері?

– Що вирішують жителі міста?

– Чого найбільше боялися люди?

– До кого звертається князівна з проханням? Яким?

– Що сталося з містом та жителями?

– Які квіти зʼявилися на воді?

– Що фантастичне , а що реальне  в баладі?

9. Аналіз балади

Тема: показ боротьби польського народу за незалежність.

Ідея: уславлення патріотизму простих людей.

Художні засоби:

Римування: перехресне.

10. Робота за таблицею «Композиція твору»

11. Визначення композиційних елементів балади

Експозиція: опис озера Світязь.

Завʼязка: бажання дізнатися про таємницю озера.

Розвиток дії: поява князівни, розповідь про Туганову державу, напад ворогів.

Кульмінація: небажання потрапити в неволю та добровільна смерть.

Розвʼязка: біле латаття як згадка про подвиг народу.

V. Підсумок уроку

1. Літературний диктант (11 питань за змістом)

VI. Домашнє завданняА. Конан-Дойль «Пригоди Шерлока Холмса»(читати і аналізувати)

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Створення та ведення власного блогу на платформі WordPress»
Левченко Ірина Михайлівна
24 години
490 грн
328 грн