Зараз в ефірі:
онлайн-конференція:
«
Освіта проти насильства: методи профілактики та алгоритми реагування
»
Взяти участь Всі події

Тема: Повторення й узагальнення вивченого з розділу «Орфоепічна норма» (урок – квест у 10 класі )

Українська мова

Для кого: 10 Клас

09.01.2020

740

30

0

Опис документу:
Дуже гарно сприймаються школярами уроки, проведені у формі гри. Цікавим різновидом таких форм роботи є урок – квест. Скажімо, проводимо його під час повторення й узагальнення вивченого з розділу «Орфоепічна норма» в 10 класі. Дітям дається завдання пройти декілька квест-станцій, на кожній із яких їх чекатиме певне завдання. Виконавши його, вони отримають частинку пазла, а в кінці уроку із них зможуть скласти вислів відомої людини про мову. Кожне завдання оцінюється в п’ять балів.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Повторення й узагальнення вивченого

з розділу «Орфоепічна норма» (урок – квест у 10 класі )

Мета: систематизувати, узагальнити й активізувати знання та уміння з теми, сприяти розвитку логічного й критичного мислення; розвивати вміння отримувати й використовувати інформацію; вдосконалювати орфографічну та орфоепічну вправність; розвивати усне й писемне мовлення учнів; виховувати любов і пошану до рідної мови

Обладнання: мультимедійна дошка, ноутбук, картки, олівці, фломастери, ватмани розміром А - 3

Хід уроку

І. Організаційна хвилинка.

ІІ. Вступне слово вчителя.

Шановні десятикласники! Ми з вами закінчили вивчати розділ «Орфоепічна норма», на наступному уроці будемо писати контрольну роботу, і сьогоднішнє наше завдання – повторити, систематизувати й узагальнити вивчений матеріал. А щоб вам цікавіше було це робити, проведемо урок у вигляді квесту.

Епіграфом до нашого заняття будуть слова Івана Франка:

Слово – полова,

Але вогонь в одежі слова –

Безсмертна, чудотворна фея,

Правдива іскра Прометея.

  • Як ви розумієте їх?

Отже, ми з вами зануримося в прекрасний світ рідної мови.

Вам необхідно пройти декілька квест-станцій, на кожній із яких вас чекатиме певне завдання. Виконавши його, ви отримаєте частинку пазла, а в кінці уроку із цих частинок зможете скласти вислів відомої людини про мову. Кожне завдання оцінюється в п’ять балів.

Отже, ділімося на дві команди й вирушаймо!

(Учитель перевіряє по одному зошиту з групи.)

  1. Перша квест – станція. Для того, щоб активізувати теоретичні знання з розділу, проведемо гру «Так чи ні». Відповіді ви будете записувати в зошити у вигляді знаків плюс чи мінус.

1. Фонетика – це розділ мовознавства, що вивчає звуки мови (так)

2. Звук – це найменша одиниця мови (так)

3. На письмі звук позначається круглими дужками (ні)

4. Орфографія – це розділ мовознавства, що вивчає частини мови (ні)

5. Засобами милозвучності української мови є чергування у- в, і – й, спрощення в групах приголосних та чергування окремих голосних та приголосних звуків (так)

6. Приголосні звуки між голосними вимовляються чітко (так)

7. Дзвінкі приголосні в кінці складу чи слова уподібнюються до парних глухих (ні)

8. Глухі приголосні перед наступними дзвінкими змінюються на відповідні їм дзвінкі (так)

9. У дієсловах на – ться, - шся уподібнення не відбувається (ні)

10. Наголос в українській мові вільний і рухомий (так)

Ви добре впоралися із цим завданням, і отримуєте першу частинку пазла

  1. Рушаймо далі. На наступній квест – станції ви повинні будете із поданих слів виписати тільки ті, у яких я, ю, є позначають два звуки й підкреслити в них другу букву.

Юрмала, буряк, суниця, рельєф, ячмінь, пісня, дискусія, волосся, малюк, мавпеня, ательє, зам’яти,бюро, ллємо, станція, духмяний, скорочення, виявити, зоря, зв’язки.

(Ключ до вправи: із підкреслених букв має вийти назва способу виконання дум.) Діти отримують другу частинку пазла, і так на кожній станції.

  1. Третя квест – станція.

Доберіть приклади до кожного випадку наголошення.

  1. На перший склад А. жалісливо, висвітлити, приморозок

  2. На другий склад Б. зметикувати, попоблукати, праукраїнський

  3. На третій склад В. гуртожиток, урочистий, найвиразніше

  4. На четвертий склад Г. кулінарія, безпринципний, зобразити

Д. тваринництво, виходячи, індустрія

Відповідь: 1 – А; 2 – Д; 3 – Г; 4 – Б.

  1. На четвертій квест – станції вам необхідно створити інтелект – карту «Звуки мови» (закріпляємо на дошці).

  2. На п’ятій квест – станції вам доведеться спробувати себе в ролі редакторів. Відредагуйте поданий текст. Підкресліть орфограму «Чергування у – в, і – й».

Коли зникає народна мова – народу нема більше!.. Відберіть в народу усе – й він все може повернути, але відберіть мову, й він ніколи більше не створить її. Нову батьківщину навіть може створити народ, але мови ніколи: вмерла мова у устах народу – вмер і народ (К. Ушинський).

Додаткове завдання: поки вчитель перевіряє по 1 зошиту з групи, діти повинні підкреслити граматичні основи: І гр. – у другому реченні, ІІ гр. – у третьому реченні.

  1. На наступній квест – станції ви повинні будете записати подані слова фонетичними транскрипціями.

Сміється, лисичці, легко, джміль, б’ється (для першої групи).

Бджілка, молотьба, книжці,вогкий, вокзал (для другої групи).

Ви успішно пройшли шість квест – станцій і отримали всі необхідні пазли. Складіть вислови.

(Для І групи: «Слово – то мудрості промінь, слово – то думка людська» (Леся Українка);

для ІІ групи: «Мова – це місто, для побудови якого кожна людина принесла камінь» (Емерсон).

ІІІ. Підсумки уроку. Повернімося до епіграфа уроку. Чи погоджуєтеся ви зі словами І. Франка?

А зараз спробуйте створити відгук на наш урок, користуючись схемою:

-Що я повторив(-ла) на уроці?

-Що дізнався(-лася) нового?

- Що сподобалося, що – ні?

- Які можете висловити побажання?

ІV. Домашнє завдання. Повторити відомості з розділу «Орфоепічна норма», підготувати план до есе на одну із тем:

«Слово – то мудрості промінь, слово – то думка людська» (Леся Українка).

«Мова – це місто, для побудови якого кожна людина принесла камінь» (Емерсон).

*Скласти есе на одну із цих тем, записати його в зошит.

  1. Із поданих слів виписати тільки ті, у яких я, ю, є позначають два звуки й підкреслити в них другу букву.

Юрмала, буряк, суниця, рельєф, ячмінь, пісня, дискусія, волосся, малюк, мавпеня, ательє, зам’яти,бюро, ллємо, станція, духмяний, скорочення, виявити, зоря, зв’язки.

--------------------------------------------------------------------------------------------

  1. Доберіть приклади до кожного випадку наголошення.

  1. На перший склад А. жалісливо, висвітлити, приморозок

  2. На другий склад Б. зметикувати, попоблукати, праукраїнський

  3. На третій склад В. гуртожиток, урочистий, найвиразніше

  4. На четвертий склад Г. кулінарія, безпринципний, зобразити

Д. тваринництво, виходячи, індустрія

----------------------------------------------------------------------------------------------------

5.Відредагуйте поданий текст. Підкресліть орфограму «Чергування у – в, і – й».

Коли зникає народна мова – народу нема більше!.. Відберіть в народу усе – й він все може повернути, але відберіть мову, й він ніколи більше не створить її. Нову батьківщину навіть може створити народ, але мови ніколи: вмерла мова у устах народу – вмер і народ (К. Ушинський).

--------------------------------------------------------------------------------------------

6.Записати подані слова фонетичними транскрипціями.

Сміється, лисичці, легко, джміль, б’ється (для першої групи).

Бджілка, молотьба, книжці,вогкий, вокзал (для другої групи).

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.