Тема. Поняття про штучний інтелект, інтернет речей, Smart-технології.

Інформатика

22.03.2021

226

0

9

Опис документу:
Відкритий урок з інформатики на тему "Поняття про штучний інтелект, інтернет речей, Smart-технології." Методична картка та презентація. План заняття 1. Поняття про штучний інтелект 2. Інтернет речі 3. Smart - технології
Оберіть документ з архіву для перегляду:
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема. Поняття про штучний інтелект, інтернет речей, Smart-технології.

І. Організаційна частина

  • привітання

  • перевірка присутніх

ІІ. Етап перевірки домашнього завдання. Актуалізація опорних знань

Попередньою нашою темою було:

  1. Інтернет-маркетинг

  2. Інтернет-банкінг

  3. Системи електронного урядування

Давайте повторимо що ви знаєте про Інтернет-маркетинг? (конспект)

Інтернет-банкінг

Системи електронного урядування

Як ми бачимо за попередньою нашою темою ми можемо відзначити, що багато в чому людину уже може замінити робота глобальної мережі Інтернет та спеціальних програм за допомогою яких ми можемо собі «спростити життя» та виконати деякі завдання.

Отже, (підсумок попередньої теми) Сьогодні інформаційні технології допомагають у багатьох повсякденних справах: у спілкуванні з близькими, покупках, розвагах, роботі й навчанні. Нам доволі звично бачити, як facebook впізнає нас на фото або як Google вгадує, яку рекламу нам показати, однак за цим стоять найсучасніші технології машинного навчання та аналізу великих обсягів даних. Насправді, щодня велика частина населення стикається з цією технологією, але мало хто насправді розуміє, що воно таке.
Сьогодні ми якраз і поговоримо про те, що таке штучний інтелект.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

Тема сьогоднішнього заняття у нас: Поняття про штучний інтелект, інтернет речей, Smart-технології.

Давайте пригадаємо:

  1. Чи чули ви такі терміни — «штучний інтелект», «робот», «розумний дім»? Як ви розумієте їх зміст?

  2. Як ви думаєте що таке штучний інтелект?

  3. Наведіть приклади використання роботів у сучасному суспільстві.

  4. Скільки пристроїв підключено до Інтернету у вас удома? Поясніть, навіщо це зроблено.

Епіграфом нашого заняття я взяла слова Глушков Віктора Михайловича (1923–1982) «Машина – це не конкурент людини, а знаряддя, яке багаторазово збільшує наші можливості» — математик і кібернетик, засновник Інституту кібернетики, академік і віце-президент академії наук України. Він бачив у машині не замінник людського мозку, а спеціальний інструмент, який його посилює, як молоток підсилює руку, а мікроскоп — очі.

Як ви розумієте слова ці слова?

Людство всю історію свого існування цікавилося здатністю людини думати, мислити. І до нинішнього часу так і не розібралося до кінця, як людина мислить, у чому саме полягає процес мислення. Але вчені вже досить давно задумувалися про створення машини, яка була б подібна до людини не лише зовні, а й думала, як людина.  Світ не стоїть на місці і роботи вже вливаються у наше суспільство.

Одним із самих сучасних, самих цікавих, самих неоднозначних напрямів розвитку інформатики як науки є штучний інтелект.

VI. Вивчення нового матеріалу

Штучний інтелект— це область інформатики, яка займається розробкою інтелектуальних комп'ютерних систем, інтелектуальних комп'ютерних програм, які імітують роботу людського розуму.

Основоположником теорії штучного інтелекту є Алан Тьюрінг, який у своїй книзі «Чи може машина думати?» вважав, що машина стане розумною тоді, коли буде здатна підтримувати листування зі звичайною людиною, і та не зможе зрозуміти, що спілкується з машиною. Уперше тест Тьюрінга було пройдено у 2014 році комп'ютерною програмою «Євген Гусман».

Існує кілька напрямків створення штучного інтелекту:

  1. створення комп'ютерних систем, що імітують діяльність людини (наприклад, емоції, мовлення, жести, відчуття, творчість тощо);

  2. створення комп'ютерних систем на основі використання біологічних елементів (наприклад, нейрокомп'ютер, біокомп'ютер);

  3. створення комп'ютерних систем, які імітують логічне мислення людини на основі використання систем логічного програмування

  4. створення комп'ютерних систем, які будуть інтелектуальними агентами, що сприймають навколишній світ за допомогою датчиків і впливають на об'єкти в навколишньому середовищі за допомогою деяких механізмів.

Дослідження в галузі штучного інтелекту орієнтовано на такі сфери використання:

  1. розпізнавання образів

  2. машинний переклад текстів різними мовами

  3. аналітична діяльність, експертні системи – напр.. підбір квитків на транспорт, прокладання оптимального маршруту по карті, діагностика захворювань, автопілот машини чи літака.

  4. інтелектуальні системи інформаційної безпеки – це захист від вірусів та кібератак

  5. робототехніка – створення та застосування роботів

  6. творчість та ігри – створення комп’ютерної музики, малювання картин, комп’ютерних програм ігор.

Як бачимо системи штучного інтелекту в наш час використовуються в різних сферах діяльності людини: на виробництві, у побуті, науці, медицині, освіті, у банківській сфері і т.д.

(Наведіть приклади)

Останнім часом розробок в галузі штучного інтелекту є дуже багато. Це і «розумний» годинник Summit компанії Montblanc (Німеччина), який виконує функції навігатора, перекладача й асистента з голосовим управлінням, робот-дитина Kirobo Mini, розробка компанії Toyota Motor (Японія), роботи-гіди, роботи-двірники, роботи-пилесоси, роботизований талісман Олімпіади 2018 в Південній Кореї білий тигр на ім'я Сохоранг — усі вони були активними учасниками спортивного заходу, японський робот HRP-2, здатний рухатися серед уламків будинків, які постраждали внаслідок катастроф, та хочу звернути вашу увагу на безпілотні автомобілі та продемонструвати відео де автомобіль тесла зміг передбачити аварію та врятувати водія машини.

Найвідоміший представник технологій штучного інтелекту в медійному просторі - робот Софія. ( демонструється фрагмент відео, а потім 1+1 відео)

Усе частіше в новинах з’являються повідомлення про те, як людина і робот змагаються в різних сферах діяльності. У зв’язку із цим у багатьох виникає етичне питання — чи зможе штучний інтелект повністю замінити людину? Із цього приводу останнім часом ведуться серйозні наукові дискусії. І однозначної відповіді на сьогоднішній день немає.

У 1953-му році вперше було надруковано роман письменника-фантаста Рей Бредбері «451° за Фаренгейтом». Сніданок головного героя та його дружини там було описано так «Грінки вистрибували із срібного тостера, павуча металева лапа підхоплювала їх і кидала в розтоплене масло. Мілдред дивилась, як грінки падають до її тарілки.» на той час ця сцена була дійсно фантастичною, а сьогодні це цілком реальна опція домашньої техніки. Не потрібно багато часу повертатися назад згадуючи про розвиток мобільних телефонів, якими ми користуємося на даний момент, які програми підключено до тел….? Це – «інтернет речей».

Інтернет речей — одна з найпопулярніших наукових ідей сучасної інформатики, яка зараз активно втілюється в життя. Він здатний серйозно вплинути на розвиток сучасного суспільства, оскільки дасть змогу багатьом процесам відбуватися без участі людини.

Інтернет речей — це глобальна мережа підключених до Інтернету речей — пристроїв, оснащених сенсорами, датчиками, засобами передавання сигналів. Ці цифрові пристрої можуть сприймати датчиками різноманітні сигнали з навколишнього світу, вступати у взаємодію з іншими пристроями, обмінюватися даними з метою віддаленого моніторингу за станом об’єктів, аналізу зібраних даних і прийняття на їх основі рішень.

Концепція інтернету речей дуже широка. Немає чіткого списку приладів, для яких можна застосувати цей підхід. Це можуть бути побутові прилади: пральна машинка, якою можна керувати онлайн, або холодильник, що сам напише список продуктів і замовить доставку. Ще один варіант — гаджети, котрі можна носити: фітнес-трекери, «розумні» годинники, смарт-окуляри, гнучкі екрани. Також до інтернету речей відносять автомобілі та інший транспорт з системою автопілоту. 
Найкраща ілюстрація інтернет речей це система «розумного будинку», здатна самостійно підтримувати комфортну температуру, вологість та інші характеристики середовища. Спеціальні датчики дозволяють виміряти поточні показники, а далі система вмикає кондиціонер, термостат, зволожувач повітря або інші прилади — з потрібними налаштуваннями.

(фрагмент відео розумного будинку та відео 1+1)

Не можна не згадати про IBM Watson – пошуковий робот лікар, супер комп’ютер, який уже працює в США з 2013 року Лікар має можливість завантажити в робота історію хвороби і всі діагностичні відомості, після декількох хвилин, робот дасть висновок. При необхідності уточнення будь-яких відомостей, робот може задати питання IBM Watson за допомогою письмової форми.

Основний профіль робота онколог-діагност. Варто відзначити, що супер комп'ютери можуть прописати курс лікування хворого на 40 відсотків точніше, чим би це зробив звичайний лікар. При будь-якому додаванні відомостей в історію хвороби, робот IBM Watson моментально переглядає призначення і при необхідності призначає нові.

В Австралії вже зараз за допомогою переносних датчиків лікарі можуть віддалено відслідковувати стан здоров’я пацієнтів і реагувати на його зміни в режимі реального часу. А телефонна компанія AT&T в США розробила систему, покликану вирішити одну з найнебезпечніших проблем для літніх людей — несподівані падіння. Невеликий пристрій автоматично визначає різку зміну положення тіла власника і зв’язується з call-центром для надання негайної допомоги.

У житті людей стане менше побутових проблем, а значить — більше часу можна буде приділяти сім’ї, творчості, хобі. Підключення пристроїв до Інтернету також дадуть людям більше можливостей для раціонального управління ресурсами: витрачання газу, води, світла, видобуток газу, ядерної енергії тощо

Усе це створює у світі умови для нового явища — Інтернету майбутнього. Безперечно, для активного використання цих ідей суспільству потрібний дуже швидкісний Інтернет, який може забезпечити впровадження мереж п'ятого покоління 5G. У той самий час украй важливим у світі «розумних» пристроїв стає питання безпеки. Експерти запевняють, що до 80 % пристроїв будуть уразливі ззовні.

На основі розвитку Smart-технологій останнім часом стали виникати нові поняття: Smart—міста, Smart-країни, Smart-освіта, Smart- економіка і це найближчим часом приведе до створення Smart-суспільства. І це найближчим часом призведе до створення Smart-суспільства. В основі цього «розумного суспільства» лежить розвиток «суспільства знань», цифрових технологій, усього того, що приведе до цифрової ери розвитку нашої цивілізації.

На завершення, хочу представити ще вашій увазі сайти, де можна протестувати роботу штучного інтелекту.

Отже, Штучний інтелект є навіть у вашому смартфоні. Головна перевага штучного інтелекту над людиною - можливість дуже швидко обробляти дуже велику кількість даних. Адже нова інформація з'являється щохвилини, але враховуючи все вище сказане, можна підкреслити, що діяльність людини в такому інформаційному суспільстві стає більш направленою на використання знань та інновацій. І я хочу повернутися до Епіграфа нашого заняття «Машина – це не конкурент людини, а знаряддя, яке багаторазово збільшує наші можливості»!!!!

VІІ. Засвоєння нових знань, формування вмінь

Практичне завдання. Робота за комп’ютером

  1. Відкрийте інтернет-майданчик для інтелектуального малювання AutoDraw HTTP://www.autodraw.com

  2. Намалюйте розумний пристрій.

  3. Розмістіть зображення на віртуальній дошці за адресою https://ru.padlet.com/larisakasalap/c3jz8nxim8ud

VIІІ. Підсумки уроку

Фронтальне опитування

  1. Що таке штучний інтелект?

  2. Що таке Інтернет речей?

  3. Яким чином Інтернет речей створює новий життєвий простір людини?

  4. Із чого складатиметься Інтернет майбутнього?

  5. Що таке колективний інтелект?

  6. Що ви розумієте під Smart-технологіями?

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Методична картка заняття № 23 (6)

Тема: Штучний інтелект, інтернет речей, Smart-технології

Мета (предметна компетентність): сформувати уявлення про «штучний інтелект» та його застосуванням в сьогоденні; познайомити з поняттям інтернет речі та Smart-технології;

розвивати пізнавальну активність, кмітливість, логічне мислення, грамотність мовлення, уміння аналізувати, пояснювати, осмислювати, формувати уміння працювати з тестовими технологіями та діяти за інструкцією, планувати свою діяльність, аналізувати i робити висновки;

виховувати інформаційну культуру студентів, уважність, колективність, організованість, індивідуальність, наполегливість, зацікавленість.

Формування ключових компетентностей:

  • уміння вчитися впродовж життя;

  • спілкування державною мовою;

  • соціальна та громадянська компетентності;

  • інформаційно-цифрова компетентність.

Тип заняття: комбіноване.

Дидактичні засоби навчання: Інтернет платформа Google Meet, комп’ютери, гаджети, підручники, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал.

Програмне забезпечення: Google Chrome, офісна програма Power Point, інтернет-майданчик для інтелектуального малювання AutoDraw, віртуальна дошка ru.padlet.com.

Література:

  1. Інформатика (рівень стандарту): підруч. для 10 (11) кл. заклів загальної середньої освіти / Н. В. Морзе, О. В. Барна. – К.: УОВЦ «Оріон», 2018. – 240 с.: іл..

  2. Інформатика (рівень стандарту): підруч. для 10-го (11-го) кл. закл. заг. серед. освіти / Й. Я. Ривкінд [та ін.]. – Київ: Генеза, 2018. – 144 с.: іл..

  3. Ривкінд Й. Я. та ін. Інформатика, 10 клас. Рівень стандарту – К.: Генеза, 2011. – 322 с.

  4. Ривкінд Й. Я. та ін. Інформатика, 11 клас. Рівень стандарту – К.: Генеза, 2011. – 302 с.

Структура заняття

І. Організаційний етап

  1. Привітання

  2. Перевірка готовності до онлайн заняття

  3. Перевірка наявності присутніх

  4. Перевірка домашнього завдання

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Формулювання теми, мети та завдань заняття

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда

  1. Чи чули ви такі терміни — «штучний інтелект», «робот», «розумний дім»? Як ви розумієте їх зміст?

  2. Як ви думаєте що таке штучний інтелект?

  3. Наведіть приклади використання роботів у сучасному суспільстві.

  4. Скільки пристроїв підключено до Інтернету у вас удома? Поясніть, навіщо це зроблено.

  1. Вивчення нового матеріалу

План заняття

  1. Поняття про штучний інтелект

  2. Інтернет речі

  3. Smart - технології

Робота над навчальним матеріалом, розповідь викладача.

  1. Усвідомлення набутих знань й формування вмінь та навичок в практичній діяльності

Робота за комп’ютером

Увага! Під час роботи з комп’ютером дотримуйтеся вимог безпеки життєдіяльності та санітарно-гігієнічних норм.

Практичне завдання

  1. Відкрийте інтернет-майданчик для інтелектуального малювання AutoDraw http://www.autodraw.com

  2. Намалюйте розумний пристрій.

  3. Розмістіть зображення на віртуальній дошці за адресою https://ru.padlet.com/larisakasalap/c3jz8nxim8ud

  1. Закріплення вивченого матеріалу

Проходження онлайн тестування на платформі classtime.

  1. Підсумок заняття, рефлексія

  1. Домашнє завдання

  1. Опрацювати теоретичний матеріал за підручником [2]: § 1.5 – 1.6 с. 23 – 35, впр. 1 – 9, 1 – 2.

  2. Підготуйте презентації про використання штучного інтелекту в різних сферах діяльності людини.

  3. Знайдіть в Інтернеті інформацію про використання Smart-технологій в освіті та навчанні.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Інформатика

22.03.2021

226

0

9