Тема: ПОНЯТТЯ ПРО МОВУ. УКРАЇНСЬКА МОВА – ДЕРЖАВНА МОВА УКРАЇНИ

Опис документу:
Мета: розширити уявлення учнів про мову як найважливіший скарб українського народу, про існування різних мов; вчити спостерігати за звучанням, написанням і значенням слів у споріднених мовах; розвивати усне мовлення учнів, каліграфічні навички письма, поширювати словниковий запас учнів; виховувати ціннісне ставлення до рідної мови, бажання більше дізнаватися про неї.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: ПОНЯТТЯ ПРО МОВУ. УКРАЇНСЬКА МОВА – ДЕРЖАВНА МОВА
УКРАЇНИ

Мета: розширити уявлення учнів про мову як найважливіший скарб українського народу, про існування різних мов; вчити спостерігати за звучанням, написанням і значенням слів у споріднених мовах; розвивати усне мовлення учнів, каліграфічні навички письма, поширювати словниковий запас учнів; виховувати ціннісне ставлення до рідної мови, бажання більше дізнаватися про неї.

Обладнання: підручник, робочий зошит, мультимедійна презентація до уроку, розрізні картки.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Добрий день! Добрий день!

Я кажу усім вам ґречно!

Вас сердечно я вітаю –

Всім вам успіхів бажаю!

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

- На уроці ми будемо працювати над удосконаленням навички каліграфічного письма, поповненням словникового запасу, розвитком усного і писемного мовлення.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Каліграфічна хвилинка

У у Уу ур ук ська

Україна українська

- Пригадайте правильність написання букв та буквосполучень. Зверніть увагу на з’єднання:

У у Уу (нижнє)

Ур ук - яке?

ська - буква ь - відкрита

- А зараз запишіть слова.

- Чому слово Україна написано з великої букви?

- Зверніть увагу на наголос у слові українська.

Використовуючи слова, подані на екрані складіть речення за варіантами:

Зі словом Україна – І варіант;

зі словом українська – ІІ варіант.

ПЕРЕВІРЯЄМО

  • Які речення ви склали? (слухаю кількох дітей)

  • Пригадайте, як пишемо перше слово в реченні?

  • Які розділові знаки вживаються в кінці речення?

А тепер запишіть або почуте речення, або те, що склали самостійно.

Перевірте положення зошита та осанки під час письма.

ВИСНОВОК

Україна – наш рідний край, і для всіх українців рідною мовою є українська.

2. Підготовка до сприйняття нового матеріалу. Словниково – логічне завдання. (Робота у парах за картками)

- Візьміть картку і прочитайте слова 1 стовпчика (1 дитина - вголос);

прочитайте слова 2 стовпчика (1 дитина - вголос).

А тепер з’єднайте лінією слова 1 ст. з відповідними словами 2 стовпчика.

росіяни українська

французи англійська

українці французька

англійці російська

ПЕРЕВІРЯЄМО виконану роботу. Назвіть утворені пари слів.

ВИСНОВОК

Для росіян рідна мова російська, для французів – французька, для українців рідна мова – українська. Тож діти, кожен народ має свою мову.

ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Сьогодні ми з’ясуємо поняття рідна мова, ознайомимось із мовами, спорідненими з українською мовою. Дізнаємось про слова, що нагадують нам про історичне минуле нашого народу.

Тому сьогодні:

  1. з’ясуємо поняття «рідна мова»;

  2. ознайомимось із мовами, спорідненими з українською мовою;

  3. дізнаємось про слова, що нагадують нам про історичне минуле нашого народу.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Бесіда

- Яку мову ви використовуєте для спілкування на уроках?

  • У сім’ї?

  • З товаришами?

  • Яку іноземну мову вивчаєте у школі? Чи могли б ви весь час розмовляти іноземною мовою вдома, на уроках, на перервах? Чому? (Рідною для нас є українська мова, з нею ми зростали, навчаємося)

ВИСНОВОК

Кожна країна має свою рідну мову. Для нас, українців, рідна мова – українська.

Народне прислів’я говорить: Скільки зірок на небі – стільки різних слів.

А розкриє зміст цього прислів’я вправа 187.

Відкрийте підручники на сторінці 70. Знайдіть вправу 187.

2. Мовна гра «Продовж речення»

Прочитаємо речення. (Вголос, ланцюжком).

У світі живе багато … …. (різних народів)

Близькими до української мови є … і … мови. (російська і білоруська)

Увага на екран.

Завдання: спишіть речення, записані на екрані.

ВИСНОВОК

  • Чому мови білоруська, російська, українська – близькі, споріднені? (Слова можна зрозуміти, звучать майже однаково, багато чого спільного)

VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ

1. Спостереження за звучанням, написанням і значенням слів

Вправа188

- Що цікавого дізналися?

  • Поглянемо на зображені на малюнку предмети.

- До сьогоднішнього уроку працювала група мовознавців, яка дізналася, як вони називаються в інших мовах.

Укранська Російська Білоруська

Картопля картофель бульба

Цибуля лук цыбуля

Огірок огурец огурок

Буряк свекла буряк

  • Вдячна мовознавцям за виконану роботу, які називали предмети спорідненими мовами.

  • А зараз запишіть українською мовою слова - назви овочів у тій послідовності, як вони зображені, поділіть їх для переносу і поставте знак наголосу.

  • Запам’ятайте, як пишемо словникове слово цибуля.

2. Фізкультхвилинка

Гори Карпати

Раз-два - піднімається гора,

Три, чотири - це круті гірські схили,

П'ять, шість - це орли дивний танець завели,

Сім, вісім - це смерічки похилилися до річки,

Дев'ять, десять - це вода з водоспаду витіка.

3. Колективне опрацювання.

Вправа 189.

- Прочитайте виразно текст.

  • У якій країні ми живемо?

  • Яка мова є державною мовою України?

- Виконаємо завдання за варіантами.

- Прочитайте речення, які будете записувати.

Увага І варіант: знайдіть і спишіть 1 та 2 речення. Над кожним словом поставте наголос.

ІІ варіант: знайдіть і спишіть останнє речення. Над кожним словом поставте наголос.

ПЕРЕВІРЯЄМО. Читають.

Знайдіть у своїх реченнях і назвіть слова, у яких звуків більше, ніж букв.

(Україна. України)

Чому? ( Ї – йі )

Слово «Україна» - поділимо на склади для переносу. (1 уч.)

Слово «українська» - зробимо звуковий аналіз.

  • Гарно справились із завданням, молодці.

  1. Робота в групах.

- Пропоную дізнатися, що говорили про українську мову видатні письменники і поети.

На розрізних картках – висловлювання письменників і поетів про рідну мову. Складіть і прочитайте.

  • Яке висловлювання вийшло?

  • Хто його автор?

  • Що говорив Юрій Мушкетик зачитає 1 група

Сидір Воробкевич 2 група

Богдан Чепурко 3 група

Павло Тичина 4 група

  • Як зрозуміти вислови?

  • Прочитайте ще раз речення 3 групи з екрана. Спишіть його. (Розцвітай же, слово, і в родині, і у школі, й на заводі, і у полі.)

ВИСНОВОК

Українською мовою користуються в усіх сферах життя діяльності людей.

Візьміть до уваги!

Наша мова постійно розвивається. З появою нових предметів з’являються і нові слова. А назви тих предметів, які вже віджили або були замінені іншими - виходять з ужитку.

Наприклад, в давнину люди в полі використовували: серп, косарку, жатку, молотарку, віялку. В наш час все це замінили комбайном, адже ця машина виконує всі ці операції.

Старі слова вийшли з ужитку, їх заміняють нові.

5. Офтальмологічна пауза

  • Погляд спрямуйте вліво-вправо, управо-прямо, угору-прямо, додолу-прямо без затримки в кожному положенні. Повторіть 5 разів і 5 разів у зворотному напрямку.

  • Закрийте очі на рахунок «раз-два», відкрийте очі й подивіться на кінчик носа на рахунок «три-чотири».

  • Кругові рухи очей: до 5 кругів уліво і вправо.

6. Робота над поповненням словникового запасу

- А ще ми поповнимо свій словниковий запас новим словом, з’ясуємо його значення.

Звернемося до підручника с. 71.

Скарб – коштовності, цінні речі.

- А що є цінним для українців? (Їх мова, Батьківщина).

VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ

— Що цікавого дізналися на уроці?
— Які мови є спорідненими до української мови?
— Як потрібно ставитись до своєї мови?

Технологія «Мозковий штурм»

- Підсумовуючи урок, охарактеризуйте нашу українську мову, дібравши слова-ознаки до слова «мова»:

рідна мелодійна українська

співуча ласкава молода

давня державна

Ми з вами дібрали стільки ознак, з’ясували, що українська мова – наша рідна мова. Тож любіть і плекайте свою рідну мову!

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С.71, виконати вправу 191.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
Схожі матеріали