Тема. О.Уайльд «Хлопчик - зірка». Основний конфлікт казки. Символічний зміст назви твору. Еволюція образу головного героя.

Опис документу:
Мета : - навчати навичкам аналізу художнього твору, вчити зіставляти та виявляти особливості народних і літературних казок (спільне і відмінне); визначати головну думку прочитаного, переказувати текст казки (фрагментарно);

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема. О.Уайльд «Хлопчик - зірка». Основний конфлікт казки. Символічний зміст назви твору. Еволюція образу головного героя.

Мета :

  • навчати навичкам аналізу художнього твору, вчити зіставляти та виявляти особливості народних і літературних казок (спільне і відмінне); визначати головну думку прочитаного, переказувати текст казки (фрагментарно);

  • розвивати емоційно – зображувальне мислення, вміння характеризувати персонажів, оцінювати їхні вчинки, моральні якості, допомогти осмисленню ідейного змісту казки; ставлення до краси зовнішньої та внутрішньої.

Обладнання: текст казки О.Уайльда «Хлопчик - зірка», портрет письменника, ілюстрації до твору, музичний супровід до уроку: пісні на слова В.Симоненка «Журавлина пісня», «Золотое сердце» у виконанні С.Ротару

Тип уроку: закріплення вивченого матеріалу

Хід уроку

«Чини з людьми так, як ти хотів би,

щоб чинили з тобою

(Біблія).

“Добра людина не та, котра вміє робити

добро, а та, яка не вміє робити зла”.

(В. Й. Ключевський).

І Організація класу

ІІ Мотивація навчальної діяльності

Краса… Вона відіграє в нашому житті надзвичайно важливу роль. Ми завжди захоплюємося красивими, вишуканими речами, ми обожнюємо величну красу природи, нам подобається красиве життя. І ми, люди, також хочемо бути красивими.

Слайд 1

На минулому уроці ми з вами поринули у казковий світ, створений англійським письменником Оскаром Уайльдом. На уроці і вдома під час самостійної роботи над казкою ви разом з Хлопчиком-зіркою пройшли тернистий шлях до істинної Краси.

  • Діти, як ви думаєте, чому слово «красивий», за такий малий проміжок часу, я повторювала так багато разів?(відповіді учнів)

Але ми будемо говорити не просто про красу, а про красу людини.

Запитання до учнів.

  • Яку людину ми можемо назвати красивою?

  • Чи можна вважати красивою людину, зовнішність якої прекрасна, а вчинки потворні?

Отже, людина може бути красивою зовнішньо і внутрішньо або духовно.

  • Як ви розумієте поняття «духовна краса людини»? (Така людина добра, щира, милосердна, чутлива до чужого горя…)

  • А яка краса, на вашу думку, важливіша для людини?

Тема людської краси цікавила багатьох письменників різних країн і різних епох. А особливо письменника, творчість якого ми закінчуємо вивчати (О.Уайльда). Cаме цю тему, тему людської краси він висвітлював в своїх творах, зокрема казках.

ІІІОголошення теми та мети уроку

(Вкінці уроку вам потрібно дати відповідь на питання «Чому казка має назву «Хлопчик-зірка?»)

ІV Актуалізація опорних знань

1.Рольова гра «Асоціативний кущ».

Зірка – це за словником велетенське, розжарене, самосвітне небесне тіло.

Перед вами лежать зірки.

- Напишіть на помінчиках слова - асоціації, які виникають у вас, коли ви чуєте слово «зірка». (Учні записують слова «яскрава», «сонце», «особистість», «шанс», «квітка», «бажання», «щастя»).

2. Літературна гра «Кому належать слова?»

-«Брр! – Жахлива погода! Не розумію, куди тільки уряд дивиться?» (вовк)

-«Вони безперестану терли одна одній носики, щоб зігрітися» (білочки)

-«…поскручувалися клубочками в своїх норах і не наважувалися навіть носа вистромити надвір.» (кролі)

-«Пір’я на них геть задерев’яніло від інею, проте їм до цього було зовсім байдуже…» (сови).

V Формування вмінь та навичок

  1. Прийом «Услід за автором»

​ Читання частини казки «Зимовий ліс» до появи хлопчика

Яка тема цього уривку ? (Холод. Зло.)

Доведіть, що холод – це зло (фрагментарний переказ) .

Слайд 2

​ Переказ підготовленого учня уривка «Лісоруби побачили дитину»

2.Перегляд кінофільму «Розмова жінки з чоловіком, який приніс дитину»

Знайдіть ключове речення, в якому зосереджена основна думка всього твору.

- ​ А хіба не вічний холод у тій хаті, де люди з кам’яними серцями ?

Поясніть, як ви розумієте зміст цього речення .

Як пояснити фразеологізм «кам’яне серце»?

Слайд3

2.Робота в групах

Знайдіть в казці і зачитайте портретну характеристику Хлопчика-зірки.

Учитель. Оскар Уайльд використовує порівняння…, епітети. Чому автор саме з такими квітами порівнює Хлопчика – зірку ? (Очікувана відповідь : троянда незвичайно гарна, але вона колеться, нарцис також дуже гарна квітка, але горда, любить тільки себе, ні з ким не уживається, фіалка дуже вередлива.)

3.Робота в групах

1. Що ви знаєте про квіти: троянда, нарцис, фіалка?

2.Знайти епітети.

3.Знайти порівняння.

Кожна квітка має своє символічне значення. Тому О. Уайльд невипадково використовує для портретної характеристики Хлопчика-зірки образ Нарциса. Нарцис – символ самозакоханості, себелюбства.

4. Робота в групах

Гронування

Група1Схарактеризувати головного героя , який він був на початку твору Група 2 і який вкінці.

Слайд 4

На початку Вкінці:

-самозакоханий милосердний

- жорстокий терплячий

- пихатий добрий

- грубий щирий

- невдячний самовідданий

- егоїстичний безкорисливий

Група 3Скласти сенкан з словом хлопчик-зірка

Хлопчик

Жорстокий, грубий

Ображає, знущається, глузує

Вражає своєю вродою, красою

Зірка

5.Порівняльна характеристика Добра і Зла.

Добро

Зло

Сім’я Лісоруба

Хлопчик – зірка

Узагальнення. Отже, основний конфлікт у казці відбувається між добром і злом, втіленням добра є …, а зла … .

  • Які фрагменти казки вам було боляче читати, слухати ? Про що це говорить ?

6.Творче завдання (робота в групах)

Вправа «Збери афоризм» :

1.Дати Бог краса зовнішня духовна краса здобути сама людина

(Бог дає зовнішню красу, а людина має сама здобути духовну красу)

2.Вправа «Кола Вена»

3.Вправа «Моя формула красоти людини» .

Спробуйте скласти свою формулу красивої людини

+ … + … + …. = КРАСИВА ЛЮДИНА

(Наприклад , ДУША, СЕРДЕЧНІСТЬ, НАМІРИ, ДІЇ, ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ, ЗОВНІШНІСТЬ, ЛАГІДНІСТЬ, ТАКТОВНІСТЬ тощо)

7.Вправа «Про що говорить нам цей уривок?»

Слайди 5,6,7,8

Казки О.Уайльда здебільшого мають сумний кінець. Гинуть головні герої. Але твори письменника вчать доброті й добродійності, а також непримиренності до будь-якого зла. Гадаю, казка змусила вас замислитись над тим, що таке “добре” й що таке “погано”.

Тільки від самої людини залежить, що переможе в її серці: добро чи зло. Для того, щоб стати Людиною, треба робити добро, треба виправити усі свої життєві помилки. Треба звіряти своє життя за законами Добра і Краси. І Хлопчик-зірка зумів стати Людиною. Думаю, ніхто не залишився байдужим, кожен з вас замисливсь: “Хто я є? Який я є?”.

Мабуть, казка змусила вас подумати й про те, як ви ставитеся до своїх батьків. Мама і батько – найрідніші люди. “Шануй батька й матір і добро тобі буде”, - читаємо у Біблії. А чи завжди ми виконуємо цю заповідь?!

Слайд 9

Підсумок уроку

- Діти ви бачили зоряне небо? Красиво ? Хто любить спостерігати за зоряним небом ? Чому?

- Хто бачив зорепад ? (зорепад) Коли ми бачимо зірку, яка падає, ми загадуємо бажання. Запишіть своє бажання у зошиті.

2.Робота з епіграфом

- Чому навчила вас ця казка? (Свідомо не чинити зла ніколи нікому; шанувати матір і батька; співчувати чужому горю)

3.Проблемне питання

- Чому казка має назву Хлопчик-зірка?

Гра Мікрофон

Продовжте речення

- Своїм друзям і собі я порадив би у зв’язку з прочитаною казкою….

Оцінювання

Домашнє завдання: твір – мініатюра (обрати тему на свій розсуд)

1 група «Що таке, на мій погляд, справжня краса людини?»

2 група «Чому навчила мене казка О.Уайльда «Хлопчик - зірка»?

3 група Лист Хлопчику-зірці

Додатки

Прочитати та пояснити прислів’я.

Шкода краси, де розуму немає.

Гляди не забудь: людиною будь.

Самолюб – всякому не люб.

Як ми вам, так ми вам.

Умієш помилятися, умій і поправлятися.

Літературний диктант «Закінчіть речення»

1.​ Мати шукала Хлопчика – зірку 10 років і перетворилася на …старчиху

2.​ Хлопчик – зірка «гадав, що його матір’ю була …» Зірка

3.​ Хлопчик перетворився на жабу – ропуху та змію і гадав , що це йому кара за його … гріх

4.​ Хлопчик пішов шукати свою матір , щоб виблагати в неї …пробачення

5.​ Хлопчик – зірка звертався до Крота, Коноплянки, Білочки, чи не бачили вони його матір. Звірі йому … відмовили у допомозі

6.​ Хлопчик 3 роки блукав по світу і ніде не зустрів ні…, ні …,ні…любові, доброзичливості, милосердя

7.​ Тричі допомагало хлопчику … Зайченя

8.​ Хлопчик три рази віддавав прокаженому… монетки

9.​ Коли хлопчик глянув у щит, то в своїх очах побачив щось … (нове)

10.​ Я доти не матиму спокою, доки не знайду матір і не випрошу в неї … пробачення

​ Інсценування (Заздалегідь підготовлені учні)

Жінка:

  • Нарешті! Я так довго чекала на тебе! Я так рада, що ти живий – здоровий ! Швидше заходь, зачиняй двері – на вулиці лютий холод.

Лісоруб:

  • Я знайшов щось у лісі і приніс тобі, щоб ти подбала про нього.

Жінка:

  • Що ж це таке ? Покажи хутчій, бо хата в нас гола, і нам стільки всього треба.

  • Ой, чоловіче добрий ! Та хіба в нас своїх дітей мало, що ти надумав принести до хати ще й підкидька ? А може воно принесе нам нещастя? Та як же нам виглядіти його ?

Лісоруб :

  • Ні, ти послухай, це ж незвичайне дитя, Дитя – зірка. Воно впало прямо з неба.

Жінка:

  • Своїм дітям он не вистачає хліба, а ти хочеш годувати ще й чуже ? А хто потурбується за нас ? Хто нас нагодує ?

Лісоруб :

  • Ну, жінко, та Бог навіть за горобців турбується і дає їм харч.

Жінка :

  • А мало їх гине взимку з голоду ! Може ,ти зачиниш двері ? Вітер завіває аж у хату, і я вже змерзла.

Лісоруб:

- ​ А хіба не вічний холод у тій хаті, де люди з кам’яними серцями ? (Жінка взяла з рук чоловіка дитину, поцілувала її, положила в ліжечко)

Знайдіть ключове речення, в якому зосереджена основна думка всього твору.

Поясніть, як ви розумієте зміст цього речення .

Як пояснити фразеологізм «кам’яне серце»?

Легенда про Нарциса.

“Якось лісом ішов юнак, красень Нарцис, син річкового бога Цефіза, приречений на те, що сягне глибокої старості лише в тому разі якщо ніколи не познайомиться з собою, тобто ніколи не побачить свого обличчя. Тоді це була звичайна річ, адже ніяких дзеркал не існувало, хіба що побачиш себе в спокійній воді.

Угледівши Нарциса, Ехо безтямно закохалась у нього й намагалася будь-що зробити так, аби він захопився нею. Але Нарцис залишався байдужим до її страждань. Тоді Ехо у відчаї звернулася до богів, благаючи змилосердитись і покарати Нарциса за його незворушність. І розчулені боги почули її молитву й покарали його.

Сталося так, що Нарцис, відчувши спрагу, зупинився край чистого, мов дзеркало, спокійного плеса. Нагнувся над водою, щоб напитися, і тут, уперше у житті, побачив своє відображення й так був зачарований, що закохався в себе. Не в змозі більше ні на хвилину відірватися від того чарівного нетривкого образу, почав марніти й хиріти від кохання.

Проте милосердні боги не дали йому загинути остаточно, перетворили на чарівну квітку, яка чудесно пахне, а голівка її так і хилиться донизу, ніби намагаючись ще й ще раз помилуватися собою...”

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.