Тема: Образи Ахілла і Гектора. Гуманістичний зміст «Іліади». Катарсис

Опис документу:
Мета: формувати уявлення про війну як катастрофу, вміння аналізувати поетичний твір, інтерес до давньої літератури; перевірити знання тексту твору «Іліада»; повторити свідчення про біографію Гомера, сутність «гомерівського питання», особливості композиції твору «Іліада»

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Образи Ахілла і Гектора. Гуманістичний зміст «Іліади». Катарсис

Мета: формувати уявлення про війну як катастрофу, вміння аналізувати поетичний твір, інтерес до давньої літератури; перевірити знання тексту твору «Іліада»; повторити свідчення про біографію Гомера, сутність «гомерівського питання», особливості композиції твору «Іліада»; розкрити поняття «катарсис»; формувати компетентність спілкування державною мовою, уміння вчитися впродовж життя, соціальну і громадянську компетентність; розвивати навики аналізувати твір такого жанру як епічна поема, вміння слухати, аналізувати, порівнювати, узагальнювати, робити умовиводи, логічно аргументувати та розвивати тему, чітко будувати свою відповідь, формулювати висновок, захищати свою думку, обґрунтовувати судження; виховувати звичку до систематичної розумової справи, уміння працювати в колективі, уміння слухати інших, комунікативну компетентність.

Форма: урок

Тип уроку: урок практичного застосування знань, навичок та вмінь

Очікувані

результати: учень усвідомлює війну як катастрофу, взаємозв’язок між ухваленим рішенням та його наслідками, підступність стратегії завойовників; наводить приклади героїзму, знає внесок Гомера в історію світової літератури, розповідає про основні факти його життя і творчість, характеризує образи поеми «Іліада», установлює їхню схожість з міфологічними образами, виявляє художні особливості поеми та віршовий розмір «гекзаметр».

Обладнання: зошит, підручник «Зарубіжна література 8 клас» Є. Волощук, мультимедійна презентація, на дошці закріплені малюнки яблуко, п’яти Ахіла, троянський кінь, Єлена Прекрасна

Хід уроку

1.Організаційний момент.

2. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя. Жоден митець не зазнав у давньому світі такої слави як Гомер. Однак попри всю славу, постать жодного античного автора не викликала стільки запальних суперечок. Щоб там не було, а Гомер лишився взірцем для поетів Античості.

3. Актуалізація опорних знань.

На минулому уроці ми знайомилися з біографією Гомера та розглянули особливості твору «Іліада». Повторимо.

  • Чому поета називають легендарним?

  • Як перекладається ім’я Гомера?

  • Які два твори залишив по собі Гомер?

  • Що таке «гомерівське питання»?

  • Що лежить в основі «Іліади»?

  • До якого жанру належить твір «Іліада»?

  • Назвіть героїв, що воювали на боці Трої?

  • Перелічить відомих греків, що брали участь у війні?

  • У чому особливість композиції твору?

  • Хто з українських авторів переклав твір?

4. Оголошення теми та епіграфу.

Отже, коли ми досконало познайомилися з автором та особливостями твору, ми можемо приступати до аналізу поеми, а точніше її фрагментів.

СЛАЙД Тема, епіграф.

  • Яка ж мета нашого уроку?

  • А яких результатів ви повинні досягти?

5. Робота над темою уроку.

СЛАЙД звучить музика

  • Чи знайома вам ця музика?

Так, дійсно, ця музика асоціюється з чорною скринею в грі «Що? Де? Коли?» І у на чорна скриня ЩИГЛИК.

В чорній скрині зберігається дещо, що саме, я маю надію, ви відповісте в кінці уроку. Ця річ пов’язана з поемою Гомера «Іліада», але вона цілком сучасна і потрібна сьогодні.

Почнемо рух за поемою. Це наблизить нас до розгадки.

СЛАЙД Почнемо із заспіву (ліричний вступ до оповіді).

Читання заспіву.

  • Про який епізод Троянської війни йдеться? (Агаменон забрав у Ахілла його полонянку Брисеїду, через це Ахілл відмовився допомагати ахейцям)

  • Як автор пояснює причину війни? (рішення богів)

  • Які міфічні персонажі згадуються в тексті? (богине – одна з 9 муз Каліопа (муза поезії), Аїд, Аполлон – син Лето та Зевса)

  • Якими епітетами і метафорами вони характеризуються?

  • Знайдіть у заспіві свідчення, що автор засуджує війну.

  • До кого звертається поет? Чому саме до цієї богині?

У заспіві ми одразу відчуваємо тему та ідею твору.

  • Яка ж тема твору? (гнів Ахілла та його наслідки)

  • Яка ідея? (засудження війни)

На цьому уроці піде мова про героїв-воїнів.

Перевіримо, настільки ви уважні читачі. Кросворд.

Слово вчителя. У страшному двобію зіштовхнулися грецькі війська та військо троянців. Війна немилосердно справляє кривавий бенкет. Невимовна жорстокість, невиправданий гнів, немилосердність, безжальність. Ніхто не знає, коли прийде його смертний час, але кожен готовий до нього.

Двобій Ахілла і Гектора це кульмінаційний момент твору.

Евристична бесіда.

  • За що Ахілл переслідує Гектора?

  • Якими змальовані герої, як Гомер характеризує героїв? Текст.

  • Порівняйте звертання один до одного. Чим різняться?

  • Чому Ахілл і Гектор тричі оббігли Трою?

  • Чому Гектор тікає від Ахілла? Чи можна назвати могутнього троянця боягузом?

  • Хто вирішує долю героїв?

  • Що змусило Ахілла вступити в бій з Гектором? Як Гектор прийняв вирок долі?

  • Чому Ахілл не погодився у разі перемоги повернути тіло Гектора троянцям?

  • Що керує ?

СЛАЙД Перегляд відео. Двобій

  • Які риси характеру виявили Ахілл і Гектор під час двобою? Якої думки один про одного?

  • Визначте найбільш напружений момент двобою?

  • Чи можна вважати перемогу Ахілла чесною?

Виразно прочитайте слова Ахілла, що були сказані ним вже після смерті Гектора.

  • Чи змінилося ставлення Ахілла до переможного супротивника?

  • Чому Ахілл вчинив наругу над тілом загиблого ворога? Ваша позиція з цього?

  • Як повели себе інші ахейці після перемоги Гектора? Текст

СЛАЙД

  • Які почуття викликала у вас пісня «Пріам у Ахілла»?

  • Чому Пріам прийшов до Ахілла? Чому так важливо для нього було забрати синове тіло?

  • Яким постає у цій сцені Пріам?

  • Чому поведінка Пріама викликала здивування у Ахілла?

  • Як ви гадаєте, що допомогло Пріаму розчулити серце Ахілла?

  • Яка роль спільного плачу Ахілла і Пріама? Кого оплакує кожен з них?

  • Чим стали сльози для Ахілла? (символ очищення)

  • Які нові риси характеру Ахілла розкриваються у цьому епізоді?

  • Яка з репродукцій картин могла б слугувати ілюстрацією до цієї пісні, зверніть увагу на кольорову гаму та постаті, поведінку? Обґрунтуйте

  • Прокоментуйте рішення Ахілла про припинення війни на деякий час.

  • Які почуття у вас викликали герої і події «Іліади»? (співчуття, несправедливість, гнів та інші)

Аристотель вважав, що завдяки цим почуттям читач проживає катарсис. Тобто очищення душі.

Читання в підручнику визначення, стор. 68

Запис у зошит.

  • Перевірка домашнього завдання. Звернімося до художніх засобів поеми. Які епітети використовує поет? Яка їхня роль? (крім того, що підкреслює характеристику, ще й відношення)

6. Підсумок уроку.

СЛАЙД Розташуйте цифри на картинках у хронологічному порядку. ЩИГЛИК перевірка 3 7 6 1 5 4 8 2

  • Поема закінчується сценою поховань Гектора, а чим Троянська війна?

  • На дошці ви бачите символи. Подумайте, чому саме ці символи я узяла? (це зашифровані фразеологізми, які з античності дійшли до наших часів)

  • Повернімося до епіграфу. Як розумієте слова? До кого з героїв їх можна примінити?

  • Що принесла десятирічна війна людям?

  • ЩИГЛИК Прокоментуйте вислови про війну.

Слово вчителя. Зображуючи Троянську війну, Гомер, згідно з правилами давньої епічної поезії, не виказує симпатій жодній зі сторін. Він оспівує відвагу та мужність як грецьких, так і троянських воїнів. У той же час співець показує, що війна це жорстокість і насильство, смерть і руйнування, горе втрат і наруга над людською гідністю. Саме у цьому гуманістичний зміст твору.

7. Рефлексія.

СЛАЙД Чорна скриня

  • Що ж за річ зберігається у чорній скрині, вона пов’язана з «Іліадою», але цілком сучасна? (це мир, якщо не зразу прозвучить відповідь, можна задати наштовхуючі питання ) ЩИГЛИК чорна скриня відкривається, і з’являється голуб символ миру.

Слово вчителя. Мир у серцях людей, мир поміж людьми і народами ось прекрасна мрія великого поета. Мабуть, тому на заключних сторінках і немає пожежі Трої, руйнування цілого світу. Мрією про мир і вірою в людину, яка здатна подолати зло в собі й навколишньому світі, закінчує Гомер безсмертну і таку актуальну «Іліаду», а наш урок.

8.Домашнє завдання.

СЛАЙД Порівняльна характеристика Ахілла і Гектора (спільне і відмінне); індивідуальні завдання (повідомлення про давньогрецьких поетів).

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Формування навчальної мотивації в учнів. Теорія і практика»
Черниш Олена Степанівна
72 години
790 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.