Тема: Можливе майбутнє нашої цивілізації у новелі Рея Бредбері «Усмішка»

Опис документу:
Мета уроку: - проаналізувати новелу «Усмішка» (визначити ідейний зміст); з’ясувати, про що попереджає людство Рей Бредбері, які потенційно небезпечні наслідки таїть у собі розвиток цивілізації, стрімкий науково-технічний прогрес

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Можливе майбутнє нашої цивілізації у новелі Рея Бредбері «Усмішка»

Мета уроку: - проаналізувати новелу «Усмішка» (визначити ідейний зміст); з’ясувати, про що попереджає людство Рей Бредбері, які потенційно небезпечні наслідки таїть у собі розвиток цивілізації, стрімкий науково-технічний прогрес; засвоїти нові теоретичні поняття; повторити відомості з теорії літератури, відомості про Рея Бредбері;

- розвивати навички роботи з текстом літературного твору, ідейно-художнього аналізу;

- формувати моральні компетентності учнів.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: комп’ютер та мультимедійний проектор; презентація до уроку; тексти новели «Усмішка», картки із підсумковими запитаннями.

Краса – це жахлива річ!..

Тут Диявол із Богом змагається,

А поле битви – серця людей.

Ф. Достоєвський

Хід уроку

І. Організаційна частина. Повідомлення теми та мети уроку

(на слайді: тема, епіграф, портрети Леонардо да Вінчі та Рея Бредбері, репродукція картини «Мона Ліза»)

Вступне слово вчителя (тези):

Ключове слово в темі уроку – цивілізація (у значенні «сучасна світова культура»).

Значення епіграфу: в житті людини трапляються ситуації, коли вона має зробити вибір; боротьба між добром і злом відбувається в душі людини.

Мета уроку: спробуємо з’ясувати, про що попереджає нас Р. Бредбері; які потенційно небезпечні наслідки таїть у собі розвиток цивілізації, стрімкий науково-технічний прогрес.

Леонардо да Вінчі та Рей Бредбері (ХV-ХVІ ст. та ХХ-ХХІ ст.). Їх поєднала «Мона Ліза». Обидва цікавилися наукою; їхня увага була прикута до життя людини зокрема та людства в цілому; вдивлялися в душу людини, шукаючи відповіді на пекучі питання доби. Леонардо досліджував анатомію людини, Бредбері – «анатомію» людства.

Принципи оцінювання: перша оцінка в лист оцінювання – за знання матеріалу попереднього уроку (відомості про Р. Бредбері, поняття з теорії літератури, зміст новели); друга оцінка – за роботу на уроці, відповіді на проблемні питання; підсумкова – середня арифметична.

ІІ. Перевірка знання матеріалу попереднього уроку

Тест («Так чи ні»)

1. Рей Бредбері – це англійський письменник.

2. Рей Бредбері здобув вищу освіту у престижному університеті.

3. Письменник понад усе в житті цінував сім’ю.

4. Рей Бредбері якось побував на Алясці, звідки американці запускають свої космічні кораблі.

5. Однією з художніх ознак новели є несподівана розв’язка.

6. У новелі, звичайно, зображена велика кількість подій.

7. Черга зібралась на міському майдані о шостій вечора.

8. Каву, яку продавали у черзі, запарювали з якихось ягід, зібраних за містом.

9. Події, ймовірно, відбуваються у 2061 році.

10. Полісмени, які охороняли ділянку, мали стежити, аби з черги не жбурляли каміння.

11.Люди нищили картину з дозволу влади.

12. У Тома не було брата.

Самоперевірка чи взаємоперевірка

(на слайді: правильні відповіді)

ІІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності

Бесіда

(на слайді у вигляді схеми: різновиди фантастичної літератури: фентезі та наукова фантастика )

- У 5-му класі на уроках світової літератури ви вже знайомилися з деякими творами, що належать до фантастичної літератури. Назвіть їх. (Цикл романів про Гаррі Поттера Дж. К. Ролінг та твори Джона Рональда Толкіна)

- До якого різновиду фантастичної літератури вони належать? (Фентезі).

- Що таке фентезі? (Різновид фантастичної літератури, в якій головну роль відіграє містика, магія, чаклунство і створюється чарівний світ зі своїми законами та історією).

- А до якого різновиду фантастичної літератури належить новела «Усмішка»? (Наукова фантастика).

- Що таке науково-фантастична література? (Науково-фантастична література – це художні твори, у яких автори зображують досягнення науково-технічного прогресу, намагаються в образній формі прогнозувати майбутнє, показувати прийдешню долю людства).

Отже, в науково-фантастичній літературі найчастіше зображується високий рівень розвитку науки і техніки, часто події відбуваються в майбутньому. Відомі випадки, коли письменники фантасти передбачали наукові відкриття (наприклад, Жуль Верн).

Але не завжди прогнози фантастів здійснюються. Наприклад, у 1950-му році вийшов роман Рея Бредбері «Марсіанські хроніки», події якого відбуваються у 1999-2026 роках, тобто в наш час. За цим романом, земляни вже давно мали розпочати колонізацію Марсу. Але до цього ще далеко. Виходить, що Бредбері помилився, не відгадав, не впорався із поставленим завданням спрогнозувати майбутнє? А можливо, письменник переслідував іншу мету?

Зверніть увагу на ці висловлювання відомих письменників-фантастів (на слайді):

Рей Бредбері: «Письменник-фантаст не передбачає, а попереджає».

Айзек Азімов: «Письменник не каже: ось що неминуче має статися. Він говорить інше: ось що може відбутися, якщо ми не вживатимемо заходів; так візьмемося за справу сьогодні, якщо ми хочемо уникнути небезпеки, адже завтра вже може бути пізно».

Ці висловлювання теж могли б бути епіграфами до нашого уроку.

Отже, основна мета фантаста – попередити людство, і тому питання, які письменники піднімають у своїх творах і які ми будемо вирішувати на уроці, актуальні і в наш час і стосуються кожного.

ІV. Основна частина уроку

1. Усне малювання

- Яким би ви намалювали майбутнє?

(на слайдах: міста майбутнього, футуристичні транспортні засоби, зелена планета, загальна атмосфера щастя)

Але є й інші варіанти зображення майбутнього…

(на слайдах: апокаліптичні пейзажі, кадри з фільмів-катастроф тощо)

А це вже не майбутнє, не вигадка, не фантастичний пейзаж, а наша сучасність.

(на слайді: світлини Чорнобильської зони)

2. Засвоєння понять з теорії літератури

(на слайді у вигляді схеми: різновиди футуристичної літератури: утопія та антиутопія )

Футуристична література – література, в якій у художній формі прогнозується майбутнє людства. Футуристична література, в якій майбутнє змальовується набагато кращим, ніж сучасність, отримала назву утопічної. Література, в якій майбутнє виглядає набагато гіршим, ніж сучасність, називається антиутопічною.

Отже, новела «Усмішка» належить до антиутопії.

3. Робота з текстом

(на слайді: репродукція картини «Мона Ліза»)

- Якими змальовані люди майбутнього, що стоять у черзі на площі? Яким змальовано майбутнє людства у новелі? (Люди озлоблені, грубі. У черзі стоять «звичайні» люди, але згадуються ще й «вони» – представники влади. Загальна атмосфера ненависті та руйнування. Людство зубожіло матеріально і духовно: замість високих почуттів – ненависть до минулого, до сучасного, до мистецтва, до себе. У душах людей війна ще триває).

- У новелі зображений святковий день. Які звичайно у вас виникають асоціації зі словом «свято»? Який настрій викликає це слово?

- А яка атмосфера панує на «святі», зображеному в новелі? Що це за «свято»? Які ще «свята» згадуються у творі?

- Хто бере участь у цьому «святі»? (Чоловіки, жінки і навіть діти).

- Чи має відношення до «свята» державна влада?

- Як можна схарактеризувати цю владу? (Аморальна, бездуховна, дикунська, варварська).

- Що привело Тома на свято?

- Що знали про картину Том, Грігсбі та інший чоловік з черги?

- Як Грігсбі пояснює Тому, чому всі повинні плювати на картину?

- У чому Грігсбі бачить перешкоду на шляху до щасливого життя?

- Що він звинувачує? (Цивілізацію).

- У чому незгодний з ним чоловік з черги? (Він вважає, що в цивілізації було і «дещо добре». І, можливо, колись з’явиться «якийсь головатий і підлатає цивілізацію»).

Згадаймо Прометея, який повстав проти Зевса заради удосконалення людського життя. Ми говорили, що «вогонь» Прометея – це вогонь цивілізації.

- Чи може Зевс мав рацію, покаравши Прометея за те, що той познайомив людей з благами цивілізації? Як так сталося, що досягнення цивілізації обернулися проти людини?

- Чи винні машини, типографії, картини, що люди знищують одне одного?

4. Складання таблиці «Плюси та мінуси цивілізації» («мозковий штурм»)

(на слайді: таблиця)

«Плюси»: продуктивне виробництво, забезпечення потреб людства, комфортне життя, економія часу, ефективна медицина тощо.

«Мінуси»: екологічні проблеми, створення зброї масового знищення, ненатуральні, небезпечні продукти харчування, занепад духовності, моралі тощо.

- Але, не дивлячись на наявність цих «мінусів», чи готові ми відмовитися від благ цивілізації?

Звісно, є люди, які свідомо відмовляються від них, але таких, швидше за все, небагато.

5. Робота з текстом (продовження)

- Чому люди у новелі «Усмішка» так ненавидять цивілізацію? Чому нищать витвори мистецтва? (Мистецтво асоціюється у них з Минулим, яке призвело до війни та екологічної катастрофи).

До речі, нищення витворів мистецтва – не вигадка автора. Можна згадати хоча б спалення книг у нацистській Німеччині.

- Як поводять себе люди, наближаючись до шедевру?

- Який момент є кульмінацією новели? (Том перед картиною).

- Що відчуває Том, споглядаючи картину?

- Чому Том не міг плюнути? («Вона гарна…»)

- Чим можна пояснити вчинок Тома? Чи доречні тут слова «сила мистецтва»?

- Доведіть, що в душі Тома тривала боротьба добра і зла.

- Яким був результат цієї боротьби? (Варварське бажання перемогла краса).

Отже, кульмінацією новели є ситуація вибору, в якій опинився Том.

- В яких ще творах герої опинялися в ситуації вибору? («Пригоди Тома Сойєра» Марка Твена, оповідання «Любов до життя» Джека Лондона).

Звернемося до епіграфу нашого уроку, адже, говорячи про боротьбу Бога і Диявола в серцях людей, Федір Достоєвський і мав на увазі саме вибір, який мусить робити людина.

V. Закріплення матеріалу, підбиття підсумків

1. Бесіда

- Чи могли б ви вчинити так, як люди на площі?

Напевне, у всіх класах усіх шкіл діти дадуть таку ж відповідь. А що ми бачимо в реальності: зламані лави, обмальовані стіни та паркани, пошкоджені пам’ятники…

(на слайді: приклади вандалізму)

Словникова робота:

Вандалізм – зловмисне руйнування або пошкодження культурно-історичних пам’ятників, інших матеріальних і культурних цінностей, приватного або суспільного майна.

Вандали – древні німецькі племена, відомі своїми нападами на Рим і його провінції і величезними руйнуваннями, які заподіювали.

Вандалізм – агресивна, аморальна поведінка, відхилення в психіці. За вандалізм законодавством передбачена кримінальна відповідальність.

- Чи засуджуєте ви подібні розваги? А в реальності? Чи треба зупиняти друзів, знайомих, якщо вони збираються скоїти акт вандалізму?

2. Слово вчителя («Мона Ліза» і сучасність)

(на слайді: порожнє місце на стіні у Луврі після викрадення картини та «Мона Ліза» у наш час за куленепробивним склом)

Вам вже відомо про викрадення картини у 1911 році і про акти вандалізму, які скоїли відвідувачі Лувру 1956 року (один облив частину картини кислотою, а інший кинув камінь, пошкодивши фарбу біля ліктя Джоконди). Після цього картину захистили куленепробивним склом.

Як же почуває себе «Мона Ліза» у нашому ХХІ столітті? Стан картини, яка чутлива до температури та кліматичних коливань, викликає занепокоєння. Але експерти дбають про шедевр, намагаючись зберегти його для майбутніх поколінь.

3. Вирішення підсумкових питань (робота в парах)

(на слайді: питання)

1) Про що Рей Бредбері попереджає людство?

2) Як ви розумієте такі слова Рея Бредбері: «Фантастика про майбутнє допомагає жити в сучасному, так як майбутнє народжується із сучасного»?

3) Чи згодні ви з тим, що суспільство, зображене Бредбері, не тільки нищить твори мистецтва та матеріальні цінності, але й руйнує душі людей? Аргументуйте свою думку.

4) Чи можна запобігти катастрофі, що зображена в новелі «Усмішка»? Яким чином?

5) Чи можна вважати Тома людиною, яка «підлатає» цивілізацію, врятує світ? Аргументуйте свою думку.

Відповіді учнів

4. Заключне слово вчителя (висновки)

Ідейний зміст твору (на основі відповідей на підсумкові питання):

- за стрімким розвитком науки і техніки криється небезпека дегуманізації людства, початку нової світової війни, екологічної катастрофи;

- «про майбутнє треба думати вже сьогодні»;

- «ми несемо відповідальність за все, що відбувається навколо»;

- запобігти катастрофі можливо

тощо.

І все ж, не дивлячись на похмуре зображення майбутнього у своїх творах, Рей Бредбері – оптиміст.

Сподіваймося ж і ми, що здійсниться мрія Рея Бредбері про те, що люди в майбутньому не загублять Красу, що «Джоконда» зцілить своєю усмішкою не одне покоління, що в серцях людей переможе Бог, добро.

5. Виставлення та коментар оцінок

V. Домашнє завдання

1. Запитання та завдання підручника:

Ковбасенко Ю. І., Ковбасенко Л. В. Зарубіжна література: Підруч. для 6-го кл. загальноосвіт. навч. закладів. – К.: Грамота, 2006. – 296 с.: іл. [с.258].

або

Півнюк Надія. Зарубіжна література: Підручник для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл. – К.: Освіта, 2006. – 256 с. [с.206-207].

2. Підготуватися до характеристики Тома.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Селф-коучинг (самонаставництво) як технологія професійного розвитку педагога Нової української школи»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.