Тема. Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття.

Опис документу:
Мета: розширити знання учнів про життєвий та творчий шлях Т. Г. Шевченка; розвивати пам'ять, мислення, увагу, вміння робити самостійні висновки; виховувати почуття любові і поваги до світлого образу поета-мислителя Т. Г. Шевченка. Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, виставка книжок, репродукцій художніх творів.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття.

Мета: розширити знання учнів про життєвий та творчий шлях Т. Г. Шевченка; розвивати пам'ять, мислення, увагу, вміння робити самостійні висновки; виховувати почуття любові і поваги до світлого образу поета-мислителя Т. Г. Шевченка.

Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, виставка книжок, репродукцій художніх творів.

Хід уроку

І. Організація класу.

І. Мотивація навчальної діяльності

1. Мовна розминка.

Акровірш

Ти мусиш нам співця назвати,

Адже умів лише він один

Рабів німих так захищати,

А хто так оспівав, як він,

Садок вишневий коло хати?

Д. Білоус

2. Слово вчителя.

Тарас Шевченко – великий український поет, наша честь і слава.

Ще люди називають його Кобзарем. Так поет назвав

книгу всього свого життя – "Кобзар" (демонстрація книги).

Народився Тарас 9 березня 1814 році в селі Моринці на Черкащині в сім’ї кріпаків. Дуже рано хлопчик залишився сиротою. В нього рано померла мама. Мачуха, яку привів батько, перетворила рідну хату на пекло ісльози, бійки, сварки, образи і приниження.

На 12 році Тараса спіткало нове горе – раптово, простудившись у дорозі, помер батько. Хлопчик залишився круглим сиротою, був недоглянутим ібеззахисним. У нього рано з’явилися здібності до малювання. Йоговразлива душа, хороша пам'ять увібрали багато картин прекрасної української природи, народного побуту, мову, звичаї. Усе це потім

відбилося у його поезії та живописі.

Прагнучи здобути освіту, Тарас стає наймитом дяка у школі. Шукав у сусідніх селах учителя малювання. У 13 років пас ягняток. А потім стає козачком пана Енгельгарда.

Тарасик ріс дуже допитливим хлопчиком. Він дуже хотів дізнатися про світ навколо, змалку хотів пізнати все, шукав добро та красу.

Одного разу він захотів піти далеко-далеко за село, щоб побачити край світу.

А де ж знаходиться край світу? Може, за тою горою, що за селом? Тарас сам себе питає: "А що ж там за горою? Там, мабуть, залізні стовпи, що підпирають небо. Піду та подивлюся, це ж недалеко".

Довго йшов маленький Тарас до залізних стовпів, аж поки його не знайшли чумаки і не привезли додому.

Тарас Шевченко дуже любив читати, малювати і молитися. Майбутній поет з дитинства читав Псалтир (це частина Біблії). У дорослому віці шанував Євангеліє, а багато віршів із Псалтиря переклав українською мовою.

Кобзар склав для українських дітей буквар, у якому помістив також основні молитви.

В цьому році виповнюється 200 років з дня народження Т. Г. Шевченка.

3. Завдання учням.

Слухання вірша Грицька Бойка (розповідають підготовлені учні).

1-й у ч е н ь .

У старій хатині

Кріпака колись

В тихий день весінній

Хлопчик народивсь.

2-й у ч е н ь .

У тяжкій неволі

Ріс малий Тарас.

Він не вчився в школі —

Він ягнята пас.

3-й у ч е н ь .

Вмерли мама й тато ...

Сирота — в дяка.

Тут була в хлоп'яти

Грамота гірка.

4-й у ч е н ь .

В пана бусурмана

В Петербурзі дім.

Кріпаком у пана

Був Тарас у нім.

5-й у ч е н ь .

Хоче малювати

Прагне він до знань,

Та за це багато

Зазнає знущань.

За ясну свободу,

Світло майбуття —

Він віддав народу

Все своє життя.

4. Слово вчителя з елементами бесіди.

Як і заповідав поет, його поховано над Дніпром на високій Чернечій горі, яку народ називає Тарасовою. Тут часто можна почути українських народних співців і музикантів, які співають і грають на кобзі (бандурі), — це кобзарі.

Чому Шевченка називають Кобзарем?

Хто такі кобзарі?

Колись у сиву давнину, ходили по Україні старі люди (часто вони були сліпі), співали про тяжке життя, про героїчні подвиги козаків. Співаючи, вони грали на музичному інструменті — кобзі. Назва інструменту і дала назву — кобзарі.

Шевченко не грав на кобзі, не співав пісень на дорогах України. Але коли читаєш його твори, то ніби чуєш ніжну, сумну пісню про тяжке життя народу.

Свою першу збірку творів (1840 р.) поет назвав «Кобзар». Входило до неї тоді 8 поезій.

II. Сприйняття і засвоєння матеріалу

Читання, слухання творів Т.Г. Шевченка.

1. Виставка книг. Бесіда.

Знайдіть «Кобзар» на книжковій виставці.

У кого вдома є «Кобзар»?

Зверніть увагу на збірки «Кобзар», видані в різні роки.

2. Вправи з читання.

Читання учнями творів Т. Г. Шевченка «Зоре моя вечірняя», «Зацвіла в долині червона калина», «Тече вода із-під явора».

3. Робота з текстом.

1) Читання оповідання «Тарасів сон» Василя Ковалюка

2) Читання оповідання вчителем. Бесіда.

Про що думав Тарас того вечора?

Куди він побіг, щоб заховатися від мачухи?

Хто йому приснився?

Що сказала синочкові мати уві сні?

Про що він просив померлу маму?

3) Читання оповідання учнями (парами).

4) Самостійне читання учнями вірша «І досі сниться». Бесіда.

Хто автор цього вірша?

Про кого пише поет?

Чим подібні оповідання і вірш?

4. Колективна робота.

1) Пісні та вірші поета.

У ч и т е л ь . Багато віршів Тараса Шевченкапокладено на музику. Які ви знаєте пісні на вірші Т.Г. Шевченка?

Слухання запису пісні «Реве та стогне Дніпр широкий».

У ч и т е л ь . Хто з вас знає і може заспівати пісню «Зацвіла в долині червона калина»?

2) Шевченко — художник. Бесіда.

Тарас Григорович Шевченко був не тільки поетом, він був ще й талановитим художником. Його роботи різноманітні за жанром: автопортрети, портрети, пейзажі.

Розгляд репродукцій його картин. Розгляд та обговорення репродукції картини Шевченка «Автопортрет» (1840 р.).

Хто впізнав людину, яка дивиться на нас із глибини часу?

Що означає слово «автопортрет»?

Яким ви бачите поета?

Що виражають очі? А високе чоло?

Про що думає поет?

Думи мої, думи мої

Лихо мені з вами!

Нащо стали на папері

Сумними рядками...

3) Пам'ять про поета вічна.

У ч и т е л ь . Пам'ятає народ свого Кобзаря, вшановує його пам'ять, іменем Шевченка названі вулиці, театри. Національний університет носить його ім'я.

На майданах міст і сіл споруджено пам'ятники поету. До своїх нащадків, до нас з вами поет звертає свої слова:

«І мене в сім'ї великій,

В сім'ї вольній, новій

Не забудьте пом'янути

Незлим, тихим словом».

5. Вправи з читання.

Читання віршів «Поклін тобі, Тарасе», «Над Кобзарем».

Матеріал до уроку

ТАРАСІВ СОН
Був пізній вечір. У Шевченковій хаті діти лягли спати. Усі вже спали, лише Тарасик не міг заснути. Він думав про те, як завтра піде до сестри Катерини. Вона вже одружилася і поїхала з чоловіком жити в друге село. Тарасик нудьгував за своєю нянею. Тим паче йому бракувало її тепер, коли не стало дорогої матусі, а до хати прийшла сварлива мачуха. Тарасик побіг і заховався у бур'яні.
Несподівано він побачив під яблунею матінку. Вона була така гарна, молода, одягнена в усе біле. Мати підійшла до нього, взяла за руку й повела хлопчика до церкви. То була та сама церква, до якої Тарас ходив щонеділі. Там так любив він приглядатися до святих ікон. Але тепер церква була чомусь іншою. Вона вся блищала, а ікони виглядали світлішими та виразнішими.
Тарасик став навколішки перед престолом та й почав гаряче молитися. Почував себе таким щасливим! Матуся була біля нього. Потім він устав і пішов за матір\'ю. Вони вийшли з церкви і попрямували в Тарасів садок. Там сіли під тією самою яблунею, де вона з'явилася. Мати взяла хлопчика на руки. Йому було так добре! Вона щось ніжно говорила йому, а потім закінчила:
— Будь сильний, синку, не піддавайся лихові!
Тарасик хотів щось відповісти, але враз відчув, що матері вже немає.
Тарасик здригнувся, розкрив оченята і побачив перед собою не розквітлу яблуню, а вікно. Він хотів ще трохи помилуватися своїм чудовим сном, але мачуха вже будила його і кричала:
—    Уставай, ти, ледарю! Як довго будеш висиплятись?! Пора на леваду!
Тарас швидко встав, натягнув штанці й зітхнув. Потім вибіг у садок до розквітлої яблуні...
—    Мамо, мамочко, хоча б уві сні приходь до мене, і то я буду щасливим.
Василь Ковалюк

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Креативний менеджмент в умовах змін (на прикладі управління закладами позашкільної освіти)»
Просіна Ольга Володимирівна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.