• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Зарубіжна література
  • Тема: Майстер японської новели — Р. Акутагава. Утілення ідеї про моральну справедливість у новелі «Павутинка». Філософський зміст твору. Підтекст. Художні образи новели.

Тема: Майстер японської новели — Р. Акутагава. Утілення ідеї про моральну справедливість у новелі «Павутинка». Філософський зміст твору. Підтекст. Художні образи новели.

Опис документу:
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю Р. Акутагави, розширити знання про притчу та новелу як літературні жанри; розвивати навички виразного читання прозових творів та їх коментування, визначення прихованого повчального змісту; розкрити філософський зміст притчі; розвивати мовлення, вміння доводити свою точку зору; виховувати гуманістичне світобачення, доброту, розуміння основних моральних цінностей.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Майстер японської новели — Р. Акутагава. Утілення ідеї про моральну справедливість у новелі «Павутинка». Філософський зміст твору. Підтекст. Художні образи новели.

Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю Р. Акутагави, розширити знання про притчу та новелу як літературні жанри; розвивати навички виразного читання прозових творів та їх коментування, визначення прихованого повчального змісту; розкрити філософський зміст притчі; розвивати мовлення, вміння доводити свою точку зору; виховувати гуманістичне світобачення, доброту, розуміння основних моральних цінностей.

Обладнання: підручник, текст новели, мультимедійна презентація, яка крім схем, зображень має відеофрагменти.

Тип уроку: урок читання з передбаченням.

1-й урок

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

  2. Мотивація учбової діяльності.

Уроки літератури дають великі можливості подорожувати, звичайно це віртуальні подорожі, але вони все ж збагачують і розвивають нас.

СЛАЙД На слайді зображення символів японської культури.

  • Чи здогадалися ви, в якій країні опинимся ми сьогодні?

  • Які символи цієї країни ви побачили?

Так, це Японія. Хочу почати урок з вірша, присвяченого маленькому куточку Японії у нас в Україні, в Києві парку Кіота.

Парк Кіото – Японія в Києві…

Сад каміння і сакури цвіт.

Відчуваю у кожному вияві

Екзотичного краю привіт.

У тіні символічної пагоди

Чую галас дзвінкий дітвори.

О, як хочеться миру і злагоди

Біля копії Фудзі-гори.

Тут не можу не вірити в диво:

Може, просто за мо́їм плечем

В кімоно пройде гейша красива,

Самурай прокрадеться з мечем.

Тут собою сама медитація

Заспокоює серце моє.

І не можу я не закохатися

У країну, де сонце встає.

  1. Актуалізація опорних знань.

На уроках літератури нас цікавить перш за все мистецтво слова. В минулому році ви вже познайомилися з японською літературою, це для вас було відкриття. Ми читали, вчили напам’ять японські вірші: танка и хокку. СЛАЙД

  • У чому незвичність японської поезії?

Сьогодні ми продовжимо знайомство з літературою країни вранішнього сонця.

СЛАЙД тема, епіграф.

  • Як ви гадаєте, які ж цілі сьогодні перед нами стоять, чим ми будемо на уроці займатися?

  1. Робота над темою уроку.

Так, вірно, ми сьогодні познайомимося з біографією Акутагави, прочитаємо новелу «Павутинка» і спробуємо ще раз з’ясувати, в у чому ж сенс людського буття і чому так важко робити вибір, коли стоїш на порозі випробування.

Почнемо знайомство з автором.

  • Що ви можете сказати про автора, дивлячись на його портрет?

Зараз з’ясуємо, чи справдилися ваші враження про автора.

СЛАЙД

Акутагава Рюноске — один з найталановитіших майстрів японської прози. Це неперевершений новеліст, який жив у двох цивілізаціях: у традиційній японській та європейській, яка увійшла в Японію після відкриття країни у 1868 році. Це був нелегкий час, коли Японія в один міг перескочила зі східного феодалізму в буржуазний Захід. Це, безперечно, не могло не відбитися на літературі. Це був період постійних пошуків. Автори шукали нові форми, новий зміст, нові засоби пізнання. Саме в цей складний для японської літератури час явився Акутагава.

Слухаючи біографію, запишіть 3 найцікавіших факти про письменника.

СЛАЙД

Рюноске Акутагава народився в Токіо на ранок 1 березня1892 року, за старовинним вимірюванням це була година Дракона, день Дракона, місяць Дракона і тому його назвали Рюноске, перший ієрогліф імені «рю» означає «дракон».

Після закінчення токійської школи серед найкращих в 1910 році вступає до коледжу на літературне відділення: вивчати англійську літературу. У 1913 році приступає до навчання на англійському відділенні філологічного факультету Токійського імператорського університету. СЛАЙД

Ще в школі Акутагава пробував писати власні твори, навіть з однокласниками видавав власний журнал. А в університеті вже публікує свої оповідання «Маска хеттоко», «Ворота Расемон», «Ніс».

Акутагава був прекрасним знавцем європейської літератури, особливо російської. Він цитував Пушкіна, Толстого, Достоєвського, Тургенєва, Гоголя, Чехова.

Після університету Акутагава працює викладачем англійської, потім — в газеті. Але література була його покликанням. СЛАЙД

До літератури У Акутагави було особливе відношення: він вважав її навіть важливіше власного життя. Весь свій час, всю свою енергію, все своє життя він віддав літературі. Акутагава безперервно працював. Він не брав участі у суспільному житті, ні з ким не боровся, навіть сім’ї своїй приділяв мало уваги, практично не помітив великого землетрусу, який спустошив у 1923 році п’ять префектур Японії. Тому не дивно, що він дуже швидко став відомим письменником в Японії. СЛАЙД

Він став першим в японській літературі. Рюноске створив біля 100 творів різних за жанром. Новели, оповідання, п’єси, вірші. Твори фантастичні, реалістичні, історичні і сучасні. Його збірки миттєво розкупалися. Сюжети у творах митця нерідко побудовані на подіях минулого, оскільки письменник вважав, що «душа людини в давнину й душа сучасної людини мають багато спільного». Тому не випадковим є інтерес митця до історії Японії, її культури та релігії. Талант Акутагави здавався невичерпним. З годом така відданість позначилася на його психічному здоров’ї, але Акутагава вважав, «що потрібно жити насичено, щоб померти без жалю». Він помер надто рано й несподівано для всіх у віці 35 років. СЛАЙД

В 1935 році друг Рюноске, видавець і письменник, Кікуті Кан заснував літературну премію ім. Рюноске Акутагави. Премію отримують молоді письменники по сьогодення. За кількістю перекладів мовами світу серед японських письменників Акутагава займає одне з перших місць.

Перевірка записів цікавих фактів.

Призначення літератури — допомогти осмислити моральний вибір людини. Письменник Акутагава звертався до теми вибору, намагаючись знайти шлях добра, практично в усіх своїх творах. СЛАЙД

Тему протистояння добра і зла ми можемо чітко розгледіти в новелі-притчі «Павутинка». Як казав сам письменник, цей твір було написано для дітей з метою розвитку їхньої моралі.

  • Пригадайте, що таке «новела», «притча»?

Після ознайомлення з твором ми спробуємо доказати, що цей твір відноситься саме до жанру новела-притча.

Першим твором Р. Акутагави, який з’явився українською мовою в 1969 році, було оповідання «Мандарини» в перекладі Івана Дзюби. Цьому видатному перекладачеві належить найбільше перекладів творів митця. Він же переклав новелу «Павутинка» в 1970 році, з якою ми зараз почнемо знайомство.

На читання цього твору уходить 4 хвилини, але ми будемо не просто читати, а будемо читати по фрагментах і передбачати подальші події.

Читання І частини до слів «зробив добро один раз».

Поговоримо за змістом прочитаного.

Хто такий Будда? Що про нього знаєте ви? СЛАЙД

А ось як про Будду говориться у вашому підручнику. ЩИГЛИК

СЛАЙД Отже, Будда прогулювався в раю берегом озера, де росли лотоси. Лотос в японській культурі має символічне значення. Ця квітка нагадує про те, що в якому б середовищі не народилася людина і де б не перебувала, вона здатна досягти високого ідеалу. Адже лотос починає зростання на дні озера в бруді і воді. Він повільно росте вгору, а коли виходить на поверхню озера, перетворюється на чудову квітку. ЩИГЛИК

Символічне значення лотоса — це перемога краси і чистоти над брудом життя. Та чи кожен може здобути цю перемогу?

  • Що знаходилося під озером, на дні?

Зробимо асоціативне гроно «пекло» ЩИГЛИК

В такому страшному місці томилися душі тих, хто був грішником.

  • Чому вони там знаходяться? Чи здатні вони змінитися?

За що Кандата опинився в пеклі? СЛАЙД

Як ви вже здогадалися, Кандата — головний герой. Почнемо складати характеристику Кандати.

  • Чому саме Кандата привернув увагу Будди?

Отже, Кандата зробив одне добре діло, передбачте, що доброго він міг зробити, враховуючи назву твору.

Читання до слів «при нагоді допомогти вибратися з пекла».

  • Як Будда вирішив врятувати злодія, на вашу думку?

Читання І розділу до кінця.

  • Кидаючи, павутинку, на що сподівався Будда? Як міг використати іі Кандата?

Кандата опинився за всі свої злочини у пеклі, де терпить дуже великі страждання, саме в таких умовах людина повинна захотіти змінитися, але шанс є не в кожного. Кандаті такий шанс дає Будда за єдине, скоєне ним добре діло, Будда кидає злочинцю павутинку. Добро повернулося добром, але чи скористається Кандата цим шансом?

Читання ІІ частини до слів «можна навіть з пекла вибратися»

Перегляд фрагменту мультфільму і читання далі до слів «та нараз він схаменувся».

  • Що, по-вашому, відбудеться далі?

Перегляд фрагменту мульфільму.

Доповнюємо характеристику Кандати.

  • Чи скористався Кандата шансом на порятунок?

  • Чому так вчинив на порозі вибору?

Перевірка характеристики образу Кандати.

Читання ІІІ частини

  • Чому обличчя Будди посмутніло?

  • На початку уроку ми дізналися, що Будда асоціюється з Мудрістю і Справедливістю. В чому проявилися Мудрість і Справедливість Будди?

За скоєний злочин завжди слід покарання, шанс на порятунок душі може бути заслужений добрим вчинком, якщо людина, яка вчинила злочин, не розкаялася, не змінилася, то вона не буде прощена.

Павутинка могла б вціліти, якби була укріплена добром, але зло торкнулося неї, і вона одразу рветься.

  1. Підведення підсумків.

Рефлексія методом «Валіза, м’ясорубка, кошик» СЛАЙД

  1. Домашнє завдання. ЩИГЛИК Розкрийте символічний зміст образів: лотос, ріка, Шпиляста гора, Криваве озеро, павутинка.

2-й урок.

Хід уроку.

  1. Організаційний момент.

  2. Мотивація учбової діяльності.

Ми продовжуємо працювати над новелою японського прозаїка Акутагави «Павутинка». На слайді ви бачите тему уроку і декілька відгуків про творчість письменника. Оберіть один, який, на ваш погляд, відповідає і вашим враженням від творчості Акутагави.

  1. Актуалізація опорних знань.

  • Що ви дізналися про життя і творчість Акутагави?

Відеовікторина на перевірку змісту твору.

  1. Робота над темою уроку.

Новела має три частини. Дайте назву кожній частині.

Які риси японської національної культури знайшли відтворення в новелі? СЛАЙД

Перевірка домашнього завдання.

  • Який символічний зміст мають деякі образи?

  • Які важливі питання порушуються в новелі «Павутинка»?

На минулому уроці ми говорили, що тема цього твору — протистояння добра і зла. ЩИГЛИК

  • А в чому ж ідея?

Побачити людину істинну, справжню можна тільки тоді, коли на її долю випадає якесь випробування. І тільки в такі ситуації можна побачити людське добро. ЩИГЛИК

  • Які вади людей засуджуються у творі?

Як і кожний твір, цей теж має свою композицію. Спробуйте побудувати композицію. СЛАЙД

  • Який же момент можна вважати кульмінаційним? Чому?

Робота з малюнками. ЩИГЛИК

  • Розташуйте малюнки за їх композиційною приналежністю.

  • Спробуйте доказати, що це новела.

  • Чому має такий різновид притча?

  • До яких роздумів вас спонукав цей твір?

  • Як ви гадаєте, чи можемо ми віднести цю новелу до філософської? У чому її філософський зміст?

Йдеться про сенс людського буття. Всі новели автора сприймаються як повчальні, як ті, що засуджують зло, а звеличують добро.

Давайте переконаємся, чи вірний ми зробили висновок.

Робота з підручником.

  1. Підведення підсумків.

Акрослово «павутинка»

  1. Домашнє завдання.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Методична діяльність в умовах децентралізації освіти в Україні»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.