Тема: Літературні жанри і стилі. Перехідні явища в літературі.

Опис документу:
Мета: познайомити з поняттям «жанр» та його зв’язком з родовим розподілом літератури та поняттям «стиль»; навчити бачити різницю між жанрами, які належать до різних родів літератури та різницю між стилями загальними та індивідуальними; працювати над на-вичками у визначенні жанрових ознак творів; перевірити знання літератури за минулі роки; прищеплювати зацікавленість до вивчення літератури.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Літературні жанри і стилі. Перехідні явища в літературі.

Мета: познайомити з поняттям «жанр» та його зв’язком з родовим розподілом літератури та поняттям «стиль»; навчити бачити різницю між жанрами, які належать до різних родів літератури та різницю між стилями загальними та індивідуальними; працювати над навичками у визначенні жанрових ознак творів; перевірити знання літератури за минулі роки; прищеплювати зацікавленість до вивчення літератури.

Тип уроку: урок формування знань, вмінь та навичок.

Обладнання: підручник «Зарубіжна література 9 клас» автор Є.В. Волощук, зошит, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал.

ХІД УРОКУ

1.Організаційний момент.

2. Мотивація навчальної діяльності.

До 9 класу ви прочитали і пропустили крізь свою душу твори різних авторів, ці автори є представниками різних країн і культур. Вам знайомо багато понять теорії літератури. Сьогодні ми спробуємо, скористатися вашими вже здобутими знаннями і задати напрям до вивчення літератури в цьому році.

  • За вікном осінь. В якій формі, з точки зору твору, можна розповісти про цю пору року?

Наведу приклад, підтверджу ваші відповіді. СЛАЙДИ 1-3

3.Знайомтсво з темою уроку.

СЛАЙД Отже, сьогодні ми спробуємо зрозуміти , чому твори мають різну форму. І тема уроку – це літературні жанри та стилі. СЛАЙД Висловлювання якого автора співпадає з вашими думками або настроєм? Запишіть його в якості епіграфа до уроку.

4.Актуалізація опорних знань.

  • Давайте пригадаємо, які віршовані твори ви пам’ятаєте?

  • А які прозові твори можете назвати?

  • А чи п’єси вам відомі?

  • В минулому році ви почали вивчати літературу як процес, пригадайте, що таке літературний процес? СЛАЙД перевірка

  • На які роди поділяють літературу? ЩИГЛИК перевірка.

5. Робота над темою уроку.

Слово вчителя. Художній світ різноманітний. Твори відрізняються часом написання, тематикою, формою, авторами. А ще, на перший погляд, однакові віршовані твори або прозові все ж мають різницю, і ми не сплутаємо вірш і поему, оповідання і роман або трагедію і комедію. Така категорія, яка об’єднує певні твори називається жанром.

Читаємо початок статті у підручнику* стор. 6 і записуємо визначення жанру.

Кожному роду літератури притаманні свої жанри. СЛАЙД табличка. Деякі з них вам добре знайомі, але в цьому році ви зможете відкрити для себе і нові жанри, наприклад «роман у віршах».

Жанри можуть взаємодіяти між собою, що приводить до міжжанрових утворень. Наприклад, повість-казка, поема-казка та ін. Деякі жанри поділяються на жанрові різновиди. Так роман має такі різновиди жанру: історичний, пригодницький, філософський та ін.

Розподіліть назви вивчених творів серед літературних жанрів і родів. (у кожного таблиця, яку потрібно заповнити). СЛАЙД за щигликом з’являються твори.

Ті рядки, які залишилися вільні, заповните вдома.

Ще ми сьогодні торкнемося поняття «стиль». Це поняття багатозначне. У повсякденному життя ми вживаємо поняття «стиль одягу», «стиль поведінки» і навіть «стиль життя». Мабуть, ви помічали, що твори одного й того самого письменника схожі, що їх щось об’єднує. Тобто кожний письменник виробляє свій стиль. Так ми можемо знайти спільне у авторів певного часу, і це теж буде стиль.

Продовжуємо читати статтю підручника стор. 6. СЛАЙД визначення стилю.

Як розрізнити рід літератури, жанр і стиль? У цьому нам допоможе такий питальник -підказка. СЛАЙД

  • Пригадайте, чим відрізняється стиль епохи Середньовіччя та епохи Відродження?

І таких прикладів, коли видно різницю між загальними стилями ми можемо привести вже немало.

Слово вчителя. Літературний процес відзначається складністю й неоднозначністю. Він розвивається не поступально, а по спіралі. Деякі явища, виникнувши в один час, відроджуються в новій якості на інших етапах літератури. Літературні напрями й течії, жанри й стилі в літературному процесі можуть взаємодіяти, нашаровуватися, збагачувати одне одного, що приводить до формування нових явищ. Зародження нового на підставі існуючих традицій чи тенденцій називають перехідним явищем. Перехідність у літературному творі може виявлятися в поєднанні різних жанрових чи стильових ознак.

6.Підсумок уроку.

Фронтальна бесіда

  • Як пов’язані літературні роди і жанри?

  • За якими ознаками можна пізнати род та жанр твору. Наведіть приклад.

  • Яким літературним жанрам надаєте перевагу ви, коли обираєте твори для читання?

  • Поясніть вузьке і широке поняття «стиль»?

СЛАЙД використовуючи ЩИГЛИК

  • Подивіться на екслібриси епохи бароко, класицизму та сучасні.

  • Ви бачите різницю у виконанні, наслідування стилю?

7. Рефлексія

  • Хто з однокласників найбільш заслуговує похвали, тому що він або вона гарно пам’ятають матеріал минулих років?

8. Домашнє завдання.

ЩИГЛИК Всім: заповнити пусті рядки в таблиці; вивчити теорію в зошиті.

Підвищеного рівня: створити мотиватор , використовуючи епіграф до уроку або намалювати свій екслібрис.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Українська мова у професійній діяльності державних службовців. Публічна комунікація»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.