Зараз в ефірі:
онлайн-конференція:
«
Освіта проти насильства: методи профілактики та алгоритми реагування
»
Взяти участь Всі події

Тема. «Кайдашева сім’я». Українська ментальність, гуманістичні традиції народного побуту й моралі

Українська література

Для кого: 10 Клас

09.10.2018

4106

107

0

Перегляд
матеріалу
Отримати код

План уроку

Урок №

Тема. «Кайдашева сім’я». Українська ментальність, гуманістичні традиції народного побуту й моралі

Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художнє значення твору, його естетичну цінність та визначити прийоми, використані автором; розвивати навички характеристики персонажів, їх порівняння, з’ясування авторської позиції; поглиблювати вміння виділяти засоби комічного у творі, пояснювати їхню роль; виховувати прагнення до самопізнання та самовдосконалення, до успішної адаптації в сучасному суспільстві.

Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього; узагальнюючі таблиці «Засоби комічного».

Теорія літератури: засоби змалювання комічного.

Перебіг уроку

I. Мотивація навчальної діяльності учнів

Вступне слово викладача

ІІ . Оголошення теми й мети уроку

ІІІ . Актуалізація й у загальнення вивченого

1. Літературний диктант.

(Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал методом взаємоперевірки в парах під керівництвом викладача.)

1) Ким за родом занять був Омелько Кайдаш? (Стельмахом.)

2) Яких рис характеру Маруся Кайдашиха набралася від панів, у яких довго служила? (Пихатості й облесливості.)

3) Для чого старий Кайдаш постився по п’ятницях? (Щоб, за повір’ям, не втонути.)

4) Коли Карпо вперше підняв руку на батька? (Коли жінки посварилися за мотовило.)

5) Чим закінчилася сварка Карпа з батьками? (Відділенням хати й господарства.)

6) Чому Кайдашиха була незадоволена оглядинами в Балашів на Западинцях? (Свати були бідні, дівчина молода й користі з неї мало; ще й дуже вдарилася.)

7) Що підтримувало Мелашку в домі Кайдашів? (Любов Лавріна.)

8) Де Мелашка залишилася в Києві, коли не повернулася додому з прощі? (У проскурниці в наймах.)

9) Чому і яке нещастя трапилося зі старим Омельком Кайдашем? (Через пиятику втопився.)

10) Як покарали Мотрю за те, що виколола око свекрусі? (Відсиділа два дні в холодній в’язниці.)

11) Коли розкопали «клятий горб»? (Як Карпа обрали десяцьким.)

12) Через що Кайдаші постійно сварилися? (Через землю та худобу.)

2. Інсценовані виступи учнів.

(Учні зображують героїв повісті (бажано в костюмах).)

3. Складання таблиці.

Позитивне й негативне в ментальності українців,

засвідчене художнім словом І. Нечуя-Левицького

Позитивне

Негативне

Здатність до справжнього кохання,

ніжність, поетичність;

працелюбність, прив’язаність до землі,

до хліборобської праці;

майстровитість;

любов до дітей;

рішучість у відстоюванні своєї людської

гідності (Мелашка, почасти Мотря)

Пияцтво, забобонність;

егоїзм;

покладання в громадських

справах на тезу «якось-то

воно буде», «моя хата скраю»;

довірливість (історія із шинком);

жадібність, заздрість

4. Слово викладача

Отже, проаналізуємо засоби комічного, до яких вдається автор.

Засіб комічного

Приклад із тексту

Використання комічних ситуацій, сцен (нагадують народні анекдоти або навіть невеличкі інтермедії)

Мотря з курячими яйцями в пазусі на горищі в Кайдашихи, помилкове залицяння ченця до баби Палажки, поїздка Кайдашів на розглядини на Западинці тощо

Широке вживання комічних діалогів

Карпо і Лаврін розмовляють про дівчат і вибір майбутніх дружин; розмова Кайдашихи з малими дітьми Балашів під час оглядин тощо

Використання кумедних описів

«В хаті стало тихо, тільки борщ бризкав вряди-годи здоровими бульками, неначе старий дід гарчав, а густа каша ніби стогнала в горщику, підіймаючи затужавілий вершок угору…»

Вживання незвичайних епітетів, смішних і дотепних словосполучень та слів

«Видроока Кайдашиха», «пані економша».

Мотря тримала за пазухою «делікатний крам» — яйця; Кайдашиха вдарилася у Балашів об одвірок і зробила на очіпкові «правдиві Западинці»; «свекрушище» тощо

Застосування контрасту або невідповідності між піднесеним, героїчним характером розповіді і тими дріб’язковими, нікчемними вчинками героїв, про які йде мова; вживання різних стилів мовлення

«Не чорна хмара з синього моря наступала, то виступала Мотря з Карпом з-за своєї хати до тину. Не сиза хмара над дібровою вставала, то наближалась до тину стара видроока Кайдашиха…»; «В тебе, Лаврін,молоко на губах не обсохло, а ти брехню завдаєш преподобним жонам»; «Пом’яни,Господи, раба Божого Омелька, та ті книжки, що в церкві читають: єрмолой,бермолой, савгирю і ще тую, що телятиною обшита… Хрест на мені, хрест на спині, уся в хрестах, як овечка в реп’яхах…»

Введення автором у текст жартівливої народної пісні, причому досить грубої

Її співає Мотря на зло лихій свекрусі

Використання жартівливих народних прислів’їв,приказок, фразеологізмів

Лаврін говорить Мотрі: «Хіба ж ми просили твою курку на наше сідало? Чи шапку перед нею здіймали, чи що?»; у Мелашки,коли вона місить тісто, «дядьки з носа виглядають»; Кайдашиха запросила бабу-знахарку до хворого чоловіка, а та так загоріла на жнивах, що Маруся подумала:«Чорна, як сам чорт, ще перелякає мого чоловіка»

ІV. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Продовжіть речення.

«Твір І. Нечуя-Левицького примусив мене замислитися над …»

«Я вважаю І. Нечуя-Левицького …»

«Щоб не стати сучасними Кайдашами, треба …»

V. Домашнє завдання

Вміти характеризувати героїв, зіставляти їх образи, визначати й пояснювати роль засобів комічного. Скласти усний твір «Українська ментальність, національний характер, народна мораль та етика за повістю І. Нечуя-Левицького “Кайдашева сім’я».

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.