Тема: Е. Гемінґвей. «Старий і море». «Людина не для того створена, щоб терпіти поразки»: старий Сантьяго як втілення людської долі серед стихій

Опис документу:
Цілі: визначити художню своєрідність повісті «Старий і море»; простежити, як у повісті вирішується проблема взаємовідношення людини і природи, самотності та сенсу людського життя; удосконалювати вміння аналізувати художній твір на основі цитатного матеріалу;

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Е. Гемінґвей. «Старий і море». «Людина не для

того створена, щоб терпіти поразки»: старий Сантьяго як втілення

людської долі серед стихій

Цілі: визначити художню своєрідність повісті «Старий і море»; простежити, як у повісті вирішується проблема взаємовідношення людини і природи, самотності та сенсу людського життя; удосконалювати вміння аналізувати художній твір на основі цитатного матеріалу; сприяти формуванню та розвитку умінь творчого читання, що приводить до формування читацької самостійності; долучити до вершинних досягнень світової літератури і культури.

Обладнання: портрет Е. Гемінґвея, схема, текст повісті-притчі «Старий і море».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування вмінь та навичок.

Очікувані результати

Предметні компетентності, які формуються на уроці

Ключові компетентності, які формуються на уроці

Учень / учениця:

розуміє значення творчості Е. М. Гемінґвея у світовому літературному процесі; аналізує ідейно-тематичний зміст, сюжет, композицію, проблематику повісті-притчі «Старий і море»; обговорює філософсько-етичні проблеми, порушені у творі; висловлює власну думку щодо порушених у творах проблем; читає уривки з повісті «Старий і море» Е. М. Гемінґвея в оригіналі (за умови володіння англійською мовою), зіставляє їх з українськими перекладами; критично оцінює взаємини людини й природи, зображені в прочитаному творі.

Учень / учениця:

розширює свій лексикон завдяки новим словам і висловам, наявним у прочитаному творі; установлює причиново-наслідкові зв’язки подій та образів; оцінює взаємини героїв зі світом, природою, іншими людьми; усвідомлює роль випробувань у житті особистості; висловлює судження про цінність людського життя; усвідомлює єдність людини з природою як необхідну умову її здорового життя; робить висновки про значення прочитаного твору для духовного зростання особистості.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Бесіда:

- Пригадайте, що являє собою притча як жанр. Доведіть, що повість «Старий і море» є притчею.

Глосарій. Словник В. Даля тлумачить слово «притча» як «повчання в прикладі». Це дуже близько до тлумачення сучасного літературознавства: притча – невелике повчальне оповідання в алегоричній формі.

2. Слухання кількох творчих робіт (див. домашнє завдання попереднього уроку).

III. Постановка цілей і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя. Творчість Гемінґвея являє собою новий крок вперед у розвитку американського і світового реалістичного мистецтва. Основною темою творчості Хемінгуея протягом всього його життя залишалася тема трагічності долі пересічного американця.

Душею його романів є дія, боротьба, дерзання. Автор милується гордими, сильними, людяними героями, які вміють зберегти гідність у найважчих обставинах. Однак багато героїв Хемінгуея приречені на безпросвітну самотність, відчай.

Будучи кореспондентом, Гемінґвей багато і наполегливо працював над стилем, манерою викладу, формою своїх творів. Журналістика допомогла йому виробити основний принцип: ніколи не писати про те, чого не знаєш, він не терпів балаканини і віддавав перевагу описувати прості фізичні дії, залишаючи місце для почуттів у підтексті. Він вважав, що немає необхідності говорити про почуття, емоційних станах, досить описати дії, при яких вони виникли.

Його проза – це канва зовнішнього життя людей, буття, що вміщує велич і нікчемність почуттів, бажань і спонукань.

Висунутий Гемінґвеєм «принцип айсбергу» поєднується з так званим «боковим поглядом» – умінням побачити тисячі найдрібніших деталей, які начебто не мають безпосереднього відношення до подій, але насправді відіграють величезну роль у тексті, відтворюючи колорит часу і місця.

Справжній тріумф чекав його в 1952 році, коли він опублікував свою повість «Старий і море». Повна біблійної величі і печалі, ця книга глибоко гуманна. В її широких, узагальнених, майже символічних образах, втілена любов до людини, віра в його сили. Для письменника – це привід розповісти про гідність людини, про гіркоту і щастя переможця, який залишився з обгризеним акулами кістяком риби.

ІV. Робота над темою уроку

1. Аналітична бесіда:

  • Охарактеризуйте старого Сантьяго. До яких подій свого життя старий найчастіше повертається у спогадах? Чому він так прив'язаний до хлопчика, який йому допомагає у нелегкій праці рибака?

  • Чи вірним буде твердження, що старий Сантьяго одухотворяє природу і усвідомлює себе його частиною? Мотивуйте свою точку зору.

  • Як у підтексті повісті-притчі «Старий і море» проходить тема незламності людського духу?

  • Які слова з повісті Ернеста Гемінґвея «Старий і море» звучать як всеперемагаючий гімн людині?

  • Розкажіть про особливості стилю Е. Гемінґвея.

  • Як письменник будує діалог? Яке значення в його творах приділяється підтексту?

  • Які функції виконують деталі?

  • Чому автор навмисне відмовляється від емоційного оповідання?

2. Постановка і вирішення проблемного питання (робота в парах):

  • Ким, по-вашому, постає старий Сантьяго в кінці повісті – переможцем чи переможеним?

  • Як ви вважаєте, що наповнює оптимізмом повість-притчу «Старий і море»?

3. Виконання інтерактивної вправи «Мозковий штурм» (робота в групах):

Завдання. Російський літературознавець Н. К. Гей писав, зіставляючи повість «Старий і море» та оповідання М. Шолохова «Доля людини»: «Девізом героя Гемінґвея може бути: вистояти в безнадії. Девізом героя Шолохова – жити для подолання безнадії». Чи поділяєте ви цю думку? Аргументуйте свою точку зору.

4. «Вчимося дискутувати»: міні-дискусія.

  • Чи можна повість-притчу «Старий і море» назвати гімном людині? Чому?

5. Узагальнення вчителя. Можна стверджувати, що вперше в творчості Хемінгуея героєм стала людина-трудівник, яка бачить у своїй праці життєве покликання. Сантьяго все знає про рибну ловлю, як знав про неї все Гемінґвей, багато років проживши на Кубі і ставши визнаним чемпіоном у полюванні на велику рибу. Море виступає в повісті майже як жива істота... «Інші рибалки, молодші, говорили про море, як про простір, як про суперника, а іноді навіть як про ворога. Старий же постійно думав про море, як про жінку, яка дарує великі милості, або ж відмовляє в них, а якщо і дозволить собі необдумані або недобрі вчинки, – що поробиш, така вже її природа».

У старого Сантьяго є справжня велич – він відчуває себе рівним могутнім силам природи. «Риба,— каже він,— я тебе дуже люблю і поважаю. Але я вб'ю тебе перш, ніж настане вечір». Сантьяго настільки органічно злитий з природою, що навіть зірки здаються йому живими істотами.

Мужність старого гранично природна. Старий знає, що свою мужність і стійкість, які є неодмінною якістю людей його професії, він доводив уже тисячі раз. «Ну, так що ж? – каже він собі. – Тепер доводиться доводити це знову. Щоразу рахунок починається заново: тому, коли він що-небудь робив, то ніколи не згадував про минуле».

... І ось він переміг рибу, а разом з нею – і старість, і душевний біль. Переміг тому, що думав не про свою невдачу і не про себе, а про цю рибу, якій завдає біль, про зірки і левів, яких бачив, коли плавав юнгою на вітрильнику до берегів Африки; про своє нелегке життя. Він переміг, тому що сенс життя бачив у боротьбі, вмів переносити страждання і не втрачати надію.

Сюжетна ситуація в повісті «Старий і море» складається трагічно – Старий, по суті, терпить поразку в нерівній сутичці з акулами і втрачає свою здобич, що дісталася йому настільки дорогою ціною, але у читача не залишається ніякого відчуття безнадійності і приреченості, тональність оповіді надзвичайно оптимістична: «... людина не для того створена, щоб терпіти поразки. Людину можна знищити, але її не можна перемогти», - говорить Сантьяго, і це кредо самого автора. Моральна незламність – це, по думці автора, головна якість, яка звеличує людину, робить його гідним цього імені.

V. Підбиття підсумків уроку

1. Заключне слово вчителя. «Старий і море» – остання книга, опублікована письменником, стала його заповітом. Гемінґвей – письменник трагічного світовідчуття, його часто називали песимістом, хоча це в корені невірно. Характер його творчості можна визначити як трагічний героїзм. Він оспівує перемогу в самій поразці і всупереч їй стверджує і славить завзятість людського духу. Такими були герої письменника, таким був і сам Ернест Гемінґвей.

2. Оцінювання.

Методичний коментар. Вчитель дає загальну оцінку роботи всього класу, щоб всі могли відчути задоволення від результатів праці; оцінює окремих учнів, які брали активну участь на уроці; вказує, над чим учням необхідно попрацювати до наступного уроку.

VI. Домашнє завдання

1. Для всіх учнів.

А) Написати твір-роздум (мініатюру) на одну з тем: «Про що змушує задуматися повість-притча «Старий і море»?», «Сила чи безсилля? Гармонія чи дисгармонія в природі?» (за повістю Гемінґвея «Старий і море»).

Б) Знати зміст оповідання «Стариган із крилами».

2. Індивідуальне завдання. Підготувати усну «Візитівку митця» про життя і творчість Ґабріеля Ґарсіа Маркеса (2 – 3 учнів). За бажанням – з використанням мультимедійної презентації, створення буктрейлера, відеоролика тощо.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток ключових компетентностей педагога Нової української школи в умовах безперервної освіти»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.