Тема: Дитячий садок. Дивограй. Ігри та іграшки. Старша група

Опис документу:
Пропонується додаток для освітньо-виховної роботи з дітьми дошкільного віку, який систематизовано відповідно тем тижня "Дитячий садок. Ігри та іграшки. Казковий світ гри" для роботи з дітьми старшого дошкільного віку. В додатку пропонується: тематичний словник, пояснення значення слів, художня література, дидактичні ігри, муз.-дидактичні ігри, рухливі та спортивні ігри, сюжетно-рольові ігри, будівельно-конструктивні ігри.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Дитячий садок.

Дивогра. Ігри та іграшки.

Старша група

Найкраща іграшка

А.Костецький

- Не вгадать тобі нізащо,

Котра з іграшок – найкраща!

- Знаю! Трактор заводний!

- Зовсім ні!

-Електрична залізниця!

-Помилився.

-Ну, тоді це – пароплав!

-Не вгадав.

-Зрозуміло: це літак!

Знов не так.

Добре, відповідь я дам:

та, яку зробив ти сам.

О.Буцень

Новий м’яч

Вийшла Клава у двір з новеньким м’ячем. Одразу до неї дівчатка підбігли. - Давай пограємося, - кажуть. А Клава притиснула м’яч до себе й відповідає: «Я з ним ще сама не гралася. Я тільки спробую». І почала долонею бити м’яч об землю. Легко підстрибує м’яч. То червоний бік покаже, то синій, а то закрутиться так, що аж в очках мигтить. А дівчаткам ще дужче хочеться в м’яча погратися. - Ну давай же, - нетерпляче просять вони. - Я ще лівою рукою трішки пограюся, - відповідає їм Клава. А сама і лівою, і правою грається – нікому м’яча не дає. Постояли дівчатка та й почали розходитися.Раптом м’яч вислизнув з Клавиних рук і пострибав під паркан, у кущі. Кинулася Клава за ним – не догнала. Нахилилася до куща, а там кропива, кусюча така! Всю руку Клаві нажалила. Не може Клава м’яча дістати. -Дівчатка! – загукала вона. – Та куди ж ви? Давайте в м’яча гратися. А дівчатка їй відповідають:Сама тепер грайся!

В. Сухомлинський

Лялька під дощем

Зіна вкладалася спати. А надворі почалася гроза. Гримів грім, з-за Дніпра насувалися чорні хмари. По залізному даху зашумів дощ.Блиснула блискавка, на мить стало ясно, як удень. Зіна побачила: на подвірї стоять калюжі води, йде дощ. - Ой горе, що ж це таке? На лавці, під дощем лежить її лялька Зоя. Зіна встала з ліжка, тихо відкрила двері, побігла на подвіря. дощ миттю змочив її сорочечку. Вона побігла до лавки, взяла Зою, пригорнула її до грудей. Коли Зіна відкрила двері, мама включила світло і широко відкритими очима дивилася на порожнє ліжко. Побачивши Зіну з притуленою до дитячих грудей лялькою, мама перевела дух. Вона взяла рушник, витерла Зіну, переодягла в суху сорочечку. Давши рушник, сказала: - Витри ж і Зою… Як же ти її забула на лавці? - Ніколи більше не буде цього матусю…

Дидактичні ігри та вправи

Оціни вчинок

Мета: вчити дітей оцінювати свої вчинки та вчинки інших, висловлювати свою думку, доводити правильність свого судження; заохочувати до наслідування позитивних вчинків, відповідно до моральних норм; виховувати бережне ставлення до іграшок, правильну поведінку під час ігор.

Матеріал: картинки із зображенням ситуацій.

Хід гри. Вихователь пропонує дітям розглянути малюнки з різними ситуаціями. Діти оцінюють вчинки дітей із малюнків.

Чим можна гратися

Мета: закріплювати розуміння того, що небезпека приховується не в самих іграшках, а в невмілому користуванні; розвивати мислення, спостережливість; виховувати бережливе ставлення до іграшок.

Матеріал: картинки із зображення іграшок.

Хід гри. Діти розглядають малюнки із зображенням іграшок (зламаних і цілих). Обирають, якими іграшками можна гратися, а якими – ні, розподіляючи їх на дві групи.

Кожній іграшці своє місце

Мета: поглиблювати знання про українську народну іграшку та сучасну; розвивати допитливість, увагу; виховувати інтерес до минулого свого народу.

Матеріал: сучасні та народні іграшки.

Хід гри. Вихователь виставляє різні іграшки. Дітям потрібно розкласти окремо сучасні іграшки й народні.

Полікуємо іграшку

Мета: поглибити знання дітей про іграшки: як користуватися ними, як доглядати й зберігати; розвивати допитливість, увагу, мислення; виховувати бережне ставлення до іграшок, вміння гратися разом.

Матеріал: лялька-лікар, іграшки, «чарівна паличка», матеріал для «Іграшкової лікарні».

Хід гри. До дітей у гості приходить лікар-лялька. Діти утворюють коло. У центрі лежать різноманітні іграшки. Ведучий бере до рук «чарівну паличку» і каже: «Чарівна паличка оживила всі іграшки. Вони хочуть нам щось сказати». після цього діти цікавляться в іграшок, що їх турбує, де вони живуть та як їх зберігають, чи добре їм ведеться там ( в коробках, ящиках, шафах, на стелажі, в іграшковому куточку – за ляльок відповідає вихователь), хто та як за ними доглядає, хто і як з ними грається. Вислухавши нарікання постраждалих іграшок, ведучий пропонує зробити «Іграшкову лікарню». Разом з дітьми лялька-лікар оглядає іграшки, «лікує» (лагодить) їх.

Розклади іграшки

Мета: закріплювати вміння дітей порівнювати предмети за розміром, орієнтуватись у просторі (ліворуч, праворуч); розвивати логічне мислення; виховувати увагу, самостійність.

Матеріал: дві коробки, великий та маленький мячі, великі й маленькі кубики.

Хід гри. Вихователь пропонує зібрати мячі. Маленькі мячі скласти у коробку ліворуч від нього, а великі – праворуч у коробку. Потім діти збирають кубики. Маленькі кладуть у коробку з маленькими мячами, а великі – у коробку з великими.

Склади іграшку з геометричних фігур

Мета: закріплювати вміння дітей з наборів геометричних фігур викладати силуети іграшок; розвивати логічне мислення, пам’ять, зосередженість, уяву, виховувати самостійність.

Матеріал: набори геометричних фігур.

Хід гри. Вихователь пропонує дітям назвати свої улюблені іграшки та скласти їх з геометричних фігур.

Веселий м’яч

Мета: закріплювати вміння дітей лічити в межах 10; розвивати кмітливість, увагу, пам’ять.

Матеріал: мяч.

Хід гри. Покотись, веселий мяч,

Швидко – швидко побіжи,

В кого будеш у руках,

Від пяти почнеш лічить.

Діти лічать від заданого числа.

З чого зроблено?

Мета: поглибити уявлення дітей про різні матеріали, з яких виготовлені іграшки; розвивати допитливість, мислення; виховувати уважність.

Матеріал: іграшки, виготовлені з різних матеріалів (дерева, кулі, гуми, скла, металу, пластмаси, тканини, соломи, глини), зразки матеріалів.

Хід гри. Вихователь виставляє на столі різні іграшки і говорить, що ці предмети хочуть дізнатися, чи знають діти про їх властивості, з чого вони зроблені, хто і де їх виготовляє. За кожну правильну відповідь дається фішка, перемагає той, хто набрав найбільше фішок.

У процесі гри іграшки групуються за ознакою матеріалу. Гру можна ускладнити. Вихователь розкладає на столі різні іграшки, потім пропонує дітям відгадати загадку про одну з цих іграшок. Відгадавши, дітям слід сказати, з чого зроблена ця іграшка і відкласти її.

Склади іграшку

Мета: розвивати логічне мислення, увагу, зосередженість; вчити дітей складати з частин ціле, називати іграшку та матеріал, з якого вона виготовлена.

Матеріал: конверти з розрізаними картинками іграшок на 5-6 частин.

Хід гри. Діти отримують конверти з розрізаними картинками іграшок. Потім складають свої іграшки, описують їх, звертаючи увагу на матеріал, виготовлення, розповідають, в які ігри можна з ними грати.

Четвертий зайвий

Мета: розвивати логічне мислення, бажання працювати самостійно; виховувати увагу, зосередженість; закріплювати вміння класифікувати іграшки за спільною ознакою і знаходити зайву.

Матеріал: картки із зображенням іграшок.

Хід гри. Дітям роздають картки із зображенням іграшок і пропонують знайти зайву іграшку.

Де живуть іграшки?

Мета: закріплювати вміння дітей співвідносити предмети за формо, кольором, розміром; розвивати увагу, логічне мислення, зосередженість; виховувати самостійність.

Матеріал: вирізане з картону зображення теремка, картинки із зображенням іграшок.

Хід гри. Педагог виставляє зображення теремка з віконцями різної геометричної форми, розміру та кольору. Потрібно розселити іграшки у відповідні віконечка.

Назви одним словом

Мета: продовжувати вчити узагальнювати предмети, вживати узагальнюючі слова.

Хід гри. Дорослий називає дітям три слова, які стосуються однієї групи, а дитина повинна назвати їх одним узагальнюючим поняттям.

Ускладнення: перед тим, як назвати узагальнююче слово, дитина повинна додати нове до названих слів, щ о стосуються цієї групи.

Який, яка, яке?

Мета: вчити дітей добирати прикметники до запропонованих слів, враховуючи їх характерні особливості.

Матеріал: іграшки або зображення іграшок на картках.

Хід гри. Вихователь називає іграшку, а діти добирають до неї якомога більше прикметників, що передають її характерні особливості.

Один – багато

Мета: перевірити засвоєння числа іменників.

Хід гри. Вихователь називає один предмет, а діти промовляють слово, яким позначається багато предметів. Наприклад: лялька – ляльки.

Скажи лагідно

Мета: перевірити вміння утворювати іменники за допомогою зменшувальних суфіксів; розвивати мислення, уважність, зосередженість.

Матеріал: набір іграшок.

Хід гри. На столі багато іграшок. Діти вибирають одну з них і називають її лагідно. Наприклад: лялька – лялечка, м’яч – м’ячик.

Четвертий зайвий

Мета: перевірити засвоєння роду іменників та вміння заміняти іменники займенниками він, вона, воно; розвивати спостережливість.

Матеріал: предметні картки.

Хід гри. Вихователь показує чотири картини: лялька, пірамідка, машина, відро. Говорить, що одна іграшка тут зайва, потрібно її назвати. Якщо діти самі не здогадуються, він підказує: «Яким словом можна замінити слово відро (воно), а лялька (вона), пірамідка (вона), машина (вона)». Гра продовжується.

Подарунки для ляльок

Мета: перевірити уміння знаходити предмети, назви яких потрібні звуки.

Матеріал: ляльки Лариса, Жанна, Галя.

Хід гри. Вихователь знайомить дітей з ляльками, називає їхні імена. Діти виділяють перший звук у слові. Пригадують слова, в яких є звуки [л], [ж], [г]. Лариса – ластівка, лампа, Жанна – жаба, жук, Галя – гриб, гантеля.

Відгадай іграшку

Мета: розвивати змістову пам'ять, мислення, зв’язне мовлення.

Матеріал: іграшки.

Хід гри. Кожна дитина приносить будь-яку іграшку. Із групи обирається ведучий. На 3-5 хв він виходить із кімнати. За його відсутності вихователь із дітьми придумує якусь історію, в якій головним персонажем виступає одна з принесених іграшок.

Усі іграшки, у тому числі й ігровий персонаж, розставлені на столах чи стільчиках. Запрошується ведучий. Діти з групи по черзі розповідають йому придуману історію, не називаючи головного персонажа, а замінюючи його назву займенником «він» або «вона». Історія розповідається протягом 2-5 хв. Ведучий повинен показати іграшку, що є головним героєм розказуваної історії.

Якщо дитина відгадала, обирається інший ведучий, і гра повторюється. Якщо відповідь неправильна, діти доповнюють розповідь так, щоб допомогти ведучому новими описовими деталями, не називаючи при цьому задуману іграшку.

Варіант II

Мета: розвивати образну пам'ять, сприймання та мислення.

Хід гри. Обирається один ведучий, який виходить на 2-3 хв з кімнати. Поки він відсутній, з дітей обирається той, хто буде загадувати «загадку». Ця дитина має жестами і мімікою показати, яку іграшку вона задумала. Наприклад, задумана іграшка «зайчик». Дитина стрибає, «гризе морквину» та ін. ведучий повинен відгадати іграшку, вибрати її, взяти в руки і голосно назвати. Решта дітей хором промовлять: «Правильно!» або «Неправильно!».

Якщо відповідь вірна, то обирається інший ведучий та інша дитина, яка буде загадувати «загадку», яку відповідь неправильна, то показати «загадку» пропонується іншій дитині, і так доти, доки не буде отримана вірна відповідь.

Опиши іграшку

Мета: збагачувати словник дітей словами, що означають назву іграшок, їхні якості, властивості; розвивати у дітей зв’язне мовлення, уміння виділяти найхарактерніші ознаки іграшок.

Матеріал: іграшки, вірші та загадки пор іграшки.

Яка іграшка?

Мета: закріплювати вміння дітей визначати характерні особливості іграшки, описувати іграшку; розвивати мислення, спостережливість, уяву, естетичний смак.

Матеріал: іграшки, ілюстрації.

Збери іграшки

Мета: розвивати спостережливість, увагу, координацію рухів; виховувати самостійність.

Матеріал: іграшки з різного матеріалу (дерев’яні, тряпчані, гумові, глиняні, скляні, пластмасові).

Хід гри. Дітям пропонується зібрати іграшки з одного матеріалу до окремого кошика.

Рухливі ігри

Ми – веселі діти

Мета: удосконалювати навички ритмічної ходьби та бігу. Виховувати рішучість та орієнтування в просторі.

Хід гри. Діти шикуються в коло, тримаючись за руки. Одна дитина стає всередині кола – «ловець». Діти ходять по колу і проговорюють:

Ми – веселі дошкільнята,

Любим бігати й гуляти,

Ану, спробуй нас догнати.

Раз, два, три – лови!

На слово «Лови!» діти розбігаються по майданчику, а «ловець» ловить їх. Якщо буде зловлено двох-трьох дітей, гра закінчується. На слова вихователя «Усі в коло!» діти шикуються в коло, і гра продовжується з іншим «ловцем».

Вказівки до гри. Зловленим вважається той, до кого доторкнувся рукою «ловець». Спіймана дитина не може бути «ловцем». Якщо «ловець» довго не може нікого спіймати, його замінюють іншим.

Якщо майданчик великий, на протилежних його боках слід накреслити по одній лінії. «Ловець» стає посередині. Діти шикуються в шеренгу на одному кінці майданчика і разом з вихователем кажуть: «Ми веселі дошкільнята…».

Після слова «Лови!» діти перебігають на протилежний бік майданчика до другої лінії, а «ловець» їх ловить. Вихователь регулює біг з відпочинком, щоб не втомити дітей.

Каруселі

Мета: удосконалювати навички ходьби та бігу. Розвивати ритмічність рухів і спритність.

Хід гри. Посередині майданчика вихователь кладе на землю зв’язаний у вигляді кола шнур. Це «карусель». Діти граються, ходять, бігають, підстрибують, танцюють. На сигнал вихователя «На каруселі!» діти піднімають шнур з землі і починають ритмічно ходити по колу, проговорюючи:

Карусель спочатку тихо

Завертілась нам на втіху.

Потім все пішло кругом

І бігом, бігом, бігом!

Після слів «Бігом, бігом, бігом!» діти починають бігти. Коли вихователь дасть команду «Кругом!» вони на ходу швидко беруть шнур іншою рукою і біжать у протилежний бік.

Потім вихователь проговорює:

Тихше, тихше не спішіть,

Каруселі зупиніть!

Раз-два, раз-два,

Вже закінчилася гра!

Рух «каруселі» поступово вповільнюється, а після останніх слів діти зупиняться. Вони разом кладуть шнур на землю і розбігаються по майданчику. Гра повторюється.

Вказівки до гри. Стежити, щоб діти ходили по колу ритмічно та легко бігали. Після кількох повторень гри дітей можна поділити на три-чотири підгрупи, а замість шнура покласти в різних місцях майданчика три-чотири обручі (маленькі каруселі). Діти беруться за обручі як за шнур.

Підкинь і злови

Мета: удосконалювати навички бігу і ловіння м’яча. Розвивати спритність і швидкість.

Хід гри. На двох стояках натягують шнур на висоті 150-160 см. Двоє-троє дітей підкидають м’яч через шнур, біжать за ним на протилежний бік і ловлять. Цю гру можна провести як змагання між двома-трьома командами. Перемагає та команда, гравці якої більше разів зловили м’яч.

Вказівки до гри. Перекидати м’яч через шнур і ловити його потрібно обома руками. Перед початком гри показати, як виконується вправа.

Кеглі

Мета: удосконалювати вміння прокочувати кулі однією рукою. Розвивати окомірі влучність.

Хід гри. Кеглі розставляють на рівному майданчику за 15-20 см одна від одної у 2-3 ряди по 3-4 штуки.

На відстані 3-3.5 м від кеглів проводять лінію. Діти по черзі з кулькою в руках стають на визначену лінію і сильним поштовхом котять кульку по рівній доріжці, намагаючись збити кеглі. Якщо вдається збити кеглю, дитина котить кулю вдруге, але вже лівою рукою; потім передає гравцеві.

Виграє дитина, яка збила найбільшу кількість кеглів.

Вказівки до гри. Кулю прокочувати, не виходячи за лінію. Той, хто прокочував кулю, ставить на місце збиті кеглі і підбирає кулі. Відстань до кеглів можна поступово збільшувати.

Хто швидше до прапорця

Мета: удосконалювати навички бігу й підлізання під дугу. Розвивати швидкість і спритність.

Хід гри. Дітей розподіляють на 3-4 колони – команди. Вони стають проти стільців, де покладено по прапорцю. Стільці поставлено на відстані 6-10 м від стартової лінії. На шляху до прапорців поставлено дуги.

За командою вихователя « Раз, два, три біжи!» діти, які стояли першими в колона, біжать, підлазять під дугою, підбігають до прапорців, піднімають їх угору, потім кладуть на місце і повертаються в кінець колони. На наступну команду « Біжи!» біжать другі, треті, четверті і т.д. Гра закінчується, коли в ній візьмуть участь усі діти.

Вказівки до гри. Бігти зі стартової лінії можна лише після команди «Біжи!». Після кількох повторень можна замість дуг поставити обручі, що прив’язані до стояків або стільців. Діти пролізають в обруч.

Лисиця в курнику

Мета: удосконалювати навички стрибка в глибину і швидкого бігу. Розвивати спритність і кмітливість.

Хід гри. На одному боці майданчика за лінією ставлять гімнастичні лави (заввишки 20 см). Це – «курник». На протилежному – намічають нору для «лисиці». Середина – «подвіря ». вибирають «лисицю», решта – «кури». Вони ходять по «подвірю, шукають собі їжу». На слова вихователя «Лисиця прийшла!» «курчата» тікають до «курника», ховаються від «лисиці» й злітають на «сідало» (стають на лаву). «Лисиця» ловить «курчат». Гра закінчується, коли «лисиця» спіймає одну чи дві «курки» (доторкнеться до них рукою).

Вказівки до гри. «Курчата» тікають лише після сигналу вихователя. «Лисиця» не ловить «курчат» за лінією. Коли діти добре засвоять правила гри, можна вибирати півника, який кукурікатиме, побачивши, що «лисиця» виходить зі своєї нори. Якщо дітей небагато, замість лав можна використати гімнастичну стінку.

Піжмурки

Мета: виховувати увагу, спостережливість, орієнтування у просторі.

Хід гри. Діти стоять у колі на відстані витягнутих у сторони рук. Всередину кола вибирають вибирають двох дітей: одній з них завязують хустинкою очі, другій дають у руки дзвіночок. Дитина з дзвіночком бігає по колу, а «піжмурка» і ловить на дзвіночок. Коли «піжмурка» зловить дитину з дзвіночком, то вибирають інших дітей всередину кола,і гра продовжується.

Вказівки до гри. Гру можна проводити без дзвіночка. Дитина, яка тікає, час від часу плеще в долоні. «Піжмурка» час від часу запитує: «Де ти?». Дитина, яка тікає, відповідає «Я тут». «Піжмурка» по голосу ловить її.

Передача м’ячів над головою

Мета: розвивати швидкість і спритність. Виховувати увагу і почуття колективізму.

Хід гри. Дітей розподіляють на 3-4 команди. Вони шикуються. за лінією «старту» в колони по одному, паралельно одна одній на відстані витягнутих уперед рук. Капітани кожної команди тримають м’яч. За сигналом вихователя капітани передають м’яч над головою гравцям, які стоять позаду, ті передають далі. М’яч передається до кінця колони. Останні гравці, отримавши м’яч, оббігають з правого боку свою колону, стають першими і передають м’яч над головою і т.д. І так доти, поки всі діти не перебіжать з м’ячем. Коли капітан, який починав гру, буде останнім і отримає м’яч, він біжить, стає попереду своєї команди та піднімає м’яч. Одночасно подає команду «Струнко!». Перемагає команда, яка швидше закінчить передачу м’яча.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Воркшоп як інноваційна освітня технологія»
Швень Ярослава Леонідівна
36 годин
590 грн