Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Критика і розвиток. Як не знищити мотивацію
»
Взяти участь Всі події

Тема . "Ділові папери. Лист. Адреса"

Українська мова

Для кого: 5 Клас

21.05.2020

491

6

0

Опис документу:
Мета: ознайомити учнів з основними правилами листування, побудовою листа, його мовним оформленням, вимогами до оформлення адреси на поштовому конверті; на основі опрацьованого теоретичного матеріалу вдосконалити творчі вміння аналізувати листи з точки зору стилістичного й мовного оформлення;
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Розробка уроку з української мови. 5 клас

Учитель української мови і літератури

Мар’янівської філії Тавричанського ОКЗЗСО ім. О. Гатила

Каховського району Херсонської області

Копил Тетяна Олександрівна

Тема . Ділові папери. Лист. Адреса

Мета: ознайомити учнів з основними правилами листування,

побудовою листа, його мовним оформленням, вимогами

до оформлення адреси на поштовому конверті;

на основі опрацьованого теоретичного матеріалу вдосконалити

творчі вміння аналізувати листи з точки зору стилістичного й

мовного оформлення;

розвивати мовленнєво - комунікативні вміння складати листи,

оформляти конверт;

підвищити мовну й мовленнєву культуру п’ятикласників у процесі

усного й писемного спілкування.

Внутрішньопредметні зв’язки :

Лексикологія : засвоєння нових слів

Міжпредметні зв’язки :

  • використання листів у художніх творах (література);

  • про писемність та способи спілкування ( історія)

Тип уроку : урок розвитку зв’язного мовлення

І. Організаційний момент

  1. Вст.сл.вч. У наш час легко і просто передавати свої думки на відстань,

тому що в школі вас вчать читати і писати. Саме завдяки письму людина має можливість докладно описати події, своє життя, вивчати документи, ознайомлюватися із поглядами людей, які жили сотні й тисячі років тому. Але ж письмо було не завжди. Коли ж і як воно виникло? Сьогодні ви дізнаєтесь про цікаві факти з історії писемності. Але спочатку давайте з’ясуємо тему сьогоднішнього уроку, яку ви визначите, розгадавши шифрограму.

2. Шифрограма. 6 12 16 19 3 12 20 1 20 7 21 11.

( д і л о в і п а п е р и.)

16 11 22 23. 1 6 21 7 22 1.

( л и с т. а д р е с а).

ІІ. Ознайомлення з темою, метою і завданнями уроку.

Ділові папери. Лист. Адреса.

ІІІ. Розвиток безперервної пошукової пізнавальної активності учнів.

  1. Актуалізація опорних знань

Учитель:

Діти, потреба передавати думки на відстань існувала споконвіку.

Для задоволення її використовували сигнали, до яких людина нерідко вдавалась навіть вже у часи існування й поширення писемності.

  • Які ж були способи передачі інформації?

Повідомлення учня:

( У часи, коли українці зазнавали спустошливих нападів татар, для попередження про набіг використовували мову сигнальних вогнів.

Козацька варта, що вдень і вночі чатувала на високих курганах у степу, побачивши татар чи зачувши тупіт орди, запалювали спеціально підготовлені бочки зі смолою. У індіанців подібним знаком слугував дим, у поселеннях Африки - свист, за допомогою якого «перемовлялися», ділилися новинами сусіди, розділені горами і проваллями).

  • А ще що використовували для передачі думок на відстань?

Повідомлення учня.

(Для передачі думок на відстань використовувалися і предмети. Індіанці, оголошуючи війну, надсилали супротивникові томагавк.

Сигналом миру слугувала люлька: на знак примирення її по черзі палили представники ворогуючих племен. Для передачі повідомлення використовували своєрідне намисто вампум - це нанизані на стрічку морські черепашки. Поширеним було вузликове письмо - кіпу, зміст послань у ньому передавали через кількість прив’язаних до мотузки чи палиці шнурів і вузлів на них, їхню форму, розташування, колір).

Вчитель.

Так, дійсно, у давні часи були різні способи спілкування

(розгляд ілюстрації: камінна книга, ієрогліфи, вузликове письмо)

2. Проведення бесіди про значення листування в житті багатьох людей.

Учитель:

А як же сьогодні ми спілкуємось?

(телефон, мобільний телефон, Інтернет, листування).

- Які це види спілкування? (усне і писемне)

- Листування належить до найпоширеніших видів письмового спілкування.

Лист - це творчість кожної людини. Це писаний текст, метою якого є повідомлення про щось адресата. Він призначений для спілкування з кимось на відстані.

Уміння писати листа - означає визначити його зміст і композицію, вибрати потрібні слова і словосполучення, правильно написати адресу на конверті.

  • Які бувають листи за призначенням?

    • приватні (особисті), до рідних (матері, бабусі, брата чи сестри), до друзів чи знайомих і службові - до різних установ, організацій.

  • А до якого стилю мовлення ми відносимо лист, адресу?

(офіційно-діловий)

  • Давайте повторимо про даний стиль за таблицею «Стилі мовлення»

  1. Словникова робота

Адресант - той, хто пише лист

Адресат - той, хто одержує лист

Адрес - письмове вітання особі, організації переважно з нагоди ювілею

Адреса - місце проживання чи перебування особи, напис на конверті

  1. Поглиблення відомостей учнів про лист як жанр мовлення

1. Робота в парах з теоретичним матеріалом

Завдання : прослухайте листи.

Кому вони адресовані? Про що в них розповідається?

На які частини їх можна поділити?

  • Лист Михайла Коцюбинського до Панаса Мирного

  • Лист учня вчителю

  • Лист Пашку

2.Розгляд таблиці. З яких частин складається лист

Таблиця “Як будується лист”

 

Частини листа

Приклади

 Початок

Дата й місце написання листа (може стояти й наприкінці)

5.ХІІ.2020 р. м. Херсон

 

Дорога сестричко!

 

Люба моя бабуню!

Звернення до адресата

Доброго дня, Оленко!

 

Здраствуйте, рідні!

 

Шановний Петре Миколайовичу!

 

Вашого листа отримав.

Початкові фрази про ситуацію листування

Безмірно вдячний за…

 

З хвилюванням прочитав Вашого листа…

 

Давно не було від тебе листів…

 Основна частина

Розкривається зміст листа, повідомляються новини

Я хочу розповісти тобі про новини, яких багато.

 

Як ти живеш?

Запитання адресатові (про що хочеться довідатись)

Як твої справи?

 

Що в тебе нового?

 Кінцівка

Подяка

Дякую за увагу…

Прохання писати листи

Чекаю від тебе листів.

 

Неодмінно напиши

Передача вітань

Передавай вітання мамі, сестрі…

 

До скорої зустрічі.

 

З повагою…

Прощання, побажання

На все добре.

 

Бажаю успіхів.

 

Зичу здоров'я.

Кінцівка

Дуже скучаю…

 

Міцно обіймаю…

Ім'я автора листа

Твоя подруга Наталя

3.Завдання :

доповнити речення потрібними словами чи словосполученнями

  • Лист, як правило, треба починати…( із звертання)

Листи здебільшого надсилаються адресату…(за зазначеною адресою)

У листі автор (адресант) розповідає про …(своє життя, здоровя…)

Лист закінчують…( прощанням та підписом)

4.Давайте пригадаємо основні правила спілкування й вимоги до мовлення.

( робота з памятками )

  1. Колективна робота з текстами – листами

Завдання : прочитати листа, визначити чи правильно він написаний

( відредагувати за необхідності)

1 пара - лист Олега Сашку.

Міркуємо. Лист написаний неохайно, з помилками: год - рік; Сашка - Сашко;

Олег висловлює образу і ніби вимагає вислати йому марку,

не пише про себе; вітання передає після підпису;

немає основного змісту листа; листок вирваний і оформлений

неестетично.

2 пара - лист Сашка - мамі

Міркуємо. Сашко витратив багато зайвих слів на пояснення того, що

саме собою зрозуміло (якби не був живий, хіба зміг би написати

листа? Весь час повторювався - дорога мамо; акцентує увагу на

тому, що більше немає чого писати; не пише про те, що

найбільше цікавить маму - умови проживання, харчування, про

друзів, а лише зосереджує увагу, щоб мама вислала гроші).

Вчитель:

Отже, щоб правильно написати лист, треба не тільки знати з яких частин

складається лист, а й ще і пам’ятати основні правила листування.

  • Ознайомлення з єдиними вимогами, які усі мають додержуватись

( памятка Основні правила листування)

Запам’ятаймо основні правила листування

  • Пиши на якісному папері чорнилом або кульковою ручкою.

  • Дбай про почерк, охайність в оформленні листа.

  • Розпочинай лист із звертання (пишеться посередині).

  • Дотримуйся правил побудови листа (початок, основна частина, кінцівка), виділяй абзаци.

  • Пиши так, ніби ти ведеш розмову. Проте пам’ятай, що в живому мовленні ми часто робимо застереження, обмовки, доповнення, пояснення, повтори, які в писемному мовленні робити не слід.

  • Думки висловлюй стисло, чітко й виразно, стеж за грамотністю мовного оформлення. Уникай безпредметних загальних фраз, які мало про що говорять. Тон листа повинен бути ввічливим.

  • Будь уважний до адресата, не залишай без відповідей його запитання. Намагайся писати про себе мало і стисло, про інших – більше й докладніше. Повідомляй про цікаві факти й події.

  • Ніколи не пиши про те, про що згодом пошкодуєш. Відповідай на отриманий лист вчасно.

  • Не пиши листи в поганому настрої.

V. Робота над оформленням конверту

1. Вчитель:

Щоб лист потрапив за призначенням, його треба правильно заадресувати.

  • Що для цього потрібно?

(конверт, на якому пишеться адреса)

  • Куди ми відносимо лист?

(на пошту)

  • Як відправляються листи ?

( учні розповідають про екскурсію )

2. Повідомлення учня

Конверт

Пошта зародилася в глибоку давнину. Тривалий час люди писали адресу на тому самому аркуші паперу, що й лист. Аркуш складали на зразок солдатського трикутника. У 1820 році в англійському місті Брайтоні власник паперової крамниці придумав для листів паперові «мішечки» і почав видавати їх як безкоштовний додаток до купленого в нього паперу. Новинка сподобалась. «Мішечки» для листів стали називати «конвертами» від англійського слова - закривати.

Конверти почали випускати спеціальні підприємства, із Англії вони розійшлися по всьому світі (з журналу).

3.Учитель:

Конверт потрібно оформляти грамотно, охайно. Не слід робити на ньому зайвих написів, малюнків.

  1. Памятка «Як оформляти конверт». Робота за підручником.

  2. Бесіда:

  • Учитель: Де пишеться на конверті адреса отримувача? (Адреса отримувача пишеться в правому нижньому куті конверта).

  • Учитель: Де пишеться адреса відправника? (Адреса відправника пишеться в лівому верхньому куті конверта).

  • Учитель: В якому відмінку пишуться імена і прізвища? (Імена і прізвища на конверті пишуться в називному відмінку).

Зразок оформлення конверта:

Коваль Сергій

вул.. Степова, 27

с. Марянівка

Каховський р-н

Херсонська обл..

74863

Ільницькому Олегу

вул. Київська, 37

буд. 7 кв. 4

м. Харків

35525

6. Зверніть увагу! Скорочення і розділові знаки на конверті

Місто (м), село (с), область (обл.), район (р-н), селище міського типу (смт),

вулиця (вул.), проспект (просп.), будинок (буд.), корпус (корп.),

квартира (кв.)

VI. Підсумок уроку

Учитель:

Як уже стало відомо, лист - це не папір чорнило й конверт.

Лист - це зміст і стиль. Кажуть написання пером не виволочиш і волом. Сідати за написання листа потрібно з хорошим настроєм, писати треба каліграфічно й грамотно. Адресу на конверті потрібно писати точно й охайно. Не забудьте вказати на конверті зворотну адресу. Відповідайте на листи вчасно. Не забувайте, що на них чекають.

Пишіть листи і надсилайте вчасно,

коли їх ждуть далекі адресати,

коли є час, коли немає часу,

і коли навіть ні про що писати.

Пишіть про те, що ви живі- здорові,

не говоріть, чого ви так мовчали.

Не треба слів, навіщо бандеролі?

А-у! – і все, крізь роки і печалі.

(Ліна Костенко)

  1. Завдання додому

Діти, Вам надійшов лист. Прочитайте від кого він?

(великий конверт від Діда Мороза - п’ятикласникам )

- Напишіть листа та підпишіть правильно адресу.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.