Тема: Будова речовини. Атоми та молекули.

Фізика

Для кого: 7 Клас

26.11.2018

2357

32

0

Опис документу:
Тема: Будова речовини. Атоми та молекули. Мета: сформулювати уявлення про молекули та атоми; розглянути будову твердих, рідких та газоподібних тіл; розглянути, які існують сили між молекулами (атомами) . Тип: урок вивчення нового матеріалу.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Урок 2 7 клас

Слайд 1

Тема: Будова речовини. Атоми та молекули.

Мета: сформулювати уявлення про молекули та атоми; розглянути будову твердих, рідких та газоподібних тіл; розглянути, які існують сили між молекулами (атомами) .

Тип: урок вивчення нового матеріалу.

План уроку:

  1. Будова речовини.

  2. Взаємодія частинок речовини.

  3. Будова твердих, рідких та газоподібних тіл.

Хід уроку

  1. Організаційний етап.

  2. Перевірка домашнього завдання

Слайд 3

5

Учитель на дошці записує відповіді, але спеціально допускає декілька помилок. Учні в ході перевірки завдання мають виявити ці помилки.

2т = 2000кг; 3,2т = 3200кг; 0,2т = 200кг; 320г = 0,320кг; 2г = 0,002кг.

6

100г + 20г + 20г + 50 мг + 10 мг = 150г +0,06г = 150,06 г.

  1. Актуалізація опорних знань.

Слайд 4

Декілька учнів біля дошки виконують письмове завдання.

Завдання: Яку масу показують терези на малюнку.

Бесіда за питаннями

З рештою учнів проводиться бесіда за питаннями.

  1. Що називають фізичними тілами та речовинами?

  2. Дайте означення маси тіла.

  3. Якою літерою позначається та які одиниці вимірювання миси в системі СІ?

  4. Який фізичний зміст маси тіла?

  5. Назвіть прилади для вимірювання маси тіла?

  1. Мотивація навчального матеріалу

Здавна всіх людей цікавило питання: З чого складається речовина?

Анаксагор вчив: «Кістки складаються з маленьких кісточок, кров – з краплинок крові, золото – із шматочків золота». В той час вчені висловлювали здогадки, що речовина не є суцільною, вона складається з маленьких частинок. Але довгий час неможливо було перевірити висловлені здогадки та обґрунтувати їх

  1. Вивчення нового навчального матеріалу

    1. Будова речовини. Слайд 5

Усі сучасні уявлення про будову матерії базуються на трьох основних положеннях.

Положення молекулярно - кінетичної теорії:

  1. Усі тіла складаються з частинок (атомів і молекул).

  2. Частинки перебувають у безперервному хаотичному русі.

  3. Частинки, з яких складаються тіла, взаємодіють між собою.

Потрібно продемонструвати учням декілька каркасних моделей молекул.

Всі речовини складаються з молекул. Молекули речовини, в свою чергу, складаються з атомів. Слово «атом» означає «неподільний». Розміри атомів дуже малі, приблизно одна десятимільйонна частка міліметра. Демокріт учив, що у світі немає нічого, що крім атомів і порожнечі, що атоми неподільні і вічні. Але наприкінці минулого століття стало відомо, що атом має складну будову. Давайте тепер розглянемо будову атома.

Слайд 6

Атом складається з позитивно зарядженого ядра (нейтронів та протонів) навколо якого, наче по орбітам, рухаються електрони. Негативний електричний заряд електронів у атомі дорівнює позитивному електричному заряду його ядра.

Атоми – нейтральні системи.

    1. Взаємодія частинок речовини.

Запитання для обговорення: Якщо всі речовини складаються з окремих частинок, чому ж тверді тіла не розпадаються на окремі молекули?

Між атомами на малих відстанях діють значні сили притягання і відштовхування, що мають електромагнітну природу. Відбувається взаємодія між ядрами та електронами сусідніх атомів, або між електронами та атомними ядрами сусідніх молекул.

Демонстрація 1

Близько притиснути уламки розбитої тарілки або склянки.

Міжмолекулярна взаємодія проявляється тільки на дуже малих відстанях, що сумірні із розмірами атомів чи молекул.

Демонстрація 2

Пружинку спочатку розтягуємо і повертаємо в початковий стан, а потім стискаємо і повертаємо в початковий стан.

Висновок: Тіла, які після припинення зовнішньої дії відновлюють свою форму чи об’єм називають пружними.

Демонстрація 3

Беремо кусочок пластиліну і змінюємо його форму. Чи відновив пластилін свою форму?

Висновок: Тіла, які після припинення зовнішньої дії зберігають змінену форму, називаю пластичними.

    1. Будова твердих, рідких та газоподібних тіл.

Слайд 7

Під час розгляду даного пункту проводимо бесіду в ході якої заповнюємо таблицю.

З уроків природознавства вам уже відомо, що всі речовини перебувають в певному агрегатному стані: твердому, рідкому або газоподібному.

Бесіду супроводжуємо демонстраціями:

  1. Демонстрація будь-якого твердого тіла;

  2. Переливання рідини.

  3. Стискання газів (надуваємо повітряну кульку і пробиваємо її).

Речовини

Властивості

Форма

Об’єм

Стиснення

Тверді

Зберігає

Зберігає

Майже неможливе

Рідкі

Не зберігає

Зберігає

Майже неможливе

Газоподібні

Не зберігає

Займає весь заданий об’єм

Досить легко стиснути

  1. Закріплення вивченого матеріалу.

Слайд 8

Групова робота: Заповнити асоціативний кущ. Записати три ключових слова для кожного ряду, або варіанту

Для складання асоціативного кущ слід дотримуватися таких правил:

  1. Записати на дошці ключове слово або фразу;

  2. Записати слова чи фрази, які спадають на думку;

  3. Ставити знаки питання біля частин куща, в яких є невпевненість;

  4. Заповнивши «кущ», указати проблеми або теми, для розглядання яких потрібна додаткова інформація.

Ключові слова: атом, рідина, сили взаємодії.

  1. Підсумки уроку

  2. Домашнє завдання

Пр. 11 Завдання 1-2 на ст. 67 в розділі поміркуйте.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.