Тема: "Апаратна і програмна складові інформаційної системи. Роль інформаційних технологій у житті сучасної людини."

Опис документу:
5 клас. Урок 3. " Апаратна і програмна складові інформаційної системи. Роль інформаційних технологій у житті сучасної людини." На уроці діти познайоьляться з апаратними та програмними складовими інформаційної системи та з роллю інформаційних технологій у житті сучасної людини.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

5 клас «___»__________ 20___ року

Урок №3. Апаратна і програмна складові інформаційної системи. Роль інформаційних технологій у житті сучасної людини.

Цілі:

  • навчальна: познайомити учнів з апаратними та програмними складовими інформаційної системи; ознайомити учнів з роллю інформаційних технологій у житті сучасної людини.

  • розвивальна:  розвивати логічне мислення; формувати вміння діяти за інструкцією, планувати свою діяльність, аналізувати i робити висновки;

  • виховна:  виховувати інформаційну культуру учнів, уважність, акуратність, дисциплінованість.

Тип уроку:

  • засвоєння нових знань;

Обладнання та наочність: комп’ютери, підручники, презентація, проектор.

Програмне забезпечення: браузер.

Хід уроку

І. Організаційний етап

  • Привітання з класом

Вітаю Вас на сьогоднішньому уроці.

  • Повідомлення теми і мети уроку

Минулого уроку ми говорили про інформацію та інформаційні системи. Сьогодні ми заглибимось в тему інформаційних систем та розберемо її апаратну та програмну складову та дізнаєтесь про роль інформаційних технологій у житті сучасної людини.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Розуміючи яким чином працює комп’ютер, як він думає ви зможете оптимізувати та покращити власну взаємодію з ним. Та перш ніж розпочати повторимо правила поведінки

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Повторення раніше вивченого матеріалу

    • 1. Якими способами можна подавати повідомлення?

    • 2. Як людина сприймає повідомлення?

    • 3. Що таке інформація?

    • 4. Що таке інформаційна система?

IV. Вивчення нового матеріалу

Будь-яка інформаційна система складається з 2 частин – апаратної та програмної. Поглянемо на будову апаратної складової.

Зв’язуючою складовою є шина до якої підключаються центральний процесор, внутрішня пам’ять, пристрої введення та виведення, зовнішня пам’ять, комунікаційні пристрої та блок живлення.

Центральний процесор – це «мозок» комп’ютера. Саме в ЦП відбувається опрацювання всіх даних.

До внутрішньої пам’яті належить жорсткий диск (на якому зберігається вся інформація) та оперативна пам’ять (відповідає за обмін даними між шиною, ЦП та іншими складовими.

До пристроїв введення належать пристрої, які посилають спеціальні сигнали в комп’ютер, надають йому інформацію. До них належать: клавіатура, миша, сканер, мікрофон, різні джойстики, графічний планшет та веб-камера.

До пристроїв виведення належать пристрої, що виводять інформацію в зручному вигляді для користувача: монітор, проектор, принтер, колонки, навушники та інші.

Якщо внутрішня пам’ять знаходиться в середині комп’ютера, то зовнішня зовні. Це диски, різнотипні флешки, та SSD накопичувачі (аналогія жорстким дискам, умовно це дуже велика флешка).

Комунікаційними пристроями можуть бути мережеві карти, свіч, модеми та роутери.

Головними хто відповідає за подачу та регулювання напруги в системному блоці є блок живлення. Блок живлення працює в 3 струменевих режимах. Подає 3,3, 5 та 12 вольти на внутрішні пристрої по одному кабелю. Поєднання декількох кабелів може давати вищу напругу, тому потрібно бути дуже обережним з увімкненим комп’ютером.

Апаратна частина не може виконувати операції з обробки інформації без різноманітних програм, завдяки яким пристрої виконують свої функції.

Ось перед вами програмно складова інформаційної системи.

Програми діляться на три типи: системні, прикладні та інструментальні. Системні мінімальну забезпечують роботу комп’ютера, прикладні допомагають вирішувати додаткові потреби користувача, а інструментальні призначені для створення нових програм.

Програмне забезпечення здійснює керування пристроями комп'ютера під час введення, обробки, виведення і зберігання інформації, створює умови для роботи користувача на комп'ютері тощо.

Роль інформаційних технологій у житті сучасної людини.

Діти, як вважаєте, де люди використовують комп’ютерну техніку в житті?

(Відповіді дітей, та розповідь вчителя.)

Людина сприймає інформацію за допомогою органів чуття, як виявляється на 90% вона сприймає її за допомогою зору, на 9% - слуху, і лише на 1% за допомогою інших органів чуття. 

Процес – послідовність взаємопов’язаних дій, що тривають протягом певного часу.

Людина постійно отримує, шукає, зберігає, опрацьовує, захищає і передає повідомлення, коли пізнає навколишній світ та спілкується. При цьому вона може виконувати з повідомленнями різні дії залежно від поставленої мети. Такі дії називають інформаційними процесами.

Людина отримує повідомлення за допомогою своїх органів чуття, при цьому може користуватися спеціальними пристроями. Наприклад, для: Визначення температури в електричній печі – використовують вбудований термометр, оскільки висока температура небезпечна для людини; Спостереження за космічними об’єктами – використовують телескоп, оскільки космічні об’єкти розташовані на відстані й недосяжні для звичайного зору.

Сьогодні використовують різні пристрої для отримання повідомлень як у побуті, так і на роботі: Електронні ваги використовують для зважування предметів, Спідометром фіксують швидкість, за допомогою мікроскопа вивчають дрібні предмети, Барометром визначають атмосферний тиск.

Упродовж життя ми постійно шукаємо нові повідомлення, які допомагають нам розвиватися: Пошук відомостей в Інтернеті, Довідкова служба на вокзалі, Електронна енциклопедія, Профорієнтаційний термінал. Для здійснення успішного пошуку людина має чітко сформулювати запитання з потрібної теми про предмет чи явище, звернутися з ним до відповідного джерела, отримати повідомлення та опрацювати його. Результати пошуку подаються в певному вигляді й обов’язково аналізуються та оцінюються.

Отримані чи знайдені повідомлення можна передавати. Текстові, звукові, графічні повідомлення можна передавати за допомогою сучасних пристроїв: стаціонарний телефон, мобільний телефон, факс, супутникова антена.

Опрацювання повідомлень, як правило, пов’язане з їх зміною. Повідомлення опрацьовуються під час зміни способу їх подання. Наприклад:

  • Скрипаль, граючи на скрипці, перетворює повідомлення, написані нотами, на звуки;

  • Художник може на комп’ютері перетворити сканований малюнок на електронне зображення;

  • Після перенесення знятого на камеру відео редактор на комп’ютері монтує відеоролик.

Опрацювання повідомлень відбувається з метою вирішення певного завдання, наприклад, розв’язування задачі з математики. Розв’язати задачу можна за допомогою міркування, пригадування, виконання обчислень та знань, які отримав раніше. Кінцеві чи проміжні результати можна зберігати, а можна передавати, щоб, наприклад, обговорити чи оприлюднити.

До винайдення писемності люди зберігали повідомлення тільки у своїй пам’яті. Пізніше вони навчилися зберігати повідомлення на різних предметах — носіях, які постійно покращувались. Носій повідомлення — будь-який предмет, що його містить та може тривалий час зберігати. Сучасні носії повідомлень: карта пам’яті, диск, дискета, флешка, вінчестер. Для збереження повідомлень на таких носіях використовують: принтер, диктофон, фотоапарат, комп’ютер, відеокамера.

Інформаційні процеси відбуваються в інформаційних системах. Інформаційна система — це сукупність взаємопов’язаних засобів і методів здійснення інформаційних процесів. Роль інформатики в суспільстві полягає у вдосконаленні методів і засобів перетворення інформації. Завдяки розповсюдженню комп’ютерів інформатика є не лише наукою, а й сферою діяльності багатьох людей, що впливає на рівень продуктивності праці у всіх галузях народного господарства. Для отримання, пошуку, передавання, опрацювання, збереження повідомлень люди різних професій використовують комп’ютери та інші електронні пристрої. Все більшої популярності набирає автоматизація, робототехніка, моделювання, обробка даних, біоніка, віртуальна реальність, нанотехнології та штучний інтелект. Однак не варто забувати й про проблеми, які спричиняють технології це і технологічне сміття, спалювання вугілля, мазуту, природного газу, використання атомної енергії, енергії води та Сонця.

V. Релаксація

Вправа для профілактики короткозорості та порушення зору

Вії опускаються...

Очі закриваються...

Ми спокійно відпочиваємо... (2 рази)

Сном чарівним засипаємо...

Наші руки відпочивають...

Важчають, засинають...(2 рази)

Шия не напружена,

А вона розслаблена...

Губи трохи відкриваються...

Так приємно розслабляються. (2 рази)

Дихається легко, рівно, глибоко.

Ми чудово відпочиваємо.

Сном чарівним засипаємо...

VI. Підбиття підсумків уроку

  • Бесіда за питаннями

    • З яких частин складається інформаційна система?

    • Назвіть складові апаратної чистини.

    • Назвіть частини програмної складової.

VIІ. Оцінювання учнів

VIІІ. Домашнє завдання

Опрацювати вивчений матеріал.

7

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.