Сьогодні відбувся
Вебінар:
«
Побудова дисципліни у ЗДО: профілактика проблемної поведінки
»
Взяти участь Всі події

Тема: ЯКИМ ПОВІТРЯМ МИ ДИХАЄМО. СТЕЖ ЗА ЧИСТОТОЮ В ОСЕЛІ

Опис документу:
Мета: розширити знання учнів про джерела та чинники забруднен¬ня атмосферного повітря і повітря приміщень; розкрити значення чи¬стого повітря для здоров'я людини; пояснити, для чого потрібно регу¬лярно провітрювати приміщення; формувати уявлення про гігієну оселі та мікроклімат приміщення; розвивати бажання дотримуватися чисто¬ти в оселі; виховувати гігієнічні навички. О
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Основи здоров’я

Урок 9.

Тема: ЯКИМ ПОВІТРЯМ МИ ДИХАЄМО. СТЕЖ ЗА ЧИСТОТОЮ В ОСЕЛІ

Мета: розширити знання учнів про джерела та чинники забруднен­ня атмосферного повітря і повітря приміщень; розкрити значення чи­стого повітря для здоров'я людини; пояснити, для чого потрібно регу­лярно провітрювати приміщення; формувати уявлення про гігієну оселі та мікроклімат приміщення; розвивати бажання дотримуватися чисто­ти в оселі; виховувати гігієнічні навички.

Обладнання: мікрофон, термометри для вимірювання температу­ри повітря, гігрометр або його малюнок та інші прилади або малюнки до теми.

Попередня робота.

  • Підготувати термометри для вимірювання температури по­вітря.

  • Підготувати гігрометр або його малюнок та інші прилади або малюнки до теми.

Ключові поняття: забруднення атмосферного повітря, за­бруднення повітря приміщень, гігієна оселі, мікроклімат при­міщення.

Хід уроку

І. Повторення вивченого.

1. Вправа «Мікрофон».

Учні по черзі називають правила гігієни порожнини рота.

2. Метод «Мозковий штурм».

Учні називають, що корисно і що шкідливо для зубів.

II. Повідомлення теми уроку.

- Сьогодні на уроці ми поговоримо про джерела та чинни­ки забруднення атмосферного повітря і повітря приміщень, значення чистого повітря для здоров'я людини. Ви дізнаєте­ся, для чого потрібно підтримувати чистоту в оселі й що таке мікроклімат приміщення.

III. Актуалізація опорних знань.

Учитель проводить бесіду про повітря, про джерела і чин­ники його забруднення, про те, як підтримувати чисте пові­тря в оселі тощо.

IV. Вивчення нового матеріалу.

1. Бесіда про джерела і чинники забруднення атмосферно­го повітря.

  • Чи може людина прожити без повітря?

  • Пригадайте з уроків природознавства, що забруднює ат­мосферне повітря.

  • Яке повітря потрібне людям для дихання?

  • Де повітря чистіше: у місті чи в селі?

  • Що люди роблять для очищення повітря?

Учитель, підсумовуючи, наголошує на тому, що в нас діє Закон України «Про охорону атмосферного повітря», який зобов'язує підприємства встановлювати спеціальні уловлю­вачі шкідливих викидів тощо.

2. Розповідь учителя з елементами бесіди про забруднення повітря в оселі.

  • Що може забруднювати повітря в оселі? (Відповіді учнів).

  • У наших помешканнях є багато речей, що забруднюють повітря різними хімічними речовинами. Це лінолеум, плас­тикові предмети, килими із синтетичних волокон, поролоно­ва оббивка крісел, диванів, штучна шкіра, пральні порошки та інші засоби побутової хімії тощо. Однак найбільше шкід­ливих речовин у повітря оселі потрапляє від меблів, що ви­готовляються з деревостружкових плит. Ці плити можуть містити у великій кількості синтетичний клей, лак, фарби та інші хімічні сполуки, що виділяють у повітря токсичні речовини.

Якщо у квартирі багато виробів зі штучних матеріалів, не­обхідно тривало провітрювати оселю - до зникнення запаху. Не можна залишати засоби побутової хімії відкритими. Ко­ристуватися ними слід, дотримуючись інструкцій, що зазна­чені на упаковках.

У кожному помешканні збирається пил - дрібні частинки ре­човин, які деякий час знаходяться в повітрі, а згодом осідають на поверхні предметів - меблів, книжок, одягу, взуття тощо. Пил шкодить здоров’ю, але повністю від нього позбутися не­можливо. Проте цілком можливо зменшити його кількість.

  • Як це можна зробити? (Відповіді учнів).

  • Щоб зменшити кількість пилу, треба частіше проводити вологе прибирання, пилососити, витирати пил і провітрювати помешкання. Ще потрібно регулярно чистити взуття і прати одяг, а заходячи до приміщення, не забути перевзутися, зня­ти верхній одяг і повісити його в коридорі або передпокої.

3. Розповідь учителя про мікроклімат приміщення з про­ веденням словникової, практичної роботи і демонстрацією приладів або їхніх малюнків.

- На організм людини, її самопочуття, настрій, стан
здоров’я впливає мікроклімат у житлових приміщеннях.

Мікроклімат приміщення - це стан внутрішнього середо­вища у приміщенні, що впливає на людину, яка знаходиться в ньому. Мікроклімат в основному оцінюють за температурою повітря, вологістю і рухливістю повітря.

Температура повітря в приміщенні має бути приблизно 18-22 С.

Учитель демонструє термометри для вимірювання тем­ператури в приміщенні, одночасно вимірюючи температуру повітря у класі.

- Вологість повітря показує, скільки води є в повітрі у вигляді водяної пари. її вимірюють спеціальними приладами, які називаються гігрометрами. У старших класах на уроках фізики ви детальніше ознайомитеся з ними. Добре, коли гігрометр показує вологість від 40 до 60 %.

Учитель демонструє гігрометр або його малюнок.

  • Велике значення для здоров’я людини має вологість повітря. У приміщенні з надмірною вологістю може погір­шитися стан здоров’я, можуть загостритися деякі хронічні захворювання. Причинами підвищення вологості повітря в помешканні є несправності систем водо- і теплопостачання, нерегулярне провітрювання кімнат, тривале кипіння води на кухонній плиті тощо.

Недостатня вологість повітря також погано впливає на здоров’я. Вона, як правило, зменшується в зимовий період, коли в будинках працюють обігрівальні прилади, батареї опа­лення. У цей час може з’явитися відчуття сухості й першіння в горлі, сухість слизової оболонки носа тощо.

Щоб збільшити вологість повітря, можна налити воду в посуд і поставити його поблизу батарей опалювання. Також можна придбати в магазині зволожувач повітря.

Учитель демонструє малюнки зволожувачів повітря.

- Найкраща швидкість руху повітря від 10 до 20 санти­метрів за секунду. За таких показників мікроклімату людина почувається комфортно, тобто не перегрівається і не переохо­лоджується.

Щоб почуватися комфортно у своїй оселі, треба стежити за мікрокліматом у ній, тобто за температурою, вологістю повітря та іншими показниками. Для створення нормального мікроклімату в приміщенні використовують системи опалення, обігрівачі, вентилятори, очищувачі, зволожувачі, кондиціо­нери тощо.

Учитель демонструє малюнки обігрівачів, вентиляторів, очищувачів, кондиціонерів тощо.

- Також поліпшенню повітря сприяють кімнатні рослини та вологе прибирання приміщення. Тому за чистотою житла потрібно стежити щоденно і допомагати дорослим підтриму­вати її.

  1. Розповідь учителя про значення кімнатних рослин.

  2. Ознайомлення з текстом Миколи Коростельова про ко­ристь кімнатних рослин.

Учені встановили: квіти дуже корисні для здоров’я людей. Коли ми дихаємо, виділяється вуглекислота, повітря робиться важким, а квіти поглинають цю вуглекислоту.

Від батарей центрального опалення повітря стає сухим, навіть у горлі може почати дерти. Кімнатні рослини зволожують повітря.

Що більше квітів, то менше пилу. «Живими пилососами», тоб­то листям, рослини збирають кімнатний пил. Але якщо не мити їхнє листя чистою водою, то вони перетворяться на скарбнички пилу.

Квіти мають ще одну чудову властивість - вони знищують мі­кробів. Кімнатні рослини дуже корисні для здоров’я людей. Тільки квіти не повинні закривати світло, яке проникає крізь вікна.

За Миколою Коростельовим

  1. Фізкультхвилинка. (За вибором учителя).

  2. Робота за підручником на с. 47-50.

  • Опрацювання тексту й бесіда за малюнками.

  • Робота з віршем Петра Сороки «Прибирання».

V. Закріплення матеріалу.

1. Робота за підручником на с. 50, 51.

  • Пояснення прислів’я.

  • Відгадування загадок.

  • Відповіді на запитання і виконання завдань 1-4.

Робота в групах (завдання 5).

2. Робота в зошиті на с. 17, 18.

  • Розгадування ребуса і запис відповіді (завдання 1).

  • Обговорення і виконання завдань 2, 3.

  • ПРАКТИЧНА РОБОТА (завдання 4).

Складання і запис пам’ятки «Як підтримувати чисте пові-тря в оселі».

3. Гра «Що потрібно для прибирання?».

Відгадування загадок.

  1. Цього діда мусиш знати, Він стоїть десь під стіною. Кожен день твою кімнату Підмітає бородою. (Віник).

  2. Він узявся до роботи, бруд увесь повимітав. (Віник).

  1. Що за слоник - довгий ніс - чистоту нам у дім приніс? (Пи­лосос).

  2. Від води воно зміниться, бо худне і піниться. (Мило).

Проведення гри.

- Назвіть, що потрібно для прибирання.

Учні по черзі називають предмети, потрібні для прибиран­ня квартири (будинку). Той, хто помилиться або повторить предмет, що було названо, - вибуває з гри.

4. Рольова гра «Прибирання у квартирі».

Учні імітують прибирання квартири (витирають пил, під­мітають підлогу, пилососять, вибивають килими, миють під­логу, складають речі тощо).

5. Метод «Мозковий штурм».

Завдання 1. Дібрати прикметники до слова «повітря».
Учні по черзі називають.

Наприклад: повітря атмосферне, безбарвне, прозоре, невидиме, свіже, чисте, забруднене, тепле, холодне, задимлене тощо.

Завдання 2. Дібрати прикметники до слова «квартира».
Учні по черзі називають.

Наприклад: квартира чиста, світла, комфортна, прибрана, не­прибрана, гарна, красива, велика, маленька, затишна тощо.

6. Творча робота. Казка «Про повітря».
Колективне складання казки про повітря.

VI. Підсумок уроку.

  • Що забруднює атмосферне повітря?

  • Що забруднює повітря в оселі?

  • Як підтримувати чистоту в оселі?

  • Для чого слід провітрювати приміщення?

  • Що допомагає підтримувати комфортний мікроклімат у помешканні?

  • Що ви використовуєте для прибирання квартири (будинку)?

4

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.