Тема 1. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТВАРИН Урок 14. МОЛЮСКИ

Опис документу:
Цілі уроку: ♦ освітня: ознайомити учнів з основними особливостями організації та процесів життєдіяльності молюсків, їхнім різноманіттям та значенням у природі і житті людини; ♦ розвивальна: розвивати вміння знаходити взаємозв'язки між об'єктами вивчення та вміння аналітично мислити; ♦ виховна: виховувати розуміння важливості існування для нашої планети всіх живих організмів, які на ній існують.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема 1. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТВАРИН

Урок 14. МОЛЮСКИ

Цілі уроку:

♦  освітня: ознайомити учнів з основними особливостями організації та процесів життєдіяльності молюсків, їхнім різноманіттям та значенням у природі і житті людини;

♦  розвивальна: розвивати вміння знаходити взаємозв'язки між об'єктами вивчення та вміння аналітично мислити;

♦  виховна: виховувати розуміння важливості існування для нашої планети всіх живих організмів, які на ній існують.

Обладнання й матеріали: таблиці «Тип Кільчасті черви», «Тип Молюски», живі молюски або їхні вологі препарати.

Базові поняття і терміни уроку: молюски, нога, голова, тулуб, мушля, мантія, мантійна порожнина, головоногі, черевоногі, двостулкові.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Питання для бесіди

♦  За якими ознаками тварин відносять до комах?

♦  Які особливості зовнішньої будови комах?

♦  Які типи розвитку є в комах?

♦  Яке значення комах у природі?

♦  Яке значення мають комахи для людини?

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь учителя з елементами бесіди

Хто такі молюски?

Вільноживучі тришарові безхребетні з несегментованим тілом. Вони живуть у всіх основних водних і наземних середовищах.

Особливості зовнішньої будови молюсків

Форма тіла й розміри

Тіло молюсків несегментоване, часто асиметричне. Воно зазвичай складається з трьох основних відділів — голови, тулуба й ноги. Нога — це мускулистий непарний виріст черевної стінки тіла, що служить для руху молюска. Розміри варіюють від кількох міліметрів до 18 метрів.

Покриви тіла

Тулуб молюсків оточений шкірною складкою — мантією. Простір між тулубом і мантією називається мантійною порожниною. На спинному боці тіла зазвичай є захисна зовнішня черепашка (може редукуватися) з білка (конхіоліну), зміцненого вапном, або з вапняних пластин. Черепашка утворюється мантією. Вона може бути цільною, двостулковою або складатися з кількох пластинок.

Розмноження

Серед молюсків зустрічаються як роздільностатеві форми, так і гермафродити. У деяких видів розвиток прямий, а в більшості — непрямий, з метаморфозом.

    Різноманіття молюсків

Черевоногі молюски

Найчисленніша група молюсків. Наземні, прісноводні й морські організми. Хижаки або рослиноїдні, зустрічаються випадки паразитизму. Деякі морські види отруйні. Ряд видів є проміжними хазяями гельмінтів. Наземні форми можуть пошкоджувати сільськогосподарські культури. Деякі черевоногі молюски — об’єкт промислу.

Тіло черевоногих молюсків несегментоване, асиметричне. Воно складається з трьох основних відділів — голови, тулуба й ноги. Розміри варіюють від кількох міліметрів до 60 см.

Двостулкові молюски

Морські або прісноводні молюски, що мають двобічну симетрію. Тіло двостулкових молюсків несегментоване, має двобічну симетрію. Воно складається з двох основних відділів — тулуба й ноги. У деяких видів нога редукується. Донні, малорухомі тварини. Більшість двостулкових молюсків є фільтраторами, детрито- й планктонофагами, деякі — хижаками. Багато видів є об’єктом промислу або розводяться штучно.

Головоногі молюски

Найбільш високоорганізована, але відносно нечисленна (близько 700 видів) група молюсків. Це винятково морські організми, тіло яких має двобічну симетрію. Пелагічні, придонні й донні тварини, що є хижаками, бенто- та планктонофагами. Багато видів головоногих молюсків є об’єктом промислу. Головоногі молюски здатні змінювати забарвлення тіла.

Тіло головоногих молюсків чітко розділене на тулуб і голову. Але нога видозмінюється й перетворюється на лійку й щупальця. У більшості видів на щупальцях розташовані присоски.

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Дати відповіді на питання.

За якими ознаками тварин відносять до молюсків?

Які особливості зовнішньої будови молюсків?

Які особливості притаманні черевоногим молюскам?

Які особливості притаманні головоногим молюскам?

Які особливості притаманні двостулковим молюскам?

Яке значення молюсків у природі?

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити відповідний матеріал із підручника.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Інтегрований курс «Мистецтво»: теоретико-прикладний аспект»
Просіна Ольга Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.