Текст-опис. Спостереження за використанням слів (він, цей, тоді, після того та ін.) для зв'язку речень у тексті

Опис документу:
Мета: закріпити знання учнів про особливості тексту, його будову; познайомити учнів із текстом-описом, навчати розрізняти текст-розповідь та текст-опис; удосконалювати практичні навички роботи з текстом; розвивати пізнавальні інтереси; виховувати цікавість до природи космосу.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Українська мова,

Вчитель: Долгова Ольга Володимирівна

Дата

Місце проведення

Тема

Текст-опис. Спостереження за використанням слів (він, цей, тоді, після того та ін.) для

зв'язку речень у тексті

Мета:

закріпити знання учнів про особливості тексту, його будову; познайомити учнів із

текстом-описом, навчати розрізняти текст-розповідь та текст-опис; удосконалювати

практичні навички роботи з текстом; розвивати пізнавальні інтереси; виховувати цікавість

до природи космосу.

Обладнання: аудіоапаратура; малюнки на космічну тематику.

Хід уроку Організаційний момент

Чути дзвоник голосистий, Подивилися на мене,

Він дзвенить, немов намисто. Усміхнулися усі:

Намистинки розсипає Хто готовий до роботи?

Й весело нас всіх скликає. Хто бадьорий?.. Молодці!

« Активне читання» - 3 хвилини - за пісочним годинником

П. Повідомлення теми та завдань уроку

Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що тексти можуть бути різних видів. Ви познайомитеся з іншим видом тексту, який називається текст-опис. А для того, щоб зробити це, ми вирушимо з вами в далеку космічну мандрівку...

Педагог вмикає фрагмент запису музики з мультфільму «Таємниця третьої планети» і вивішує на дошці ілюстративний матеріал на космічну тематику.

Ш. Закріплення та осмислення нових знань

1. Робота з віршем Н. Козленко (с. 153, вправа 1).

Перед читанням віршованих рядків учитель звертає увагу класу малюнок, що зображує вигляд Землі з космосу.

Діти виразно читають вірш. Обговорення:

  • Як виглядає наша планета з висоти космічного польоту?

  • Чи подобається вам такий вигляд Землі?

  • Які прикметники використала авторка віршика, змальовуючи Землю?

Учні записують речення, доповнюючи його відповідними словами: Земля тендітна, невелика і блакитна.

Учитель. Наша планета Земля — мізерна частинка безмежного космосу, який називають Всесвітом. Скільки таємниць приховують від нас космічні простори, зорі та сузір'я! Спробуймо торкнутися цих секретів, прочитавши текст вправи 2.

2. Опрацювання тексту (с. 153, вправа 2).

  1. Читання тексту з усним коригуванням змісту речень (зміна слів у дужках).

  2. Переказ прочитаного.

  3. Діти списують основну частину тексту (другий абзац), розкриваючи дужки.

Відкориговані речення: Великими і малими, яскравими і ледь помітними, червоними і жовтуватими, зеленкуватими і ліловими. Зірки рухаються і утворюють сузір'я.

4) Пояснення правопису слова сузір'я (пишемо апостроф, що розділяє твердий
приголосний звук [р] та звукове сполучення [йа], яке позначає буква я).

3. Ознайомлення з правилом про текст-опис (с. 153).
Читання правила. Перевірка засвоєння змісту:

Про який вид тексту ви дізналися з правила? Поясніть, які слова переважають у тексті-описі? Якою частиною мови є ці слова? Що розкривають вони? Чим відрізняється текст-опис від тексту-розповіді?

4. Робота в групах (с. 153-154, вправа 3).
Діти читають текст.

Запитання та завдання: До якого виду належить текст, що його ви прочитали? Чому цей текст — розповідь, а не опис? Про що розповідається в ньому?

Скільки абзаців у тексті? Визначте зачин, основну частину та кінцівку тексту.

Учні списують слова космонавта (завершальне речення). Пояснення правопису підкреслених слів (України — назва країни; Леонід Костянтинович Каденюк — ім'я, по батькові та прізвище; Земля — назва планети, тому ці слова (власні назви) пишуться з великої букви).

6. Аудіювання. Визначення виду тексту на слух.

За сузір'ями з Землі добре спостерігати вночі. А вдень на небосхилі ми бачимо інше світило — Сонце.

1) На планеті Земля існує життя завдяки зірці Сонце.

Сонце дає нам світло і тепло, воно зігріває Землю. Навесні ти влітку Сонце сходить рано і світловий день триває довше. У грудні Сонце світить найнижче. Воно з'являється з-за обрію найпізніше і швидко ховається. На Півночі, за полярним колом Сонце з приходом зими зникає на півроку. Так довго триває полярна ніч. А наступні півроку Сонце взагалі не ховається, бо настає полярний день.

Зірку Сонце вивчають та досліджують астрономи багатьох країн.

2) Цікавий космічний об'єкт — зірка Сонце.

Сонце — це центральне небесне світло Сонячної системи. Воно має форму гігантської розжареної кулі. Сонце із Землі виглядає по - різному. Біля обрію сонячний диск буває темнішим, червоним і не таким яскравим. Коли Сонце високо в небі, воно дуже яскраве, сліпуче. Навесні проміння Сонця здається нам лагідним, ласкавим. А в літню спеку його ультрафіолетові промені дуже жаркі і згубні для живого довкілля.

Сонце — цікавий об'єкт для досліджень науковців-астрономів.

Діти мають зробити висновки, що перший текст — це текст - розповідь (він розповідає, що робить Сонце, які дії виконує тощо; у тексті переважають дієслова), другий текст — текст-опис: переважають прикметники, що описують ознаки Сонця, дають відповіді на питання, яке воно.

IV. Підсумок уроку

Скільки видів тексту ви знаєте?

З яким видом тексту ви познайомилися сьогодні на уроці? Поясніть, чим відрізняється текст-опис від тексту-розповіді.

Які завдання уроку запам'яталися вам найбільше? Які думки та почуття викликає у вас природа космосу?

V. Домашнє завдання

Переписування другого і третього абзаців тексту вправи 3 (с. 154).

Фізкультхвилинка через кожні 15 хвилин

1. Пальчикова гімнастика
Прогулянка

Пішли пальчики гуляти,

Всі рухи виконують пальцями обох рук на столі в напрямку від дитини і назад. Кали "іде " один пальчик, інші стиснуті в кулачок. Братики наздоганяють.

Великі пальці "йдуть " поволі Треті пальці пішки,

Вказівні пальці "йдуть " зигзагоподібно. А четверті - біжки.

Середні пальці повільно "йдуть " вперед-назад по поверхні стола. П'ятий пальчик поскакав,

Безіменні пальці швидко-швидко "біжать ". Послизнувся та й упав.

Мізинчики ритмічно "скачуть "уперед до кінця стола. Разом вирушили в путь,

Швидко провести мізинчиками по столу до себе - і пальчики "падають "униз. Всі гарненько йдуть.

Пальчики обох рук "ідуть"уперед-назад по столу.

2. Музична

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
0
дн.
1
1
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!