Технологічна карта навчального проекту з фізики на тему: «Поверхнево-активні речовини» в 10 класі

Фізика

Для кого: 10 Клас

01.09.2019

662

4

0

Опис документу:
Технологічна карта навчального проекту з фізики на тему: «Поверхнево-активні речовини» в 10 класі. Поверхнево-активні речовини (ПАР) - це незамінні помічники, з якими всі ми стикаємося постійно у повсякденному житті і які роблять його чистішим. Але чи завжди вони корисні?
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Технологічна карта навчального проекту

з фізики на тему: «Поверхнево-активні речовини»

в 10 класі

Автор: вчитель фізики Шкоркіна Антоніна Олексіївна

Петропавлівської СШ № 2

Станично- Луганського району

Луганської області

1

Тема начального проекту

Поверхнево- активні речовини

2

Опис проблеми, на розв’язання якої спрямовано проект

Поверхнево-активні речовини (ПАР) - це незамінні помічники, з якими всі ми стикаємося постійно у повсякденному житті і які роблять його чистішим. Але чи завжди вони корисні? Пропоную дізнатися більше, виконавши проект.

3

Мета проекту, завдання.

Мета:

  • Дізнатися, яку роль відіграють поверхнево - активні речовини; де використовуються і який вплив мають на навколишнє середовище;

  • навчити самостійно виготовляти мило;

  • формувати вміння працювати в колективі;

  • розвивати творчий потенціал кожної дитини;

  • виховувати старанність та інтерес до предмету.

4

Тип проекту

Дослідницький,колективний.

5

Об’єкт дослідження

Поверхнево - активні речовини.

6

Предмет дослідження

Властивості поверхнево – активних речовин.

7

Матеріальне забезпечення

Комп’ютер, інтерактивна дошка, мультимедійний проектор, доступ до мережі Інтернет.

8

Прилади та матеріали

Вода, желатин, кульки, ножиці, мірний стакан.

9

Навчальні предмети, з якими пов'язаний навчальний проект.

Фізика, біологія, хімія.

10

Орієнтовний час проекту

2 дні

11

Захист проекту

1 урок.

12

Теоретичний мінімум

План реалізації проекту

Основні етапи роботи у проекті

І. Етап орієнтування

Мотивація учнів шляхом розповіді, висунення теми і мети і завдань проекту учителем.

Мотивація навчальної діяльності учнів.

Поверхнево-активні речовини (ПАР) - це незамінні помічники, з якими всі ми стикаємося постійно у повсякденному житті і які роблять його чистішим.

Це речовини, які мають властивість накопичуватися (згущуватися) на поверхні зіткнення двох тіл, так званій міжфазній поверхні або поверхні розділу фаз. На міжфазній поверхні поверхнево-активні речовини утворюють шар підвищеної концентрації - адсорбційний шар.

При цьому спостерігається накопичення ПАР в поверхневому шарі порівняно з об'ємом при одночасній орієнтації молекул ПАР. До ПАР належать різні компоненти нафти, мило, деякі жирні кислоти, спирти, амінокислоти, детергенти (миючі засоби) при розчиненні їх у воді.

Поверхневий натяг рідини - відношення сили поверхневого натягу, яка діє на елемент контуру, що обмежує цю поверхню, до довжини контуру:

.

Віднесена до одиниці площі поверхнева енергія називається поверхневим натягом σ:

σ =.

Поверхневий натяг позначається σ, одиниці вимірювання – Дж/м2.

Поверхнева енергія пропорційна площині поверхні рідини: чим вона більше, тим більша поверхнева енергія.
А що Вам відомо про ці речовини? Чи завжди вони корисні? Пропоную дізнатися більше, виконавши проект.

ІІ. Етап розробки.

  1. Формулювання тематичних та змістових питань (метод колективного обговорення), формулювання завдань, визначення джерел інформації, визначення форми кінцевого продукту проекту (інформаційної публікації, презентації, відео дослід, прилад).

Ключове питання: Поверхнево-активні речовини: користь чи шкода?

Тематичні питання:

1. Де застосовуються поверхнево - корисні речовини?

2. Чи можливо виготовити ці речовини в домашніх умовах самостійно?

3. Які цікаві факти Вам про поверхнево - корисні речовини Вам відомі?

Змістові питання:

  1. Дайте визначення поверхнево - корисних речовин.

  2. Класифікація поверхнево - корисних речовин та їх особливості.

  3. Вплив поверхнево - корисних речовин на навколишнє середовище.

2.) Учні об’єднуються в групи. Під час формування груп використовується психогеометричний тест, який дає можливість об’єднати учнів у рівноцінні групи за вибором ними фігури.

Фігури виготовлені різного кольору, група формується за одним кольором та за різними фігурами.

3.) Учні отримують завдання, яке необхідно виконати та карту організації проектної діяльності.

Для пояснення фізичного явища необхідно усвідомити:

  • Зовнішні ознаки перебігу даного явища, умови, за яких воно відбувається;

  • зв'язок даного явища з іншими;

  • які фізичні явища його характеризують;

  • можливості практичного використання даного явища, способи попередження шкідливих наслідків його прояву.

Карта організації проектної діяльності:

  1. Запишіть план дій.

  2. Розподіліть ролі. (Можливі ролі - організатор, експериментатор, оформлювач, виконавець, який представляє проект).

  3. Виконайте дослідження за планом.

  4. Продумайте представлення проекту.

  5. Оцініть внесок кожного і спільну роботу.

Завдання.

1 група - хіміки

  1. Провести пошук інформації цікавих фактів про поверхнево - корисні речовини.

  2. Створити публікацію на тему «Фізичні цікавинки. ПАР».

2 група – біологи – екологи

  1. Провести пошук інформації про вплив поверхнево - корисних речовин на навколишнє середовище.

  2. Створити презентацію на тему «Поверхнево-активні речовини: користь чи шкода?».

3 група - фізики

  1. Провести пошук інформації про унікальні властивості поверхнево - корисні речовини.

  2. Виконати дослід «Унікальні властивості ПАР», створити відео.

ІІІ. Етап реалізації проекту

1.Організація самостійної роботи учнів: пошук, обробка та систематизація інформації згідно проблемних питань.

2. Узагальнення інформації та створення мультимедійної презентації, інформаційної публікації (газети), відеодосліду.

Етап оцінювання проекту.

  1. Захист проекту.

  2. Взаємооцінювання роботи в групі з метою розвитку рефлексивних умінь учнів; зовнішнє оцінювання проекту вчителем.

ІV. Підбиття підсумків.

Вчитель та учні аналізують виконану роботу, виявляють її переваги та недоліки, оцінюють свою участь у проекті, складають плани на майбутнє.

13

Критерії оцінювання діяльності

Додаток 1.

14

Продукти та очікувані результати проекту

Робота над проектом дає можливість сформувати знання про властивості поверхнево-активних речовин, а також показати їх практичне значення в житті кожної людини.

  • Виставка публікації.

  • Демонстрування відеодосліду щодо унікальних властивостей ПАР (створення незвичайного мила), презентації.

5

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.