і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
! В а ж л и в о
Предмети »

Технологія оздоблення виробів з фанери. Технологія художнього випалювання.

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок трудового навчання

Розділ програми: Технологія оздоблення виробів з фанери

Тема: Технологія художнього випалювання

Мета:

- навчити дітей користуватись випалювачем;

- розвивати творчі здібності учнів в випалюванні і оздобленні деревини;

- виховувати любов до праці, увагу, спостережливість, відповідальність, акуратність в роботі;

- формувати технологічну компетентність.

Епіграф до уроку:

Свої здібності і сили

Розвиваємо раз у раз,

Щоб народу була втіха

І щоб користь була з нас.

Тип уроку: комбінований

Обладнання та матеріали для учнів: випалювач, олівець, копіювальний папір, ескізи, шліф-шкурка, лак, пензлі, акварель, гуаш,  зразки малюнків.

Очікувані результати:

Учні повинні знати: будову, принцип дії та правила користування електричним випалювачем;способи випалювання деталей виробу, вимоги до якості випалювання кромок деталей крапками.

Учні повинні вміти: переносити розроблену композицію на поверхню виробу;

Учні повинні знати: та дотримуватися правил електробезпеки.

Література:

Б.М.Терещук

В.К.Звгорний

"Трудове навчання для хлопців" 5 клас

Хід уроку

1.Організація класу до уроку

1.1 Привітання

У цей ранковий, добрий час

Я рада, діти, бачить вас.

Треба всім нам привітатись.

Вліво-вправо поверніться,

Один одному всміхніться.

Чи готові до уроку? Молодці!

То ж сідайте. Працювати почали.

1.2 Повторення правил техніки безпеки

Повторення правил роботи х художніми матеріалами

1.При роботі не піднось фарби до обличчя.

2. Роботу виконуй в добре провітрюваному приміщенні.

3. Не тримай довго відкритими банки з фарбами.

4. По закінченню роботи не забувай вимикати електровипалювачі з розетки.

5. Працюй з дозволу вчителя.

6. Під час роботи з випалювачем, волосся повинно бути сховане під косинку або охайно зібран  позаду, одяг облягаючий по фігурі.

7. Перед роботою необхідно перевірити справність потрібних для роботи електроприладів.

8. Необхідно слідкувати за тим, щоб під час роботи не перекручувались дроти в електровипалювачі.

9. Проводити заміну випалювача через кожні 30 хв., аби уникнути перегріву електроприладу.

10. При роботі з випалювачем потрібно бути дуже обережним:

•  тримати та класти прилад не торкаючись до проводів, одягу та тіла;

•  не відволікатись під час роботи;

•  по закінченню роботи випалювач відразу вимикати.

11. Не  перевіряти  ступінь  нагрівання  приладу  для  випалювання  пальцями  на   дотик

1.3 Перевірка наявності обладнання та конструкційних матеріалів

Учні, підніміть будь-ласка руку ті:

  • хто має на сьгодні фанеру?

  • хто має шліфувальний папір ?

  • хто має ескіз малюнку?

  • хто має пензли , фарби та олівці?

Всі молодці, а особливо ті, хто має на сьогодні весь потрібний матеріал.

2.Мотивація навчальної діяльності Сьогодні ми познайомимось з технологією художнього випалювання та навчимось своїми руками виготовляти гарні картини за допомогою випалювача та оздоблювати їх фарбами. Такі картини – це, дуже чудовий подарунок для своїх рідних та друзів а також гарна прикраса для стін будинка.

3.Вивчення нового матеріалу

3.1 Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда.

1.Які види оздоблення ви знаєте?

2. Для чого оздоблюють вироби?

3. Які матеріали використовують для оздоблення?

4. Які інструменти використовують для оздоблення виробів?

5. Що таке випалювач?

6.Які найбільш суттєві недоліки має деревина як матеріал?.

7.Подивіться уважно на будь-які вироби з деревини: вікна, двері, меблі, іграшки. Якого вони кольору? Чому вони мають такий колір? (Усі вони пофарбовані різними фарбами або покриті лаками).

8.Як на вашу думку для чого це роблять? Чи захищає таке фарбування деревину від псування?.

9.Для чого використовується шліфувальний папір?

3.2 Повідомлення теми, мети, завдання уроку

Учитель записує на дошці тему уроку, повідомляє навчальну мету та визначає такі завдання уроку:

• відшліфувати виріб;

• відшліфувати торці виробу

  • обрати ескіз малюнку

  • перенести зображення за допомогою копіювального папіру

3.3 Пояснення нового матеріалу

Підготовка матеріалу до випалюванню

Насамперед, потрібно підібрати придатну деревину і надати йому певну форму. Основним матеріалом для випалювання є дерево в усіх проявах її переробки: дошки, бруски, фанера. Дошки і бруски краще вибирати добре просушені, випиляні з центральної частини стовбура, оскільки такий матеріал менше жолобиться. Важливу роль мають такі природні властивості деревини, як текстура, колір і блиск. Для художнього випалювання більше підходять породи листяних мілкососудистих дерев, які мають яскраво виражені річні кільця і мають ясну текстуру. До таких порід відносяться липа, осика, клен, тополя, вільха й береза. Найкраще якщо матеріал заготівлі має світлу деревину без блиску.

Поверхню обраного вами матеріалу необхідно старанно підготувати: відшліфувати спочатку средньозернистим шліфувальним папером, і потім мілкозернистим. Крупнозернистий папір залишає глибокі подряпини на деревині, їх дуже важко прибрати. При шліфуванні фанери чи дошки не забудьте відшліфувати і торці виробу.

Випалювання - найдавніший традиційний спосіб декорування виробів з деревини та деревних матеріалів. Витоки мистецтва випалювання сягають тих далеких часів, коли людина зуміла зробити з металу перші примітивні знаряддя та інструменти й помітила, що дотик розпеченого у вогні металу може залишити на деревині помітний слід у вигляді темного обвугленого місця: крапки, плями чи лінії.

Технікою випалювання в давнину оздоблювали деталі архітектури, знаряддя праці, транспортні засоби, побутові вироби тощо (мал. 137).

Техніка випалювання була нескладною: орнамент наносили на поверхню розпеченим залізним писаком (тепер для оздоблення використовують електровипалювачі). Основними орнаментальними мотивами були різноманітні поєднання переважно прямих ліній, з яких утворювалися ромби, квадрати, хрести, ламані та хвилясті лінії (мал. 138, а). Згодом почали випалювати елементи рослинного орнаменту у вигляді дерев, квітів, листя тощо (мал. 138, б).

Нині широкого поширення набули дві техніки випалювання на деревних матеріалах - пірографія і піротипія.

Дослівно слово «пірографія» означає малювання вогнем (у перекладі з грец. мови пір - вогонь, графо - писати, малювати).

У шкільних майстернях випалювання малюнків технікою пі-рографії виконують електричним приладом для випалювання, який називається випалювачем (мал. 139). Він складається з корпуса 1, з’єднувальних проводів 2, нагрівального наконечника (пера) 4, закріпленого в пластмасовій ручці 3. Регулювання температури наконечника здійснюють ручкою регулятора випалювача 5.

Перо випалювача виготовляють зі спеціального сплаву, який при проходженні по ньому електричного струму розжарюється. У комплекті випалювача має бути набір змінних наконечників для випалювання широкого діапазону орнаментів та малюнків (мал. 140).

Крім дротових випалювачів, під час масового виробництва однакових виробів широко використовують стрижневі випалювачі (мал. 141, а). Вони мають набір змінних штампів (стрижневих насадок, мал. 141, б), за допомогою яких можна випалювати    різноманітні орнаменти

(мал. 141, в).

Випалювання – один із видів художнього оздоблення дерева. Його застосовують при виготовленні сувенірів, меблів та різних дрібних виробів з дерева. Ручку з нагрівальним пером тримають у правій руці, як олівець. Пером починають працювати, якщо воно нагрілось до темно-червоного кольору. Нагрівання пера регулюють ручкою від положення менше до положення більше. Треба пам’ятати, що коли перо нагріється до яскраво-червоного кольору, воно може перегоріти.

Працюючи випалювальним апаратом, треба пам’ятати таке:

1.Прилад можна вимикати тільки з дозволу учителя.

2.Перед вмиканням приладу все має бути готовим для випалювання.

3.Перо має бути розжарене до темно-червоного кольору.

4.Після 10…15 хвилин випалювання прилад вимикати на 2-3 хвилини.

5.Періодично провітрювати приміщення.

6.Забороняється залишати прилад увімкнутим.

7. Не  перевіряти  ступінь  нагрівання  приладу  для  випалювання  пальцями  на   дотик

Випалювати можна на будь-якій сухій деревній поверхні. Проте для тренування доцільніше використовувати деревину та деревні матеріали з берези, осики, вільхи, тополі, липи та явора. Деревина цих порід має світлу однорідну структуру, тому місця випалювання швидко й рівномірно обвуглюються, а малюнок набуває чіткості й виразності.

на підготовлену поверхню переносять малюнок для випалювання. Найбільш розповсюдженим є спосіб перенесення зображення за допомогою копіювального паперу. Для цього копіювальний папір кладуть на підготовлену поверхню блискучою стороною. Поверх нього розміщують малюнок, притискаючи рукою або фіксуючи за допомогою кнопок .Найкраще використовувати для фіксування кнопки з пластмасовими ручками.

Для перенесення малюнка всі лінії акуратно обводять олівцем або кульковою ручкою.

Робоча поза при випалюванні повинна бути зручною для роботи, а руки - вільно розташованими на столі. Найпростішим способом є випалювання крапками. Крапки утворюються завдяки легким дотикам пера до заготовки. Необхідно стежити за їх розмірами та відстанню між ними.

3.4 Узагальнення й закріплення знань

1.    Заготовки з яких порід деревини краще використовувати для випалювання? Поясни чому.

2.    Як регулюється ступінь розжарення пера випалювача?

3.    Яких правил безпеки слід дотримуватися під час випалювання?

4.    Які способи перенесення малюнка на заготовку тобі відомі?

5.    Чому деталі з деревини і фанери зачищають шліфувальною шкуркою вздовж волокон?

4. Практична робота

4.1 Інструктаж

1 Вступний інструктаж.

Пояснити послідовність виконання роботи:

1.Відшліфувати фанеру за допомогою наждачного папіру

2.за допомогою копіювального паперу перенести зображення малюнка на одну із сторін виробу;

3.поставити випалювальний апарат праворуч від себе, установити ручку в положення М і ввімкнути вилку в мережу;

4.повертаючи ручку в бік положення Б, довести розжарення пера до темно-червоного кольору;

5.короткими рухами пера виконати малюнок;

6.під час роботи не слід сильно тиснути на перо, оскільки після нагрівання воно може зламатись.

.2 Поточний інструктаж:

акцентую увагу дітей на те, що тонкі лінії можна виконати, якщо ставити маленькі точки однакового розміру при середньому нагріванні пера;

товсті лінії утворюються при більш високому нагріванні пера, яке рухають більш повільно;

товщину ліній, при певній температурі пера, можна змінювати в залежності від швидкості руху пера – швидкий рух дає тонку, і повільний – товсту лінії.

нагадую про правила техніки безпеки під час роботи з приладом.

4.2 Закріплення інструктажу

1. Який перший етап підготовки матеріалу до роботи?

2. Чому не можна сильно тиснути нагріте перо випалювача?

3.Що ми робимо за допомогою копіювального папіру?

4.Як можна виконати тонкі лінії?

5.Повторемо правила техніки безпеки які ви вже знаєте.

4.3 Критерії оцінювання

І. Початковий

Від 1 до 3 балів

  • Учень може розрізняти види випалювання і відтворити деякі елементи.

  • Учень фрагментарно відтворює незначну частину навчального матеріалу, має нечіткі уявлення про випалювання, виявляє здатність елементарно викласти думку.

  • Учень відтворює менше половини навчального матеріалу; з допомогою вчителя виконує візерунки.

ІІ. Середній

Від 4 до 6 балів

  • Учень знає половини навчального матеріалу, може пояснити вивчений матеріал іповторити за

зразком техніку випалювання.

  • Учень розуміє основний навчальний матеріал, здатний з помилками й неточностями дати визначення понять. Правильно організовує робоче місце. Випалює нескладні візерунки.

  • Учень виявляє знання і розуміння основних положень навчального матеріалу. Відповідь його правильна, але недостатньо осмислена. 3 допомогою вчителя здатний аналізувати, порівнювати, узагальнювати та робити висновки. Вміє застосовувати техніки випалювання за зразком.

III. Достатній

Від 7 до 9 балів

  • Учень правильно, логічно відтворює навчальний матеріал, користується різними техніками випалювання. Вміє наводити окремі власні приклади на підтвердження певних думок, застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, виконує випалювання з неточностями, помарками.

  • Знання учня є достатньо повними, він вільно застосовує вивчений матеріал,вільно користується техніками випалювання, при виконанні робіт робить деякі помилки, загалом контролює власну діяльність. Відповідь його повна, логічна, обґрунтована, але з деякими неточностями.

  • Учень вільно володіє вивченим матеріалом, застосовує знання ,випалювання виконує з малою кількістю помарок, експерементує з техніками виконання.

IV. Високий

Від 10 до 12 балів

  • Учень володіє глибокими і міцними знаннями, здатний використовувати їх .Самостійно визначає техніку виконання для певного малюнку, критично оцінює власну роботу. При виконанні помарки майже не зустрічаються.

  • Учень володіє знаннями аргументовано використовує їх. Самостійно обирає техніку виконання для певного малюнку; може гармонійно поєднувати різні техніки випалювання.

  • Учень має знання, виявляє творчі здібності. Самостійно створює малюнки для випалювання, обирає для них техніку виконання. Гармонійно поєднує різні стилі випалювання. Розвиває свої обдарування і нахили.

4.4 Самостійна робота

ПРАКТИЧНА РОБОТА Тренувальні вправи з випалювання

Обладнання і матеріали: підготовлений шматок фанери, випалювач, олівець, лінійка, циркуль, шліфувальна шкурка, шлі-фок, вогнетривка підставка.

Послідовність роботи

1.    Розміть та випали ряд однакових крапок по прямій лінії, по дузі, по колу.

2.    Розміть та випали прямі та хвилясті лінії, коло.

3.    Розміть та випали коло. Виконай тонування утвореного круга за допомогою крапок.

4.    Виконай шліфування випаленої поверхні.

5.    Перевір якість виконаної роботи.

ПРАКТИЧНА РОБОТА Оздоблення виробів випалюванням

Обладнання і матеріали: заготовка з фанери, шліфувальна шкурка, шліфок, малюнки для випалювання, копіювальний папір, олівець, вогнетривка підставка.

Послідовність роботи

1.    Виконай шліфування поверхні заготовки за допомогою шліфувальної шкурки та шліфка.

2.    За завданням учителя, малюнком, розробленим самостійно або за аналогією до нижчеподаних зображень (мал. 154) нанеси малюнок на поверхню заготовки.

3.    Виконай випалювання малюнка.

4.    Зачисти випалену поверхню шліфувальною шкуркою.

5.    Перевір якість виконаної роботи.

Під час роботи випалювачем необхідно додержуватися таких правил безпечної праці:

1.    Вмикати прилад в електромережу і приступати до роботи можна тільки з дозволу вчителя.

2.    Перш ніж починати випалювання, слід покласти під ноги гумовий килимок і підготувати все необхідне для роботи.

3.    Потрібно стежити, щоб перо випалювача було нагріте до темно-червоного кольору. За потреби слід відрегулювати температуру прилада за допомогою регулятора. Не можна перевіряти ступінь нагрівання пера пальцями рук на дотик.

4.    Не слід низько нахилятися над місцем випалювання. Бережіть руки і одяг від доторкання пера!

5.    Після 10...15 хв роботи прилад необхідно вимикати з електромережі на 2...3 хв.

6.    Під час роботи необхідно періодично провітрювати приміщення або працювати під вентиляційною витяжкою.

7.    Не можна залишати прилад увімкненим навіть під час короткочасних перерв.

8.    Розігрітий наконечник випалювача або штамп слід класти на вогнетривку підставку.

9.    Необхідно стежити за ступенем нагрівання наконечника прилада й своєчасно регулювати його температуру.

10.    Після закінчення роботи випалювач потрібно вимкнути з електричної мережі.

5 Підбиття підсумків уроку

5.1 Повторення окремих теоретичних питань

1. Види художнього оздоблення?

2.Що таке віпалювання?

3 Яких  правил  безпечної  праці необхідно дотримуватись підчас  випалювання?

4. Чим  відрізняється  пірографія  від  піротипії?

5.Що ви дізналися нового для себе?

5.2 Оцінювання робіт

5.3 Прибирання робочих місць

5.4 дз

6 Резерв часу

7 Планування дошки

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Тема: Технологія художнього випалювання Мета: - навчити дітей користуватись випалювачем; - розвивати творчі здібності учнів в випалюванні і оздобленні деревини; - виховувати любов до праці, увагу, спостережливість, відповідальність, акуратність в роботі; - формувати технологічну компетентність.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Стратегії профілактики та вчасного реагування на прояви суїцидальної поведінки неповнолітніх»
Мельничук Вікторія Олексіївна
36 години
590 грн
295 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти