• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Українська література
  • Т. Г. Шевченко «І мертвим, і живим, і ненародженим…» Продовження теми «землячків» у посланні. Критичний перегляд національної історії задля перспективи кращого майбутнього.

Т. Г. Шевченко «І мертвим, і живим, і ненародженим…» Продовження теми «землячків» у посланні. Критичний перегляд національної історії задля перспективи кращого майбутнього.

Опис документу:
Розробка уроку з української літератури, 9 клас

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок № 45

Тема: Т. Г. Шевченко «І мертвим, і живим, і ненародженим…» Продовження теми «землячків» у посланні. Критичний перегляд національної історії задля перспективи кращого майбутнього.

Мета: поглибити знання учнів біографії Великого Кобзаря, допомогти усвідомити ідейно – художній зміст твору та його моральні настанови; удосконалювати навички виразного читання, коментування, аналізу ліро – епічного твору; розвивати вміння висловлювати власні думки щодо прочитаного; виховувати активну громадянську позицію,патріотизм, самовдосконалення на прикладі великих людей.

Обладнання: портрет письменника, збірки творів Шевченка, матеріали для квесту, таблиці з теорії виразного читання, аудіозапис.

Тип уроку: урок - квест

Перебіг уроку

Мотивація навчальної діяльності та актуалізація опорних знань.

Квест. Учні поділені на три команди, кожна команда отримує картку з завданням, до наступного етапу можна переходити тільки після виконання попереднього. ( Етапи – це парти). Команди виконують завдання по черзі(перша команда виконує завдання на першій станції, друга – на другій, третя – на третій; далі команди переходять на наступну станцію, коли все виконано команди відповідатимуть на бліц - запитання . Перша станція «Біографічна»(Учні записують відповіді в свій бланк ) 1. Ця людина походила з роду перших українських промисловців – цукрозаводчиків і селекціонерів. Був він також і відомим меценатом: саме його коштом видано Шевченків «Кобзар» 1860 року. Назвіть прізвище мецената. (Платон Семеренко) 2. Шевченкові дні відзначають 9 березня – день народження і 10 березня – день смерті поета. Але є ще одна Шевченкове пам’ятна дата – 22 травня. Яка подія стоїть за цією датою? Чому в радянські часи було заборонено її відзначати?( День перепоховання) 3. Кому Т.Шевченко присвятив свій « Сон » ( « На панщині пшеницю жала»)? (Марко Вовчок) 4. Наукова біографія Шевченка, написана видатним українським письменником і громадським діячем О.Кониським, має назву «Тарас Шевченко – Грушівський . Хроніка його життя».Чому в поета подвійне прізвище? (В селі Шевченки мали вуличне прізвище Грушівські) 5.Яке значення має ім’я Тарас? ( Бунтар) Друга станція. « Літературна спадщина»

1.Який із Шевченкових творів починається рядками: Реве та стогне Дніпр широкий, Сердитий вітер завива, Додолу верби гне високі, Горами хвилю підійма . (« Причинна») 2. Яка подія підштовхнула Кобзаря до написання «Заповіту» у віці 31 року? ( У кінці 1845 року, перебуваючи в Україні, Т.Шевченко застудивсь і прохворав кілька місяців; 25 грудня, почуваючись особливо зле, він написав цей вірш.) 3. Цю пам’ятку давньої української літератури Шевченко мав намір перекласти українською мовою, але встиг перекласти два уривки з неї. (« Слово о полку Ігоревім») 4. Наша дума, наша пісня Не вмре, не загине… От де, люде, наша слава, Слава України!( «До Основ яненка » ) 5. Не вмирає душа наша, Не вмирає воля. І неситий не виоре На дні моря поле.

З якого твору уривок? ( «Кавказ» ) Третя станція «Жанрове розмаїття». (Учні отримують конверт з назвами творів Шевченка, їх треба розкласти за жанрами) 1Балади. 2Поеми. 3Повісті.

1. «Причинна», «Тополя», «Утоплена», «Русалка», «Лілея». 2. «Гайдамаки», «Сліпий», «Катерина», «Наймичка», «Сова», «Княжна», «Марія», «Неофіти», «Москалева криниця», «Єритик», «Кавказ», «Сон», «Чернець», «Осика», «Гамалія». 3. «Варнак», «Капитанша», «Княгиня», « Художник». Підбиття підсумків.

Оголошення теми й мети уроку.

Вивчення нового матеріалу. 1 Слово вчителя. Жанр послання був популярний у біблійній і у давній українській літературі. Письменники, філософи, політики, релігійні діячі часто звертаються до цього жанру. Пророк українського народу Тарас Шевченко крізь віки залишив послання, яке розраховане на найширшу аудиторію: « І мертвим, і живим, і ненародженим землякам моїм в Украйні і не Украйні моє дружнєє посланіє» . Сьогодні ми познайомимося з цим твором і з’ясуємо, чи не втратив він своєї актуальності. 2.Прослуховування аудіо запису уривків з послання, виразне читання твору. 3. Словникова робота ( за запитаннями учнів), обговорення прочитаного. 4. Аналіз послання Рік написання: 1845. Літературний рід: ліро – епос. Жанр: послання. Вид лірики: патріотична

Провідні мотиви: критика української еліти, яка зневажає український народ, і заклик до соціального примирення заради відродження нації.

Тема: показ національної еліти, якою вона повинна бути, визначення її політичних та морально-етичних поглядів.

Ідея: утвердження віри народу в перемогу над класовою нерівністю; різке засудження схиляння співвітчизників перед буржуазною культурою Заходу; заклик до вивчення кращих здобутків світової науки, культури й літератури.

Основна думка «І мертвим, і живим…»:

Учитесь, читайте, / І чужому научайтесь, / Й свого не цурайтесь…

правду треба шукати на власній землі, силу слід черпати, спираючись на свій народ, справжню волю можна здобути в єднанні з ним;

інтелігенція України повинна бути разом із народом, про світити його, написати українську історію і зберегти культуру.

Особливість назви: Мертві — українські поміщики — кріпосники, живі — інтелігенція, ненароджені — простий народ, поневолений, не готовий до боротьби .

Фізкультхвилинка

4.Робота в парах. Прочитайте одне одному рядки , які можуть бути афоризмами

Закріплення знань, умінь та навичок.

Обговорення епіграфа до твору, висловлювання власних думок щодо актуальності твору в наш час.

Підбиття підсумків. Оцінювання.

Домашнє завдання. Вивчити уривок напам’ять.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Організація ефективної діяльності соціального педагога в закладі освіти»
Мельничук Вікторія Олексіївна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.