Стратегія розвитку критичного мислення – «РАФТ»

Опис документу:
Критичне мислення формується насамперед у дискусіях, у процесі активної взаємодії з текстами, створення письмових робіт тощо. Завдання вчителя — не передавати учням власне розуміння певної інформації, а надати допомогу у розширенні та реструктуризації вже набутих ними знань під впливом одержаної нової інформації; в інтерпретації та розумінні нових явищ у світлі того, що учні вже знали; стимулювати школярів брати активну участь у пошуках відповідей на власні запитання

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Стратегія розвитку критичного мислення – «РАФТ»

РАФТ – це абривіатура, яка складається з чотирьох слів:

Р –роль;

А – аудиторія;

Ф – формат;

Т – тема.

Основне завдання учня, як письменника вжитися у відповідну роль та описати, розповісти чи висловити міркування від імені обраного персонажа, враховуючи особливості аудиторії.

Стратегія РАФТ дозволить вчителеві так організувати процес взаємодії учня з інформацією, щоб він міг побачити ситуацію з різних, часом несподіваних для себе сторін, глибше проникнути в сутність речей.

На уроці слід скористатися таблицею РАФТ.

Роль

Аудиторія

Формат

Тема

Технологія РАФТ визначає 4 параметра розповіді :

Р - роль. Хто ти? Від чийого імені розповідаєш?

А - аудиторія. Для кого ти розповідаєш

Ф - формат. У якій формі ти розповідаєш? (розповідь, казка, есе,

анекдот, байка, діалог...)

Т - тема. Про що ти пишеш? Яка ідея твоєї розповіді?

У першому стовпчику учні мають записати всі ролі, які вони можуть обрати з певної теми, тобто відповісти на запитання:

  • Хто є учасником подій і може про них розповісти?

  • Хто хотів би написати про цю подію?

  • Хто ще може бути зацікавленим в описі подій?

  • З позиції якого персонажа я можу розповісти цю історію?

Ролі які називають діти можуть бути звичайними:

  • учні класу;

  • мандрівники;

  • вчитель;

  • батьки;

  • люди різних професій.

Або незвичними: полуниця, груша на дереві, дерево, шафа, одяг у шафі і тощо.

Після того як вчитель з учнями обговорили можливі ролі та склали список персонажів, потрібно з’ясувати для кого вони могли створювати текст та про що хотіла б дізнатися їхня цільова аудиторія.

  • До кого звертатиметься мій персонаж?

  • Хто це? Що я про це знаю?

  • Чому аудиторії буде цікаво читати мій текст?

  • Про що я маю написати щоб зацікавити та звернути увагу?

Після обговорення адресатів та запису можливої аудиторії відбувається обговорення третьої позиції - у якій формі має бути подано текст.

Це найскладніша для вчителів початкової школи задача. Оскільки у молодших школярів бракує знань з питання жанрового розмаїття текстів та їх особливостей. Тому, вчителю на перших порах варто запропонувати свій варіант формату текст та розповісти про особливості його створення.

Після обговорення ролей, аудиторії та формату тексту, учитель пропонує учням подумати про основні ідеї, які будуть розкриті. Вчитель може заповнювати спочатку четвертий стовпчик – тему та основні змістові лінії майбутнього тексту, а потім у якій формі втілити цей зміст.

Ефективним є і паралельне обговорення форми і змісту текстів.

Використання РАФТУ сприяє реалізації міжпредметній інтеграції змісту навчання.

Так, наприклад, при вивченні теми «Тварини лісу» у 2 класі (природознавство) вчитель з учнями:

- обговорюють можливі ролі та складають список персонажів з даної теми;

- з’ясовують для кого вони могли створювати текст та про що хотіла б дізнатися їхня цільова аудиторія.

- До кого звертатиметься мій персонаж?

- Хто це? Що я про це знаю?

- Чому аудиторії буде цікаво читати мій текст?

- Про що я маю написати щоб зацікавити та звернути увагу?

Роль

Аудиторія

Формат

Тема

ведмідь

жителі України

казка

тварини лісу

заєць

вірш

вовк

діалог

олень

лист

Після обговорення адресатів та запису можливої аудиторії відбувається обговорення третьої позиції - у якій формі має бути подано текст.

Так, на уроках української мови – учні можуть написати текст. Серед ролей – ведмідь, заєць, вовк, олень.

Аудиторія- жителі України. Описати життя України з точки зору тварин. Обрати різний формат (казка, вірш, діалог, лист, реклама).

Зміст – про тварин України.

Приклади творів.

  1. Лист – звернення

Шановні жителі України. Останнім часом, нам оленям, стало дуже скрутно жити в лісі. На нас полюють голодні вовки, мисливці.

Особливо скрутно взимку. Не вистачає їжі. Будь ласка, допоможіть нам.

З повагою олені України.

  1. Вірш

Я малесеньке звірятко

Зайченятко, я малятка.

Дуже я всього боюся:

І ведмедя і лисиці.

А про вовка лиш згадаю

І в кущі мерщій тікаю.

Але в мене друзі є:

Білченята, бобренята

І маленькі совенята.

Дуже гарно в лісі нашім

Вас запрошую на свята.

Разом - ми велика сила.

І країна в нас єдина.

Зветься діти – Україна.

  1. Реклама.

Ви знаєте як гарно в лісі? В нашім, українськім лісі? Пташки співають, річечка дзюрчить. Зайці стрибають, білки на деревах і хижий вовк полює на здобич. Як гарно в лісі влітку, восени. Так жаль , що нам ведмедям, взимку треба спати. Так жаль, що ми не бачимо зимової краси. Покиньте все і завітайте до лісів України.

Починати роботу над стратегією РАФТ можна вже з 1 класу.

Учні вчаться обирати та визначати ролі. Вчаться складати невеличкі висловлювання від імені свого персонажу.

Вчителеві слід з учнями обговорити цільову аудиторію і запропонувати різні варіанти написання текстів. Учні пишуть міні-тексти, від імені обраного персонажу для певної аудиторії без визначення формату тексту.

Вчитель просить учнів подумати над формою тексту з урахуванням обраної ролі та аудиторії, для якої пишеться текст.

Наприклад, після читання казки «Колобок у 2 класі.

Учні складають список персонажів які могли б висловитися стосовно описаних подій:

Я, якщо потрапив у казку

Колобок , якого зїла лисичка

Учитель, який розповідатиме казку

Потім учні обирають у кого хотіли б перевтілитися.

Ролі:

Колобок

Заєць

Вовк

Ведмідь

Лисичка

Баба

Дід

Учитель пропонує подумати кому б ці персонажі могли б написати текст.

Колобок може звертатися до вовка, до лисички, до діда.

Ведмідь може звертатися до дітей, які читали цю казку.

Важливо, щоб теми запропоновані учням для обговорення, мають бути повязані не лише з літературними творами, а й з нашим реальним життям.

Щоб створити текст повязаним із життям варто визначити реальні ролі та реальну аудиторію, для якої буде писатися текст.

Наприклад, звернення ведмедя

Дорогі діти! Ніколи не довіряйте незнайомцям!

Під час вивчення теми «Видатні українці» (Я у світі, 4 клас), учні разом з учителем визначають реальні ролі та реальну аудиторію, для якої буде писатися текст.

Історик напише для жителів України.

Спортсмен звертається до учнів школи.

Учень напише листа першому космонавту.

Обговорювати з учнями формат тексту вчитель починає з тих, які вже зустрічалися дітям та особливості яких легше відтворити.

Наприклад мишка може розповісти дідові про подію в лісі, де дід загубив рукавичку, а такою може написати смс - повідомлення, як вона себе почуває в рукавичці, або лист – звернення з проханням поміститися в рукавичці.

Читаючи казку «Попелюшка, або соболевий черевичок» Ш. Перо, учні пишуть листа для Попелюшки, повідомлення до короля про свавілля мачухи та сестер, пишуть лист до самих себе, складають заклинання для Попелюшки, мачухи.

Про тему тексту учні починають думати вже під час вибору ролей.

Конкретизація теми необхідна щоб визначити головну задачу тексту.

Так, для звірів стане важливою мораль тексту, для Попелюшки підтримка дітей, для мишки спілкування зі звірами та тощо.

Стратегію РАФТ можна застосовувати і для індивідуального навчання, навчання в групах, парах і для всього класу.

Вчімося користуватися РАФТом у бурхливому вирі творів.

Тема. Повторення вивченого про речення

Хід уроку

І. Ранкова зустріч

1. Привітання

Біля парти станем чемно,

Плине час хай не даремно.

Руку друзям подамо,

Посміхнемось всім довкола.

Настрій на урок візьмемо

Й працювати знов почнемо.

2. Релаксаційна вправа

Заплющіть очі. Відведіть руки назад і складіть за спиною у «замочок». Зведіть лопатки. Повільно прогинайте спину назад. Зупиніться. Станьте рівно. Розслабте м’язи. Уявіть себе в аквапарку. Багато свіжого повітря й води. Простежте очима за уявним водоспадом. А тепер ви опускаєтесь водяною гіркою. Зупиніться. Повільно розплющіть очі. Сідайте на місця. Повільно переведіть погляд угору, вниз, потім навпаки. Повторіть тричі. Заплющіть із силою очі (на рахунок 3), розплющіть їх і подивіться вдалину.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Технологія РАФТ

  • Учитель проектує на екран зображення сонечка.

  • Діти сонечко заблукало. А воно так необхідне людям. І не лише людям, а й рослинам, тваринам.

  • На пошуки сонечка відправився й півник. А з якого мультфільму ви я думаю вже здогадалися.

  • (фрагмент мультфільму «Півник і сонечко»)

Давайте допоможемо півнику знайти сонечко.

  • Щоб швидше знайти сонечко, поділимось на 2 групи і застосуємо для пошуку мобільні пристрої передачі інформації та соціальну мережу Фейсбук, складемо від імені півника звернення про допомогу.

  • І група – мобільний пристрій (телефон) – СМС

  • Текст смс

Загубилося сонечко. Жовте, яскраве, лагідне, тепле. Прохання, хто знає про місце перебування сонечка, телефонуйте за номером 12345 – півник з мультфільму «Півник і сонечко».

ІІ група – повідомлення в мережі Фейсбук

Допоможіть знайти сонечко. Воно необхідне всім. Якщо його не знайдемо, то на Землі завжди буде ніч.

(Світлина сонечка.)

Телефонуйте за номером 12345 – півник з мультфільму «Півник і сонечко».

  • Що ж ми вирушаємо у подорож, а до якого міста ми помандруємо, допоможе зясувати хвилинка каліграфії.

Каліграфічна хвилинка

  • З поданих букв утворіть слова і запишіть їх.

кравеЯс, тежов, чкарі, лепте, гіднела,

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Емоційна ефективність учителя: теорія і практика»
Швень Ярослава Леонідівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.